Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



15 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wingspan
BerichtGeplaatst: zo 14 apr 2019, 11:32 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Hyper de hyper de hype

Wingspan is ongetwijfeld één van de meest geanticipeerde spellen van dit jaar. Het is al weken bovenaan te vinden in de populariteitslijst ‘The Hotness’ op BGG en staat intussen op plaats 77 in de ‘overall’ lijst. Dit mag indrukwekkend genoemd voor een spel dat pas in Maart 2019 het levenslicht zag. Ook de Nederlandse uitgave vloog over de toonbanken en is volledig uitgevlogen. Ik mag me gelukkig prijzen (en Piet bedanken) dat ik er eentje op de kop kon tikken. Voldoet Wingspan aan de hype?



Foto: Xaldin

Vogelen, dat is wat je in Wingspan doet. Ik ben gek op vogelen, ben zelfs een echte vogelaar en ook vogels vind ik leuk. Wingspan is me op het lijf gegoten.
Om misverstanden te voorkomen, je bent een ornitholoog. Tijdens het spel probeer je unieke vogels te verzamelen waarvan je de kwaliteiten zo goed (en zo veel) mogelijk benut.
In je beurt plaats je een actiesteen op je tableau waarna je de aangegeven actie uitvoert. Er zijn 4 mogelijkheden.
• Speel een vogel vanuit je hand op je tableau. Betaal voedsel – en eikosten.
• Pak voedsel uit de voorraad en activeer alle bosvogels.
• Laat vogels eieren leggen en activeer alle weidevogels.
• Trek nieuwe vogelkaarten en activeer alle moerasvogels.

Nadat actiestenen zijn geplaatst, eindigt de ronde. Tijdens elke ronde wordt naar één gemeenschappelijk doel gestreefd. Aan de hand van één actiesteen duiden de spelers op een doelentableau aan hoe goed ze dit gedaan hebben. Daardoor vermindert het aantal acties per ronde telkens met één steen.
Na de 4de ronde eindigt het spel. De spelers krijgen punten voor elke vogelkaart (waarde afhankelijk van de kaart), elk ei, elke door een vogel verzamelde voedselfiche, elke verzamelde vogelkaart (als lid van een zwerm). De speler met het meeste punten wint.



Foto: jipipu (omdat het de naam van een vogel zou kunnen zijn)

Wingspan ziet er heel fris en kleurrijk uit wat heel goed past bij het thema. De spelregels lezen verrassend vlot en zijn voldoende duidelijk. Wingspan spelen is helemaal niet moeilijk. Dat heeft me wat verrast want bij een eerste aanblik lijkt Wingspan een veelspeler. Er zijn maar liefst 170 verschillende kaarten, elk met een unieke eigenschap, tekst die gelezen moet worden als je het spel goed wilt spelen. Eigenschappen die vaak geactiveerd worden in je beurt. Dat klinkt toch omslachtig en ingewikkeld! Niks is minder waar. Wingspan voelt als een gestroomlijnde machine. Dit spel klopt als een bus, geen extra regeltjes, geen uitzonderingen, geen addertjes onder het gras. Gewoon rechttoe rechtaan bijna intuïtief spelen.

Dit komt vooreerst door de eenvoud van de basisacties. Een kaart spelen, voedsel nemen, eieren leggen of kaarten trekken, krijg je snel uitgelegd en is ook voor niet ervaren spelers duidelijk. Elke vogelkaart is op dezelfde manier opgebouwd en van duidelijke symbolen voorzien zodat je ook de werking ervan snel onder de knie hebt. De eigenschappen van de vogels zijn bondig en duidelijk geformuleerd. Nooit gaat het lezen van tekst vervelen, nooit gaat het overzicht verloren.
Bovendien zijn ook de doelen duidelijk. Wingspan is niet het soort spel waarvan je denkt:”En wat moet ik nu weer doen, hoe geraak ik aan punten?”

