Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




31 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Video maken
BerichtGeplaatst: zo 29 dec 2019, 17:37 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Stel ik wil een video maken om eens wat terug te doen voor de mensheid en anderen te helpen over een bordspel. Dan pak ik een camera en mompel wat en klik op upload. Dat lukt vast wel. Na een tijdje kan ik dat gemompel bekijken op youtube.
Het lijkt wel tovenarij.

Maar zijn er basics waar je aan wilt voldoen, qua licht?

En klingon subtitles (hoe maak je die?),
ik zag ergens dat je moest aanklikken Kinderen opzouten, maar verder geen nuttige info te vinden. OK taggging en zinvolle titel die de lading dekt was al zonneklaar. Maar verder?

Een microfoonstand is handig voor een camera op te hangen. Maar er moet een verloopstukje op. Er zijn duizenden verloopstukjes. Welke moet ik hebben?

Dan dat betalen. Ik heb youtube nooit mijn rekening gegeven, en dus kan youtube me niet eens betalen. Niet omdat ik werkloos thuis ga zitten uploajen terwijl de duizenden binnenstromen, maar het lijkt me grappig om 1 eurocent te "verdienen". Hoe werkt dat dan.

ik heb een uur gezocht op internet, maar blijkbaar ken ik de goede zoektermen nog niet, want nog niets gevonden - vandaar deze post. Bijvoorbeeld deze
https://youtu.be/pwe-xW8-rHg
bla over monetization en iets over 4000 uur, maar is me nog niet duidelijk- hoe meet je dat dan. deze dan
https://youtu.be/_eg3-6rM89Y?t=60
ok 4000 uur verspillen van anderen per jaar en 1000 subscribers. Never mind dan.

En stel ik heb weer een spelregel fout gemaakt, dan wil ik daar tekst bij plakken. Dan heb je nabewerkingvideosoftware of ander moeilijk galgjewoord nodig.

"start your own channel"
WTF is een channel, en hoe maak ik hem? Kom ik er later nooit meer vanaf?

jaja allemaal domme vragen, en jaja ik weet eigenlijk helemaal niets :-/

Maar kortom,
heb je een noob handleiding linkje? bestaat zoiets?
Bvd.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Video maken
BerichtGeplaatst: zo 29 dec 2019, 18:05 
Avatar gebruiker

Berichten: 85
Woonplaats: Groningen
Ik ben geen pro maar hier zijn mijn antwoorden:

- Een spotlight is altijd handig. (Ik heb er een van de Bauhaus.) En beter: twee, voor als je geen schaduwen wilt hebben. Het licht kan je trouwens altijd nog een beetje bijwerken in het videobewerkings programma.
Afbeelding
- Ondertitels kan je later altijd nog wel toevoegen. Al heb ik dat zelf nog nooit gedaan. Ik zou gewoon eerst focussen op één taal (Engels of Nederlands) en dan zie je later nog wel. ;)
- Youtube werkt inderdaad met een nieuwe instelling waarbij je aan kunt geven of je video's voor kinderen zijn. Ik weet niet precies meer waar je dit kunt instellen maar ik kan mij herinneren dat ik gewoon voor volwassenen content gekozen heb.
- Ik heb een budget standaard van de Mediamarkt en daar zit een verloopstukje bij. Daar passen volgens mij gewoon alle (kleine?) camera's op. Of wil je een camera boven de tafel hangen?
Afbeelding
- Dat ontvangen van betalingen heb ik geen ervaring mee. Dat is meer iets voor de meest bekende kanalen. Ik heb mij daar nooit zo in verdiept omdat ik verwacht dat mijn kanaal nooit echt groot zal worden. Ik neem ook aan dat Google je daar tegen die tijd over informeert.
- Spelfouten zijn naderhand niet meer te corrigeren. Vroeger kon je nog tekstblokken toevoegen maar die functie hebben ze verwijdert. Best wel jammer eigenlijk. De enige oplossing zou dan zijn opnieuw uploaden.
- Iedereen op Youtube heeft in principe al een kanaal alleen zonder video's. Hierop kun je laten zien welke video's je leuk vind, video's groeperen maar ook video's laten zien die je gemaakt hebt. Je kunt je kanaal pimpen met een leuke avatar en banner.

Verder
- Ik weet niet hoeveel budget je hebt maar een externe (richt) microfoon is wel beter dan de interne van de camera. De camera's waar je deze op kunt klikken (en aan kunt sluiten) zijn wel weer van een duurdere prijsklasse. Ik heb dit zelf nog niet (ik gebruik een camera van 20 jaar oud. lol :P) maar ik heb er van de week even naar gekeken.

