Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 11 okt 2019, 07:26 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6306
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Vrijdag werden de nominaties voor de elfde editie van de Gouden Ludo bekend gemaakt. De Gouden Ludo is de spellenprijs van de Vlaamse spellenclubs in een organisatie van de Forum-Federatie. De Gouden Ludo wordt uitgereikt in twee categorieën: Familie en Expert.

Voor deze nominaties selecteerden de leden van de Forum-Federatie telkens drie titels uit de nieuwe Nederlandstalig spellen. Tot volgende maand kunnen de Vlaamse spellenclubs hun stem uitbrengen. Op vrijdag 22 november, aan de vooravond van Spel 2019 in Antwerpen, worden de winnaars bekend gemaakt.






Genomineerde spellen Gouden Ludo in de categorie 'Familie'

  • De Kwakzalvers van Kakelenburg
    voor 2 tot 4 spelers, ontworpen door Wolfgang Warsch
    en uitgegeven door 999 Games

    Dit familiespel waarbij elke speler een zo groot mogelijk (en steeds beter) brouwsel tracht te maken, is gebaseerd op het push-your-luck principe. Een waarzeggerijkaart aan het begin van elke ronde en een mechanisme waardoor achterop geraakte spelers een beetje geholpen worden, zorgen bovendien voor een leuke variatie. Na negen ronden is de winnaar gekend.

    Een familiespel dat verrast door zijn eenvoud en gekruid is met een heerlijke spanning, elke ronde opnieuw.



  • Rovers van de Noordzee
    voor 2 tot 4 spelers, ontworpen door Shem Phillips
    en uitgegeven door White Goblin Games

    De acties in dit familiespel zijn vrij eenvoudig. Ofwel ronsel je een goede bemanning en voldoende proviand in het dorp en/of breng je offers aan de hoofdman, ofwel ga je met uitgeruste Vikingen op plundertocht. Er zijn drie kleuren van vikingen (zwart, grijs en wit), die mee bepalen waar je één van de voorgaande acties op het speelbord kan uitvoeren.

    De rovers van de Noordzee is een mooi gegeven bordspel voor 2 tot 4 spelers waaraan elke familiespeler veel plezier zal beleven. De eigenschappen van de Vikingen uit het dorp, zoals vermeld op de dorpelingenkaarten, zijn niet al te moeilijk. Zolang je maar weet dat 1 OP de afkorting is van 1 overwinningspunt.



  • Welcome to...
    voor 1 tot 25 spelers, ontworpen door Benoit Turpin
    en uitgegeven door Jumping Turtle Games

    In dit kaartspel zijn de spelers Amerikaanse architecten uit de jaren ’50 die op een eigen scoreblad bouwgronden gaan voorzien van huizen, aangeduid met een huisnummer.

    Door het handig combineren van nummers en optionele acties, waaruit alle spelers tegelijk kiezen, bouwt elke aannemer zijn eigen drie straten vol. Tot uiteindelijk iemand kan worden gekroond als de meest prestigieuze architect van de stad.




Genomineerde spellen Gouden Ludo in de categorie 'Expert'

  • Gugong
    voor 1 tot 5 spelers, ontworpen door Andreas Steding
    en uitgegeven door Game Brewer

    Dit strategische bordspel speelt zich af in China tijdens de Ming-dynastie. Om het opgelegde corruptieverbod te omzeilen, is het de voornaamste taak van elke speler om geschenken te ruilen met ambtenaren, in de hoop een audiëntie bij de keizer te bemachtigen.

    Door verstandig en taktisch geschenkkaarten in te zetten en de timing van je acties te bepalen, komt een intrigerend en grandioos bordspel tot leven, voor 1 tot 4 spelers.



  • Teotihuacan: Stad der Goden
    voor 2 tot 4 spelers, ontworpen door Daniele Tascini
    en uitgegeven door Jumping Turtle Games

    In dit strategische bordspel beschikt elke speler over arbeiders, die alsmaar ouder worden en uiteindelijk de weg der doden zullen bewandelen. Afhankelijk van het aantal eigen aanwezige arbeiders, zal een speler op een van de bereikbare locaties een betere actie kunnen uitvoeren. Arbeiders van andere spelers drijven dan weer de prijs op. De locaties zijn gevarieerd: er worden grondstoffen verkregen, er wordt aan de piramide gebouwd, er worden kostbare maskers verzameld, trappen van de piramides worden beklommen om voordelen te ontvangen en dies meer.

