Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 nov 2019, 11:21 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Nieuwenhove
Drink, Brüderlein, Drink!

Als Vlaming zijnde weet ik wat bier drinken inhoudt. En geloof me, er wordt heel veel slecht bier gebrouwen in de wereld, jammer genoeg voor mijn sportief figuur ook heel veel lekker bier. Een van de zaken waar ik wel eens over mijmer, is om het in mijn leven over een totaal andere boeg te gooien en ergens ten velde een spellencafé open te houden. Dan kan ik alvast twee van mijn favoriete bezigheden, zijnde spellen spelen en een goed glas bier drinken, met elkaar combineren. Maar ja, vooraleer ik die stap zet, zou ik wel eens willen weten hoe het leven van een cafébaas, waard in goed Nederlands, eruit ziet. Hé, bestaat er daar geen bordspel over?

Afbeelding

Taveernen van de Oude Stad is een deckbuildingspel, niet meteen mijn favoriete spelprincipe. Maar sinds Quest for El Dorado, begin ik toch de sympathieke kantjes van deckbuilding in te zien.

In Taveernen enzovoort ben je een waard die probeert zoveel mogelijk drinkebroers en edellieden te overhalen om in jouw café te komen pintelieren. Daarvoor investeer je in personeel (serveersters, afwassers, …), in extra tafels om meer klanten te kunnen bedienen en in het aantrekken van bierhandelaren en bierleveranciers om het beste bier te kunnen serveren.

Klanten leveren geld op, geld dat je investeert in het bovenstaande. Investeringen en klanten leveren ook overwinningspunten op en op het einde van de rit is dat wat telt. Want wie na acht ronden de meeste overwinningspunten heeft, mag zichzelf kronen tot de beste waard van de Oude Stad. En daarover gaat dit spel tenslotte.

Het spel bevat heel veel spelmateriaal. Je bent een tijdje zoet om het spel op te zetten. De doos bevat materiaal voor het basisspel maar ook nog voor vier uitbreidingsmodules. Je speelt best eerst een paar keer het basisspel vooraleer je modules toevoegt.

Er zijn dus 8 rondes. Iedere ronde bestaat uit 7 fases. Vijf van die fases doen de spelers tegelijkertijd. Hierdoor zit je als speler weinig te wachten tijdens de beurt van een andere speler.

Fase 1 is vrij simpel. De rondeteller wordt verplaatst en mogelijke bonussen van die ronde worden aan de spelers gegeven. Bonussen kunnen gratis personeel zijn die jouw rangen vervoegt, bargasten die aan jouw bar komen zitten en die je gratis mag inzetten in een ronde, extra dobbelstenen, enz…

In fase 2 neem je jouw kaarten (trekstapel, je krijgt bij de start 7 klanten, 2 personeelsleden en 1 tafel). Je trekt kaarten tot jouw drie basistafels (vier als je in jouw beurt ook je extra tafel getrokken hebt) vol met klanten zitten. Hopelijk heb je tussen de klanten ook jouw personeelsleden mogen verwelkomen vooraleer jouw tafels vol zaten. Is in een ronde jouw trekstapel uitgeput, dan mag je jouw aflegstapel schudden en die wordt dan de nieuwe trekstapel.

In fase 3 mag je een dobbelsteen in jouw kleur nemen voor iedere serveerster die je deze ronde in dienst hebt. Heb je er geen, dan vervalt deze fase. Je kan in de loop van het spel een permanente serveerster aanwerven. Dan ben je tenminste zeker van één extra dobbelsteen iedere ronde. Je gooit deze dobbelste(e)n(en) meteen en je legt die onder jouw taveerne. Serveersters in taveerne zijn zeer handig. Ik denk dat iedereen dat weet. Ja, toch?

In fase 4 dobbel je met de vier dobbelstenen die iedere speler heeft gekregen. Je legt die op jouw bierkaartje en je kiest er een uit. De overige drie geef je aan de speler links van jou (met de wijzers van de klok mee dus). De bierviltjes worden doorgegeven tot iedere speler vier dobbelstenen genomen heeft. In principe is dit een fase die niet gelijktijdig gebeurt, maar tijdens het doorgeven van de dobbelstenen heb je niet het gevoel dat je aan het wachten bent op de vorige speler.

In fase 5 zet iedere speler gelijktijdig zijn dobbelstenen in zijn taveerne in. Iedere klant, investering, vast item in de taveerne heeft een dobbelsteen bij zich waarop een aantal ogen staan. Je moet een dobbelsteen met het correct aantal ogen inzetten om dat item, investering, persoon, … te activeren. Staat er een vraagteken op de dobbelsteen dan mag je daar een willekeurig dobbelsteen plaatsen. Bij de meeste plaatsen mag je slechts één dobbelstenen leggen. Bij andere kan je onbeperkt dobbelsteen leggen. Iedere afwasser in de taveerne zorgt ervoor dat je in positieve zin 1 mag afwijken van de gevraagde ogen. Bijvoorbeeld je hebt een vijf nodig. Als je een afwasser hebt, mag je daar een vier leggen (geen zes want de waarde wordt met 1 verhoogd, niet verlaagd).

