Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2019, 22:31 
Meeple

Berichten: 16
Woonplaats: Anna Paulowna
Wij spelen regelmatig bordspellen met een groep van 3 tot 6 man.
Nou lijkt ons Pandemic een leuk spel met uitdaging, maar welke versie is "de leukste"?
Rising Tide leek ons zeer leuk maar is niet meer verkrijgbaar in het NL. (voorwaarde is wel dat hij NL moet zijn, of iemand moet hem aanbieden? ;)).

Wat zijn anders leuke spellen om te doen?

Spellen wat wij spelen / in ons bezit hebben:
- Ticket to Ride: EU
- Smallworld
- Zombicide: Black Plague
- Regenwormen + uitbreiding
- King of Tokyo
- Skye
- Carcasonne + uitbreidingen
- 7 wonders


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2019, 22:54 
8. Mysterium (2015)
Avatar gebruiker

Berichten: 2891
Woonplaats: Noord-Brabant
Word het je eerste kennismaking met een coöperatief spel?
Ik zou gewoon met de basis Pandemie versie beginnen. Ook daar zijn uitbreidingen van.

Je smaak lijkt heel divers te zijn, dus wat verder aanraders voor je zijn vind ik lastig om te zeggen.

Met zoveel spelers heb ik ook erg veel plezier met Mysteren Dixit (de kaarten van Mysterium kun je zelfs voor Dixit gebruiken, zo heb ik zelf wel de uitbreidingen van Mysterium maar alleen de basis van Dixit omdat ik altijd de Mysteriumkaarten gebruik bij Dixit).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2019, 23:29 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Wij hebben Pandemic leren kennen via de dobbelvariant The Cure en vinden die nog altijd super leuk. Het is wel een erg moeilijke versie en heeft niet het geografische aspect van een kaart.

De basisversie is allicht het beste om te nemen. Goedkoop en erg goed. Tenzij je wat liever de kaart van Iberia hebt. Dat spel heeft ook al direct een aantal hele fijne varianten.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2019, 02:29 
Meeple

Berichten: 16
Woonplaats: Anna Paulowna
Helemaal vergeten, Mysterium hebben we ook! Komt alleen niet veel op de tafel, helaas.
Dus gewoon beginnen met de standaard versie en dan verder kijken voor andere uitbreidingen. Het Nederlandse thema trok ons aan, vandaar sie versie.. Kunnen altijd nog eens kijken of we hem met de tijd weten te bemachtigen.
Enige Coop spel wat we doen is Zombicide Black Plague. Zeker leuk om te doen om tegen het spel te spelen ipv tegen elkaar


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2019, 11:30 
Avatar gebruiker

Berichten: 2091
Woonplaats: Eindhoven
Pandemic Rising Tide:
Helaas is de NL versie niet meer in de winkel te koop maar er staat weinig tekst op de kaartjes en het bord. De plaatsnamen zijn allemaal origineel, Nederlands dus en ik kan je er bij vertellen dat je topografische kennis danig op de proef gesteld wordt. Het spel is fantastisch, veel beter dan het oorspronkelijke Pandemic (maar smaken zullen verschillen). Het niveau is gemakkelijk op te schalen en er zitten al een paar varianten in de doos, net zoals bij Pandemic Iberia, die overigens ook fantastisch is en meer lijkt op het oorspronkelijke Pandemic dan Rising Tide dat doet.

Dus, als je een beetje Engels kan lezen dan laat je niet afschrikken en ga gewoon voor Rising Tide en red keer op keer je eigen provincies. Of niet, maar dan verzuip je tenminste gezellig met z’n allen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2019, 12:51 
Meeple

Berichten: 18
WTULTC schreef:
Met zoveel spelers heb ik ook erg veel plezier met Mysteren Dixit (de kaarten van Mysterium kun je zelfs voor Dixit gebruiken, zo heb ik zelf wel de uitbreidingen van Mysterium maar alleen de basis van Dixit omdat ik altijd de Mysteriumkaarten gebruik bij Dixit).



Ik heb Pandemic zelf nog nooit gespeeld (wel plannen om hem te lenen van familie), maar ik zie nu dat je Dixit aanraadt. Dixit ken ik dan weer wel goed. Maar dat is toch een heel anders soort spel dan Pandemic?

