Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: TA-KE
BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2018, 12:58 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Nieuwenhove
Take je dat of take je liever dit? Dat is de keuze!

Ken je dit? Je droomt van exotische landen en verre horizonten: Thailand, Indonesië, Australië, Nieuw-Zeeland, Papoea Nieuw-Guinea, Japan… Maar een blik op jouw bankrekening doet je depressief in jouw zetel belanden. En terwijl je daar samen met je teergeliefde zit te verzuchten hoe jammer het wel is dat die dromen van verre reizen niet meteen te verwezenlijken zijn, valt je blik op de spellenkast.

Daar staat de prachtige speeldoos met samoeraikop van TA-KE te blinken. Neem snel die doos om de mistroostige gedachten te verdrijven. Misschien is TA-KE wel de beste kans die je krijgt om, al was het maar in gedachten, in Japan te geraken.





Ta-ke is een tweepersoonsspel met een spelbord. Op het spelbord krijgt iedere speler een binnenplaats toegewezen. Dit is de ruimte waar de speler de gekozen personenschijfjes kan neerleggen. Er zijn vier kolommen in iedere binnenplaats. Iedere kolom correspondeert met één soort schijfje: Daimyo, Ronin, Geisha en Ninja. De vijfde soort schijfjes, Samoerai, is een joker en kan je als joker in ieder van de vier kolommen leggen.

In totaal bevat TA-KE 35 personenschijven, zeven van iedere soort. In het begin maken de spelers vijf stapels van ieder zeven schijfjes. Er mogen in een stapel geen drie dezelfde schijfjes op elkaar liggen.

De vijf stapels worden in het midden van het spelbord, in de audiëntiezaal, geplaatst. De speler plaatst zijn spelersschijfje op de trap voor het tuinpad op het scorespoor. Het scorespoor bevindt zich op zijkant van het spelbord. Voila, we zijn klaar om TA-KE te spelen.

Een beurt van een speler bestaat uit vier stappen. In stap 1 kan een speler beslissen om de speciale eigenschap van een personenschijfje te gebruiken dat al op de onderste rij van een van zijn kolommen op zijn binnenplaats aanwezig is. Met andere woorden, in de eerste beurt van de speler kan hij dit niet doen wegens nog geen personenschijfjes in eigen bezit.

De eigenschappen zijn als volgt: een daimyo kan maximaal drie samoerai’s van kolom wisselen, een ronin mag 1 spookschijfje (zie later) verplaatsen, een geisha mag 1 personenschijfje in de audiëntiezaal van plaats wisselen en een ninja mag een personenschijfje van de andere speler gebruiken.

Als je de eigenschap van een personenschijfje gebruikt hebt, verschuif je die van de onderste rij naar de middelste rij in jouw binnenplaats. Concreet betekent dit dat dit schijfje voortaan maar 1 punt meer waard is in plaats van 2.

In stap 2 neem je een personenschijfje van een van de vijf stapels in de audiëntiezaal. Daarna plaats je op die stapel een spookschijfje. Dit betekent dat er geen personenschijfjes meer van die stapel mogen genomen worden. Pas als alle vijf de spookschijfjes gebruikt zijn en er dus van iedere stapel in de audiëntiezaal een personenschijf is weggenomen, worden alle spookschijfjes terug in de voorraad gelegd en kan er weer van iedere stapel een personenschijfje weggenomen worden.

In stap 3 plaats je het gekozen personenschijfje in de onderste rij van de juiste kolom in je eigen binnenplaats. Samoerai’s zijn jokers en worden in de bovenste rij van een kolom geplaatst. Je mag zelf kiezen in welke kolom.

In stap 4 tel je de punten. Opgepast beide spelers tellen in stap 4 punten. Het laatst gekozen personenschijfje bepaalt hoe er punten geteld worden. Bijvoorbeeld, de speler die aan de beurt is, koos een geisha. In de stapels in de audiëntiezaal wordt er gekeken hoeveel geisha’s er bovenaan liggen (ongeacht of er een spookschijfje op die stapel ligt). Dat aantal wordt vermenigvuldigd met de waarde die de eigen geisha’s hebben in de binnenplaats van de speler. Een geisha in de onderste rij scoort 2 punten. Geisha’s in de middelste rij en samoerai’s in de bovenste rij van de kolom, zijn slechts 1 punt waard. De som van de waarden van de eigen geisha’s wordt vermenigvuldigd met het aantal geisha’s in de audiëntiezaal en dat is de score van die speler.

Het spel stopt als alle personenschijfjes in de audiëntiezaal weggenomen zijn. Wie de meeste punten heeft, wint.



TA-KE is kinderlijk eenvoudig. Zowel het opzetten van het spel als het uitleggen gaat heel snel. Binnen de vijf minuten speel je. TA-KE ziet er ook, in mijn ogen tenminste, heel aantrekkelijk uit. Mooie doos, degelijk spelmateriaal, wat moet een mens nog meer hebben.

Als je de eerste keren TA-KE speelt, heb je de neiging om vaak de eigenschappen van de personenschijfjes te gebruiken in de hoop om zo het spel te kunnen sturen. Na verloop van tijd negeer je die eigenschappen en probeer je gewoon zoveel mogelijk punten te scoren. De waarde van een schijfje vermindert namelijk als je de eigenschap gebruikt. En al te vaak levert het gebruiken van de eigenschap van een schijfje geen meerwaarde op.

Op die manier wordt TA-KE bijna een wiskundige berekening. Ervaren spelers zitten vaak te tellen welk schijfje hen het meeste punten zal opbrengen, zonder hun tegenspeler teveel te bevoordelen. En dat kan het spelplezier verminderen.

Een serieus minpuntje is het scorespoor. Het scorespoor stelt een Japans tuinpad voor inclusief brugjes. Esthetisch mooi maar praktisch een grote ramp. De vakjes zijn vaak te klein om het spelersschijfje erop te plaatsen. Daarnaast mag je sommige brugvakjes niet meetellen, andere brugvakjes tellen dan weer voor twee. Heel verwarrend en vervelend. Je houdt bijna beter de punten bij op een blaadje papier.

Al bij al is TA-KE een vermakelijk tussendoortje voor twee spelers, dat je best geen drie keer na elkaar speelt.




Laatst bijgewerkt door xanthie op za 06 okt 2018, 07:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: TA-KE
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2018, 00:34 
Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Schuifjes? (24×)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: TA-KE
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2018, 07:15 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Nieuwenhove
Oeps. Aangepast. Nu hebben we heel veel schijfjes ipv schuifjes. Dank om dit op te merken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - TA-KE  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Tags

+10, 2017, Arve D. Fühler, Huch!, Sabine Kondirolli, TA-KE, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®