Daarmee zeg ik niet dat goed scoren in Wingspan vanzelf gaat. Er zijn wel degelijk zaken waarover je goed moet nadenken. Welke vogel gooi je het eerst in de strijd? Eerst kaarten bijtrekken of toch maar eerst voedsel pakken? Tijdens welke beurt laat ik mijn vogels best eieren leggen? En vooral, als de keuze er is, waar leg je de vogel? Meer vogels in het bos betekent sneller voedsel verzamelen, meer vogels in de weide zorgen voor meer eieren en meer vogels in het moeras zorgen er voor dat je meer kaarten mag trekken. Vogels zorgen er met andere woorden voor dat de acties sterker worden. Het doet me wat aan Hansa Teuronica denken.

De vogels waarmee je start, bepalen vaak een deel van de strategie. Het komt er op neer om combinaties te leggen die zoveel mogelijk punten opleveren en dat is geen sinecure!
De verschillende doelen en de overvloed aan kaarten zorgen voor een zo goed als onuitputtelijke bron van variatie.
Er zijn 16 gemeenschappelijk doelen waarvan er per spel 4 gebruikt worden. Elke speler krijgt één van de 26 bonuskaarten en heeft daarmee een eigen persoonlijk doel, er zijn maar liefst 170 verschillende vogelkaarten. Variatie in het kwadraat heet ik dat.
Soms laat het spelen van een vogel toe dat je een extra bonuskaart trekt, misschien is dat de enige eigenschap waar ik minder gek op ben. Ik vind dat daar een iets te hoge geluksfactor mee gemoeid is.

Wingspan doet het zonder toeters en bellen (spelmechanisme) maar boet op geen enkel moment in aan kwaliteit. Eenvoud is net de kracht van dit spel. In combinatie met de variatie ontstaat telkens een andere uitdagende puzzel. Als mijn vrouw vraagt om een partijtje te vogelen, zeg ik in elk geval JA! Een aanrader!


NOOT: Wingspan kan je ook alleen spelen, daarvoor wordt een setje kaarten gebruikt die de ‘automa’ aansturen. Leuk, maar geef mij maar tegenspelers van vlees en bloed.



Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Wingspan
BerichtGeplaatst: wo 17 apr 2019, 09:23 
Matroos

Berichten: 48
Woonplaats: Sint-Michielsgestel
fabbe1 schreef:
Ook de Nederlandse uitgave vloog over de toonbanken en is volledig uitgevlogen.

Nog niet helemaal hoor. Er zijn her en der nog wat online nestjes waar ze nog wel voorraad hebben :) :)

Maar ben het wel eens met je, wat een goed spel! Ik vind persoonlijk de extra bonuskaarten wel een fijne toevoeging. Soms moet je een deel van je tactiek herzien en soms past een van de bonuskaarten juist goed in je deck wat je al hebt liggen.

Ik heb zelf geen ervaring, maar ik hoorde dat met zn 5en het spel wat stroperig wordt. Iemand ervaring?

Al met al een topspel!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Wingspan
BerichtGeplaatst: wo 17 apr 2019, 12:45 
8. Race for the Galaxy (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 2074
Woonplaats: Montezuma
kluistertijd schreef:
Ik heb zelf geen ervaring, maar ik hoorde dat met zn 5en het spel wat stroperig wordt. Iemand ervaring?


Topspel inderdaad, ook met vijf!

Adequate en leuke recensie ook hierboven. Wingspan komt bijna dagelijks op tafel bij ons, terwijl het toch geduchte concurrentie heeft van andere hele goede spellen. Meestal spelen wij het met twee, soms met drie of vier spelers. Waaronder een van 11 die uitstekend mee komt en gerust 75+ punten haalt, en een van 9 die het vooral voorzien heeft op roofvogels en zichzelf daardoor af en toe een beetje tekort doet (maar wél een gaaf tableau maakt - en die punten interesseren hem dan niet).

Soms speel ik het alleen, de automa werkt prima, maar ben het met Fabbe1 eens: spelen doe je toch liever samen.

