Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Museum
BerichtGeplaatst: za 04 jan 2020, 14:30 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 299
Woonplaats: Nieuwenhove
Wie wordt de beste museumdirecteur ooit?

Ik loop graag in musea rond. Kunst, iets met geschiedenis, spellen, vlinders, kaarten, whiskey of whatever. Het maakt niet uit. Ik vind musea leuk. Mocht ik ooit de kans krijgen om museumdirecteur te worden, ik zou die kans met twee handen grijpen. Maar ja, niemand geeft mij die kans. Dus laat ik maar museum spelen.

Afbeelding

Ik heb het gevoel dat ik de laatste tijd nogal vaak met artistieke spellen bezig ben, Commotie in het Museum, Oude Meesters, Sunset over Water. Komen ze nu weer af met een spel waar je als museumdirecteur op zoek moet gaan naar de mooiste en zeldzaamste objecten om jouw museumcollectie uit te bouwen.

Iedere speler krijgt een museumbord (tweezijdig), eerste spel kies je de makkelijkste zijde zoals afgebeeld in het spelregelboekje. In totaal passen er 25 objecten in jouw museum. Best is ook om bij elkaar horende objecten te verzamelen. Zo scoor je meer punten. En niet alleen moeten die objecten bij elkaar horen. Je plaatst zo ook best in dezelfde of aanpalende kamers in jouw museum. Zo ziet iedere bezoeker meteen het verband.

Bij het begin van het spel krijg je van jouw raad van bestuur ook een patroonkaart. Dit is de collectie die zij het liefst zien en die extra punten zal opbrengen bij het einde van het spel. Om te starten krijg je ook al een aantal objectkaarten op de hand (van ieder continent één. Er zijn vier continenten waar je als museumdirecteur objecten zal zoeken: Europa, Amerika en de Pacific, Afrika en het Midden Oosten en tot slot Azië. Je krijgt ook nog een gelukskaart toegewezen. Die kan je in jouw beurt inzetten om iets leuks (vaak iets wat de andere spelers minder leuk vinden) te kunnen doen.

Op het centrale speelbord liggen van ieder continent twee objectkaarten open. Vanaf de tweede ronde zijn er gebeurteniskaarten actief. Sommige gebeurtenissen beïnvloeden het spel positief, anderen natuurlijk negatief. Daarnaast liggen op het centrale spelbord ook prestigetokens, die een speler kan gebruiken om objecten aan te kopen en die op het einde van het spel punten waard zijn.

Er is ook nog zo iets als een expertbord. Spelers kunnen in hun beurt namelijk experten aantrekken voor hun museum. Experten zullen op het einde van spel de waarde van een collectie verhogen. Lees meer punten laten opbrengen.

Tijdens een spelbeurt zijn er twee fases. Eerst moet een speler de wereld verkennen en op zoek gaan naar objecten. Dit betekent dat de actieve speler een van de openliggende objectkaarten in zijn hand neemt. Daarna mogen alle andere spelers in spelersvolgorde ook een objectkaart nemen. Ze moeten dit niet doen, maar als ze het wel doen krijgt de actieve speler een prestigetoken per speler die in zijn beurt een kaart neemt.

In de tweede fase van een spelbeurt kan een speler uit twee zaken kiezen. Ofwel kleedt hij zijn museum aan, lees hij koopt objecten om die in zijn museum te etaleren, ofwel maakt hij een inventaris, lees hij vult zijn handkaarten aan tot zeven door kaarten uit zijn aflegstapel terug op zijn hand te nemen.

Als hij zijn museum aankleedt, dan neemt hij één of meerdere objectkaarten uit zijn hand of uit zijn aflegstapel of zelfs uit de aflegstapel van een andere stapel. Hij legt die kaarten in zijn museum. Maar hij dient ze wel eerst te betalen. Iedere kaart heeft een waarde schommelend tussen de 1 en de 5. Dat zijn niet alleen de punten die de kaarten meteen opleveren bij het aankopen, maar is ook de kostprijs van die kaart. De kaarten betaalt een speler door kaarten uit zijn hand met minstens dezelfde waarde op zijn aflegstapel te leggen. Hij mag ook betalen met prestigetokens.

Wil een speler een objectkaart van de aflegstapel van een andere speler nemen, dan moet hij eerst een prestigetoken aan die speler geven. De kaarten en/of prestigetokens waarmee hij de kaart betaalt, worden ook aan de andere speler gegeven.

