Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




8 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Taverns of Tiefenthal
BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2019, 21:50 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Gisteren voor het eerst gespeeld. Denk Santa maria + deckbuilding, een spel waarmee je je zeker een keer of tien kunt vermaken. Heeft subtiele optimalisaties.
En er is een solo (vertaald uit duits met bgg en gt):

Het doel van het spel is om zoveel mogelijk punten te scoren!

Het spel is gebouwd volgens de normale regels. Vereist het spelmateriaal voor een speler, ook zijn vier witte dobbelstenen nodig.

Veranderingen in de gameplay:
Het verloop van het spel blijft ongewijzigd, met de volgende afwijkingen:

In fase D gooi je vier witte dobbelstenen en kies je er een. De resterende drie dobbelstenen worden opnieuw gegooid, opnieuw kies je er een. De resterende twee worden opnieuw gegooid en opnieuw kies je er één, dan gooi je de laatst overgebleven dobbelsteen opnieuw en neem je die mee naar je toe.

In fase G vervang je een open gastenkaart uit het display!
In ronde 1, 3, 5 en 7 neem je de kaart met de laagste bierkosten uit het display, in ronde 2, 4 en 6 degene met de hoogste kosten. Als er meerdere mogelijk zijn, wordt de kaart vervangen, die verder naar links ligt.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2019, 22:26 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Een licht spelletje, maar leuk om te zien hoe ze deckbuilding thematisch hebben ingebed. Ik vraag me wel af hoe lang het leuk blijft. Doordat er weinig variatie is in de kaarten die je aan je deck kunt toevoegen, vermoed ik dat na een paar potjes het optimale pad duidelijk wordt. Om die reden niet aangeschaft, ondanks dat ik me er best mee vermaakt heb.

Desalniettemin vond ik het wel het beste spel dat ik afgelopen Ducosim speelde, naast Chartered:TGA, Architects of the West Kingdom en La Stanza.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 07 okt 2019, 21:43 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Ik vond het geen licht spelletje en er zitten zoveel modules bij. Helaas nog maar 1x kunnen spelen.

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 08 okt 2019, 00:07 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
aicirtap schreef:
Ik vond het geen licht spelletje en er zitten zoveel modules bij. Helaas nog maar 1x kunnen spelen.

Da's natuurlijk waar. De modules heb ik me niet in verdiept, dus misschien dat dat wel de nodige variatie biedt. M'n opmerking was wellicht wat kort door de bocht. En de zwaarte van een spel zegt lang niet alles over de lol die je ervan hebt hè. Ik hoef ook niet iedere avond Lisboa of Feudum te spelen.

Of een spel zwaar of licht is, hangt natuurlijk erg van je referentiekader af. Vergeleken met de spellen die ik regelmatig speel, voelde Tiefenthal als relatief licht. Nadat wij klaar waren heb ik op Ducosim de tafel naast ons een beetje op gang geholpen omdat ze leken te verzanden in de regels, dus een gateway game zou ik het zeker niet noemen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 08 okt 2019, 22:01 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
hm. Ik herken mijn eigen recensie van hierboven niet. Tijd om te gaan slapen.

Dat van die modules klopt wel, en ik haat modules dus ik zou het spel niet zelf kopen. Modules geven me keuzestress, dat was ook bij DN2 - welke moeilijkheidsgraad vanavond? Welke optionele parameters? Welke helden, pff, laat maar ik lees wel een boek.

Qua replay maak ik me geen zorgen: je krijgt de natuurlijke randomness van het deckbuilden, het stopcriterium, en waar tegenstanders voor gaan beinvloedt welke dobbelstenen voor je overblijven.
Qua strategie is het een afweging wat en hoeveel je opoffert om verder te komen op het scorespoor, of dat je beter kunt gaan voor zo snel mogelijk zoveel mogelijk edelen binnen te slepen, maar welke upgrades doe je eerst. Om dit goed door te hebben ben je wel een paar potjes verder.
Tactisch maakt ook nogal uit of er nuttige (slimming) kaarten opengelegd zijn en of je op het juiste moment voldoende bier hebt. Keer of tien minstens.

Hier een review van een gast die beter uit zijn woorden komt:
https://youtu.be/0jWKLByvneU?t=1530

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 22 nov 2019, 16:32 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
Fanatic_Duo schreef:
Kevin schreef:
roubosga schreef:
De Taveernen van de Oude Stad.
Ik wist dat deze vandaag uit zou komen en ben dus direct naar mijn lokale spellenwinkel gegaan.
De doos met exemplaren moest nog geopend worden, dus ik was ruim op tijd.
Lang op gewacht en nog nooit de gelegenheid gehad om deze te spelen, dus ik ben zeer benieuwd.
Deze intrigeert me ook wel.
Ik ben benieuwd naar je eerste indruk.

