Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



4 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Op de drempel
BerichtGeplaatst: di 31 dec 2019, 09:20 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Vandaag is het de laatste dag van 2019. We staan op de drempel van een nieuw jaar, slechts één dag zijn we verwijderd van 2020. Tegelijkertijd staan we ook op de drempel van een nieuw decennium. Is het toegestaan om nog even terug te blikken?

Sinds kort vind je op Bordspelmania een overzicht met de Top 25 van de jaren 10.

    De "Nederlandstalige Top 25" wordt samengesteld aan de hand van de waarderingen die jullie hebben gegeven in onze spellendatabase. De BSM-spellendatabase bevat enkel spellen uitgegeven in het Nederlands of door de uitgever voorzien van Nederlandse spelregels. Blijf zeker je waarderingen geven (of als je dit nog niet gedaan hebt is dit meteen een goed voornemen): ze bieden een houvast voor andere spelers. Dank aan ieder van jullie die hier regelmatig spellen waardeert.

    De "Internationale Top 25" komt tot stand door de waarderingen van alle Top 10's die Bordspelmaniagebruikers hebben ingegeven in hun profiel. Deze lijst kan alle spellen bevatten, dus ook titels die niet in het Nederlands zijn uitgegeven. Vergeet zeker niet om af en toe je persoonlijke Top 10 te actualiseren, gezien het spellenlandschap eveneens beweegt.

    De overige lijsten "Bordspellen", "Uitbreidingen", "Kinderspellen" en "Parels" zijn onderverdelingen van de "Nederlandstalige Top 25". Parels zijn spellen met minimum tien waarderingen (bij de andere lijsten zijn minimum vijf waarderingen voldoende).

Ongetwijfeld heeft ieder van jullie wel zijn persoonlijk beste spel, nieuwsfeit, verhaal, ervaring (spel of persoonlijk), enz. van het voorbije decennium. Wij horen het graag. Omdat een drempel ook een stap is naar wat komen gaat, kan je -als je dat wil- eveneens neerschrijven waar je naar uitkijkt voor 2020.

    Hieronder enkele ideeën, kies zelf wat je hier wil delen met onze spellencommunity van de Lage Landen:
  • beste spel
  • mooiste spelontwerp
  • meest vernieuwende spel(mechanisme)
  • speciale spelherinnering
  • meest bijgebleven familiale gebeurtenis
  • belangrijkste nieuwsfeit
  • belangrijkste ontwikkeling
  • mooiste lied, film, serie, boek, stripverhaal, ...
  • indrukwekkendste voorstelling, concert, ...
  • ...


Het team van Bordspelmania wenst jullie en jullie dierbaren een goede gezondheid, veel (spellen)vreugde en een aangename leefwereld voor 2020 en de jaren 20 die volgen!

Afbeelding
                                Piet, Bart, Bas, Martijn, Mark, Robèr, Sven
                                Sander, Tamara, Stefan, Jeroen & Dierik
afbeelding: Ruth Robson Designs

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Op de drempel
BerichtGeplaatst: di 31 dec 2019, 10:03 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
Beginnen we nu echt aan een nieuw decennium of niet?

Hieronder een artikel van de VRT dat duidelijkheid geeft.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/16/is-het-decennium-bijna-voorbij-of-niet-dat-hangt-er-vanaf-hoe/

Beginnen we op 1 januari een nieuw decennium? Of moeten we nog een jaar wachten?
Ze zijn deze dagen niet te tellen: de lijstjes met de beste films en liedjes, de meest opmerkelijke nieuwsfeiten of dé modemissers "van het afgelopen decennium". Maar klopt het wel dat het decennium bijna voorbij is? Begint het nieuwe decennium niet pas op 1 januari 2021? "Dat hangt er vanaf hoe je het bekijkt," vertelt Elke Op de Beeck van het Mechelse horlogeriemuseum in "De Wereld Vandaag" op Radio 1.


Nog enkele weken en dan steken we vuurpijlen af om het nieuwe jaar in te zetten. En meteen ook een nieuw decennium, wordt ons aangepraat. Want met de nul achter het jaartal 2020 voelt het alsof er een hoofdstuk is afgesloten en een nieuw begint. Maar klopt dat eigenlijk wel? Zijn we niet te vroeg met onze best of-lijstjes van het voorbije decennium?

