Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



2 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: 13 Ghosts
BerichtGeplaatst: ma 05 nov 2018, 22:34 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2951
Woonplaats: Deerlijk
Logisch redeneren met 13 geesten

Artipia Games heeft mij de voorbije jaren aangetrokken en afgestoten door hun ongelofelijk druk grafisch werk. Spellen zoals Drum Roll, Archon of Shadows over the Empire konden wel eens vermoeiend zijn voor de ogen. Intussen zet Artipia tekenaars aan het werk die het allemaal wat rustiger maken. Bij 13 Ghosts mocht het nog eens een drukte van jewelste zijn op het doosje. Maar geen nood: het spel is behoorlijk rustig.



In het kleine doosje vinden we twee sets geestkaarten, telkens met de waardes 1 tot 13. Met 2 of 3 spelers gebruik je één set kaarten. De tweede set is voor het spel met 4.
Op elke kaart staat er, naast het cijfer, ook een vraag of een opdracht.
Bij 2 of 3 spelers wordt één stapeltje kaarten geschud. Elke speler ontvangt twee kaarten. De speler kiest daar één kaart van en legt die verdekt voor zich. Dat is de kaart in de crypte. Het doel van de andere speler(s) is om te achterhalen welke kaart in de crypte ligt. De andere kaart wordt in de hand gehouden als speelkaart voor de eerste speelbeurt.
In een speelbeurt neem je de bovenste kaart van het stapeltje. Je hebt nu twee mogelijkheden: ofwel speel je de kaart open en je stelt de vraag (of voert de opdracht uit), ofwel leg je de kaart gedekt af en je voert een aanval uit.
De teksten op de kaarten hebben te maken met de kaart(en) van de andere speler(s): is de kaart in de crypte hoger dan 8, is de kaart in de crypte 5, 6, 8 of 9,… De andere spelers antwoorden naar waarheid. Gaandeweg ontvangt iedereen op deze manier meer info, waardoor het almaar duidelijker wordt welke kaart voor de andere speler ligt (je weet jouw eigen kaart, de waarde van de tweede kaart die je bij het begin van het spel ontving, de waardes van de getrokken kaarten die uitgespeeld zijn en de antwoorden op de vragen). Bij het einde van de beurt neem je een nieuwe kaart op hand.
Wanneer je meent genoeg te weten, voer je een aanval uit. Daarvoor leg je jouw handkaart gedekt af en je noemt een cijfer tussen 1 en 13. Heeft een andere speler die kaart in zijn crypte, dan gaat die er uit en je kan verder spelen tot er maar één speler meer overblijft.
Het spel voor 4 werkt op dezelfde manier, maar dan in teams. Per team wordt er een pakje kaarten gebruikt. Hierbij is het de bedoeling te achterhalen welke geesten in de cryptes zitten van de twee tegenstanders.



13 Ghosts is een microspel zoals we die de voorbije jaren wel eens meer zagen: een kleine set kaarten, eenvoudige spelregels, met wat deductie heel snel te spelen. Dat is goed. Maar in 13 Ghosts krijgen we alleen maar deductie: logisch redeneren en goed onthouden wat je al te weten kon komen. Ik vind dat plezant, maar het viel mij bij de tafelgenoten op dat zij niet zo happig waren op een nieuw partijtje. Zowel in de spellen met 2, 3 of 4 spelers.
De eerlijkheid gebiedt mij ook te melden dat 13 Ghosts duidelijk een 2-spelersspel is. De motor van het spel is eenvoudige deductie die leidt naar een race om als eerste alles te weten. Of je kan tussendoor een gokje wagen. De versie voor 3 of 4 spelers werkt gewoon niet zo goed als het spel voor 2.
Ik ben ervan overtuigd dat je leerlingen kan leren om logisch te redeneren met dit kleine spelletje. Maar of zij het altijd leuk zullen vinden, kan ik niet garanderen.
Eén ding is zeker: als je wel eens houdt van eenvoudig logisch denken tijdens het spelen, dan zal je 13 Ghosts leuk vinden, zoals ik. Of anders ben je zoals mijn speelmaten. Maar daar is niets fout mee.


13 Ghosts (Artipia, 2017)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: 13 Ghosts
BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2023, 18:02 
3. IKI (2015)

Berichten: 152
Woonplaats: Nijmegen
Is idd een aardig, snel, deductiespel zonder al te veel pretentie. Niet om grijs te spelen, maar op zoek naar een spel dat je in de trein kan spelen is dit een goede keuze.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
2 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - 13 Ghosts  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

+8, 13 Ghosts, 17, Amanatidis, Artipia, Victor Amanatidis, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®