Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




36 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 10 okt 2010, 22:30 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Het bordspel Hoogspanning is de winnaar van de Nederlandse Spellenprijs 2010. Dit spel is ontworpen door de Duitse spelauteur Friedemann Friese en wordt in Nederland uitgegeven door 999 Games. De verkiezing van de Nederlandse Spellenprijs is dit jaar voor de tiende keer georganiseerd. Een jury heeft afgelopen zomer een nominatielijst met acht titels gekozen, waaruit 743 Vlaamse en Nederlandse spelliefhebbers het spel van het jaar hebben gekozen. De winnaar Hoogspanning stond op 62% van de stembiljetten en had een voorsprong van 405 punten op de tweede plek van Vasco da Gama. Ook dit spel is uitgegeven door 999 Games, die dit jaar dus een dubbelslag maakt.

De volledige uitslag van 2010 luidt als volgt:
1. Hoogspanning, een bordspel over het beheren van een energiemaatschappij, ontworpen door Friedemann Friese, uitgegeven door 999 Games.

2. Vasco da Gama, een bordspel over de ontdekkingsreizen over zee naar India, ontworpen door Paolo Mori, uitgegeven door 999 Games.

3. Tobago, een bordspel over schatten zoeken op een tropisch eiland, ontworpen door Bruce Allen, uitgegeven door The Game Master.

4. Stoom, een bordspel over de aanleg en exploitatie van spoorlijnen, ontworpen door Martin Wallace, uitgegeven door Phalanx Games.

5. Brass, een bordspel over industriële ontwikkeling in Engeland, ontworpen door Martin Wallace, uitgegeven door White Goblin Games.

6. Roll through the Ages, een dobbelspel over het ontwikkelen van een beschaving, ontworpen door Matt Leacock, uitgegeven door QWG Games.

7. Dixit, een kaartspel over creatieve aanwijzingen en mooie afbeeldingen, ontworpen door Jean-Louis Roubira, uitgegeven door Libellud.

8. Fresco, een bordspel over het restaureren van een schildering in een kathedraal, ontworpen door Marcel Süßelbeck, Marco Ruskowski en Wolfgang Panning, uitgegeven door Queen Games.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 10 okt 2010, 22:49 
21 10 20 10

Berichten: 356
Woonplaats: Klein plekje in een grote wereld
Mooie winnaar.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 10 okt 2010, 22:55 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Voor mij toch wel een verrassende winnaar. Het is natuurlijk een spel dat al jaren in de top van BGG staat en een orgineel thema heeft. Toch zie ik dit niet als "winnaar van de Spellenprijs". Dat zou volgens mij veel meer een prijs moeten zijn die mensen die wat minder spellen spelen zou moeten aanzetten tot een "nieuwe stap" in hun spellenleven.

Spelen als Tobago, maar ook Fresco, Dixit of Roll though the Ages lenen zich daar veel beter voor dan Hoogspanning.

Maar goed dat gezegd hebbende, Hoogspanning is zeker geen slecht spel maar voor mij een beetje "mosterd na de maaltijd".

Ik ben benieuwd naar volgens jaar.....


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010, 00:41 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
De helft van de spellen had ik helaas nog niet gespeeld. Vandaar dat ik hoogspanning ook hoog gewaardeerd heb. In principe is het mosterd na de maaltijd, als je echter puur kijkt naar titels uitgebracht in de lage landen, heeft hij naar mijn mening toch alle recht van deelname :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010, 09:10 
4. Brass (2007)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Als ik even rondkijk dan heb ik dit jaar toch veel mensen gezien die via Hoogspanning een nieuwe stap gezet hebben na Kolonisten en Carcassonne. Het gaat hier dan inderdaad niet over veelspelers. Wat mij betreft mag deze Nederlandstalige uitgave van een klassieker dus toch gestimuleerd worden met een prijs. :clap:
Uiteraard begreep ook ik niet waarom geen enkele uitgeverij deze kans al vroeger gegrepen had.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010, 17:52 
Andorsadeur
Avatar gebruiker

Berichten: 2621
Woonplaats: Sprang-Capelle, N-Br (NL)
In Almere zullen ze blij zijn met drie spellen in de top vier. Ik had persoonlijk ook liever een "nieuwer" spel als winnaar gezien, maar Hoogspanning is wel degelijk een goed spel, dus ik heb er vrede mee. Mijn favoriet is te laat in Nederland verschenen om een eerlijke kans te krijgen. In Duitsland weten ze daar beter raad mee blijkbaar.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010, 20:11 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Dierik schreef:
Voor mij toch wel een verrassende winnaar. Het is natuurlijk een spel dat al jaren in de top van BGG staat en een orgineel thema heeft. Toch zie ik dit niet als "winnaar van de Spellenprijs". Dat zou volgens mij veel meer een prijs moeten zijn die mensen die wat minder spellen spelen zou moeten aanzetten tot een "nieuwe stap" in hun spellenleven.

Spelen als Tobago, maar ook Fresco, Dixit of Roll though the Ages lenen zich daar veel beter voor dan Hoogspanning.

Maar goed dat gezegd hebbende, Hoogspanning is zeker geen slecht spel maar voor mij een beetje "mosterd na de maaltijd".