Een enkele keer spelen we het met vijf. Dan duurt het spel iets langer, maar ach, dan spelen we gewoon één in plaats van twee spelletjes achter elkaar. De tafel raakt overvol en omdat wij allemaal hardop denken en elkaar helpen (Wingspan zet daartoe ook aan, wat ik heel positief vind), is de interactie fantastisch. Ook met vijf is Wingspan dus een ontzettend leuk spel, wat ons betreft.

Iets anders: zet vooral jullie ervaringen ook in de spellendatabase. Ik weet uit eigen ervaring dat die database en wat daarin allemaal over spellen gezegd wordt, anderen helpt om keuzen te maken voor aankoop, cadeautjes, tips die je anderen geeft etc... Zo heb ik vóór ik dat allemaal in huis haalde, op deze site zitten checken wat er allemaal staat over Azul, of Terraforming Mars, of Orléans, om maar wat te noemen... echt heel nuttig vond ik dat en voor mij ook de voornaamste reden om dan ook maar wat beschrijvingen hier en daar toe te voegen.


Laatst bijgewerkt door Pura Vida op wo 17 apr 2019, 15:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Wingspan
BerichtGeplaatst: wo 17 apr 2019, 14:39 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 544
Woonplaats: Den Haag
Dit is een fantastisch gateway+ spel naar mijn mening. Mooie review trouwens. :thumbup:

Het blijft een echte euro met lage spelerinteractie. Er is wat strijd om voedsel (dobbelstenen) en je kan er op spelen om actiekaarten van anderen niet te activeren. Alleen relevant als je graag op het scherpst van de snede speelt.

En dat het dan toch bij mij in de smaak valt, zegt heel wat! :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Wingspan
BerichtGeplaatst: wo 17 apr 2019, 15:43 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Sunnyfield schreef:
Het blijft een echte euro met lage spelerinteractie. Er is wat strijd om voedsel (dobbelstenen) en je kan er op spelen om actiekaarten van anderen niet te activeren. Alleen relevant als je graag op het scherpst van de snede speelt.


Je vergeet de belangrijkste, het meerderhedenspelletje bij de tussendoelen.
Maar ook dan barst het spel niet van de spelerinteractie.

Inderdaad een mooie recensie. Al krijg ik wel een beetje jeuk van spelers die van een populair spel zo nodig weer een hype in het kwadraat moeten maken. Het spel valt in de smaak en is tijdelijk schaars. Waarom moet daar per se een opgeklopt etiket op?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Wingspan
BerichtGeplaatst: wo 17 apr 2019, 16:19 
10. Pandemie (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
fabbe1 schreef:
NOOT: Wingspan kan je ook alleen spelen, daarvoor wordt een setje kaarten gebruikt die de ‘automa’ aansturen. Leuk, maar geef mij maar tegenspelers van vlees en bloed.


Snap ik, maar voor degenen die de luxe van die tegenspelers niet hebben (of er simpelweg geen problemen mee hebben om solo te spelen) is het wel een uitkomst.

De automa van Wingspan is weer top. Ben sowieso wel van het van automa systeem.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Wingspan
BerichtGeplaatst: wo 17 apr 2019, 16:59 
8. Race for the Galaxy (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 2074
Woonplaats: Montezuma
Erwin schreef:
Al krijg ik wel een beetje jeuk van spelers die van een populair spel zo nodig weer een hype in het kwadraat moeten maken. Het spel valt in de smaak en is tijdelijk schaars. Waarom moet daar per se een opgeklopt etiket op?


Helemaal eens. Een hype is een term die van toepassing is op iets dat onterecht of uit marketingoverwegingen wordt geplugd. Of iets dergelijks. In dit geval gaat het gewoon om een spel dat goed verkoopt en bij velen ook nog eens in de smaak valt. Geen hype dus, maar gewoon een goed spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Wingspan
BerichtGeplaatst: do 18 apr 2019, 13:52 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2666
Woonplaats: Etten-Leur
Zou een betere definitie dan rage zijn?

Je kunt niet ontkennen dat er meerdere goede spellen de laatste 2 jaar zijn gereleased maar dat weinig zo veel besproken zijn als Wingspan op dit forum.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Wingspan
BerichtGeplaatst: do 18 apr 2019, 14:59 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Edwin84 schreef:
Zou een betere definitie dan rage zijn?

