Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



6 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rovers van de Noordzee
BerichtGeplaatst: vr 20 sep 2019, 10:17 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
De Noormannen komen er aan!

Met Rovers van de Noordzee neemt White Goblin weinig risico. Hun overzeese vrienden, alias Raiders of the North Sea, veroverden zonder al te veel tegenwind een vaste stek in de top 100 op BGG, het Walhalla van de bordspelen.


Foto: Rascozion

Vikingen, ik neem het u niet kwalijk als mijn enthousiasme u vreemd is, maar de rauwe, robuuste mannen uit het Noorden blijven mijn verbeelding prikkelen. HBO maakte trouwens een prachtige serie waarin u de avonturen en ook avonduren van Ragnar Lodbrok en diens vrouw Lagertha kunt volgen. Als u niet van Vikingen houdt, kan lagertha u misschien (letterlijk zeker) over de streep trekken. De serie vertelt het verhaal van een ambitieuze krijger die in zijn zoektocht naar extra land zowat half Engeland de pan in hakt. Dat is precies waar Rovers van de Noordzee op inspeelt. Koste wat kost wilt u de hoofdman van uw kunnen overtuigen. Dat u daarvoor havens, kloosters en ook forten moet plunderen, is aardig meegenomen.

In een beurt plaats je één Viking op het bord en neem je een andere terug op handen.
Bij de start van het spel is het raadzaam om nog wat in het dorp te verblijven. Daar verbeter je jouw wapenuitrusting, werf je krijgers aan, kan je geld verdienen, proviand indoen, enz.
Het mechanisme is uiterst eenvoudig. Het dorp bevat 8 gebouwen waarbij je een Viking kan plaatsen. Plaats de Viking uit jouw voorraad bij een vrij gebouw en voer de bijhorende actie uit. Verplaats vervolgens een andere Viking vanuit het dorp in jouw voorraad en voer eveneens de bijhorende actie uit.

Werken in het dorp is veilig, maar berucht word je daar niet van. Als je opgemerkt wilt worden, moet je op rooftocht. Eens je voldoende bemanning, proviand en goud bezit, plaats je de Viking uit jouw voorraad bij de nederzetting waar je ambras wilt maken. Je wordt beloond met buit en aanzien. Tijdens zo’n overval kan een Viking wel eens het loodje leggen. Niet getreurd, dat levert extra bewondering op.
Hoe zwaarder je de tegenstand de pan in hakt, hoe meer aanzien je scoort. Hoewel er ook wat geluk komt bij kijken zijn vooral de kwaliteit van je uitrusting en je bemanning van vitaal belang. Na de overval zet je de nieuwe Viking (staat bij de start op het spelbord) in je voorraad.

Als zo goed als alle nederzettingen kort en klein geslagen zijn, stopt de krachtmeting. Dit gebeurt ook als het aantal sterfgevallen te hoog oploopt of als de hoofdman geen offers meer wil ontvangen.
Overvallen leveren tijdens het spel punten op. Bij de eindafrekening komen daar nog punten voor wapenuitrusting, gestorven krijgers en offers bij.


Foto: Henk Rolleman

Rovers van de Noordzee ziet er prima uit. Vooral de kaarten – elke kaart stelt een andere krijger voor - bevatten prachtige illustraties.
De keuze van de kleuren voor vee, ijzer en Walkure zorgt soms voor verwarring. De bruine, grijze en zwarte blokjes zijn onder kunstlicht moeilijk te onderscheiden.
De spelregels zijn duidelijk en eenvoudig.

Het spelmechanisme, workerplacement, lijkt niet bijster origineel. Toch voelt Rovers van de Noordzee fris en nieuw aan. Naar mijn aanvoelen zorgen een aantal kleine aanpassingen daarvoor.
Ten eerste moet je niet alleen een Viking plaatsen, je moet er ook één wegnemen. Als je een actie voor ogen hebt, kan je ze in principe altijd uitvoeren. Hoewel de volgorde, welke actie wil je eerst uitvoeren, vaak ook belangrijk is. Denk een beetje vooruit en probeer de volgende speler niet te veel te plezieren.

Als tweede aanpassing haal ik graag aan dat er 3 soorten Vikingen zijn. Elk van een eigen kleurtje voorzien. Een zwarte Viking is vooral in het dorp interessant, terwijl je een witte Viking nodig hebt om een fort aan te vallen. De grijze variant dwaalt daar ergens tussendoor. Voor bepaalde acties gelden kleurbeperkingen. Niet alleen de actie die je wilt uitvoeren is belangrijk, ook met de kleur van de Viking die je terugneemt moet je rekening houden.
Twee aanpassingen die het gekende workerplacement toch van een extra snufje zout voorzien.

