Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




13 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Saboteur Het Duel
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 02:11 
Joker

Berichten: 9
In het spel de Saboteur het Duel zijn er speelkaarten met een trap aanwezig, In de beschrijving en speluitleg wordt niet duidelijk wat deze kaart precies doet.

Ik heb een situatie in de bijalge gedaan

Vraag 1 mag deze situatie

Vraag 2 Wat is het doel nu van die blauwe trappenkaart

Bijlage:
De bijlage Screenshot_20190721-021114_Gallery.jpg is niet langer beschikbaar.


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Saboteur Het Duel
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 04:26 
Rooster Booster

Berichten: 86
Woonplaats: amersfoort
in saboteur 2 is de regel dat de kaart grenst aan de start kaart en alle andere kaarten met een ladder.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Saboteur Het Duel
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 09:23 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 509
Woonplaats: Rijswijk
Gang met ladder vormt directe verbinding met startkaart (blauw/groen), en heeft dezelfde functie als de startkaart: de blauwe/groene kabouter kan hier de mijn in komen om het gangenstelsel uit te breiden. Een gangkaart die je neerlegt moet wel een ondoorbroken route zijn naar de startkaart (of die ladderkaart). Alleen voor de ladderkaart geldt dezelfde regel: die kun je alleen neerleggen als de route ondoorbroken is naar de startkaart. De route zou daarna wel doorbroken kunnen worden. Wat de ladderkaart precies doet staat niet in de spelregels, maar zo interpreteer ik de functie van de ladderkaart.

1. Nee, er is geen ondoorbroken route naar de startkaart
2. Zie uitleg hierboven.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Saboteur Het Duel
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 09:51 
10. Orléans (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Volgens mij mag de situatie op de foto wel. Een gang met ladder mag "aan een willekeurige gangenkaart naar keuze gelegd worden..." (regels rechts onderaan). Betreft een verbijzondering van de algemene regel dat er een ononderbroken route moet zijn. Dat is juist de lol van die kaart: dat je een sprongetje kunt maken naar een ander deel van het gangenstelsel waar je met een normale kaart niet kunt komen (antwoord op vraag 2).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Saboteur Het Duel
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 10:09 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 509
Woonplaats: Rijswijk
Alleen staat bij A. Een gangenkaart spelen - Let op: bij het leggen van een gangenkaart moet er een ononderbroken route van deze kaart naar de eigen startkaart bestaan.

En de kaart mag aan een andere kaart gelegd worden (niet doel- of gangkaart met goud), maar volgens mij wel op basis van bovenstaande regel. Hoe kan de kabouter anders die gang bouwen met ladderkaart?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Saboteur Het Duel
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 10:13 
Joker

Berichten: 9
Grappig dat er twee antwoorden zijn op de geschetste situatie, 1 pers zegt het mag niet en de andere zegt wel. De ladder is een regel die niet goed beschreven is.

Begrijp ik het ook goed dat je alleen maar aan je eigen kleur mag aanleggen en met bouwen bij je tegenstander kan komen

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Saboteur Het Duel
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 10:20 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 509
Woonplaats: Rijswijk
Ik heb het verkeerd, Pura Vida heeft gelijk. Zie bgg thread hierover, waarin de auteur zelf heeft gereageerd. https://boardgamegeek.com/thread/134558 ... -placement


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Saboteur Het Duel
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 10:26 
4. Gaia Project (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
rayadam schreef:
Begrijp ik het ook goed dat je alleen maar aan je eigen kleur mag aanleggen en met bouwen bij je tegenstander kan komen


Klopt. Behalve als je de ladderkaart hebt dus. Die mag je wel aan je tegenstanders gang leggen :thumbup:

Citaat:
Zie bgg thread hierover, waarin de auteur zelf heeft gereageerd. https://boardgamegeek.com/thread/134558 ... -placement
:thumbup:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Saboteur Het Duel
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 10:30 
Joker

Berichten: 9
Nu komt er duidelijkheid, maar zoals jullie op mijn foto kunnen zien heb ik een blauwe ladder aangelegd terwijl ik groen ben, betekend dit nu dat ik blauw in een zetel help en hij vanuit daar verder mag.bouwen

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Saboteur Het Duel
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 10:30 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 509
Woonplaats: Rijswijk
rayadam schreef:
Nu komt er duidelijkheid, maar zoals jullie op mijn foto kunnen zien heb ik een blauwe ladder aangelegd terwijl ik groen ben, betekend dit nu dat ik blauw in een zetel help en hij vanuit daar verder mag.bouwen

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Ja


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Saboteur Het Duel
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 10:34 
Joker

Berichten: 9
Moet je die ladderkaart van de kleur van de.tegenstander bij de tegenstander leggen, mag dus niet aan mijn lijn. Dus mijn situatie is fout

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Saboteur Het Duel
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 10:39 
10. Orléans (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Sorry, ik was in de veronderstelling dat je het blauwe kaboutertje was... :lol:
Volgens mij mag je wel die blauwe ladder aanleggen hoor, is alleen niet zo'n handige zet...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Saboteur Het Duel
BerichtGeplaatst: do 11 feb 2021, 10:42 
Meeple

Berichten: 12
De foto zit er helaas niet meer bij, maar ik heb ook wat vragen, onder andere over die ladder.

1) Mag de groene kabouter ook van de blauwe ladder gebruik maken (en dan wel van groen>groen of blauw>blauw natuurlijk, niet van groen>blauw of andersom).

Wanneer de gangenstelsels voor blauw/groen elkaar nog niet aansluiten, kun je dus met een groene ladder in jouw blauwe gangenstelsel naar de andere kant komen (en de andere ook). Of mag alleen de kleur van de kabouter via de kleur van de ladder?

2) Wanneer je een gangkaart langs de doelkaart legt, maar die gangkaart gaat niet "in" de doelkaart, dan mag je hem neem ik aan ook niet omdraaien?
Afbeelding

3) Groen legt een kaart aan met een blauw deurtje, waarachter goud ligt. Groen kan dat dus niet pakken. Mag blauw dit gelijk als eerste in z'n volgende beurt pakken (fiche erop leggen) ongeacht of hij bv. blokkerende kaarten heeft?
Afbeelding

4) Wanneer een speler een gangkaart tussen 2 doelkaarten in legt, mag hij dan beide doelkaarten omdraaien?
Afbeelding

Dank!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
13 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Duo  
 Feed - Onderwerp - Saboteur Het Duel  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Saboteur: Het Duel



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®