Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



21 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2018, 17:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
De Vlaamse uitgever Jumping Turtle Games richt zich niet uitsluitend op in eigen huis ontwikkelde spellen, maar haalt ook interessante buitenlandse titels naar het Nederlandse taalgebied. Met Teotihuacan: City of Gods hebben ze een indrukwekkende vis gevangen. Dit spel domineert al weken de hete hitlijst in de Spiel 2018 preview op Boardgamegeek. De deal voor de Nederlandstalige editie was net te laat om mee te kunnen liften op de eerste productierun. Het spel wordt hier begin 2019 verwacht.

Afbeelding Teotihuacan: City of Gods is een worker placement bordspel, dat zich afspeelt in Midden-Amerika omstreeks het begin van onze jaartelling. De spelers managen hun werkers en grondstoffen, ontwikkelen nieuwe technologieën, beklimmen de treden van de drie grote tempels, bouwen huizen voor de inwoners van de stad en richten de grote zonnepiramide op in het centrum van de stad. Het spel wordt in drie epochen gespeeld, die eindigen met een zonsverduistering en een telling.

Iedere speler bestuurt een groep werkers, dit zijn dobbelstenen die gaandeweg in kracht toenemen. Wanneer je aan de beurt bent kun je één werker verplaatsen of al jouw inactieve werkers voor drie cacao opnieuw activeren. Je verplaatst een werker maximaal drie stappen naar een actiebord, waar je kiest uit het verzamelen van cacao, uit aanbidding (waarmee je o.a. vooruit gaat op het desbetreffende tempelspoor en/of een tegel kunt bemachtigen die jou een bonus oplevert), of uit de hoofdactie (tegen betaling van cacao voor andere aanwezige werkers). Je speelt jouw eerste pot met de op het speelbord afgedrukte actieborden, later kun je variëren met de losse actieborden. Na een hoofdactie mag je i.h.a. een of meer werkers upgraden. Wanneer een werker het zesde niveau bereikt, verwisselt hij het tijdelijke met het eeuwige. Dan ga je een stap vooruit op het dodenspoor, reïncarneert de steen met waarde 1 in het paleis en kies je één beloning (5 punten, 6 cacao of een stap op een tempelspoor).

Afbeelding

Een hoofdactie op een productiebord levert grondstoffen op (jouw aantal werkers bepaalt uit welke rij, jouw zwakste werker uit welke kolom). Een hoofdactie op het alchemiebord levert je een technologische ontwikkeling op. Op het edelenbord mag je een huis bouwen, wat je winstpunten oplevert. Jouw aantal werkers bepaalt de bouwlocatie. Op het decoratiebord betaal je goud om een decoratie op de piramide te mogen plaatsen, wat je punten en stapjes op tempelsporen kan opleveren. Op het constructiebord mag je bouwtegels op de piramide plaatsen, wat grondstoffen kost en punten oplevert. De laatste bouwtegel activeert de laatste zonsverduistering en het einde van het spel.

Een tijdperk eindigt met een zonsverduistering en een puntentelling. Dan krijgen de spelers de laagst zichtbare huiswaarde aan winstpunten voor elke stap op het dodenspoor, winstpunten voor elke stap op het piramidespoor, met een bonus voor de koploper, en progressief oplopende punten voor setjes via bonustegels verzamelde maskers. Daarna reset je het piramidespoor, moet iedere speler zijn werkers betalen met cacao (een 4 of 5 eet twee keer zoveel) of per ondervoede werker drie punten inleveren. Bij de laatste telling scoor je ook de tempelbonussen. Het spel bevat een variant waarbij het einde minder planbaar is en een volwaardige solitaire variant met een bot.

Teotihuacan: City of Gods is een ontwerp van Daniele Tascini en Dávid Turczi. Het spel is geschikt voor 1-4 spelers vanaf twaalf jaar en heeft een speelduur van 90 – 120 minuten.

Meer informatie:


Origineel bericht op: https://bordspeler.nl/2018/10/20/teotih ... andstalig/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2018, 22:42 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Ik vind dit spel er echt vreselijk uitzien. Wit, grijs en een heleboel tabelletjes. Alsof de ontwerper zijn prototype in Excel gemaakt heeft en men vervolgens dat prototype direct in productie heeft genomen.