De punten die de kaarten waard zijn, worden meteen op het scorespoor aangeduid. Bij iedere tien punten die een speler verzamelt, krijgt hij een nieuwe gelukskaart. Wanneer een speler de vijftig punten bereikt, krijgen de andere spelers nog een laatste beurt waarna het spel eindigt.
Goed, om extra punten te scoren op het einde van het spel probeer je bij elkaar horende collecties te verzamelen. Een collectie kan bestaan uit kaarten van dezelfde beschaving. Er zijn 12 beschaving (drie beschavingen per continent). Drie kaarten van dezelfde beschaving leveren 1 punt op. 16 kaarten leveren 85 punten op.

Daarnaast behoort iedere objectkaart ook nog eens tot een domein. Er zijn zes domeinen: architectuur, cultuur, landbouw, militair, navigatie en theologie. Een domein mag nooit kaarten van dezelfde beschaving bevatten om punten te scoren. Drie kaarten van hetzelfde domein leveren 5 punten op, 7 kaarten 25.

Daarnaast kun je ook punten verdienen door de schikking van de kaarten in jouw museum. Die punten staan op ieder individueel spelbord. Ook het vervullen van de voorwaarden op de patroonkaart leveren punten op. Overgebleven prestigetokens zijn ook punten

Helaas zijn er ook negatieve punten op het einde van het spel te verdienen. In de vier stapels objectkaarten, een per continent, zitten er ook publieke opiniekaarten verborgen. Als die worden getrokken om de kaarten op het spelbord aan te vullen worden er opinietokens op dat continent gelegd. Iedere objectkaart van dat continent die op het einde van het spel in de aflegstapel van de speler zit, is een negatief punt per token.

Dit kan oplopen. Een speler doet er dus best aan om niet onbeperkt kaarten te nemen. En zorgt er best voor dat de genomen kaarten op een of andere manier ook in het museum terechtkomen.

Wie de meeste punten heeft, wint.

Afbeelding


Heel veel speluitgeverijen kiezen voor Kickstarter om hun spellen op de markt te brengen. Dit zorgt voor vaak zeer fraai uitgegeven spellen. Museum is daar geen uitzondering op. Qua vormgeving is Museum heel geslaagd.

Maar ook qua spel kon Museum mij bekoren. Er is heel veel interactie. De beurten volgen elkaar in snel tempo op en het spel kent een aangename spelduur. Omdat je tijdens een spelbeurt zoveel objectkaarten kan kopen als je wilt, is het als speler aangeraden om niet al jouw troeven meteen op tafel te leggen. Let wel, op het einde van jouw beurt is er een handkaartenlimiet van zeven kaarten.

Op het laatst is het rekenen geblazen. Vaak is het aangeraden om niet als eerste speler de 50 punten te overschrijden. Het brengt vaak meer punten op om tijdens een laatste beurt kaarten uit de aflegstapel op de hand te nemen ipv kaarten in jouw museum te leggen. Op die manier vermijd je vaak negatieve punten op het einde van het spel.

Goed, ik kan Museum aanraden. Als je nu een exemplaar van Museum koopt, zitten meteen al de Kickstarter extra’s in de doos alsook een aantal mini-uitbreidingen.

Er is trouwens ook al een tweede Kickstartercampagne gestart om Museum 2.0 op de markt te brengen. Nieuwe uitbreidingen zouden in die versie geïntegreerd zitten. Ook zou er een nieuwe, meer gestroomlijnde versie van de spelregels gemaakt worden. Geen paniek, aan de basisregels van de eerste versie mankeert er niets. Het spel is daarmee perfect speelbaar. Enkel zouden de regels van de Kickstarter extra’s en de mini-uitbreidingen niet duidelijk genoeg aansluiten bij de basisregels. De nieuwe versie van de regels zouden dat probleem oplossen.

Ik heb enkel de basisversie gespeeld en daar is niets mis mee. Museum, een mooi en leuk spelletje.


  • Museum (Holy Grail Games, 2019)
  • Auteur: Eric Dubus en Olivier Melison
  • Artwork: Vincent Dutrait
  • 2-4 spelers vanaf 12 jaar
  • 60 minuten
  • https://holygrail.games/museum/
  • Adviesprijs: 50 euro


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Museum  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Tags

+12, 2019, Eric Dubus, Holy Grail Games, Museum, Olivier Melison, Vincent Dutrait, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®