Je kunt niet ontkennen dat er meerdere goede spellen de laatste 2 jaar zijn gereleased maar dat weinig zo veel besproken zijn als Wingspan op dit forum.


Nee hoor, gewoon hype.
Er zijn weinig tot geen spellen die zoveel media coverage krijgen en beter is maar de vraag hoe lang het enthousiasme aanhoudt.
https://www.encyclo.nl/begrip/hype

Is het een goed spel? Ook daarover verschillen de meningen.
Zelf vind ik het niet slecht, maar vooral een erg solitair spel dar bovendien sterk afhankelijk is geluk om een juiste vogeltjes op het goede moment te vinden. Dat frustreert soms.
De tekeningen zijn prachtig en dat maakt het thema aansprekend. al zijn de eigenschappen van veel vogels volstrekt inwisselbaar.

De vorige hype, Splendor, vind ik leuker.
Of was het nou Century Spice Road?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Wingspan
BerichtGeplaatst: do 18 apr 2019, 21:50 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Pura Vida schreef:
Iets anders: zet vooral jullie ervaringen ook in de spellendatabase. Ik weet uit eigen ervaring dat die database en wat daarin allemaal over spellen gezegd wordt, anderen helpt om keuzen te maken voor aankoop, cadeautjes, tips die je anderen geeft etc... Zo heb ik vóór ik dat allemaal in huis haalde, op deze site zitten checken wat er allemaal staat over Azul, of Terraforming Mars, of Orléans, om maar wat te noemen... echt heel nuttig vond ik dat en voor mij ook de voornaamste reden om dan ook maar wat beschrijvingen hier en daar toe te voegen.

:thumbup:

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Wingspan
BerichtGeplaatst: di 30 apr 2019, 12:08 
Jakkiebak!

Berichten: 66
Zelf jammer genoeg nog niet de kans gehad om het spelen maar het ziet er erg mooi uit en ik kan niet wachten om het zelf in huis te hebben


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Wingspan
BerichtGeplaatst: zo 05 mei 2019, 22:15 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 24
Woonplaats: Nijmegen
Bedankt voor de recensie! Dat wordt een leuk geschenk voor een vriend die veel met het thema heeft, niet zo vaak nieuwe spellen hoeft te spelen, maar voor deze vast wel een uitzondering gaat maken. :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Wingspan
BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2019, 12:50 
Uno

Berichten: 1
Woonplaats: Maarssen
Dit is absoluut 1 van onze favoriete spellen momenteel. Wij waren 1 van de gelukkigen die hem op pre-order hadden staan en dus op de dag van aankomst in NL meteen konden ophalen. Wel in het Engels :D

Wij zijn gek op Terraforming Mars, maar dat is toch een spel waar je met z'n tweetjes heel wat uren voor uittrekt en wat toch wat langer duurt om op te zetten.
Wingspan staat binnen enkele minuten geheel op tafel, speelt een stuk vlotter maar is echt net zo interessant (heel ander onderwerp natuurlijk, maar toch!)

Elk spel is anders, je strategie kan ook per spel veranderen.

En natuurlijk zijn de weetjes op de kaart helemaal super! "Who cooks for you"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Wingspan
BerichtGeplaatst: zo 26 jan 2020, 12:13 
Jakkiebak!

Berichten: 50
Woonplaats: Heemskerk
Kan het nergens vinden, maar doet iemand de kaarten sleeven? En zo ja met welke?
Zal zo ook eens op BGG kijken.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Wingspan
BerichtGeplaatst: zo 26 jan 2020, 14:25 
Avatar gebruiker

Berichten: 540
Woonplaats: Emmeloord
Ik heb ze gesleeved. Op BGG staat een lijst voor veel spellen welke sleeves je kan gebruiken: https://boardgamegeek.com/geeklist/1645 ... izes-games

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
15 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Wingspan  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Tags

+10, 2019, 999 Games, Ana Maria Martinez Jaramillo, Beth Sobel, Elizabeth Hargrave, Natalia Rojas, Wingspan, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®