Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




13 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 nov 2019, 20:27 
Standaard moderator

Berichten: 773
Woonplaats: Amersfoort
Vanmiddag zijn de winnaars van Speelgoed van het jaar 2019 bekend gemaakt. Meer dan 9.000 stemmers (in 2018: 6.000) hebben in 7 categorieën gekozen voor hun favoriete speelgoed of spel.

Identity Games was met drie spellen in evenveel leeftijdscategorieën genomineerd en wordt in twee groepen met de titel "Speelgoed van het jaar" bekroond. In hun leeftijdscategorie waren 'Lynx' en 'Escape Room The Game: 2 players' het populairste speelgoed van 2019.

Ook uitgever 999 Games reageerde reeds enthousiast. Voor het vierde jaar op rij valt deze uitgever in de prijzen. 999 Games was met vijf spellen in drie categorieën genomineerd. “Fantastisch nieuws” zei Michael Bruinsma, oprichter en directeur van 999 Games na de prijsuitreiking. “Dit toegankelijke spel bouwt verder op het deckbuildingsmechanisme van bijvoorbeeld Dominion, maar nu verzamelen de spelers fiches in een eigen zakje, het zogenaamde ‘bagbuilding’. We zien dat zowel spelliefhebbers als ‘casual spelers’ deze spellen omarmen. Daarom is het heel mooi dat De Kwakzalvers van Kakelenburg nu wordt bekroond.”


De spellen die een prijs hebben veroverd, zijn:


  • Lynx (Identity Games) in de categorie 6-7 jaar


    Het spel bevat een modulair speelbord. Er worden steeds drie opdrachtkaarten getrokken en vervolgens moet je zo snel mogelijk de drie bijbehorende plaatjes vinden. Heeft een speler de drie plaatjes gevonden, dan legt hij zijn drie kaartjes op zijn scorestapel en de medespelers zoveel als zij tot dan hadden gevonden. Zodra iemand vijfentwintig kaartjes heeft verzameld, eindigt het spel.

    • Spelers: 2-6 personen
    • Leeftijd: vanaf 6 jaar
    • Speelduur: 15 minuten

    Website uitgever: www.identitygames.nl


  • De Kwakzalvers van Kakelenburg (999 Games) in de categorie 11-12 jaar


    In dit spel trachten de spelers de beste brouwsels te fabriceren, door ingrediënten één voor één uit hun buidel te trekken. Koop gedurende het spel nuttige ingrediënten voor in je buidel, zodat je nog betere brouwsels kunt maken. Maar pas op voor de knalerwten, want als je er teveel uit je buidel tevoorschijn tovert, dan ontploft je brouwsel.

    • Spelers: 2-4 personen
    • Leeftijd: vanaf 10 jaar
    • Speelduur: 45 minuten

    Website uitgever: www.999games.nl


  • Rolit (Goliath) in de categorie 12-17 jaar


    Blokkeer en verover de Rolitballen van je tegenspelers door deze naar je eigen kleur te rollen. Winnaar is degene, wiens kleur op het speelbord het meest voorkomt.

    • Spelers: 2-4 personen
    • Leeftijd: vanaf 6 jaar
    • Speelduur: 30 minuten

    Website uitgever: www.goliathgames.nl


  • Escape Room The Game: 2 players (Identity Games) in de categorie vanaf 18 jaar


    In deze uitdagende 2 speler editie werk je samen met één teamgenoot om puzzels op te lossen en verborgen aanwijzingen te vinden. Maar weet dat je maar 60 minuten de tijd hebt om te ontsnappen.

    • Spelers: 2 personen
    • Leeftijd: vanaf 16 jaar
    • Speelduur: 60 minuten

    Website uitgever: www.identitygames.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 07 nov 2019, 13:01 
4. King of Tokyo (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Deze 'prijs' is niet helemaal onafhankelijk. Deelnemers (uitgevers etc) dragen zelf hun nominatie aan wat dacht ik zo 5.000 euro per nominatie kost. Dit is allemaal na te lezen in de voorwaarden. Het is dus voor een groot gedeelte een gekochte prijs. Om die reden hecht ik er geen waarde aan.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 07 nov 2019, 13:14 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
WTULTC schreef:
Deze 'prijs' is niet helemaal onafhankelijk. Deelnemers (uitgevers etc) dragen zelf hun nominatie aan wat dacht ik zo 5.000 euro per nominatie kost. Dit is allemaal na te lezen in de voorwaarden. Het is dus voor een groot gedeelte een gekochte prijs. Om die reden hecht ik er geen waarde aan.


Uitgevers dragen niet hun nominatie aan. Ze verstrekken producten aan een vakjury, die bepaalt of iets wel of niet wordt genomineerd. Wanneer een product daadwerkelijk is genomineerd, moet de uitgever inderdaad een bak geld ophoesten.

Er wordt dus betaald NA de beslissing van de jury. Hoezo voor een groot gedeelte gekocht?

