Emma777 schreef:
In eerste instantie ben ik idd op zoek naar RPG's waarbij je zelf (mede) het verhaal bedenkt. Maar omdat ik er zelf nauwelijks ervaring mee heb, weet ik niet hoe groot het obstakel is dat het Engelstalig is. De regels in het Engels vind ik geen probleem, die moet ik toch uitleggen, maar ik weet dus niet hoeveel je zelf bedenkt en hoeveel opgelezen moet worden. Als ik halve pagina's moet vertalen in een leuk klinkend verhaald, dan wordt het toch wat lastiger. Terwijl ik tegelijkertijd best wel wat hulp kan gebruiken, omdat het voor mij allemaal nieuw is.
er zijn zoveel benaderingen als er DMs zijn, iedereen heefteen beetje zn eigen aanpak.
zoals ik het zelf doe lees ik het avontuur door en maak dan een heel erg kort samengevatte versie ervan waar alleen de feiten in staan met eventueel notities voor het roleplayen, zoals;
de attitude van karakters, de atmosfeer van een locatie etc. de werkelijke beschrijving improviseer ik in realtime.
IME is het voorlezen van flavortext saai in elke taal. je eigen woorden zijn altijd beter.
wat wel vertaald zal moeten worden is de text die spelers zelf nodig hebben, zoals de beschrijvingen van spells en magic items en dat soort dingen.
anyway, hier is een gratis adventure wat je kan downloaden:
https://archive.org/details/dnd-5ed-adv ... phandelveren hier is een goede plek om (zowel betaald als gratis) homebrew avonturen te downloaden:
https://www.dmsguild.com/hier kan je wat voorbeelden vinden van hoe avonturen er uit kunnen zien.
Citaat:
Amazing Tales gisteren gespeeld en was echt super leuk, mijn zoon wou vandaag weer verder. Regels waren ook mega eenvoudig (eigenlijk waren er nauwelijks regels): (bijna) altijd met het kind meegaan, niet dood laten gaan, dobbelstenen gooien.
Ik vraag me nu alleen wel af in wat meer 'volwassen' RPG's hoe het gaat als je iets moet doen wat buiten je abilities ligt.
Mijn zoontje had 4 abilities gekozen waarvan 1 onderwater drakenrijder was en toen kwam er een duikboot die hij ging besturen. Die zat niet bij z'n abilities, kán dat dan wel? Welke dobbelsteen doe je dan? We deden nu maar wat en dat past ook helemaal bij dit spel (en we vonden het leuk), maar toch benieuwd hoe dat bij andere spellen gaat.
Iig met mijn vraag bedoelde ik in eerste instantie dus wel die verhaal RPG's, maar ook bordspellen vinden we heel erg leuk en ook een mix van beide of een soort van overgang om er meer bekend mee te worden
in the echte RPG draait het allemaal om improviseren.
in jou voorbeeld zou ik kijken naar wat het karakter kan dat relevant lijkt en op basis daarvan een bonus toe te kennen bovenop de standaard waarde voor het doen van die actie zonder de skill.
verder is het aan jou om te beslissen of zijn relevante kennis genoeg is om de boot te besturen.
ikzelf zou hier de kans geven om de instrumentatie te leren met wat intelligentie checks
als zijn karakter de tijd neemt om het te bestuderen.
op basis van dit voorbeeld zou ik het zo zeggen:
de essentie van RPGs is dat jou speler(s) creatieve dingen proberen en jij als DM de situatie
interpreteert en besluit hoe dat de situatie beïnvloed, wat de kans van slagen is etc, en
dan besluit welke dobbelsteen en stats gebruikt moeten worden.
de regels bestaan uitsluitend om dat te faciliteren en het spel zelf moedigt je aan de regels
altijd te negeren als ze in strijd zijn met de fun.
1 van de redenen dat ik zo'n starter set aanbeveel is de lage prijs.
de D&D5e set kost rond de 25 euro en heeft alles wat je nodig hebt om te spelen,
en ik denk de goedkoopste manier om er wat ervaring mee op te doen.
tevens raad ik je aan om op youtube te kijken naar videos van het spel in actie.
hier is een van mijn favorieten:
https://www.youtube.com/watch?v=xzIJemFtXXs