    Teotihuacan is een gebalanceerd en mooi vorm gegeven bordspel voor 1 tot 4 spelers dat erg vlot speelt. De vele keuzes worden bepaald door zowel de locaties op het speelbord als de arbeiders (en acties) van jezelf en van andere spelers.



  • Wingspan
    voor 1 tot 5 spelers, ontworpen door Elizabeth Hargrave
    en uitgegeven door 999 Games

    In wingspan is elke speler een vogelliefhebber die de beste leefomstandigheden creëert voor vogels in diens opvangcentrum, door vogelkaarten te trekken of uit te spelen, voedsel te verzamelen of eieren te leggen. 150 unieke (Amerikaanse) vogelkaarten vermelden telkens hun puntenwaarde, hoeveel eieren de betrokken vogel in diens nest kan uitbroeden, welk soort nest deze heeft en wat de spanwijdte is van zijn vleugels. Om vogelkaarten te kunnen uitspelen, dient rekening te worden gehouden met de vereiste biotoop van de betrokken vogel en het voedsel dat deze wenst, eventueel aangevuld met eieren die bij de betrokken locatie zijn aangeduid.

    Het spel, waarbij iedere speler beschikt over een eigen speelbord, is geschikt voor 1 tot 5 spelers. De verschillende vogeleigenschappen zorgen voor een grote herspeelbaarheid en het vogelhuisje waaruit de voedseldobbelstenen rollen, is een streling voor het oog.




Website:

Lees intussen het oordeel van onze recensenten:

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 11 okt 2019, 08:41 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1246
Woonplaats: Woerden
Grappig om te zien hoe anders mensen tegen iets aan kijken. Bij Rovers van de Noordzee zegt men hier "De acties in dit familiespel zijn vrij eenvoudig etc." en bij de Nederlands spellenprijs is het een expert titel.

_________________
Mijn geleuter!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 11 okt 2019, 09:31 
10. Chakra (2019)

Berichten: 231
Woonplaats: Vorselaar
Ik moet eerlijk zeggen dat het me ook wel wat verrastte om Raiders bij familie-spel te zien staan. Maar langs de andere kant, het is lang geleden dat ik hem heb gespeeld dus misschien is het wel terecht. Ik ga deze op Spel nog eens herspelen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 11 okt 2019, 10:05 
Sojaboon

Berichten: 27
Woonplaats: Putte
Ik vind het idd vreemd om Wingspan en Rovers van de Noordzee in 2 verschillende categorieën te zien. Heb beide al enkele keren gespeeld, en vind beiden eerder gelijkaardig qua moeilijkheidsgraad (niet qua mechanics)
Algemeen vind ik de onderverdeling familie expert een beetje te binair. Een familiespel zou ik eerder in de TTR & Catan moeilijkheidsgraad zetten (laat ons zeggen tussen de 1,5 en 2,25 op BGG). Een expert spel zie ik dan eerder vanaf 3,0 BGG moeilijkheidsgraad. Alles wat ertussen zit kantelt momenteel de ene keer naar expert, de andere keer naar familie. Is er een reden waarom er maar 2 categorieën zijn, en geen extra 'midden' categorie?

PS: ik ben geen 100% voorstander van de BGG moeilijkheidsgraad, maar indicatief is het wel, zeker voor veelgespeelde spellen


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 11 okt 2019, 10:09 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Persoonlijk vind ik WingSpan ook makkelijker dan Rovers.

In de basis heeft WingSpan maar 4 mogelijke acties.

Kaart spelen of 1 van de 3 gebieden activeren.


Rovers heeft meerdere actievelden die ook nog eens op meerdere manieren kunnen worden gebruikt en afhankelijk zijn van de kleur werker die je plaatst.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 11 okt 2019, 11:57 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
ik zou wingspan ook eerder als familiespel zien en rovers als expert spel

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 11 okt 2019, 17:19 
4. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 1437
Woonplaats: Woudenberg
aicirtap schreef:
ik zou wingspan ook eerder als familiespel zien en rovers als expert spel

+1 zo worden deze ook op BGG geclassificeerd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 18 nov 2019, 13:31 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 25
Ik ben benieuwd welk twee spellen uiteindelijk de Gouden Ludo zullen winnen!

