Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ticket to Ride New York
BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2019, 12:36 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
De saga gaat verder.

Ticket to Ride, wat kan daar nog van gezegd. Het spel met de treintjes veroverde intussen zowat de hele aardkloot en bezorgt Alan R. Moon een paar stevige appels voor de dorst. De kip met de gouden eieren is het kakelen echter nog niet beu. Ticket to Ride New York is een ‘snelspel’ dat je 15 minuten van het concept laat proeven.



Foto: W. Eric Martin

Ticket to Ride New York komt niet verrassend uit de hoek. Je start het spel met 2 bestemmingskaarten en 2 transportkaarten. Tijdens je beurt claim je een route, trek je transportkaarten of bestemmingskaarten. Op die manier probeer je een verbinding te maken tussen de twee steden op je bestemmingskaarten. Succes leidt tot bonuspunten, falen leidt ongetwijfeld tot de ondergang.
Het spel eindigt met een laatste ronde vanaf het ogenblik dat een speler aan het eind van zijn beurt twee of minder taxi’s overhoudt. Spelers ontvangen punten voor het claimen van routes, het voldoen aan bestemmingskaarten en het verbinden van toeristische locaties. De speler met het meeste punten wint.



Foto: W. Eric Martin

De New york variant van Ticket to Ride doet wat het belooft, een snelcursus Ticket to Ride van 15 minuten aanbieden. Dit compact maken van de spelduur, resulteert logischerwijs ook in een compacter spelbord, minder bestemmingskaarten en minder treintjes (voor de gelegenheid taxi’s).
15 taxi’s is wat je maximaal op het spelbord kunt plaatsen. Ik schat dat je daar in ongeveer 15 spelbeurten in slaagt.

De toeristische steden zijn een goede toevoeging. Ze zorgen er voor dat ook de laatste spelbeurt zinvol kan zijn. Op goed geluk nog wat bestemmingskaarten trekken, loopt meestal niet goed af. De concurrentie is een stuk harder. Het spelbord toont slechts één centrale as, het is levensbelangrijk om daar zo snel mogelijk wat routes te claimen. Deze route bevat trouwens ook een aantal toeristische steden.

Dit spel is perfect om snel even van Ticket to Ride te genieten of om mensen kennis te laten maken met het spelsysteem. Naar mijn mening heeft deze compacte versie echter ook een nadeel. De bestemmingskaarten die je bij de start van het spel krijgt, zijn zo goed als alles bepalend. Vooral bij 4 spelers zorgt dit er voor dat de geluksfactor doorslaggevend is. Als één speler twee lange routes langs de centrale as ontvangt en de andere twee korte routes, elk aan een andere kant van het spelbord, levert dat een ongelijke strijd op. Dit vind ik bij de korte variant wel erg opvallend, misschien zelfs storend. Ik vermoed echter dat ook hiervoor nog extra mappen zullen verschijnen en dat de trein terug vertrokken is.





Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2019, 15:40 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
Als je aan het begin van het spel twee korte routekaarten krijgt, kan je er ook voor kiezen om je tegenstander zoveel mogelijk dwars te zitten. Voor de ander staan er meer strafpunten op het spel dan voor jou.
Het is een iets andere insteek, maar zoals je zelf al concludeerde loont het niet om op goed geluk meer routekaarten te gaan trekken.

Ik ben geen fan van TTR omdat het naar mijn zin te lang duurt in verhouding tot de simpelheid en de geluksfactor in het spel, maar deze NY variant raakt de goede snaar: kort, tactisch, interactief.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2019, 15:49 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Jerome schreef:
Als je aan het begin van het spel twee korte routekaarten krijgt, kan je er ook voor kiezen om je tegenstander zoveel mogelijk dwars te zitten. Voor de ander staan er meer strafpunten op het spel dan voor jou.


Dat klopt wellicht, maar ik win het liefst omdat ik zelf goed opbouw, niet omdat ik de ander goed dwarszit. :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2019, 16:24 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
fabbe1 schreef:
Jerome schreef:
Als je aan het begin van het spel twee korte routekaarten krijgt, kan je er ook voor kiezen om je tegenstander zoveel mogelijk dwars te zitten. Voor de ander staan er meer strafpunten op het spel dan voor jou.


Dat klopt wellicht, maar ik win het liefst omdat ik zelf goed opbouw, niet omdat ik de ander goed dwarszit. :D


Daar is dit dus het spel niet naar.
Als je je alleen maar richt op je eigen opbouw, zijn de uitgedeelde routekaarten doorslaggevend voor de winst. Helaas, maar waar.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2019, 21:05 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2951
Woonplaats: Deerlijk
fabbe1 schreef:
Jerome schreef:
Als je aan het begin van het spel twee korte routekaarten krijgt, kan je er ook voor kiezen om je tegenstander zoveel mogelijk dwars te zitten. Voor de ander staan er meer strafpunten op het spel dan voor jou.


Dat klopt wellicht, maar ik win het liefst omdat ik zelf goed opbouw, niet omdat ik de ander goed dwarszit. :D


Ik vind dit wel een heel interessante invalshoek. Tot nog toe speelde ik het spel zoals ik het grote spel speel: opbouwen wat je kan met de kaarten die je kreeg.
De suggestie van Jerome lijkt me zeker fijn om eens uit te testen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2019, 19:25 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Wel, dat je eerst aan de opbouw denkt, lijkt me logisch. Dat is immers het enige waar je zeker van bent. Ik moet van A naar B. Stel dat ik dit doel bereik, focus ik op andere manieren om punten te behalen. Andere spelers blokkeren is in de beginfase ook heel moeilijk omdat je alleen kunt inschatten waar de andere spelers naar toe moeten. Ik ben meer een man van zekerheden. :P


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2019, 13:08 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 24
Woonplaats: Nijmegen
'Ticket to Ride New York' vind ik een mooi voorbeeld van een geslaagde variant van een basisspel. Niet alleen een themawijziging zoals een nieuw land, of in dit geval dus stad, maar een geslaagde poging voor een kortere variant. Gelet op de kortere tijdsduur makkelijk om er even bij te pakken, zonder dat het aan spelplezier heeft ingeboet.

Ik heb zelf een mooie editie van het grote spel, maar alweer een tijd niet gespeeld. Toen mijn broer hiermee langskwam, was ik positief verrast en hebben we al vaak tussen andere spellen door gespeeld.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Ticket to Ride New York  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Tags

+8, 2018, Alan R. Moon, Cyrille Daujean, Days of Wonder, Julien Delval, Ticket to Ride New York, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®