Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




41 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 26 nov 2019, 11:23 
Jakkiebak!

Berichten: 50
Hoi!

Ik had zin in een algemene vraag, om te kijken wat voor reacties ik krijg. Want dat vind ik lachen. Deal with it.

Ik vroeg me af wat voor jullie spellen zijn waar je ooit helemaal hyped voor was, maar die inmiddels hun glans voor je hebben verloren en in een hoek stof staan te happen. Kortom, wat zijn spellen waar je ondanks je eerdere enthousiasme van weleer nu helemaal klaar mee bent?

Ik heb het dan niet over spellen die ronduit slecht zijn, hoewel je door voortschrijdend inzicht wel die mening over je ex-favo spel nu kunt hebben. Ik bedoel ook niet legacy coöp-spellen, omdat het hierbij impliciet de bedoeling van de makers is dat je er op een gegeven moment klaar bent. Je kunt immers prima alles van Andor hebben uitgespeeld en nog steeds zo lyrisch over je spelervaring zijn dat je het gretig bij anderen aanbeveelt. Bij de spellen die ik bedoel, ben je in zoverre kritisch dat die aanbeveling niet zonder op zijn minst een "leuk, maarrrr..." bij je vrinden belandt.

Mijn topic dus ik eerst:

Arkham Horror (tweede editie).
Ik vind de setting en de vormgeving nog steeds prachtig. Ook het concept vind ik nog steeds tof. Het is eigenlijk een rpg als bordspel, met een fascinerende wereld en dito personages waarmee je kunt spelen. Maar FFS (ik bedoel hiermee niet de uitgever, maar de afgekorte krachtterm), de spelregels. De regels zijn uitgebreid en ingewikkeld. Vroeger vond ik dat iets dat je bij een spel van dit caliber voor lief moest nemen, maar nu zie ik het gewoon als een vorm van beroerd spelontwerp. Vechten tegen monsters zou spannend moeten zijn, maar door het hele gedoe van sanity checks, battle checks en wat niet meer gaat alle vaart uit het spel. Ik heb later vergelijkbare spellen gespeeld, die veel vlotter en gestroomlijnder waren dan dit. Ik ben ergens nog wel benieuwd naar nieuwere edities van AH, want ik geloof dat de maker hier iets aan heeft willen doen.

Ook duurt het spel te lang. Ik heb het nooit kunnen spelen zonder een periode te hebben waarin het spelbord nagenoeg statisch bleef en we rondes lang eigenlijk niets zinnigs uit konden voeren. De enige uitzondering was een potje van 2 uur waarin we keihard dood gingen omdat de hele stad knettergek werd door een duivels toneelstuk (the king in yellow), wat tegelijkertijd een van mijn meest hilarische en spannende AH-sessies ooit was.

Munchkin.
In het begin vond ik het hilarisch. Ik ben een popcultuurnerd en alle iteraties van Munchkin barsten van de parodieën en verwijzingen naar popcultuur, dus ik had aanvankelijk een grijns van oor tot oor. Ook zijn de plaatjes op de kaarten vaak spot on. Maar op een zekere dag sprak een kritische en meer ervaren vriend de woorden "mja, als je alle grappen op de kaartjes leest, ben je er eigenlijk wel weer klaar mee". En verdomd, hij had gelijk. Na verloop van tijd kwam ik erachter dat het spel slecht gebalanceerd was, soms te lang duurde en andere keren juist anticlimactisch snel afliep en dat sommige grappig bedoelde regels zoals "je mag vals spelen, want het is Munchkin, hi hi hi!!" met net de verkeerde persoon aan tafel eigenlijk alleen maar het spel verpesten.

... en nu jullie!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 26 nov 2019, 11:49 
5. Bunny Kingdom (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Leuk topic!

Machi Koro... In het begin nog best vaak gespeeld. Ook nog de havenuitbreiding gekocht, maar nu komt het helemaal nooit meer op tafel. Er zijn betere en leukere spellen met een motortje, zoals Splendor.

Flash Point... Aardig kapot gespeeld in het begin (denk wel meer dan 25 potjes) op verschillende borden. Een paar maanden geleden kwam het toevallig nog op tafel (niet bij mijn thuis) en ik hunkerde gewoon naar het einde. Ook al wonnen we gemakkelijk.

