Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




5 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 11 jul 2019, 11:30 
6. Puerto Rico (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
Wie of wat is Ameritrash.nl?

Onze nieuwste review gaat over Black Orchestra.

Afbeelding

Tijdens de periode dat Hitler aan de macht was, zijn er meerdere pogingen gedaan om hem om het leven te brengen. De bekendste poging is wellicht Operatie Walküre. In Black Orchestra doen de spelers ook een poging hiertoe. Terwijl de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog zich voor hen ontvouwt, proberen zij Hitler om het leven te brengen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 11 jul 2019, 12:10 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Goede review Wesley! Ik zie vaak dat deze wordt vergeleken met This War Of Mine (ook door jou), maar is dat vooral qua (zwaar) thema of vind je ze ook mechanisch gelijkend? En zo ja, welke zou je dan aanraden? Wat is jouw favoriet van die twee?

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 11 jul 2019, 13:28 
10. Pandemie (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
De vergelijking ligt in eerste instantie met name in het thema van het spel. Beiden zijn beladen en zware (oorlogs)thema's. Qua spelverloop zijn het twee titels die duidelijk van elkaar verschillen.

Black Orchestra is vele malen abstracter dan TWOM. Ondanks dat duidelijk is dat het over WO2 gaat, komt het leed uit WO2 minder direct naar voren tijdens het spelen. Dat er leed bij komt kijken is omdat we zelf weten wat er tijdens WO2 gebeurd is. Tijdens het spelen van Black Orchestra ben je veel meer bezig met het plannen, uitvoeren en het zoeken van de juiste momenten en kansen, terwijl TWOM veel meer om overleven draait.

Bij TWOM ontvouwt zich daadwerkelijk een oorlogsverhaal waarin jij een rol speelt, het draait daarin veel meer om de beleving dan bij Black Orchestra. Als ik de sfeer aan tafel zou moeten omschrijven bij de spellen dan zou ik bij Black Orchestra aan spannend denken en bij TWOM meer aan beklemmend.

TWOM was voor mij een spel dat enorm goed in elkaar zat, maar te zwaar was qua beleving. Dat heb ik bij Black Orchestra minder. En hoe gek dat dan ook klinkt, die mindere beleving is voor mij de reden dat ik de voorkeur geef aan Black Orchestra.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 11 jul 2019, 16:06 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Helemaal duidelijk zo. Dank voor je verheldering! Beide spellen verschijnen op (en verdwijnen ook weer van) mijn wishlist met enige regelmaat. Heb zo wel een beter beeld van beiden. Mijn voorkeur zou nu neigen naar Black Orchestra, maar dat is dan vooral vanwege de tijdsduur van TWOM. In eerste instantie was ik erg tegen de dobbelstenen in BO, maar ik denk inderdaad dat dat een thematische toevoeging is.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 11 jul 2019, 23:17 
6. De Friesche Velden (2014)

Berichten: 66
Woonplaats: Hoevelaken
Leuke review! Ik heb heel recent zowel TWoM als Black Orchestra gekocht via dit forum en ben er erg blij mee. TWoM heb ik nog niet gespeeld maar Black Orchestra inmiddels wel twee keer. Eén keer solo en een keer met 4 personen. Gaaf spel! Je moet absoluut tegen het gelukselement kunnen. Eén keer hadden we een fantastisch plot opgezet (het opbouwen hiervan is behoorlijk lastig en spannend, je voelt je echt een samenzweerder!) maar mislukte alles bij het dobbelen ondanks de grote hoeveelheid verzamelde dobbelstenen en daarmee redelijke kans. Thematisch sterk maar je moet er dus wel tegen kunnen. Solo was het ook heel uitdagend, het is gewoon een lastig spel om te winnen en daar houd ik van. Vooral voor solo is dat belangrijk. Houdt er wel rekening mee dat je met twee characters speelt en dat de interrogation (in de gevangenis) kaarten minder goed werken wanneer je alleen speelt.

Ik vind het thema mooi uitgewerkt en de mechanics zijn erg goed zoals de "transfer" van items tussen de conspirators en de illegal en interrogation cards zijn ook origineel. Het artwork (vooral het bord) is ook mooi en van goede kwaliteit, de kleine pionnetjes zijn dan wel weer een tegenvaller. De regels zijn ontzettend simpel. Iedereen kan zo meespelen. Ondanks het misschien "zware" thema heb je ook gewoon ontzettend veel lol bij het spelen, soms is het hilarisch :D Erg leuke co-op!

Ik ben erg benieuwd naar TWoM, lijkt me een stuk deprimerender :P Ben erg benieuwd naar het "verhaal" van dit spel. Kan niet wachten om het solo te spelen, volgens mij doet deze het namelijk minder goed in een groep?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
5 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensies elders op het web  
 Feed - Onderwerp - Ameritrash.nl: Black Orchestra  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: siehor en 1 gast


Tags

2016, Ameritrash.nl, Game Salute, Philip duBarry



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®