Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



4 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: War on drugs
BerichtGeplaatst: wo 05 jun 2019, 23:26 
Jakkiebak!

Berichten: 70
War on drugs

Tamara Bakker


Aanstaande zondag en maandag is het Pinksteren. Van alle Christelijke feestdagen is dit het feest waarvan de meeste mensen niet kunnen uitleggen waarover het gaat. Toen ik als 10-jarig meisje voor het eerst het bijbelverhaal over Pinksteren hoorde, bleef mij vooral de passage bij dat men dacht dat de discipelen teveel rode wijn hadden gedronken. Toen mijn moeder een paar dagen later vroeg waar Pinksteren over ging, zei ik doodleuk dat we met Pinksteren vierden dat de discipelen dronken waren….

Alcohol en andere geestverruimende middelen spreken nu eenmaal tot de verbeelding. En dat is ook de spellenwereld niet ontgaan. In het minder serieuze genre bestaan er allerlei party-spellen die aanzetten tot (veel) alcohol drinken. Spellen met bier of wijn als thema bestaan ook. Een blik op BoardGameGeek leert echter dat deze in het algemeen door de spellencommunity niet zo worden gewaardeerd. Ratings van deze spellen op BoardGameGeek komen zelden boven de 6 uit. Vinhos en Viticulture zijn voorbeelden van uitzonderingen op deze regel.

              

Heftigere geestverruimende middelden (drugs) zijn ook in de spellenwereld een delicaat thema. In Nederland kunnen we de humor van een spel als LSD nog wel waarderen. De titel suggereert een drugsthema, hoewel het spel een abstract spel zonder thema is. Als je dit spel echter in de USA op de markt wil brengen, dan moet je er rekening mee houden dat je al gauw op de lange Amerikaanse tenen gaat staan. Better safe than sorry, liever niet de schijn tegen hebben.


Maar ook bij een spel dat niet per sé drugs als titel of thema heeft, is het oppassen. De makers van Chartered: The Golden Age hebben om die reden het opiumbedrijf omgedoopt tot amfioen, de oudhollandse term voor opium. Hiermee doen ze enerzijds recht aan de rol van opium in onze VOC-tijd, terwijl anderzijds de Amerikanen er geen aanstoot aan hoeven te nemen.

Quined had een paar jaar geleden wel de schijn tegen om andere redenen. De Nederlandse douane vond het toch maar verdacht dat Quined uit Colombia een pakketje had laten komen met een bordspel. Men vermoedde dat het pakketje dat andere exportproduct uit Colombia bevatte en prikte voor alle zekerheid een paar keer in het pakket om te zien of er wit poeder uitkwam. Om die reden heeft Quined een geperforeerde versie van Xanadu.

Echt lef heeft Blast City Games. Een kleine uitgever uit de USA, die onder andere het spel After Pablo heeft gepubliceerd. Dit spel gaat over de opvolging van de heer Escobar en is daar in alle opzichten heel expliciet in. Je koopt je coke in Colombia, je zet een transportlijn op via Mexico en ondertussen probeer je je criminele concurrenten uit de markt te stoten, desnoods met grof geweld. Op boardgamegeek werd het spel door een Zweedse reviewer betiteld als highly addictive.


Over Escobar gesproken: gebaseerd op de populaire televisieserie Narcos heeft Asmodee vorig jaar Narcos The Board Game uitgegeven. Een soort Scotland Yard achtig spel waarbij Pablo uit de handen van politie, DEA en het Cali kartel moet blijven. Vanwege het thema, en niet zozeer vanwege de complexiteit, heeft het spel als adviesleeftijd 18+ gekregen.

Afgezien van spellen met een drugsgerelateerd thema is het ook interessant om eens te zien in hoeverre er geestverruimende middelen worden gebruikt tijdens het spelen. Wit poeder schijnt niet echt te helpen in je denkvermogen. Snuivende bordspelers zal je met een lantarentje moeten zoeken. Ook alcohol wordt opvallend weinig genuttigd tijdens het spelen. Kennelijk kan de Bob zich beter concentreren op het spel dan de alcohol nuttigende speler.

Op het moment van schrijven van deze column heb ik geen spelavond, dus ik schenk mezelf nog even een wijntje in. Ik wens jullie allemaal prettige Pinksterdagen, met of zonder (te veel) rode wijn. Hips!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: War on drugs
BerichtGeplaatst: ma 15 jul 2019, 02:34 
Rooster Booster

Berichten: 86
Woonplaats: amersfoort
wat is de definitie van 'drugs'?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: War on drugs
BerichtGeplaatst: ma 29 jul 2019, 16:17 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2951
Woonplaats: Deerlijk
Kolomnist schreef:
Ook alcohol wordt opvallend weinig genuttigd tijdens het spelen. Kennelijk kan de Bob zich beter concentreren op het spel dan de alcohol nuttigende speler.


Het kan komen door mijn beneveld zicht, maar hier in Vlaanderen zie ik toch op zeer veel spelavonden, spellenbeurzen, evenementen,... dat er nogal wat stevige biertjes op tafel komen tijdens het spelen. Wat drugs betreft: ik zal er eens meer op letten...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: War on drugs
BerichtGeplaatst: ma 29 jul 2019, 16:54 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
DaveyJones6913 schreef:
wat is de definitie van 'drugs'?

Euh, Google? :eh:
"'Drugs' zijn allerlei soorten stoffen die na inname een invloed hebben op de hersenen. Daarom worden ze vaak ook ‘psychoactieve stoffen’ genoemd.
Drugs beïnvloeden gevoelens, zintuigen en bewustzijn. Er zijn wel meer stoffen die zulke effecten hebben, bijvoorbeeld medicijnen. Sommige medicijnen kunnen als drug misbruikt worden, maar je kan pas van een drug spreken als een stof niet om de juiste medische redenen maar doelbewust voor de roes of het genot gebruikt wordt."

Alcohol is dus een drug, meer nog, het behoort zelfs tot de hard drugs en zou onmiddellijk verboden worden als het nu pas op de markt zou komen.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
4 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - War on drugs  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®