Ik weet verder niets van handleidingen. Ik zou zeggen gewoon lekker ongegeneerd rond blijven vragen. :mrgreen:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Video maken
BerichtGeplaatst: zo 29 dec 2019, 20:28 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
dank je. De kinderinstelling zit direct achter de upload knop als je daarop klikt.

Die 20 jaar oude camera - hoe slaat die data op? vhs ofzo? Mijn pa heeft ook zo'n ding, maar van analoog naar digitaal - moet ik daar weer in duiken. Ding heeft wel een goede mic.

Ik heb nog wat videos bekeken, betaald is echt een ding waar je helemaal voor moet gaan, dat is 2x per week op zijn minst een video maken, minimaal 10 minuten (dat lukt wel, ben vrij traag), en je moet een google adsense account hebben en allerlei bewijzen overhandigen dat jij bij dat rekening nummer hoort. Eigenlijk zit je dus vooral vast aan je bank. En verdient bar slecht, zou mijn laatste keus zijn. OK. Gewoon gratis en reclameloos (hoop ik).

Wat voor lampen raad je precies aan? Als ik een schaakpartij upload wil ik zeker niet een wajang schaduwspel.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Video maken
BerichtGeplaatst: zo 29 dec 2019, 21:08 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
In het overaanbod aan youtube reviewers is er zeker nog plaats voor Kosterix :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Video maken
BerichtGeplaatst: zo 29 dec 2019, 22:12 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
AlliantieAJ schreef:
In het overaanbod aan youtube reviewers is er zeker nog plaats voor Kosterix :lol:

het is meer omdat ik het niet bepaald een overaanbod vind, eerder mis ik van alles op yt.

Maar bedankt voor deze aanmoedigende woorden en informatieve toevoeging, zal er speciaal eentje aan jou opdragen, heb er nu al zin in!
lol

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Video maken
BerichtGeplaatst: zo 29 dec 2019, 22:22 
Avatar gebruiker

Berichten: 2091
Woonplaats: Eindhoven
Try & error.

Gewoon proberen en een paar testjes maken, er zijn zeker genoeg mensen op dit forum die je van feedback willen voorzien. Een camera van twintig jaar oud is niet zo’n goed idee. Niet dat je zonodig op 4K hoeft te filmen, maar HD lijkt me wel het minimum.

Succes, ik ben benieuwd naar je gemompel :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Video maken
BerichtGeplaatst: zo 29 dec 2019, 22:46 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
dank je! Zo gauw de tripod binnen is ga ik een poging wagen ;-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Video maken
BerichtGeplaatst: ma 30 dec 2019, 00:47 
Avatar gebruiker

Berichten: 85
Woonplaats: Groningen
Citaat:
kosterix: Die 20 jaar oude camera - hoe slaat die data op? vhs ofzo? ...

Nee, het is wel een digitale. Hij is van Samsung en komt nog op 720p 30fps. Dus dat is eigenlijk het minimum van tegenwoordig. Ik kan je 1080p in ieder geval aanbevelen. (Het liefst dus nog met externe microfoon als je het geld hebt.)

Citaat:
kosterix: Wat voor lampen raad je precies aan? ...

Ik werk zelf met een bouwlamp voor lekker veel licht. Maar ik zie anderen op Youtube meer zacht licht gebruiken. Ik heb er maar één maar ben van plan er in ieder geval nog één bij te kopen. Anders krijg ik dus zo veel schaduw. Al gebruik ik ook het licht van buiten.

Citaat:
kosterix: Zo gauw de tripod binnen is ga ik een poging wagen

Alright! Gewoon voor gaan! :D Het is leuk creatief bezig te zijn. De leercurve is in het begin een beetje stijl maar des te vaker je het doet des te makkelijker het wordt. En het is ook leuk om terug te kijken wat je gemaakt hebt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Video maken
BerichtGeplaatst: ma 30 dec 2019, 18:47 
4. Crystal Palace (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Leuk, hoe meer content over spellen hoe beter, toch?
Zeker als het een aanvulling is op het bestaande aanbod, iets met je eigen draai eraan geven ;)

Ik maak zelf soms een korte video over mijn werk (zakelijk creatief inspirator) en voor tips en tricks kijk ik vaak video’s van: de videomakers, op yt.

Ik heb vorig jaar een camera (canon powershot G7x) gekocht met ingebouwde microfoon (oke extern is natuurlijk beter, maar ook flink duurder.) maar ik ben heel tevreden over het geluid.
Ik film overdag, dus alleen met daglicht.
Om te editen gebruik ik het programma IMovie (zit gratis op een Mac)

Veel succes!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Video maken
BerichtGeplaatst: di 31 dec 2019, 15:34 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
De onderwerpen zijn niet te vinden op yt daarom ga ik ze zelf maar maken.
Dat iMovie is een goede tip.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Video maken
BerichtGeplaatst: za 04 jan 2020, 17:13 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Allen het is gelukt bedankt voor de bijdrage.