"Eigenlijk klopt het niet," zegt Elke Op de Beeck in "De Wereld vandaag". "Wij gebruiken de Gregoriaanse kalender en daar begin je telkens te tellen bij het jaar 1. Dat is al sinds de oudheid zo. Een nieuwe eeuw, bijvoorbeeld de 19e eeuw, begint in het jaar 1801 en loopt af in het jaar 1900. Als je die logica doortrekt voor een decennium dan zijn we met de lijstjes een jaar te vroeg. Want het loopt pas echt af op 31 december 2020."

Interpretatie
Maar! "Hoe raar het ook klinkt, het is eigenlijk voor interpretatie vatbaar," zegt Op de Beeck. "Het is duidelijk dat een decennium een periode van 10 jaar is. Daarover is iedereen het eens. Maar wanneer dat dan precies begint, hangt af van welke afspraak je volgt."

"Die nul in een jaartal is zo’n psychologische drempel dat veel mensen vinden dat er dan iets nieuws begint. En er zijn dus effectief officiële hedendaagse tellingen in dit computertijdperk die het jaar 0 meetellen, waardoor je probleemloos kan stellen dat we in 2020 een nieuw decennium beginnen."

Op de Beeck wijst erop dat tijd vooral over afspraken gaat. "Ook tijdszones, wintertijd, zomertijd… wij maken daarvan wat we willen. Er is heel veel discussie rond mogelijk, dus ook over “wat is een decennium.” Er zijn verschillende strekkingen en het hangt er maar vanaf welke je aanhangt. Je kan er dubbel voordeel mee doen, en gewoon twee keer feesten. En twee keer lijstjes publiceren."

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Op de drempel
BerichtGeplaatst: di 31 dec 2019, 10:38 
3. Puerto Rico (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Iets voor 2010 kwam ik in de bordspellenhobby terecht door Carcassonne, maar dat is voor 2010 dus daar gaan we het verder niet over hebben.

De eerste spellenbeurs die ik bezocht was Zuiderspel in 2011. Toen nog in het klokgebouw in Eindhoven. Daar kwam ik met Het Verboden Eiland thuis. Een coöperatief spel waar ik tot dus ver nog niet van had gehoord. Coöperatief was nieuw voor mij en eigenlijk was ik gelijk verkocht. Thuis werden 6 potjes achter elkaar gespeeld. Toevallig is dit spel de afgelopen dagen nog een paar keer op tafel gekomen en ik kan nog steeds erg genieten van dit spel (Pandemie light).

Qua spelmechanisme mogelijk 7 Wonders. Dat iedereen tegelijk een kaart speelt en je zodoende niet of nauwelijks op elkaar hoeft te wachten vind ik best vernieuwend toen. Het is tevens mijn favoriete spel. Recente vernieuwingen in spellenland vind ik twee scoretracks die elkaar bijv moeten kruizen zoals bij Raja's van de Ganges.

Mooiste spelontwerp van de afgelopen 10 jaar is voor mij denk ik Wingspan. Met name de details van de kaarten en de vogelweetjes etc. Daar is echt aandacht aan geschonken en dat kan ik wel waarderen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Op de drempel
BerichtGeplaatst: di 31 dec 2019, 10:59 
1. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
Beste BSM team, ook alle goeds voor jullie in 2020. Jullie leveren FANTASTISCH werk met dit forum. Dat kan eigenlijk niet vaak genoeg gezegd worden. En ook alle actieve leden: alle goeds en veel speelplezier gewenst. En blijf waarderen en schrijven. Het is nuttig en leuk.

Mijn terugblik op het afgelopen decennium? De jaren 10 gaven een explosie van goede bordspellen. Wat een luxe. En wat een gave spellen allemaal. Ik ken nog geen 1% en ben toch al overweldigd.

In de jaren 80 speelde ik Risk en Diplomacy. Daar kwam in de jaren 90 Kolonisten bij. En El Grande. Wat een feest was dat opeens. In de jaren 0 werd het nog leuker allemaal, met Puerto Rico, Carcassonne, Machiavelli... en nu? Niet meer bij te houden voor mij. Teveel moois gewoon. Een favoriet heb ik wel: Wingspan. Daar zit zoveel liefde en vakwerk in. Zonder andere steengoede spellen tekort te doen natuurlijk.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
4 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Op de drempel  

Gebruikers die deze topic waarderen

Pura Vida

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Tags

decennium, spellendatabase



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®