Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




47 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 sep 2019, 23:28 
Meeple

Berichten: 14
Vorige week jarig geweest en van mijn vrienden een dikke kadobon gekregen voor mijn favoriete, lokale spellenwinkel. De bon brandt in mijn zak maar ik weet mijzelf er nog even van te weerhouden tot ik iets goed bedacht heb.

Ik ben op zoek naar een iets uitgebreider spel met wat meer inhoud, duur en interactie.
Workerplacement en engine building vind ik leuk.

Terraforming Mars en Scythe lijken mij erg interessant maar de vergelijkingen op de diverse fora zijn wisselend. Volgens mij zijn het beide leuke spellen waarbij je (bijna) niet mis mee kan gaan.
(daarbij neig ik iets meer naar Sycthe omdat de Nederlandstalige TM volgens mij nog in herdruk is)

Als iemand nog advies heeft voor de (on)bekende, nieuwe of oude "toppers" hoor ik het graag.
(of misschien toch wachten op een nieuw spel wat binnenkort uitkomt...)
Dank!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019, 06:58 
.

Berichten: 229
met hoeveel personen speel je normalerwijs?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019, 07:34 
Meeple

Berichten: 14
El Rubinio schreef:
met hoeveel personen speel je normalerwijs?


Meestal 3.
Hierbij ook een link met mijn spellenlijst.
https://boardgamegeek.com/collection/user/Mrtnp


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019, 08:25 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Lastig om te kiezen snap ik. Paar spellen die ik kan opnoemen zijn.

Tzolkin
Twilight Imperium 3 voor langer en veel interactie
Reizen van Marco Polo
La Granja
Odin


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019, 08:33 
9. Friedrich (2004)
Avatar gebruiker

Berichten: 135
Woonplaats: Zoetermeer
Wat je twee voorstellen betreft;

Sythe is in de kern een grote efficienty puzzel; hoe kan ik met deze combinatie van 'faction' en 'player' mat zo efficient mogelijk groeien en punten scoren. Het voelt totaal niet als een engine builder vind ik persoonlijk.

Het is wel een super mooi aangeklede en niet echt een worker placement.....en daardoor wat mij betreft een stuk leuker dan veel andere worker placements ;-) Je hebt ook maar 1 worker en jij bent de enige die deze worker (per ongeluk) kan blokkeren. Voor mij is dit een groot voordeel t.o.v. vele andere worker placements. Als iemand hier een spaak in je wielen steekt is het bewust. Wat betreft ' dit soort ' (wat vrijere interpretatie) worker placements heb ik zelf Orleans als enige spel in de buitencategorie staan. Deze voelt veel vrijer (als je Scythe snapt is wel een beetje oplosbaar) en heeft wat mij betreft interessantere keuzes. Ik begreep dat hij weer goed op voorraad is, maar dat kan ik mis hebben. Wel komt Orleans Stories zo rond Essen uit. Qua efficiëntie puzzels vind ik Concordia persoonlijk een stuk leuker dan Scythe.

TM is meer een tableau builder en voelt daardoor meer als een engine builder. Moet wel zeggen dat ik de engines altijd maar een beetje mwah vind en het wat mij betreft (en ik win redelijk vaak) meer gaat om het kiezen van de meest efficiënte kaart voor de speelstaat. Heel af en toe gebeurt het dat je wat engine achtigs in elkaar kunt flansen omdat je een mooie set kaarten oppakt, maar verder zal je eigenlijk altijd tegen hate-drafts aanlopen als je motor er te goed voor gaat liggen. Het spel is wat dat aangaat te groot voor de kleine motortjes die je af en toe op tafel hebt. Het is leuk als je wat synergie hebt tussen kaarten, maar alleen daarop kom je er niet. Dit is niets tegen het spel, het is denk ik mijn favoriete tableau builder, maar als je een echt gevoel van engine building zoekt dan is Res Arcana misschien wel mijn aanrader. En Gizmo's van wat ik hoor, maar die heb ik nooit gespeeld.

Zowel Scythe als TM zijn goede spellen hoor, ik heb alles van beide voor wat dat waard is, maar voor Engine Building en / of Worker placements zouden het niet mijn eerste keuzes zijn. Disclaimer: ik hou niet zo van worker placements :-) Eigenlijk alleen Caverna - wat totaal niet op Scythe of TM lijkt, maar een andere tip zou zijn ;-) - en ik ga Anachrony binnenkort proberen.