Het ding is dat gewoon avi 2GB net 25 minuten is. En blijkbaar verlies ik de tijd uit het oog tijdens playthrough. Moet dus nodig meer geheugen.

Youtube kid/nokid optie is totaal onbegrijpelijk. Video staat live, en belichting was niet nodig.

Vraagje: hoe voeg ik een tag toe na uploaden? Weet iemand hoe, dan graag klikpad... want ik kan geen optie vinden.
EDIT: nvm: video manager > info and settings > basic info >> save edits.

Leuk spul.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Video maken
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2020, 10:58 
Avatar gebruiker

Berichten: 994
Woonplaats: Huis ter Heide
Nu ben ik nog benieuwd ook...

_________________
Hier vind je mijn stukjes over bordspellen
&
Check de website van de Nederlandse Spellenprijs


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Video maken
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2020, 11:31 
2. BANG! (2002)

Berichten: 35
Woonplaats: Kessel-Lo
kosterix schreef:
Het ding is dat gewoon avi 2GB net 25 minuten is. En blijkbaar verlies ik de tijd uit het oog tijdens playthrough. Moet dus nodig meer geheugen.


Het handigste is als je in H264 of H265 codec kunt uploaden/registreren. Dan heb je een veel kleinere file. Neem ook best een digitale klok die je onder je camera plaatst in t zicht. Dan zie je hoe lang je al bezig bent. Bepaal ook eventueel vooraf hoe lang je ongeveer over je spel wil praten/uitleggen. Bereid alles voor. Hoe je opbouwt(intro, regels, spelverloop, outro)
Een tweede camera jan handig zijn als je een cutaway nodig zou hebben voor je montage (closup,ander standpunt om een mooie cut te maken in je edit) dat maakt alles mooier en kun je ook handig gebruiken om foutjes weg te werken of in te korten als het te lang is.

Gebruik 2 twee lampen vooraanzicht met een difuzer papier(soort mat kalkpapier) dat geeft een egalere zachtere belichting. Zet ze in kruis gericht op je zodat je gezicht geen schaduwzijde heeft.
Zet eventueel een rimlichtje (een lamp achter je die langs boven je rug oplicht.) zo kom je mooi los van de achtergrond. Zorg dat de lamp niet te sterk is tov de frontale lampen.
Zorg dat alle lampen van dezelfde soort zijn. Gemengd licht is verschrikkelijk in beeld.

Dimbare lampen zijn handig.
Een prikmicrofoon is best. Dan verdwijnt je stem niet als je je wegdraait van de camera.

En een goed montage programma is noodzakelijk als je wat wil monteren.

En als je muziek gebruikt kies dan voor rechtenvrije muziek. Dan kunnen ze niet komen aankloppen om te innen. Je vind wel libraries met rechtenvrije muziek.

Succes!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Video maken
BerichtGeplaatst: wo 08 jan 2020, 16:59 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Goede tips, scherp geformuleerd, nuttig als je het serieus wilt aanpakken.

Maar het topic is dusdanig niche dat ik daar geen moeite in ga steken, oftewel ze zijn raw geupload. Met video aan reviewen is op zich al wennen en non-comfort-zone; je tips overweeg ik wel, maar stap voor stap ;-)

Wat ik alleen niet begrijp is dat voor de uploaj van vandaag geen subtitles (cc) getoond worden. Krijg het ook niet meer aan. Bij de vorige was altijd (cc). Om te kijken of het mompelen goed werd weergegeven zegmaar. Enig idee hoe je cc kunt forceren?

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Video maken
BerichtGeplaatst: vr 17 jan 2020, 15:42 
Avatar gebruiker

Berichten: 85
Woonplaats: Groningen
https://studio.youtube.com -> Ondertiteling -> Kies video -> Hier kun je talen weghalen en toevoegen en eventueel ondertitels uploaden. (Ook nieuw voor mij trouwens. :D)

Had je je video al online staan trouwens? Ik ben wel benieuwd. (En natuurlijk niet te vergeten: even like, comment en subscribe. :mrgreen: )

P.S. Ik merk dat het handig is om lampen te hebben want dan kan je ook 's avonds opnemen. Daarnaast is het vervelend als er wolken langs komen als je (ook) het licht van buiten gebruikt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
31 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Video maken  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten


Tags

video



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®