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk


Ik ben ook heel erg benieuwd naar jouw speelervaring van De Taveernen van de Oude Stad? Kan je ondertussen al wat prijsgeven? :D

Oké, mijn spelervaring:
Inmiddels 12x gespeeld, de laatste 3x met alle uitbreidingen.
Het uitleggen is een klus, tientallen regeltjes. Maar het spelen op zich gaat soepel.
Ik vind het spel heel thematisch, je probeert met bier klanten te lokken, die dan weer geld binnenbrengen om personeel in te huren en je taveerne te upgraden.
Met het spel zonder uitbreidingen krijg je in je begindeck nog een aantal extra kaarten, zoals een bierleverancier, een barvrouw en een extra tafeltje.
Op die manier komt je motortje wat sneller op gang.
Als je met alle uitbreidingen speelt krijg je dit niet, maar dan liggen er 3 willekeurige kaarten open waaruit je kunt kiezen, bijv. een kaart met een barvrouw en een upgrade van de hond zodat je een vaste barvrouw in dienst neemt; of je kassa upgraden, een afwasser en een goedkope klant uit je deck halen. Dan merk je toch dat het een tijdje duurt voordat je in een beurt lekker veel geld of bier casht. Er zitten 7 van dit soort kaarten in het spel en aan het begin van een spel liggen er 3 open op tafel waaruit iedereen er een mag kiezen.
Tegen het eind van de ronde wordt het een race om zoveel mogelijk edelen binnen te halen (à 10 punten per kaart)
Het gastenboek met de handtekeningen is ook erg leuk gedaan en dit kan je vaak wat extra's opleveren. :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019, 11:08 
Sojaboon

Berichten: 22
Woonplaats: Purmerend
Heb deze 1 keer gespeeld (demo op Ducosim zonder extra uitbreidingen.)

Vond het wel een aardig spelletje maar heb nu nog mijn twijfels.
We speelden een 3 speler spel met allemaal spelers die het voor de eerste keer speelden.
Iedereen begint met dezelfde start kaarten maar door het geluk of ongeluk van het deckbuilden liep er 1 persoon meteen uit.
Ik bleef (natuurlijk) de eerste rondes achter.
Ik heb daarna niet het idee gehad dat ik echt mogelijkheden had om die achterstand in te lopen (Wat te doen om te winnen was mij helemaal een raadsel.).
Spel is vrij kort dus het was geen groot probleem maar het klikte niet echt de eerste keer.

Misschien was het gewoon pech, misschien tillen de uitbreidingen het spel naar een hoger nivo.

Ik moet het nog een keer spelen om hier echt iets over te zeggen maar voor nu ben ik er niet wild van.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 26 nov 2019, 19:56 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1066
Woonplaats: Nijmegen
lamstraal schreef:
Heb deze 1 keer gespeeld (demo op Ducosim zonder extra uitbreidingen.)

Vond het wel een aardig spelletje maar heb nu nog mijn twijfels.
We speelden een 3 speler spel met allemaal spelers die het voor de eerste keer speelden.
Iedereen begint met dezelfde start kaarten maar door het geluk of ongeluk van het deckbuilden liep er 1 persoon meteen uit.
Ik bleef (natuurlijk) de eerste rondes achter.
Ik heb daarna niet het idee gehad dat ik echt mogelijkheden had om die achterstand in te lopen (Wat te doen om te winnen was mij helemaal een raadsel.).
Spel is vrij kort dus het was geen groot probleem maar het klikte niet echt de eerste keer.

Misschien was het gewoon pech, misschien tillen de uitbreidingen het spel naar een hoger nivo.

Ik moet het nog een keer spelen om hier echt iets over te zeggen maar voor nu ben ik er niet wild van.


Grotendeels snap ik je twijfels, leek mij ook in eerste instantie tot spel. Na 2x spelen en ook met extra modules voelt de geluksfactor te hoog voor mij. Als je snel tafels regelt en de edellieden en die mooi na elkaar komen. Het geen wat kwakzalvers voor mij ook de lol omlaag haalde was de hoeveelheid geluk in de draft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
8 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Taverns of Tiefenthal  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

Taverns of Tiefenthal



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®