(Ik realiseer me dat de forse nominatievergoeding voor kleine uitgevers/eenpitters niet is te doen, waardoor de doelgroep van deze prijs vanzelf wordt beperkt).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 07 nov 2019, 15:03 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
Erwin schreef:
(Ik realiseer me dat de forse nominatievergoeding voor kleine uitgevers/eenpitters niet is te doen, waardoor de doelgroep van deze prijs vanzelf wordt beperkt).


Reden genoeg om de geloofwaardigheid enigszins in twijfel te trekken volgens mij. Je kan de prijs enkel winnen indien je voldoende kapitaal hebt. Het geeft waarschijnlijk wel een garantie dat het een redelijk OK spel is, maar zeker niet dat het een topspel is of het beste van het jaar is.

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 07 nov 2019, 15:21 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Kire schreef:
Erwin schreef:
(Ik realiseer me dat de forse nominatievergoeding voor kleine uitgevers/eenpitters niet is te doen, waardoor de doelgroep van deze prijs vanzelf wordt beperkt).


Reden genoeg om de geloofwaardigheid enigszins in twijfel te trekken volgens mij. Je kan de prijs enkel winnen indien je voldoende kapitaal hebt. Het geeft waarschijnlijk wel een garantie dat het een redelijk OK spel is, maar zeker niet dat het een topspel is of het beste van het jaar is.


Het in twijfel trekken van de geloofwaardigheid is een ernstige zaak. Ik vind dit hier ongepast, maar een kanttekening is zeker op zijn plaats.

Het vragen van een garantie voor het beste of een topspel is bij zo’n publieksverkiezing wellicht een tikkie onzinnig.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 07 nov 2019, 16:13 
2. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Precies, ik doel dus inderdaad op kleine uitgevers die deze 'prijs' dus eigenlijk bij voorhand al niet kunnen winnen. Een Cwali bijv zal echt niet een van zijn spellen voordragen als er zo'n flink bedrag voor betaald moet worden.

De Nederlandse spellenprijs is volgens mij daarin tegen toch wel helemaal onafhankelijk en hoeft men geen geld bij te dragen als uitgever zijnde mocht een spel worden genomineerd?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 07 nov 2019, 18:21 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
WTULTC schreef:
Precies, ik doel dus inderdaad op kleine uitgevers die deze 'prijs' dus eigenlijk bij voorhand al niet kunnen winnen. Een Cwali bijv zal echt niet een van zijn spellen voordragen als er zo'n flink bedrag voor betaald moet worden.

De Nederlandse spellenprijs is volgens mij daarin tegen toch wel helemaal onafhankelijk en hoeft men geen geld bij te dragen als uitgever zijnde mocht een spel worden genomineerd?


Het zou tijd worden dat uitgevers ook daar flink gaan betalen, zodat de NSP werk kan maken van publiciteit en promotie.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 07 nov 2019, 19:16 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
Zullen we deze conversatie stoppen? Het geeft me geen energie.

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 07 nov 2019, 20:49 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
mazinho schreef:
Zullen we deze conversatie stoppen? Het geeft me geen energie.


Krijg nou wat, er staat iemand aan de zijlijn tegen de wind in te zeiken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 07 nov 2019, 21:20 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
Erwin schreef:
mazinho schreef:
Zullen we deze conversatie stoppen? Het geeft me geen energie.


Krijg nou wat, er staat iemand aan de zijlijn tegen de wind in te zeiken.
Goed hè? En het risico om zeiknat te worden neem ik op de koop toe. Ik lees dit forum voor mijn lol. Erwin jij ook toch? Wat leuk dat we Speelgoed van het jaar hebben!!!

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 07 nov 2019, 23:06 
7. Azul (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Ik gun het 999Games ook van harte. Het is nog altijd beter dat een bordspel deze prijs wint ipv ander ander speelgoed. Hopelijk zorgt het ervoor dat er meer jeugd eerder met bordspellen in aanraking komt. Als daar deze prijs voor zorgt is dat al voldoende.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 08 nov 2019, 08:04 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
WTULTC schreef:
Ik gun het 999Games ook van harte. Het is nog altijd beter dat een bordspel deze prijs wint ipv ander ander speelgoed. Hopelijk zorgt het ervoor dat er meer jeugd eerder met bordspellen in aanraking komt. Als daar deze prijs voor zorgt is dat al voldoende.


Mooi gezegd. Juist om deze reden ben ik blij wanneer het ‘betere gezelschapsspel’ bij deze prijs de winst pakt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 08 nov 2019, 10:16 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Ben natuurlijk ook bordspelliefhebber, maar gun het ook altijd niet-elektronisch speelgoed.

Dingen zoals bouwspeelgoed of toverzand waarmee kinderen creatief bezig zijn.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
13 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Speelgoed van het jaar 2019 - bordspellen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

999 Games, De Kwakzalvers van Kakelenburg, Escape Room The Game: 2 players, Goliath, Identity Games, Identity Games, Lynx, Rolit, Speelgoed van het jaar 2019, spellenprijs, spellenprijzen, winnaars



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®