Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





8 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2018, 19:21 
PIONier

Berichten: 2
Beste spellenmakers en spelers.

Ik ben van plan een onderneming te starten, daar wil ik een hoogwaardige 3d printer aanschaffen (5000 - 10.000 euro prijsklasse) met als doel custom mini's en beeldjes uit te printen voor wargamers en bordspel makers op aanvraag. Ik heb het idee dat er hier in Nederland niet zo een groot aanbod is van zo een service. Ik wil een zaak waar je lekker oldschool binnen kan lopen, je aanvraag inlevert op een usb stick etc, en de volgende dag jou mini's ophaald.

Nou is mijn vraag of daar wel genoeg vraag is, of wil men toch liever online alles regelen? Is dat een goed plan?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2018, 19:38 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 544
Woonplaats: Den Haag
Met een 3D-printer hoef je je niet te beperken tot mini's en andere spelfiguurtjes. Je kan ook andere objecten voor klanten uitprinten: prototypes, onderdelen e.d.. Er zijn al veel mensen met een high-end printer die dit soort diensten aanbieden (via 3dhubs.com). Vroeger kon je zien wie die diensten aanbood, maar dat hebben ze sinds kort afgeschermd. Dat zijn je concurrenten op het gebied van 3D printen.

Wil je je kunnen onderscheiden, dan zou je kunnen denken aan het valideren van ontwerpen of het helpen ontwerpen.

Ik heb geen idee hoe groot de vraag is naar "custom mini's en beeldjes", maar er is een bestaansrecht voor 3D repro.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2018, 19:46 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 132
Woonplaats: Den Bosch
Ik zou sowieso zorgen dat klanten hun bestanden online kunnen aanleveren. En ik verwacht niet dat je er echt veel mee zou verdienen, aangezien het waarschijnlijk een redelijk kleine markt is en mensen niet heel veel willen betalen voor een 3d print.

_________________
http://brokenmillgames.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2018, 21:45 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 115
Woonplaats: Wageningen
idee: je kan de scope ook iets verbreden naar boardgame inserts en tokens. op thingiverse staan veel dingen in die categorie.

_________________
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2018, 10:34 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 144
Woonplaats: Almere
Als je er een draai aan geeft, bijv. met recycled plastic printen kun je misschien ook nog subsidies krijgen, anders lijkt het me een hele lastige markt om te concurreren met alle online diensten.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2018, 11:48 
2. Kingsburg (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 753
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Laat je in ieder geval goed adviseren (daar ben je al mee begonnen...). De kosten die je gaat maken zijn enorm en blijven niet beperkt tot de 3D-printer: denk aan huur, energie, promotie, accountant/boekhouder, allerlei heffingen en belastingen én je wilt natuurlijk zelf ook nog een beloning ontvangen.

De markt voor het alleen 3D-printen van miniaturen lijkt me te beperkt om al deze kosten te kunnen dekken (maar ik heb geen marktonderzoek gedaan). Je zult je focus iets breder moeten leggen en je potentiële klanten moeten triggeren om meer aankopen te doen. Dus bijvoorbeeld ook spelmaterialen die ze vervolgens kunnen gebruiken met de miniaturen, workshops in het ontwerpen ervan, materialen om te beschilderen, wellicht gewone losse spelmaterialen (zoals pionnen, allerlei dobbelstenen enz).
En kijk ook eens verder wat er zoals geprint kan worden. Je moet er in ieder geval voor zorgen dat je printer zoveel mogelijk gebruikt wordt. Stilstand kost geld (en levert niets op).

Succes met je plannen!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2018, 12:26 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Lijkt me heel moeilijk een fysieke winkel te runnen als 3D-printer. Ik denk dat de bordspelwereld daar te klein voor is. Probeer je inderdaad uit te breiden naar inserts, daar is ook vraag naar (daar heb ik zelf ook wel eens naar gekeken). Of kijk ook of je B2B werk kunt doen, niet alleen voor consumenten (en niet beperkt tot de bordspelwereld). Je zou ook een stapje verder kunnen gaan en dingen ontwerpen die er nog niet zijn, maar waar je wel denkt dat vraag naar is. Inserts die nog niet bestaan voor populaire spellen, mini's voor spellen die standees gebruiken, of je zorgt dat je een kleine stock hebt van spullen voor populaire spellen (de vervangende Tunnel/Armory/Mill/Monument voor Scythe schieten me zo te binnen). Succes in ieder geval!

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2018, 11:29 
PIONier

Berichten: 2
Wow veel goede info mensen. Ik ben nu bezig met wat marktonderzoek, zeer bruikbare tips hier, vriendelijk bedankt hiervoor.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
8 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Doe het zelf  
 Feed - Onderwerp - Vraag over ondernemingsconcept  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®