Weet niet of je in de buurt van Bleiswijk woont, maar anders kan ik wel een keer wat meenemen om bij Speel! te spelen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019, 08:49 
Avatar gebruiker

Berichten: 641
Woonplaats: Klundert
ik probeer mijn expert spellen te beperken om deze zo vaker te kunnen spelen en naast Terraforming Mars en Scythe heb ik eigenlijk alleen The Manhattan Project als "uitgebreider" spel.
Deze laatste is echt een workerplacement met een enginebuilder element waarbij je elkaar ook goed dwars kunt zitten (wat ik dan weer leuk vind bij een eurogame).
Het thema spreekt niet iedereen aan, maar het spel zit wel erg goed in elkaar.

_________________
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019, 09:22 
3. Ark Nova (2021)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Antoi schreef:
ik probeer mijn expert spellen te beperken om deze zo vaker te kunnen spelen

Dit is sowieso een hele goeie tip. Meer dan een paar favoriete zwaardere spellen komen toch niet (vaak) op tafel.

Terraforming Mars is een veilige keuze. Bloedspannend tot het eind (slechts 1 potje van de vele bij ons was dat niet) en je bouwt echt wat op: je eigen steeds beter werkende corporatie en de rode planeet zelf.
Andere grotere spellen die hier gespeeld worden: Orléans en Concordia. Check alle recensies bij die spellen en je weet genoeg. Had je waarschijnlijk al gedaan.
Scythe ken ik niet, staat wel ook op mijn wensenlijst.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019, 09:37 
.

Berichten: 229
Istanbul
Tzolkin
La granja
Terraforming mars
Orleans
Gaia project
Castles of Burgundy

Dit zijn spellen die snel in mij opkomen en waarvan ik vind dat ze mijn collectie niet meer mogen verlaten.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019, 10:16 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
Als je een dikke bon hebt en een worker placement wil kopen, kan je denken aan Caverna (ik wilde eerst Agricola opperen, maar Caverna is een mooie ontwikkeling daarop en in wat minder spellenkasten te vinden dan Agricola en dat is wellicht juist leuk).

Ik ben ook erg gecharmeerd van Lords of Waterdeep en als je kan regelen dat je de bon in 2x mag besteden, kan je kijken of je na een paar keer spelen de uitbreiding Scoundrells of Skullport erbij kan kopen. Sommige mensen vinden dit een beetje retro, maar het is wel een échte worker placement.

Ook wellicht interessant met een wat dikkere bon, is Yokohama waarover na de korte hype niet zo veel meer gesproken wordt (wellicht omdat is aan de prijs is).

Ik hoop dat ik je wat extra alternatieven heb kunnen bieden; veel plezier met verzilveren van de bon!

PS: Je lokale spellenwinkel kan je natuurlijk ook voorzien van goed advies en je meer “laten zien” dan wij hier.

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019, 10:21 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
mazinho schreef:
Als je een dikke bon hebt en een worker placement wil kopen, kan je denken aan Caverna (ik wilde eerst Agricola opperen, maar Caverna is een mooie ontwikkeling daarop en in wat minder spellenkasten te vinden dan Agricola en dat is wellicht juist leuk).

Ik ben ook erg gecharmeerd van Lords of Waterdeep en als je kan regelen dat je de bon in 2x mag besteden, kan je kijken of je na een paar keer spelen de uitbreiding Scoundrells of Skullport erbij kan kopen. Sommige mensen vinden dit een beetje retro, maar het is wel een échte worker placement.

Ook wellicht interessant met een wat dikkere bon, is Yokohama waarover na de korte hype niet zo veel meer gesproken wordt (wellicht omdat is aan de prijs is).

Ik hoop dat ik je wat extra alternatieven heb kunnen bieden; veel plezier met verzilveren van de bon!

PS: Je lokale spellenwinkel kan je natuurlijk ook voorzien van goed advies en je meer “laten zien” dan wij hier.
Hij heeft al Agricola. Zijn collectie is nog niet zo groot, dan is Caverna toch meer van hetzelfde.

Odin zou dan meer nieuwe toevoegingen bieden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019, 10:47 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Saaur schreef:
Wat je twee voorstellen betreft;

Sythe is in de kern een grote efficienty puzzel; hoe kan ik met deze combinatie van 'faction' en 'player' mat zo efficient mogelijk groeien en punten scoren. Het voelt totaal niet als een engine builder vind ik persoonlijk.