Dominion... Alleen de basisversie heb ik en die komt nauwelijks op tafel, maar ik ben eigenlijk wel klaar met dat vele geschud.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 26 nov 2019, 12:12 
Avatar gebruiker

Berichten: 85
Woonplaats: Groningen
Grappig! :lol: Je schrijft wel leuk. Ik zat er zelf trouwens nog aan te denken Arkham Horror wellicht een keer te kopen. Munchkin heb ik ook gehad maar weg gegeven. (Ik vond 'm gewoon niet grappig. :P)

Zombies!!!.
Het spel ziet er fantastisch uit en het idee is leuk maar het duurt gewoon veel te lang. Je hebt namelijk pestkaarten en degene die voor staat wordt altijd lastig gevallen. (Ga 10 stappen terug! :P) Ook moet je dit niet met te veel spelers spelen want dan gaan er een paar zich goed vervelen. (Vooral als er veel een 1 gegooid wordt.) Ik heb een koper gevonden voor dit spel.

Descent.
Gekocht omdat ik een dungeoncrawler wou zoals HeroQuest. Ook dit spel ziet er fantastisch uit maar is niet goed gebalanceerd. Ook hier zijn er pestkaarten, dit keer voor de dungeon master, maar deze zijn veel te sterk. De helden gaan geregeld dood. Ook zijn er te veel regeltjes. Ik heb dit spel twee maal gekocht en twee maal weer verkocht.

Dragon Strike.
Voor veel te veel geld geïmporteerd uit Amerika. Ook gekocht omdat ik een soort HeroQuest wou maar dit spel viel goed tegen. (De meegeleverde VHS tape was trouwens wel heel grappig.) Dit spel heeft een tijdslimiet. Als deze voorbij is komt er een draak op het bord die iedereen en alles afmaakt. Dit maakt het voor de spelers niet echt leuk om te spelen. Ook deze heb ik kunnen verkopen. (Wel voor een veel te lage prijs trouwens.)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 26 nov 2019, 13:08 
Jakkiebak!

Berichten: 50
Mile83 schreef:
Ik zat er zelf trouwens nog aan te denken Arkham Horror wellicht een keer te kopen.


Ik zou dan vooral eens rondkijken naar wat er verder zoal door Fantasy Flight Games onder de AH-paraplu is uitgegeven. Een aantal jaren terug kwam het bedrijf al met Eldritch Horror, het zeer goed bekend staande Arkham Horror Living Card Game en Arkham Horror 3rd Edition, dat de beste eigenschappen van de eerder genoemde spellen zou verenigen. Ik zou zelf niet zo snel meer voor 2nd edition gaan, of ik moet het voor een spotprijs op de tweedehands markt langs zien komen.

Tegelijkertijd wil ik mijn exemplaar en de uitbreidingen ook weer niet van de hand doen, omdat het het eerste spel was dat ik als hobbyist kocht. Toch iets van emotionele waarde.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 26 nov 2019, 13:33 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Grappig topic!

Hoogspanning / Funkenschlag!

5 jaar terug... mijn eerste advies wanneer je wil gaan spellen met 5 of 6 personen, spannend.. economisch... erg leuk!

Nu: absolute afrader met 5 of meer! Duurt te lang, te veel getel, (oh ik ga in deze stad.. en daar naar die stad... en via zus en zo naar die stad.. zit ik op 98 geld... oh nee... als ik zo ga op 97.... en dan heb ik nog over..... hmmm dan toch maar via deze stad naar die stad..... SNURKKKKKK)....

en heb ik al gezegd dat er papieren geld bij zit..... ??
Drama.....

(kortom met de juiste mensen en alleen met 4... maar met die mensen speel ik liever andere spellen... )

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Bongo op di 26 nov 2019, 14:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 26 nov 2019, 14:12 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Machiavelli. Super spel in het begin maar gewoon te vaak gespeeld.
Kan het spel voor wie het niet kent nog steeds aanraden.

Vooral het verborgen karakter mechanisme was destijds revolutionair.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 26 nov 2019, 14:24 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Al scrollend door de lijst 'prev. owned' van BGG valt als eerste bij de C de lijst Carcassonne op.

Hiermee is het echt begonnen, heerlijk spel. In een (langdurige) periode van completeritis alle mini uitbreidingen en dergelijke aangeschaft.

Toen ik na een aantal jaar hiervan genezen was alle uitbreidingen en promo's hiervan de deur uit gedaan. Een basisdoos met 1e uitbreiding en 'bouwmeester en kooplieden' staat nog steeds in de kast, dat wel.

