Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: El Grande voor 2 spelers
BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2006, 20:26 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 365
Woonplaats: Zevenaar
Heb al het eea uitgezocht op het internet maar kan geen goed alternatief vinden: El Grande voor 2 spelers. Is er een regelaanpassing waardoor dit spel ook goed/beter gespeeld kan worden met 2 spelers? Met de originele regels wordt het snel plichtmatig en te gemakkelijk (keuze van kaarten).


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 aug 2006, 13:06 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Op BoardGameGeek is deze variant te vinden. Ik was er niet erg enthousiast over: het voelt aan alsof je met 4 speelt, maar toch ook weer niet. Het werkt in ieder geval beter dan de regels zelf.

Desondanks denk ik dat je moet gaan sleutelen. Ik denk hierbij zelf aan de mechanieken die je ook bij 2-speler San Marco en Mykerinos tegenkomt---die werken namelijk. Hier is een voorstel dat ik ter plekke verzin om je op weg te helpen:
  • Speel met El Castillo open---dicht is erg flauw in een spel voor 2 (maar maak je keuze natuurlijk wel in het geheim.)
  • Zet 2 of 3 kubusjes van een neutrale en passieve 3e kleur in elke provincie.
  • Spelers moeten méér kubusjes hebben dan de neutrale speler om in aanmerking te komen voor punten in een provincie.
  • Staat een speler gedeeld 2e of 3e, krijgt hij geen punten.
  • Worden neutrale kubusjes van het bord gespeeld, worden die na de 3e en 6e ronde weer op het bord gezet. Dat kan door middel van het willekeurig trekken van provinciekaarten.
  • Ik denk dat het niet verstandig is om de kaarten te beperken, maar misschien moet er wel met één of twee provincies minder worden gespeeld.
Veel succes!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 aug 2006, 16:52 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 365
Woonplaats: Zevenaar
@Cymric.
Ben benieuwd. Zal het zeker uitproberen. Het spelmechaniek zoals bij Mykerinos vond ik in eerste instantie goed/leuk maar naarmate het vaker werd gespeeld werd het minder. Kwam ook doordat je weet dat het met meer mensen leuker is. Dit is ook het geval met El Grande. Echter ik wil het vaker spelen dus dan ook een mooie pot met z'n 2e.
Wel nog een vraagje: Je doet verder niets meer met de '3e kleur'? Alleen inzetten en eventueel weghalen/verschuiven door een actie van de 'echte' speler?
Alvast dank!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 aug 2006, 18:03 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Citaat:
Wel nog een vraagje: Je doet verder niets meer met de '3e kleur'? Alleen inzetten en eventueel weghalen/verschuiven door een actie van de 'echte' speler?

Je doet inderdaad verder niets behalve verschuiven/weghalen en wat er is weggehaald na een grote scoreronde op een willekeurige manier terug op het bord zetten. De derde kleur krijgt geen punten en kiest ook geen kaarten; ze is er alleen om het de levende spelers lastig te maken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006, 22:52 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 365
Woonplaats: Zevenaar
@Cymric. Heb toch de bgg variant gespeeld en ik vond het toch wel lekker spelen. Vooral omdat de 'slechtste' kleur telt als eindscore moet je vrij hard werken om alles rond te krijgen.Voor ons beide in ieder geval een manier om El Grande vaker te spelen. Txs voor de tip!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: El Grande voor 2 spelers
BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010, 17:38 
kooiker

Berichten: 707
Dit is wel een antwoord op een heel oud bericht, maar ik had het nog niet eerder gelezen en El Grande wordt vast nog veel gespeeld. Het probleem met 2 spelers is eigenlijk dat je teveel keuze hebt uit de kaarten, wat de spanning een stuk wegneemt.
Daarom spelen wij het met 2 als volgt: De speler die aan de beurt is gooit vóór het kiezen van een kaart een dobbelsteen. Het gegooide cijfer is een kaart die weggedraaid wordt. Bij 6 mag je zelf kiezen welke kaart dat is. Gooit speler 2 het getal van een kaart die al weggedraaid is dan hoeft deze geen extra kaart weg te draaien.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 24 aug 2010, 08:31 

Berichten: 756
Woonplaats: Utrecht - NL
Zijn er nog meer mensen die deze variant hebben geprobeerd?

Ik speel zelf graag een potje El Grande, maar eigenlijk altijd met minimaal 4. Met 3 vind ik 'm al niet meer zo leuk. Ben benieuwd of deze variant het leuk genoeg maakt voor me.