Ik ben benieuwd naar volgens jaar.....


Het volk heeft gekozen :D en niet zo'n klein beetje ook!

Ik vind een publiek het beste spel laten kiezen beter dan als een jury zich erover buigt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010, 20:17 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Ik weet het niet. Het publiek heeft - op een handjevol mensen na - niet al die spellen gespeeld.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010, 20:33 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
pleunie.william schreef:
Mijn favoriet is te laat in Nederland verschenen om een eerlijke kans te krijgen. In Duitsland weten ze daar beter raad mee blijkbaar.


Doel je op Fresko? Volgens mij verscheen de internationale editie gelijk met de Duitse.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010, 21:50 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Citaat:
Het volk heeft gekozen :D en niet zo'n klein beetje ook!

Ik vind een publiek het beste spel laten kiezen beter dan als een jury zich erover buigt.


Ik ken genoeg mensen uit de buurt die gestemd hebben, maar die puur gestemd hebben op "hoogspanning" en "roll through the ages" omdat ze die kenden. De rest zei ze niets. Dat ze kans maakten op een spellenpakket verhoogde natuurlijk hun motivatie om te oordelen. :)

Als ik dan zo bekijk, dan is het meer "welk spel heeft de grootste mainstream bereikt" ipv "wat is het beste spel". Liever zie ik dan een jury bestaande uit 100 personen (om een getal te noemen). Stuk voor stuk personen die allemaal alle spellen gespeeld hebben.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010, 22:51 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
P.T. schreef:
Ik ken genoeg mensen uit de buurt die gestemd hebben, maar die puur gestemd hebben op "hoogspanning" en "roll through the ages" omdat ze die kenden. De rest zei ze niets. Dat ze kans maakten op een spellenpakket verhoogde natuurlijk hun motivatie om te oordelen. :)

Tuurlijk, maar dan hebben de andere spellen het grote publiek niet bereikt en eventueel hun doel niet helemaal bereikt zoals Tobago. Wij als veel spelers die merendeel van de spellen gespeeld hebben kunnen misschien wat objectiever een oordeel uitbrengen.

P.T. schreef:
Als ik dan zo bekijk, dan is het meer "welk spel heeft de grootste mainstream bereikt" ipv "wat is het beste spel".

Ja, dat is het altijd wanneer je de keuze aan het publiek laat. Hier is niks mis mee maar daarom is de winnaar wel de winnaar van dit jaar. Het ligt naar mijn mening meer aan de methode dan aan diegene die stemmen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010, 23:13 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Misth schreef:
Wij als veel spelers die merendeel van de spellen gespeeld hebben kunnen misschien wat objectiever een oordeel uitbrengen.


Is iemand die helemaal niets van de spellen weet niet objectiever dan de zogenaamde veelspeler? Zo'n stemmer zonder kennis wordt immers niet gehinderd door een mening. :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010, 23:16 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Erwin schreef:
Misth schreef:
Wij als veel spelers die merendeel van de spellen gespeeld hebben kunnen misschien wat objectiever een oordeel uitbrengen.


Is iemand die helemaal niets van de spellen weet niet objectiever dan de zogenaamde veelspeler? Zo'n stemmer zonder kennis wordt immers niet gehinderd door een mening. :wink:

:crazy: Het is ook niet objectief als je maar 2 spellen kent die je dan maar stemt omdat je de anderen niet kent.

Maar wij veel spelers zijn inderdaad ook niet objectief!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010, 23:46 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
P.T. schreef:
Als ik dan zo bekijk, dan is het meer "welk spel heeft de grootste mainstream bereikt" ipv "wat is het beste spel". Liever zie ik dan een jury bestaande uit 100 personen (om een getal te noemen). Stuk voor stuk personen die allemaal alle spellen gespeeld hebben.

Maar je kunt die spellen niet of nauwelijks met elkaar vergelijken, laat staan dat je 'het beste spel' kunt aanwijzen. Wat wordt aangewezen is de 'eerste onder gelijken'. En dan moet je nog groepen vinden waar die spellen tot hun recht komen: mensen die Brass verslinden en dat eigenlijk nog te simpel vinden lijken me nu niet bepaald de juiste types om eens even goed van bil te gaan met Dixit. Laat staan dat het gebruik van spelers die alle spellen kent en heeft gespeeld een enorme voorkeur introduceert ten opzichte van de rasechte veelspeler die een dergelijke prijs helemaal niet nodig heeft om zijn keuze te maken. Met andere woorden: zo'n spellenprijs bestaat alleen maar omdát de spellen een bepaalde mainstream hebben bereikt zodat er een titel tot winnaar kan worden gekroond.

Wat mij wel een beetje steekt, is dat zo'n 'oud' spel is dat de prijs wint. Onbewust voelt dat als oneerlijke concurrentie. Maar dat is het gevolg van de Nederlandstalige markt en de manier waarop de NSP te werk gaat.


Laatst bijgewerkt door cymric op ma 11 okt 2010, 23:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010, 23:48 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Hm.... daar heb je dan weer gelijk in :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
36 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Hoogspanning wint Spellenprijs 2010  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

999 Games, Hoogspanning



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®