Speltechnisch klinkt het best aardig, maar of ik me over het uiterlijk van het spel heen kan zetten?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2018, 23:39 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 657
Woonplaats: Joure
Aan de ene kant heeft dit spel waarschijnlijk meer baat bij een overzichtelijk vormgeving. Je ziet dit wel vaker bij de complexere spellen. Aan de andere kant had het van mij ook wel iets meer kleur mogen hebben, denk bijvoorbeeld aan Tzolkin, waar dit spel toch al aan doet denken.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2018, 00:07 

Berichten: 756
Woonplaats: Utrecht - NL
Mac-S schreef:
Ik vind dit spel er echt vreselijk uitzien. Wit, grijs en een heleboel tabelletjes. Alsof de ontwerper zijn prototype in Excel gemaakt heeft en men vervolgens dat prototype direct in productie heeft genomen.

Speltechnisch klinkt het best aardig, maar of ik me over het uiterlijk van het spel heen kan zetten?


Helemaal mee eens. Het is vast een prima spel, maar op de foto's ziet het eruit als een prototype waarbij 'uiterlijk' op de laatste plaats komt.

Nou heb ik lelijkere spellen in mijn collectie (bijv. Cannes van Splotter is vele gradaties erger), maar van mij mag er nu al een mooiere 'luxified' edition bedacht worden...

Jumping Turtle: mag de pimpfactor op 10 voor deze verder fraaie vangst?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2018, 07:32 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 544
Woonplaats: Den Haag
Als tegengeluid, ik vind het spel er prachtig uitzien! :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2018, 08:18 
Avatar gebruiker

Berichten: 908
Woonplaats: Lille - BE
Straffe titel binnengehaald Jumping turtle games!
Proficiat!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2018, 09:18 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Die zijn inderdaad heel sterk bezig. Santa Maria was ook al een mooie titel!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2018, 10:31 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Sunnyfield schreef:
Als tegengeluid, ik vind het spel er prachtig uitzien! :)


+1.

Op Spiel ga ik er zeker ook naar kijken want foto vs echt wil wel eens verrassend uitpakken, maar wat Mac-S doet denken aan een excel-sheet, refereert voor mij aan muren vol mysterieuze hiëroglyfen.

Hoe dan ook gaaf om te horen dat dit spel in Nederland uitgegeven gaat worden!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2018, 10:56 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Sunnyfield schreef:
Als tegengeluid, ik vind het spel er prachtig uitzien! :)


Dit doet me denken aan de vormgeving van Duitse expertspellen uit de jaren negentig. Vind ik erg mooi (en bovendien rustig overkomen, zodat je niet wordt afgeleid van de relevante informatie).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2018, 11:06 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ik vind het spel er ook meer als een excel-sheet uitzien dan een bordspel, maar dat zegt niets over hoe het speelt natuurlijk. Maar is er iemand die dit al gespeeld heeft? Want ondanks de buzz kan dat toch nog dik tegenvallen?
Ik begrijp ook niet goed waarom een Belgische uitgever een taalonafhankelijk spel uitgeeft. Het doelpubliek voor dit spel lijkt me de expertspeler en die kan met een Engelse versie van dit spel zijn plan ook wel trekken of niet? Mij lijkt het nuttiger om populaire taalafhankelijke spellen in huis te halen (zoals Clank! bijv.), hoewel dat natuurlijk wel nog extra vertaalwerk vraagt...
Maar mooi dat Jumping Turtle Games aan het opgroeien is :D

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2018, 13:30 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
The Iced One schreef:
Ik vind het spel er ook meer als een excel-sheet uitzien dan een bordspel, maar dat zegt niets over hoe het speelt natuurlijk. Maar is er iemand die dit al gespeeld heeft? Want ondanks de buzz kan dat toch nog dik tegenvallen?
Ik begrijp ook niet goed waarom een Belgische uitgever een taalonafhankelijk spel uitgeeft. Het doelpubliek voor dit spel lijkt me de expertspeler en die kan met een Engelse versie van dit spel zijn plan ook wel trekken of niet? Mij lijkt het nuttiger om populaire taalafhankelijke spellen in huis te halen (zoals Clank! bijv.), hoewel dat natuurlijk wel nog extra vertaalwerk vraagt...
Maar mooi dat Jumping Turtle Games aan het opgroeien is :D


Dat is waar maar de Engelse spellen hebben vaak ook een veel hoger prijskaartje maar dat is afhankelijk van de uitgever.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2018, 13:32 
2. On Mars (2019)

Berichten: 231
Woonplaats: Vorselaar
The Iced One schreef:
... Maar is er iemand die dit al gespeeld heeft? Want ondanks de buzz kan dat toch nog dik tegenvallen?...



