Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



39 berichten | Pagina 3 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2018, 16:12 
Locomotief

Berichten: 33
Edwin84 schreef:
Deels mee eens. Aantal zaken zijn lastig.

Middelmatige spellen niet uitgeven. Tja hoe bepaal je dat van tevoren? Kleinere ontwikkelaars of uitgevers hebben niet altijd gelijk goud in handen.

Daarnaast is niveau van spellen veel beter. Een spel dat nu middelmatig is had in 2001 wellicht genomineerd kunnen worden voor een spellenprijs.

Zelf kijk ik met name naar mechanismes en thema's. Heb ik zoiets al in de kast? Ja, voegt dit spel dan iets nieuws toe of vervangt dit spel het spel in de kast?

Daarnaast zijn we verwend met spelletjes en vrienden die ook veel spellen hebben.

Vroeger kwam je bij iemand en dan had hij een nieuw spel. Dit speelde je dan inderdaad meerdere avonden achter elkaar. Anders was het alternatief Risk of Monopoly of een spel dat je al 100 keer hebt gespeeld.

Nu heeft iedereen op de spellenclub of in je vriendengroep maandelijks soms zelfs wekelijks nieuwe aanwinsten.


Ja ik heb ook het idee dat de spellen van tegenwoordig veel beter zijn dan die van vroeger! Met name de opkomst van social deduction games heeft de spellenscene veel goed gedaan, omdat die toch echt anders werken dan 'traditionele' bordspellen.

Nou moet ik ook zeggen dat ik van vroeger alleen de echte klassiekers ken: diplomacy, catan, risk, monopoly. Deze spellen hebben allemaal veel spelers nodig, duren heel lang, en zijn eigenlijk niet leuk als je (hard) aan het verliezen bent. Dat doen de nieuwerwetse spellen voor mijn gevoel echt beter.

_________________
Schrijver voor http://www.bordspeltheorie.nl: Strategieën voor je favoriete bordspellen


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2018, 16:44 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Niet alleen de echte klassiekers.

Ticket to Ridw was destijds zeer vernieuwend en een heel goed spel.

Mocht hij anno 2018 uitkomen dat weet ik niet of het succes ook zo groot had geweest om een voorbeeld te noemen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2018, 21:59 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Erg herkenbaar de punten die aansneden worden,

Ik zou ik graag nog een paar uur per dag extra hebben om aan spellen te kunnen besteden, maar helaas...

Het stukje over duurzaamheid vind ik persoonlijk overtrokken , maar ieder zijn mening en tegen diegene die dat wel vinden zeg ik: " Een schoner milieu begint bij jezelf, dus koop om te beginnen dan ook vooral zelf maar minder spellen of betrek ze 2e hands"

Ben het er mee eens dat het ook wel lijkt of met het toenemen van de kwantiteit ook wel de kwaliteit lijkt mee te stijgen. Al verschilt dat ook per jaar, neem afgelopen Essen editie. De teneur was toch wel dat er maar weinig topspellen zijn uitgekomen dit jaar...

Maar inderdaad, het aanbod is tegenwoordig immens en het aantal keren dat een spel nog gespeeld word neemt af. Cult of the New..
Bij ons in de groep is dit een wederkerend probleem. De ene helft speelt graag weer een 'oud' en/of bekend spel, terwijl de andere helft gaat voor de nieuweling.
Enerzijds vermoed ik omdat het doornemen van weer een nieuw spelregelboek een drempel is, anderzijds de verdieping in strategie door het vaker spelen van een spel kan ook leuk zijn.
Zelf ben ik altijd wel voorstander van het uitproberen van de jongste aanwinsten.
Ik denk vooral uit nieuwsgierigheid en het verbreden van spellen horizon. Hierbij valt mij op dat het bij ons vaak de verzamelaars zijn, met de uitgebreidere collectie, die gaan voor het uitproberen van het nieuwe spel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2018, 22:11 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Hoewel ikzelf ook vaak voor nieuwe spellen ga uit nieuwsgierigheid baal ik dat het daarom des te lastiger is één van je favorieten met uitbreiding te spelen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 11 dec 2018, 00:32 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Edwin84 schreef:
Hoewel ikzelf ook vaak voor nieuwe spellen ga uit nieuwsgierigheid baal ik dat het daarom des te lastiger is één van je favorieten met uitbreiding te spelen.