Catan staat op nummer 2 van de completeritis en weer verkochte uitbreidingen en daarna volgen nog een heleboel uitbreidingen van heel veel verschillende spellen die me gedesillusioneerd hebben achtergelaten. Stuk voor stuk miskopen.

Een volledig spel wat niet was van ik van te voren had gedacht:

Milestones ben ik op verliefd geweest vanwege het uiterlijk. Deze moest ik hebben. Zo mooi getekend vind ik. Lieflijk uiterlijk. Echter na 2 keer spelen hebben anderen me ervan overtuigd dat je toch echt alleen op je eigen speelbordje rondjes aan het lopen bent en verder...niks eigenlijk.

Craftsmen. Ook weer prachtig uitgevoerd spel (daar heb ik een zwak voor). Niet te duur is een beschaafd formaat doos. Maar... wat duurt het spel lang voor wat het is. Heerlijk je eigen motor opbouwen. Ik weet het niet meer precies maar van druiven naar wijn en dan naar... iets anders... verschillende fabriekjes steeds beter. Maar de opbouw duurt te lang, we waren en steeds 2 of meer uur mee bezig en dat voor een niet eens moeilijk spel.

World Monuments. Net als veel andere spellen van Queen, leek me dit fantastisch, maar het was echt té eenvoudig en saai. Prachtig uitgevoerd wederom. Een doos mooie stenen die je goed kunt stapelen maar dat was dan ook het hele spel zo'n beetje. Te weinig uitdaging.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 26 nov 2019, 15:27 
10. Orléans (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Wow, ik zie Machiavelli, Kolonisten en Carcassonne voorbij komen... dat gaat ver hoor... ik weiger gewoon toe te geven dat ik klaar ben met die spellen. Ik krijg het gewoon niet voor elkaar. Ik wil deze spellen dus heel graag nog spelen. Zeg ik. Dacht ik. Echt. Ik doe ze in elk geval niet weg, klaar mee of niet. Ze staan ook onderop, dus stoffig worden ze niet.

Verder ben ik met al onze spellen nog lang niet klaar. Of het moeten spellen zijn, die ik al vanaf het eerste spelletje niet trok. Dus ja, zelfs Carcassonne komt nog weleens tevoorschijn, met name als kinderen ermee aan komen, ik doe altijd mee. Voelt dan net of je Bohemian Rhapsody weer eens opzet. Ook klaar mee, maar dan toch weer best goed.

En dan zijn daar nog de spellen uit de oude doos (nee, dus niet Machiavelli, Kolonisten of Carcassonne). Risk, Monopoly, Stratego, Scrabble, Rummycub: klaar mee. Diverse oude kaartspelletjes idem. Maar ook die nog allemaal in huis.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 27 nov 2019, 11:54 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 128
Woonplaats: Zoetermeer
Pura Vida schreef:
... Ze staan ook onderop, dus stoffig worden ze niet. ...


Daar moest ik om grinniken :)

Maar ik snap je punt helemaal... ik heb ook best wel wat spellen (zoals iedereen hier :)) en er zijn best veel die niet regelmatig (lees al behoorlijk lang niet meer) op tafel komen. Maar dat is inderdaad niet omdat ik erop uitgekeken ben, maar meer omdat het er gewoon zoveel zijn.

Dat gezegd hebbende: zijn er wel enkele spellen waar ik me moeilijk toe kan zetten. Ikzelf ben om eerlijk te zijn behoorlijk klaar met Catan. Dit heb ik gewoonweg te vaak gespeeld, maar ik heb hem ook onder een paar andere spellen gezet (zodat ie geen stof vangt?) en verwacht hem over een jaartje of twee waarschijnlijk met veel plezier weer op tafel zal zetten.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 27 nov 2019, 15:03 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Ik kan me helemaal vinden in het rijtje Carcasonne, Catan en Machiavelli. De leukste Carcasonne (Jagers en Verzamelaars) heb ik nog in de kast staan, net als Machiavelli. Maar dat ze nog kostbare kastruimte innemen is te danken aan hun nostalgische waarde en niet dat ik ze ooit nog zou hoeven spelen.

Nou zou ik Carcasonne J&V eigenlijk nog best eens willen doen hoor, maar wie is daar nog voor te porren? De enige reden dat ik die doos in de afgelopen 10 jaar door de vingers heb gehad, is omdat ik onlangs verhuisd ben. Catan heb ik vanaf dag één een vervelend spel gevonden en van Machiavelli was na een paar keer spelen de glans wel af.

