Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kaiser met z'n tweetjes
BerichtGeplaatst: do 15 sep 2005, 14:36 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Heeft iemand tips hoe je Kaiser het best met 2 spelers kunt spelen?

Ik krijg namelijk sterk de indruk dat ik Kaiser niet speel op de manier zoals de auteur in gedachten had. In mijn (beperkte) ervaring is het erg moeilijk gebleken om iemand van de troon te stoten: die persoon blijft rustig zitten en doet nét voldoende om op de troon te kunnen blijven terwijl hij wel de overwinningspunten opstrijkt. Je krijgt op die manier niet veel punten, maar wint wel, terwijl de ander gefrustreerd mag toekijken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2005, 20:31 
PIONier

Berichten: 4
Woonplaats: Almere
Hetzelfde hebben wij dus ook ervaren.
Het wordt al iets lastiger om bij de eerste telling bij gelijke stand niet de keizer te laten kiezen wie keurvorst mag worden, maar die positie leeg laat totdat iemand daar echt de meerderheid heeft.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005, 20:19 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 23
Woonplaats: Landgraaf
Ik vind het nog wel meevallen met 2 spelers. Ik heb het spel nu 5 keer gespeeld met 2 man (met 4 man moet ik nog doen), en alle 5 de keren is de verdeling van de keizer 2-3 geweest. Het volhouden van het keizerschap is zwaar; je keurvorsten gaan vaak met pensioen en genoeg opvolgers inzetten kost veel geld (waar je tegenstander minder last van heeft als niet-keizer) . Daarbij kan de tegenstander door het rechter aartsbisdom te krijgen makkelijk veel extra stemmen vergaren met de actiekaart dat je voor elke edele en ridder extra stemmen krijgt te kopen. Of je kunt voor een daalder een niet-aartsbisdom niet mee laten tellen. Er zijn zoveel opties in het spel, dat er altijd wel een manier te vinden valt. Wil de keizer zijn positie blijven behouden, dan zal hij veel geld uit moeten geven aan "tegenkaarten", terwijl hij dat geld liever beter had willen besteden. Alle vijf de potjes waren toch wel spannend, en uiteindelijk bleven we dicht bij elkaar in de beurt qua overwinningspunten.

Het nadeel is wel dat de rijkssteden na beurt 3 erg veel invloed gaan krijgen, waardoor het opboksen tegen bolwerken van de keizer moeilijk wordt. Gelukkig is er nog alstijd de medicus, die de edelen wel een handje wil helpen om snel "met pensioen" te gaan, zodat de kansen weer kunnen keren.

Ik ben erg benieuwd hoe het is om met 4 man dit spel te spelen. Het stemprincipe vervalt compleet met 2 man, wat ik erg jammer vindt.

Ik heb trouwens nog een vraagje: mag je 3 rijksstadtegels in een keurvorstendom leggen om daar 3 extra punten te krijgen?


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Kaiser met z'n tweetjes  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Tags

999 Games, Kaiser



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®