Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




4 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 dec 2018, 12:08 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Woonplaats: Dordrecht
Ik blijf de regels lastig vinden over de 'boeren' en de 'oproerfiches'. Wie is in staat om dit helder en concreet uit te leggen?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2018, 12:26 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Pfoe... lang geleden.

Wanneer komen er revolt markers in een provincie?

- Als je er belastingen heft / voedsel oogst.
- Als je een lege provincie succesvol verovert.

Wanneer verdwijnen revolt markers?

- Aan het einde van het jaar.
- Als een provincie volledig verwoest is.

Wat doen revolt markers / boeren?

- Voedsel / geld halen uit een provincie met een revolt marker: vechten tegen net zoveel boeren als er revolt markers liggen.
- Tekort aan voedsel in de winter? Een revolte! Het aantal revolt markers geeft aan hoeveel boeren er meevechten in de revolte. (Plus een aantal boeren volgens het schema over revoltes - zie regelboek)
- Speler valt speler aan: als er geen revolt markers in de aangevallen provincie liggen, tellen alle boeren mee voor de verdediger. Als er revolt markers liggen in de aangevallen provincie, tellen alle boeren mee voor de aanvaller.*
- Als je een lege (neutrale) provincie binnenvalt, vecht je tegen 1 boer + wat er eventueel nog in de dicetower zit aan boeren.


Ik denk dat dat het wel is. Mochten er nog vragen zijn, roep maar!



* In Wallenstein telde 0 of 1 marker als hulp voor de verdediger. :think:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 feb 2019, 09:22 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Woonplaats: Dordrecht
We hebben het zaterdag weer gespeeld. Nog steeds vind ik de het werken met boeren onevenwichtig. Ik mik in het begin 10 boeren in de toren. Maar naarmate het spel vordert zijn er steeds minder boeren actief in de toren. Dat vindt ik vreemd en nadelig voor de spelers die als eerste neutrale landen aanvallen. Zij moeten namelijk strijden tegen veel boeren die daarna het spel verlaten.

Ook vind ik de situatie vreemd wanneer je de toren in gereedheid wil brengen voor het spel. Bij mij bleef er maar 1 in de toren zitten, terwijl bij mijn tegenstander 5 stuks. Dat betekent dat ik in heel veel rondes in het nadeel ben. Omdat alle blokjes die na tijdens de voorbereiding uit de toren komen terug naar de voorraad gaan. Vreemd toch? Of doe ik iets verkeerd?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 06 feb 2019, 10:36 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Er zit natuurlijk een geluksfactor in.

Neutrale landen aanvallen: dan weet je dat je een groter risico neemt. Iedereen kan kiezen om vroeg of laat in het spel neutrale landen aan te vallen. Dat risico neem je zelf.

5 om 1 leger in de toren: dat is balen. Vaak zie je een verschil van 1 of 2 legers. Maar dit is simpelweg geluk / pech.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
4 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Shogun - hoe zit het nou met die boeren en oproerfiches?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Tags

Shogun



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®