Die laatste twee staan me zelfs onderhand zo tegen dat ik me maar moeilijk kan voorstellen waarom ze twintig jaar na dato nog gespeeld worden. Maar dat zal ongetwijfeld de tot wanstaltige proporties gegroeide snob in mij zijn toen onschuldig vermaak is overgegaan naar een tijdrovende hobby.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 27 nov 2019, 15:44 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4131
Woonplaats: Geldrop/NL
Akahige schreef:
.....Ik vroeg me af wat voor jullie spellen zijn waar je ooit helemaal hyped voor was, maar die inmiddels hun glans voor je hebben verloren en in een hoek stof staan te happen. Kortom, wat zijn spellen waar je ondanks je eerdere enthousiasme van weleer nu helemaal klaar mee bent?.....



Ik denk dat ik geen enkel spel kan noemen dat aan deze beschrijving voldoet.

Ja, er staan genoeg spellen stof te happen. Maar dat is omdat ik er (te) veel heb. Ik hou een lijstje bij van spellen die ik langer dan 5 jaar niet meer gespeeld heb. Die probeer ik af en toe weer op tafel te krijgen om dan vaak te ontdekken dat het gewoon leuke spellen zijn.

Er zijn eigenlijk ook maar heel weinig spellen waar ik in het begin helemaal lyrisch van was, wellicht zelfs geen. Over het algemeen ben ik gewoon gematigd positief en heb dan ook nooit echt hele hoge verwachtingen van de meeste spellen. Vaak vind ik het dan wel leuk en blijven ze. Soms vallen ze tegen en gaan ze er weer uit.

Ik beleef nog steeds veel speelplezier aan spellen zoals Carcassonne (in alle varianten), Catan of Machiavelli. Ik heb ze dan ook nog geen 100den keren gespeeld. Carcassonne nog het meest en die teller staat op 94 over 15jr (ik tel vanaf 2004). Maar ik kan me wel voorstellen dat als je een spel in een redelijk korte tijd erg vaak speelt, dat er dan wel een kans bestaat dat je het beu wordt. Dat probeer ik dan ook niet te doen.

Intussen zijn er al heel wat spellen de collectie uit gegaan. Niet omdat ik ze beu was, maar omdat gewoonweg de opbergplaats vol was en er toch ruimte moet blijven voor nieuwe aanwas, vind ik dan.

Als ik dan kijk naar de spellen die mijn collectie verlaten hebben welke ik het meest gespeeld heb, dan zie ik de volgende voorbij komen.
- Bang! Het dobbelspel (41)
- Legenden van Andor, De (27)
- Fabelfruit (23)
- OMG (12)
- Keltis Fun & Go (10)
Laten dit nu allen spellen zijn waarvan ik de oorspronkelijke Duitse versie heb verwisseld voor een Nederlandse. :mrgreen:

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 27 nov 2019, 15:49 
5. Brass: Birmingham (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
rober schreef:
Laten dit nu allen spellen zijn waarvan ik de oorspronkelijke Duitse versie heb verwisseld voor een Nederlandse. :mrgreen:

Schitterend! :lol: :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 27 nov 2019, 16:20 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 128
Woonplaats: Zoetermeer
rober schreef:
... Ik hou een lijstje bij van spellen die ik langer dan 5 jaar niet meer gespeeld heb. Die probeer ik af en toe weer op tafel te krijgen om dan vaak te ontdekken dat het gewoon leuke spellen zijn. ...


Dat is precies de reden waarom ik BGStats heb gekocht... om inzich te krijgen in dit soort zaken.. oh ja en omdat het gewoon leuk is (ik hou van dit soort statistieken :))

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 28 nov 2019, 18:47 
Veenboer

Berichten: 153
Ik had vorige week Tokaido nog eens uit de kast gehaald omdat ik wilde checken of we het nog leuk genoeg vonden om Namiji te backen, de herimplementatie. Dat bleek dus wel tegen te vallen...

Vanilla Carcassonne doen we ook niet meer, dan vinden we met name de Amazonas-versie leuker.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 28 nov 2019, 23:10 
8. Furnace (2020)

Berichten: 748
Woonplaats: Mechelen
Ik denk dat elk spel dat ik gekocht heb en nadien verkoop of ruil wel onder deze categorie valt.

Meest recent: First Class

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
41 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - De spellen waar je helemaal klaar mee bent...  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®