Ik heb het spel online gespeeld op tabletopia. Gameplay vind ik fantastisch en persoonlijk vond ik het er nog eens goed uitzien ook. Bovendien is de richtprijs 45euro wat ik voor dergelijk spel wel schappelijk vind.

Dit staat/stond dan ook op nr1 als must buy op Spiel voor mij, maar nu begin ik wel weer te twijfelen met dit nieuws in het achterhoofd. En idd, het is een volledig taalonafhankelijk spel dus de noodzaak om persé op de Nederlandstalige versie te wachten zie ik niet.

Ik ga vrijdagochtend langs NSKN booth, als het dan nog niet sold out is breng ik het mee, en anders wacht ik op de Nederlandstalige versie.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2018, 13:33 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 888
Woonplaats: Genk (B)
Benieuwd of de Turtles release van Teotihuacan ook de Dice Settlers promo zal bevatten. Is daar enige info over?

_________________
Instagram: SigiScsi Plays Games

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2018, 14:10 
Locomotief

Berichten: 37
Mac-S schreef:
Ik vind dit spel er echt vreselijk uitzien. Wit, grijs en een heleboel tabelletjes. Alsof de ontwerper zijn prototype in Excel gemaakt heeft en men vervolgens dat prototype direct in productie heeft genomen.

Speltechnisch klinkt het best aardig, maar of ik me over het uiterlijk van het spel heen kan zetten?


Hou er rekening mee dat dit een computersimulatie is en geen foto wat het nogal een kunstmatig uitzicht geeft. Het blijft wel zo dat men duidelijk heeft gekozen voor overzichtelijkheid ten opzichte van "kunstzinnigheid".


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2018, 14:21 
Locomotief

Berichten: 37
The Iced One schreef:
Ik begrijp ook niet goed waarom een Belgische uitgever een taalonafhankelijk spel uitgeeft. Het doelpubliek voor dit spel lijkt me de expertspeler en die kan met een Engelse versie van dit spel zijn plan ook wel trekken of niet? Mij lijkt het nuttiger om populaire taalafhankelijke spellen in huis te halen (zoals Clank! bijv.), hoewel dat natuurlijk wel nog extra vertaalwerk vraagt...
Maar mooi dat Jumping Turtle Games aan het opgroeien is :D


Het probleem is dat taalafhankelijke spellen lastiger zijn en het vertaalwerk is niet het grootste probleem. Als je het materiaal moet aanpassen (wat met taalafhankelijke spellen altijd het geval is) gaat voor de componenten waar tekst op staat de kost aanzienlijk omhoog. Het gevolg gaat zijn dat dus ook het spel veel duurder zal worden dan zijn Engelse tegenhanger. Ik had bijvoorbeeld zeer graag een Mice & Mystics in het Nederlands uitgebracht, maar de verkoopprijs zou simpelweg veel te hoog zijn geweest.

In dit specifieke geval hebben we beslist dat het de moeite loont om deze uit te brengen om de beschikbaarheid in onze regio te verhogen. NSKN heeft soms wel wat problemen met de beschikbaarheid van hun spellen en we vonden dat dit zo'n topper was dat hij echt wel beschikbaar zou mogen zijn :) Bovendien denk ik dat er nog altijd veel mensen zullen zijn die een regelboek van 24 pagina's liever in het Nederlands doornemen, maar dat is voor iedereen persoonlijk.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
21 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Teotihuacan Nederlandstalig  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Tags

Bordspeler.nl, Daniele Tascini, Dávid Turczi, Jumping Turtle Games, Teotihuacan: City of Gods



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®