(omdat de kast overvol staat met spellen en ik nu al tijd/spelers tekort kom zou ik graag wat meer mensen willen horen voordat ik de 'probeer het zelf eens' optie uitvoer...)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 24 aug 2010, 12:08 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
ik vind el grande onder de 4 spelers ook niks aan. Ik betwijfel of ik de 2 speler variant eens heb geprobeerd, te lang geleden om te herinneren of die leuk was.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010, 00:08 
Team Bordspelmania

Berichten: 111
Woonplaats: Mortsel
Op mijn computer heb ik nog volgende file staan, een nederlandstalige uitleg van een 2speler-variant voor El Grande.


Bijlagen:
ElGrande_2spelers.pdf [23.33 KiB]
656 keer gedownload
Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 10 okt 2023, 17:41 
2. Terraforming Mars (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 2074
Woonplaats: Montezuma
Oud draadje oppoetsen... Ik heb de spelregels van de nieuwe Hans Im Glück uitgave van El Grande er even bijgepakt, want daar staan dus tot mijn verrassing regels in voor twee spelers. Omdat ik die toch even ging vertalen voor zoonlief, kon ik die vertaalde regels net zo goed hier plaatsen.

Dit is dus mijn eigen onofficiële vertaling van betreffend paragraafje in de Engelse regels. Er komt binnenkort een nette NL versie aan van 999, wat gaaf is. Maar er zijn ongetwijfeld mensen die El Grande eens willen proberen te spelen met zijn tweeën met de oude versie van hun eigen spel.

Gaan we:

El Grande voor 2 spelers (heruitgave © Hans im Glück 2023)

Zet het spel op zoals beschreven in je eigen regelboekje, maar met de volgende wijzigingen:

• Kies allebei een kleur zoals gewoonlijk. Kies een derde kleur voor een dummyspeler en plaats de Caballero's van die kleur naast het speelbord. Schud de overeenkomstige machtkaarten en plaats ze gedekt ernaast. Dit zijn de kaarten en caballero's voor de dummy. De dummy plaatst ook Caballero's in Spanje. Het kan de meerderheden in regio's veranderen, maar levert de dummy geen punten op.

• Schud de actiekaarten van de stapels 2 en 3 en plaats ze in één stapel gedekt naast stapel 1. Je kunt dus slechts uit 4 stapels kiezen in plaats van 5.

• Trek zoals gewoonlijk een regiokaart als startgebied voor de koning. Trek ook een regiokaart voor beide spelers en plaats daar de eigen Grande en 2 Caballero's. Schud vervolgens alle regiokaarten en plaats ze op een gedekte stapel naast de Caballero's van de dummy.

Veranderingen in speelwijze
:

• Trek aan het begin van elke ronde 2 regiokaarten. Plaats 2 Caballeros van de dummy in elk van de getrokken gebieden. Als ze alle 30 op het speelbord liggen, trek dan geen regiokaarten meer. Als op een kaart de regio van de koning wordt weergegeven, plaats daar dan geen Caballero's. Leg de kaarten vervolgens op een aflegstapel. Schud na elke algemene telling alle regiokaarten.

• Voordat je een machtkaart speelt, draai je de bovenste machtkaart van de stapel van de dummy om. Vervolgens begint de speler met het startspelerfiche (de dummy krijgt nooit het startspelerfiche). Zoals gebruikelijk bepaalt de waarde van de onthulde machtkaart wanneer de dummy zijn zet doet. Net als bij andere spelers kun je geen kaart met dezelfde waarde spelen.

• De dummy neemt altijd een resterende actiekaart met de meeste Caballero's onderaan de kaart. Leg deze kaart onmiddellijk op de aflegstapel (of draai hem om als het de koningskaart is). De dummy gebruikt de kaart niet. Aan het einde van de ronde verwijder je de gespeelde machtkaart van de dummy uit het spel.

• Je mag de caballero's van de dummy verplaatsen of terugsturen uit de regio's volgens de normale regels. Maar als een actiekaart de actie van de dummy vereist (bijvoorbeeld een regio kiezen), sla dan de dummy over.
• Score wijzigingen: alleen de eerste twee cijfers op het scorebord tellen.

(*)Opmerking: ik ga er vanuit dat het speelbord voor 2 en 3 spelers hetzelfde is als het oude speelbord, met als enige verschil dat er maar twee scores te vinden zijn op de scoretabellen in de provincies. Als ik het bord heb gezien check ik dat nog even en pas ik mogelijk e.e.a. aan. Voorlopig gaan wij deze variant proberen terwijl we 2 regio's afdekken: Sevilla en Granada.
Verbeteringen, ervaringen en andere feedback welkom.


Korter spel:
Speel alleen de rondes 2 & 3, 5 & 6, 8 & 9. Dat wil zeggen: 6 rondes met 3 tellingen.

Edit: korter spel variant toegevoegd.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - El Grande voor 2 spelers  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags

El Grande



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®