In fase 6 voert iedere speler om beurt de acties uit die hij met de dobbelstenen gekozen heeft. Sommigen leveren geld op, anderen bier. Met bier lok je klanten. Iedere nieuwe klant komt bovenop jouw trekstapel te liggen. Met geld koop je extra personeel en tafels. Die leg je meteen bovenop jouw trekstapel. Je bent dus zeker dat die de volgende ronde in jouw taveerne actief zullen zijn. Je kan met geld ook jouw taveerne opwaarderen. Hierdoor krijg je permanente serveersters, afwassers, bierleveranciers, … Of je zorgt dat je meer geld en bier mag stockeren om mee te nemen naar een volgende ronde, enz. Iedere keer je iets opwaardeert, lok je een edelman (tien punten waard, zijn vaak doorslaggevend bij de eindtelling) naar jouw kroeg. Voordeel is dat die mannen ook maar één tafel in beslag nemen. Dus zeker doen.
Een van de vaste klanten is de monnik. Als je die bedient (dobbelsteen daar leggen) ga je vooruit op het kloosterspoor. Dat kloosterspoor zorgt voor extra bonussen die meestal heel handig zijn.

Tot slot is er fase 7. Alle gespeelde kaarten gaan naar de aflegstapel. De taveerne is dus terug leeg. De bierpul (startspelersymbool) gaat naar de volgende speler en een volgende ronde kan starten. Na 8 ronden zijn we klaar en wie dan de meeste overwinningspunten (waarden van de kaarten in jouw stapel) wint.

Er zitten nog vier extra modules in de doos die telkens een nieuwe uitdaging en dus meer spelmogelijkheden toevoegen aan het spel. De modules zijn perfect combineerbaar en het is aangeraden om telkenmale een module toe te voegen. Nadat je het spel dus een aantal keer gespeeld hebt, zal je altijd met de vier modules willen spelen. In een eerste module (module 2 in de spelregels, want module 1 is het basisspel) doen borrels (voor de Vlamingen dreupels) hun intrede in jouw taveerne. Module 3 voegt barden (meer leute des avonds) en nieuwe gasten toe die ervoor zorgen dat je meer roem vergaart met de taveerne. Module 4 verandert de startstapel van iedere speler. In module 1 krijgt iedereen een extra tafel, een serveerster en een bierleverancier naast 7 klanten. Nu krijgt iedere speler een startkaart die ervoor zorgen dat iedere speler een andere startsituatie heeft. In de laatste module doen een gastenboek en handtekeningenfiches hun intrede.

Afbeelding

Een spel over cafés waarin je investeert om zoveel en zo goed mogelijk bier te kunnen serveren. Wat moet je nog meer hebben? De Taveernen van de Oude Stad is geen spel voor beginnende spelers. Die zullen verloren lopen in de oneindige mogelijkheden. De keuzes zijn groot en het spel heeft een leercurve. Bij een eerste spel duurt het een aantal ronden voor je het mechanisme door hebt. Als je ziet dat bepaalde klanten 8 bier kosten, is het niet meteen duidelijk hoe je die tijdens de eerste ronden naar jouw café kan lokken. Ook personeel dat 6 geld kost, of opwaarderingen die 18 geld kosten lijken in den beginne ondoenbaar. Maar na een paar ronden krijg je het economische mechanisme dat in het spel verscholen zit in de vingers en dan wordt het leuk.

Meestal speel je na jouw eerste spel nog eenmaal het basisspel en daarna kan je de extra modules uitproberen. De Taveernen is voor mij een van de weinige bordspellen waar de modules een absolute meerwaarde zijn bij het basisspel. Ervaren bordspelspelers zullen nadat ze het basisspel gespeeld hebben, meerdere modules tegelijkertijd toevoegen. Minder ervaren spelers zullen dit stap voor stap doen en telkenmale een uitdagender spel kunnen spelen.

Wolfgang Warsch weet verdomd goed hoe hij een goed bordspel moet maken. Dat hij daarbij graag dobbelt weten we uit zijn vorige spelen. Het deckbuildingsmechanisme is hier een meerwaarde. U leest het, ik ben fan van de Taveernen van de Oude Stad. En dat heeft absoluut niets te maken met mijn voorliefde voor een goed glas bier zoals verdorven geesten nu waarschijnlijk denken.

Speel het ding en je zal zien of mijn loftrompetten hier op hun plaats zijn.




Laatst bijgewerkt door xanthie op zo 17 nov 2019, 23:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 11 nov 2019, 16:06 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2951
Woonplaats: Deerlijk
Ik heb het gevoel dat wij die nog eens moeten herspelen. We waren maar matig enthousiast over het spel bij een eerste speelbeurt. Wellicht zien we iets over het hoofd (ofwel een spelregel ofwel iets dat spelvreugde brengt).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 11 nov 2019, 22:56 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3024
Woonplaats: Nijmegen
Piet schreef:
Ik heb het gevoel dat wij die nog eens moeten herspelen. We waren maar matig enthousiast over het spel bij een eerste speelbeurt. Wellicht zien we iets over het hoofd (ofwel een spelregel ofwel iets dat spelvreugde brengt).


had je toch even bij mijn uitleg moeten komen luisteren op het spellenspektakel, dan had j geweten of je het goed gespeeld hebt :)

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Online Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - De Taveernen van de Oude Stad  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

+12, 2019, 999 Games, De Taveernen van de Oude Stad, Dennis Lohausen, Wolfgang Warsch, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®