Ja, enerzijds mee eens en heel herkenbaar.
Anderzijds moet een spel eigenlijk zonder uitbreidingen al goed genoeg zijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 15 dec 2018, 12:17 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Ik merk zelf dat de interesse in nieuwe spellen enorm minder is geworden. Dat komt deels door de enorme hoeveelheid nieuwe spellen die jaarlijks uitkomen, deels door tijdgebrek. Ik heb een kast vol spellen die te weinig of niet worden gespeeld - die mogen van mij eerst op tafel. En als iemand dan graag een nieuw spel op tafel brengt, speel ik graag mee. Ik ben echter zelf niet meer de persoon die op zoek gaat naar al te veel nieuwigheden. Of het beter wordt? Ik heb geen idee. Maakt me ook niet veel uit - ik word blij van een potje Goa of YINSH of Powergrid of Florence of ... dan is dat voldoende.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 15 dec 2018, 12:33 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
BaSL schreef:
Ik merk zelf dat de interesse in nieuwe spellen enorm minder is geworden. Dat komt deels door de enorme hoeveelheid nieuwe spellen die jaarlijks uitkomen, deels door tijdgebrek. Ik heb een kast vol spellen die te weinig of niet worden gespeeld - die mogen van mij eerst op tafel. En als iemand dan graag een nieuw spel op tafel brengt, speel ik graag mee. Ik ben echter zelf niet meer de persoon die op zoek gaat naar al te veel nieuwigheden. Of het beter wordt? Ik heb geen idee. Maakt me ook niet veel uit - ik word blij van een potje Goa of YINSH of Powergrid of Florence of ... dan is dat voldoende.


Hoewel begrijpelijk, vind ik het toch jammer als bordspelliefhebbers de hunkering naar nieuwe thema’s, nieuwe mechanismen en nieuwe trends verliezen. Hoe dan ook lukt het niet meer om álles wat uit komt te spelen dus je word meer dan ooit gedwongen vooraf te filteren, of rustig af te wachten tot de hype rond bepaalde spellen over is (pak ‘m beet twee weken na release ;) ) en de eerste eerlijke recensies verschijnen.
Maar tussen het vele kaf glimmen nog steeds een paar mooie koren. Gouden tijden voor de bordspelliefhebber, nog nooit was er zoveel keuze.
De vraag is nu hoe daarmee om te gaan.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 15 dec 2018, 14:48 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Jerome schreef:
Maar tussen het vele kaf glimmen nog steeds een paar mooie koren. Gouden tijden voor de bordspelliefhebber, nog nooit was er zoveel keuze.
De vraag is nu hoe daarmee om te gaan.


De keuze is kwantitatief indrukwekkend, maar de kans op een matige inhoudelijke kwaliteit is naar mijn smaak te groot geworden. Ik zie zeker geen goud blinken.

Hoe hiermee om te gaan? Ik ervaar een groeiende behoefte om af te haken. Dat had ik al een tijdje als fossiel die wat te lang te serieus met zijn hobby bezig is geweest, maar sinds kort ook als enthousiaste en nieuwsgierige besnuffelaar/speler van nieuwe spelletjes.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2018, 10:36 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Uiteindelijk kan ik rustig afwachten wat er interessant genoeg is.

Genoeg spellen blijken na de hype niet goed genoeg. Mooi, ik heb ze niet gekocht. Andere zijn na een jaar nog steeds populair en veel-gespeeld en blijken goed: kan ik alsnog bedenken of ik de portemonnee wil trekken. En ondertussen die volle kast spelen. Alleen maar voordelen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
39 berichten | Pagina 3 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Verandering van spijs doet eten  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®