Ook aan variatie is er (voorlopig) geen gebrek. Het spel bevat 76 Vikingen. Samen zijn die goed voor heel wat verschillende eigenschappen, skills en combinatiemogelijkheden. Hetzelfde kan gezegd van de scoremogelijkheden hoewel je zeker nu en dan een offertegel moet bemachtigen om aanspraak te maken op de overwinning.

Timing is eveneens een factor die voor extra kruiding zorgt. Dat geldt zowel voor het veroveren als voor het laten sterven van je bemanning (Elke Walkure in de buit, levert een sterfgeval op.) Heldhaftig sterven is zeer lucratief maar te vroeg sterven zorgt voor problemen bij latere overvallen. Trouwens, thematisch vind ik dat een voltreffer.

Ik ben fervent aanhanger van workerplacement en zijn variaties en deze variatie vind ik zeer geslaagd. Het spelmechanisme is vrij eenvoudig (misschien schat ik dit fout in) waardoor er zeer vlot gespeeld kan worden. Ik ben voor.


  • White Goblin Games (2019)
  • Auteur: Shem Phillips
  • Artwork: Mihajlo Dimitrievski
  • 2-4 spelers vanaf 12 jaar
  • 60 - 80 minuten
  • Adviesprijs: 40€


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 20 sep 2019, 12:13 
Avatar gebruiker

Berichten: 85
Woonplaats: Groningen
Leuke review. Ik vind dit spel ook erg leuk. :thumbup: We hadden de Engelse versie met uitbreiding gespeeld.

De ervaren spelers hadden trouwens wel duidelijk een voorsprong. Ik wist niet helemaal welke vikingen ik moest rekruteren. Ik kan mij herinneren dat het verstandig was vikingen te kiezen die veel aanvalskracht hebben. Ook was het dacht ik belangrijk snel de boot vol (was dat 3 vikingen?) te hebben zodat je grotere plekken kan plunderen. De grootste forten waren dan ook voor de ervaren spelers.

Niet gewonnen dus maar wel veel plezier gehad! :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 sep 2019, 12:25 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Moet dat nog ondervinden. Heb het nu 2 keer gespeeld.

Ik denk dat als je snel kunt plunderen en steeds de havens en kleinere plaatsen gaat raiden, je ook sneller aan buit komt om in te leveren voor offertegels. Die leveren namelijk ook aardig wat punten op.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 20 sep 2019, 12:56 
10. Azul (2017)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Ik vind dit ook een hele leuke twist in het workerplacement genre.

Eenvoudig spel om te leren. En veel plezier.

Even off-topic:
Ik zag hier op het forum dat Architects of the West Kingdom (van dezelfde auteur) werd toegevoegd aan de database. Brengen dd Goblins deze dan ook uit? Wanneer komt deze eraan?

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 20 sep 2019, 18:44 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2953
Woonplaats: Deerlijk
Kevin schreef:
Even off-topic:
Ik zag hier op het forum dat Architects of the West Kingdom (van dezelfde auteur) werd toegevoegd aan de database. Brengen dd Goblins deze dan ook uit? Wanneer komt deze eraan?


Het klopt dat de Goblins die doen. Naar wat ik verneem, wordt er eerst volop gewerkt aan de uitbreiding(en) van de Rovers en worden de Architecten van het westelijk koninkrijk daarna klaargemaakt voor de drukkerij. Ik gok dus op half 2020. Maar dat is een gewone gok zonder voorkennis...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 12 feb 2020, 14:49 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Rovers is een geweldig spel. Op het bord ontstaat als emergent fenomeen een getijdewerking van eb en vloed, niet van water maar van werkertjes. De spelregels zijn duidelijk, maar gamers hebben er vooral een kluif aan omdat het niet je standaard WP mechanisme is. Wil dit zeker nog een paar keer spelen, er is indirecte maar voldoende interactie, het past op een normale tafel, je kunt lekker freaken met je noormannetjes op hun schip, en er is een solo variant. Wat wil je nog meer..

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
6 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Rovers van de Noordzee  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

+12, 2019, Mihajlo Dimitrievski, Rovers van de Noordzee, Shem Phillip, White Goblin Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®