Ik vind Scythe wel degelijk een engine builder. Dankzij de upgrades kan je bepaalde acties goedkoper en/of beter maken en het is toch wel de bedoeling dat je een plannetje hebt ivm welke acties je graag eerst zou willen verbeteren en welke richting je uit wilt.
Maar goed, dat is semantiek natuurlijk.
Ik vind beide spellen erg goed. Terraforming Mars is er eentje die je vaker moet spelen om te leren welke kaarten er zoal zijn en wat de waarde ervan is doordat elke kaart uniek is. Dat is bij Scythe minder belangrijk. Scythe heeft iets meer interactie en ziet er ook veel beter uit vind ik.
En hoewel Scythe technisch gezien geen worker placement spel is, heeft het wel de snelle korte beurten van een workerplacement spel wat het in mijn ogen toch wel wat doet aanvoelen als een worker placement spel? En omdat je niet 2x na elkaar dezelfde actie kan doen, kan je jezelf 'blokkeren' :wink:
Met beide spellen kan je zeker lang verder omdat ze beide heel veel variatie bieden van spel tot spel.
Ik zou ze gewoon beide kopen :lol:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019, 14:20 
Meeple

Berichten: 14
Als eerste hartelijk dank voor jullie uitgebreide antwoorden op de zondagochtend!
Ik had gehoopt op een paar reacties in de aankomende dagen maar niet gedacht dat er nu al zoveel zou zijn.

Goed om te lezen wat jullie gedachten over Scythe en TM zijn.
Geen grote tegens, beiden lijken een mooie keuze te zijn.

Ik ga nog wat verder onderzoek doen naar Lords of Waterdeep, Orleans, The Manhattan Project en Odin, La Granja, Tzolkin en Odin.
Persoonlijk heb ik al snel last van paralysis by analysis dus dit maakt het niet beter.

Van de week speelde ik Wingspan met mijn vriendin wat we beiden een erg leuk spel vinden.
Mooi uitziend, leuk thema en lastig qua keuzes.
Maar er is hierbij wel erg weinig interactie. Ik heb wel eens gelezen dat Wingspan een TM light zou zijn. Dan zou ik eerder voor Scythe kiezen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019, 15:32 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Istanbul zou ik in ieder geval niet doen, is echt veel lichter dan alle andere genoemde spellen, meer niveau Wingspan (ook een een stuk simpeler in mijn beleving)

Zou Viticulture ook willen toevoegen aan je lijst (ja even makkelijker maken), maar wil je echt directe interactie dan snap ik dat Scythe op je lijst staat, vond ik zelf niet heel erg super, goed spel maar dat was het wat mij betreft....

Lords of Waterdeep is ook niet heel erg zwaar naar mijn mening. Maar alle genoemde spellen zijn goede spellen waar je je mee zal vermaken! geen miskopen, hooguit zal de 1 je meer aanspreken dan een ander, zo heb ik niets met TM, vanwege het ruimte thema.

Zelf spijt dat ik Orleans niet meer in mijn collectie heb, Concordia op mijn wishlist en Odin heb ik zelf niet, maar is wel in mijn directe vriendenkring te spelen :) Als je Agricola hebt zou ik Caverna zoals eerder genoemd ook niet kiezen, heb ze zelf wel beide, maar zijn niet "ZO" verschillend dat je ze beide in je collectie moet hebben.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019, 16:29 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 888
Woonplaats: Genk (B)
Zoals Lars hierboven aanhaalt: Viticulture en aangezien het toch een dikke bon is, meteen Tuscany erbij. Klaar.

_________________
Instagram: SigiScsi Plays Games

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019, 16:47 
Avatar gebruiker

Berichten: 85
Woonplaats: Groningen
Als je nog een mening wilt horen:

Terraforming Mars is zeker een uitgebreid spel. Ik vind het zelf niet zo leuk omdat het voor beginnende spelers niet heel duidelijk is wat elke kaart doet. Ook is het nogal lang. (We deden er meer dan 4 uur over. :P) Maar er zijn mensen die het een fantastisch spel vinden.

Scythe vind ik zelf ook niet zo goed spel. Voornamelijk omdat de speler interactie nul is. Ja, je kunt oorlogsmachines bouwen, maar aanvallen is heel erg onvoordelig gemaakt. Je bent dus voornamelijk in je hoekje bezig met resources en gebouwtjes. Wat de anderen in hun beurt doen boeit eigenlijk niet zo. (Bio break! :P)

Lords of Waterdeep vind ik echt geweldig. Zeker als je van worker placement houdt is het een aanrader. Het is wel een beetje simpel maar des te meer geschikt voor een luchtig avondje bordspelletjes spelen. Een nadeel is dat veel afhangt van je begin hand. Als deze quests meteen makkelijk zijn en je bonus punten geven (dat hangt af van je lord) heb je wel een heel groot voordeel.

Verder aanraders: Orléans, Periorbis, Raiders of the North Sea.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
47 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Uitgebreider spel gezocht  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®