_________________
Schrijver bij boardgametheories.com


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2019, 12:53 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Ik vind Lord of the Rings ook erg leuk - het was mijn eerste coöp.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2019, 14:32 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
Joannenova schreef:
WTULTC schreef:
Met zoveel spelers heb ik ook erg veel plezier met Mysteren Dixit (de kaarten van Mysterium kun je zelfs voor Dixit gebruiken, zo heb ik zelf wel de uitbreidingen van Mysterium maar alleen de basis van Dixit omdat ik altijd de Mysteriumkaarten gebruik bij Dixit).



Ik heb Pandemic zelf nog nooit gespeeld (wel plannen om hem te lenen van familie), maar ik zie nu dat je Dixit aanraadt. Dixit ken ik dan weer wel goed. Maar dat is toch een heel anders soort spel dan Pandemic?


Dixit en Pandemic zijn niet te vergelijken.
Ik zou geen enkel vlak kunnen noemen waarbij deze twee samen in dezelfde category vallen.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2019, 01:11 

Berichten: 85
Jerome schreef:
Pandemic Rising Tide:
Helaas is de NL versie niet meer in de winkel te koop maar er staat weinig tekst op de kaartjes en het bord. De plaatsnamen zijn allemaal origineel, Nederlands dus en ik kan je er bij vertellen dat je topografische kennis danig op de proef gesteld wordt. Het spel is fantastisch, veel beter dan het oorspronkelijke Pandemic (maar smaken zullen verschillen). Het niveau is gemakkelijk op te schalen en er zitten al een paar varianten in de doos, net zoals bij Pandemic Iberia, die overigens ook fantastisch is en meer lijkt op het oorspronkelijke Pandemic dan Rising Tide dat doet.

Dus, als je een beetje Engels kan lezen dan laat je niet afschrikken en ga gewoon voor Rising Tide en red keer op keer je eigen provincies. Of niet, maar dan verzuip je tenminste gezellig met z’n allen.


Hier sluit ik me helemaal bij aan... Mijn meest gespeelde spel in het afgelopen jaar en favoriete Pandemic-versie (net boven Iberia; Fall of Rome vind ik persoonlijk wat minder uitdagend). En dankzij de verschillende opdrachten genoeg variatie. Heb geen ervaring met vier of vijf spelers, maar met drie bevalt het erg goed. Dus als je Rising Tide ergens kunt vinden, zou ik deze zeker overwegen!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 31 jan 2019, 15:06 
Sojaboon

Berichten: 20
Pandemic - fall of Rome vind ik goed geslaagd, bestaat ook in NL.
Rising tide vind ik grillig en de gewone pandemic stroef en minder interessant.

Met 2-4 prima maar geen van deze speelt met 6 en zelfs met 5 zou ik eerder iets anders spelen. Met 5-6 moet je Skull proberen, of Medici, Machiavelli deluxe, Mysterium, Codenames, de grote Dalmuti... allemaal eenvoudig.

Probeer deze eens, vind ik veruit de beste van alle pandemics:
https://www.bol.com/nl/p/pandemic-fall-of-rome-collector-s-edition-bordspel/9200000100863961/?country=BE&Referrer=ADVNLGOO002027-G-58408999676-S-490629532066-9200000100863961&gclid=Cj0KCQiA1sriBRD-ARIsABYdwwHOqnCh4rrwe-RSaADyWk6jtsynuLQFvnxkPo7jf0kEYfFVTxf7OlcaAk9zEALw_wcB

Citaat:
Pandemic Rising Tide:
Het spel is fantastisch, veel beter dan het oorspronkelijke Pandemic.

Ik vroeg me af of bij jou zich hetzelfde scenario voordoet, m.n. ik zit constant met schrijnend tekort aan waterblokjes waardoor je elk moment het spel kunt verliezen. Verlies ten gevolge van tijdsgebrek komt niet voor; de boek kaarten is in tegenstelling tot pandemic nog nooit leeggelopen. En verlies t.g.v. uitbraken komt al helemaal niet voor want er is geen uitbrakenspoor in rising tide. Dit onevenwicht stoort mij mateloos.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 31 jan 2019, 16:41 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
mmgull schreef:
Citaat:
Pandemic Rising Tide:
Het spel is fantastisch, veel beter dan het oorspronkelijke Pandemic.