Van de familiespellen heb ik zelf 'Welcome to...' in mijn collectie. Het is een leuk, vlot spelletje dat toch heel anders is als een standaard Roll & Write spel vanwege de wissel van dobbelstenen naar kaarten. Het spel heeft mij enorm verrast toen ik het vorig jaar voor de eerste keer speelde op Zuiderspel. Het is altijd goed puzzelen en nadenken waar je bepaalde huisnummers gaat plaatsen. Je moet goed vooruit denken en iedereen heeft bij dit spel toch echt een eigen strategie. Naar 'Rovers van de Noordzee' ben ik al heel erg lang nieuwsgierig. Deze wil ik komend weekend graag uittesten op Spel! Wat betreft 'De Kwakzalvers van Kakelenburg'. Iedereen is hier laaiend enthousiast over, maar deze is mij echt minder goed bevallen. Misschien omdat ik het op een spellenbeurs speelde en de regels mij niet helemaal goed en vooral in sneltempo werden toegelicht, maar ik had er geen WOW gevoel bij.

Van de genomineerde Expertspellen, heb ik sinds afgelopen zaterdag eindelijk Wingspan in mijn bezit! De verwachtingen waren heel erg hoog voor dit spel en ik kan zeggen dat deze volledig zijn ingelost. Eerst en vooral is het spelmateriaal mooi en van goede kwaliteit, maar het spel zit vooral goed in elkaar. Het spelersbord is overzichtelijk en toont duidelijk welke acties voorhanden zijn. Dit maakt het een heel erg toegankelijk spel. Elk potje is ook anders, dus je moet elke keer goed nadenken welke tactiek je in dat potje best inzet. Je kennis van Noord-Amerikaanse vogels gaat er ook op vooruit ;-). Sinds de aankoop afgelopen zaterdag heb ik het nu al 5 keer gespeeld en ik heb het momenteel op nummer 1 staan. Naar mijn mening zou Wingspan een verdiende winnaar zijn voor de Gouden Ludo! Enig puntje is wel dat ik het niet onder de categorie Expertspellen zou plaatsen. Het is helemaal niet zo complex!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 18 nov 2019, 14:01 
kooiker

Berichten: 706
Mooie keuze, maar Wingspan zou ik ook als familiespel nomineren. Rovers van de noordzee is iets twijfelachtiger, hoewel ook niet echt moeilijk.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 18 nov 2019, 14:55 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 184
Woonplaats: BE - Boutersem
Wingspan heeft dit jaar wel de Kennerspiel des Jahres gewonnen, dus daar valt toch wel iets voor te zeggen. Rovers van de Noordzee was vorig jaar genomineerd voor dezelfde expertprijs, dus het zou misschien logischer geweest zijn om die samen met Wingspan voor de expertprijs te nomineren. Mijn voorkeur gaat uit naar Kwakzalvers en Wingspan, maar ik ben dan ook liefhebber van het lichtere genre.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 18 nov 2019, 20:01 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
murzim schreef:
Wingspan heeft dit jaar wel de Kennerspiel des Jahres gewonnen, dus daar valt toch wel iets voor te zeggen. Rovers van de Noordzee was vorig jaar genomineerd voor dezelfde expertprijs, dus het zou misschien logischer geweest zijn om die samen met Wingspan voor de expertprijs te nomineren. Mijn voorkeur gaat uit naar Kwakzalvers en Wingspan, maar ik ben dan ook liefhebber van het lichtere genre.


Naar mijn mening zijn alle 3 de titels even zwaar/moeilijk.

Mocht je Rovers nog niet gespeeld hebben zou ik hem zeker wel proberen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Nominaties Gouden Ludo 2019 bekendgemaakt  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

999 Games, Andreas Steding, Benoit Turpin, Daniele Tascini, De Kwakzalvers van Kakelenburg, Elizabeth Hargrave, Game Brewer, Gouden Ludo 2019, Gugong, Jumping Turtle Games, Jumping Turtle Games, Rovers van de Noordzee, Shem Phillips, Spel 2019, Teotihuacan: Stad der Goden, Welcome to..., White Goblin Games, Wingspan, Wolfgang Warsch, nominaties, spellenprijs, spellenprijzen



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®