Ik vroeg me af of bij jou zich hetzelfde scenario voordoet, m.n. ik zit constant met schrijnend tekort aan waterblokjes waardoor je elk moment het spel kunt verliezen. Verlies ten gevolge van tijdsgebrek komt niet voor; de boek kaarten is in tegenstelling tot pandemic nog nooit leeggelopen. En verlies t.g.v. uitbraken komt al helemaal niet voor want er is geen uitbrakenspoor in rising tide. Dit onevenwicht stoort mij mateloos.


molens, molens, molens, van Flevoland tot aan Zeeland.
ik heb eerder dat ik bedenk of ik mijn molen gebieden wel of niet droog zal pompen.
een blokje erin houden om een watergang te houden is vaak aanlokkelijk.

ik heb vaak dat je toch steeds meer dijken laten vervallen, en als er dan een storm opsteekt in het oosten of riverengebied kan het opeens snel gaan.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 31 jan 2019, 17:43 
Sojaboon

Berichten: 20
Citaat:
molens, molens, molens, van Flevoland tot aan Zeeland.
ik heb eerder dat ik bedenk of ik mijn molen gebieden wel of niet droog zal pompen.
een blokje erin houden om een watergang te houden is vaak aanlokkelijk.

ik heb vaak dat je toch steeds meer dijken laten vervallen, en als er dan een storm opsteekt in het oosten of riverengebied kan het opeens snel gaan.


Lukt niet als je opdracht trekt om in het oosten molens te bouwen. Molens heb je vnl nodig in noord en west, niet in oost.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2019, 02:28 

Berichten: 85
mmgull schreef:
Citaat:
molens, molens, molens, van Flevoland tot aan Zeeland.
ik heb eerder dat ik bedenk of ik mijn molen gebieden wel of niet droog zal pompen.
een blokje erin houden om een watergang te houden is vaak aanlokkelijk.

ik heb vaak dat je toch steeds meer dijken laten vervallen, en als er dan een storm opsteekt in het oosten of riverengebied kan het opeens snel gaan.


Lukt niet als je opdracht trekt om in het oosten molens te bouwen. Molens heb je vnl nodig in noord en west, niet in oost.

Het zou ook moeten lukken wanneer je molens in de gele regio's staan. Als je de dijken goed verdeelt en daardoor aaneengesloten gebieden met een lage waterstand hebt, kun je op die manier prima water uit de paarse regio's of Zeeland wegpompen.

Rising Tide is een persoonlijke favoriet van mij, Iberia speel ik ook graag. Fall of Rome vind ik oké, maar tot nu toe minder uitdagend dan de andere twee. En welke Pandemic-variant dan ook: ik zou het zelf niet met vijf mensen spelen. Liefst met drie, maar vier spelers zou wat mij betreft ook nog kunnen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2019, 16:24 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
en je mag ook molens verplaatsen door ze opnieuw ergens anders te bouwen.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2019, 16:30 
Sojaboon

Berichten: 20
Citaat:
Het zou ook moeten lukken wanneer je molens in de gele regio's staan. Als je de dijken goed verdeelt en daardoor aaneengesloten gebieden met een lage waterstand hebt, kun je op die manier prima water uit de paarse regio's of Zeeland wegpompen.


Je kunt geen dijken weghalen uit het spel, enkel bijplaatsen. Zolang niet de juiste faalkaarten getrokken worden, zullen dijken in gele regio's blijven staan en staan je pompen droog te draaien.

De kans dat je de gele pompen opdracht trekt is 1/3 tot 1/2 (afhankelijk van hoeveel opdrachten). Vrij groot dus dat die opdracht er tussen steekt. De kans daarentegen dat je net die regio's trekt die je nodig hebt om dijken te verwijderen en je pompen met water te verbinden, is veel kleiner.

Er is dus flink wat geluk nodig om water te sturen zoals je zou willen. Meestal staan de zeegebonden paarse en oranje regio's onder water; landinwaarts staan de gele en groene er veel droger bij.

Citaat:
molens, molens, molens, van Flevoland tot aan Zeeland.


Je zegt het zelf: Flevoland = paars tot Zeeland = oranje.
Pompen in geel en groen hebben minder effect.

Naast de gele pompenopdracht zijn er nog zo'n paar ellendige opdrachten: watersnood (kun je het spel in beurt 1 al mee verliezen) en alle volkerenopdrachten (hopeloos dweilen met de kraan open). Ik betwijfel of het spel zo goed gebalanceerd is als de andere pandemics.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Pandemic, maar welke? of toch iets anders?  

Gebruikers die deze topic waarderen

bordspellenstore

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Pandemic



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®