Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



4 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 16 jan 2020, 12:20 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Op de drempel van de jaren '10 naar de jaren '20, vroegen we aan een aantal mensen uit de Nederlandstalige spellenwereld om terug te blikken naar het voorbije decennium. We ontvingen enkele reacties -minder dan gehoopt- maar graag willen we deze toch met jullie delen.

Wil je als forumgebruiker graag jouw spelhoogtepunten over de voorbije tien jaar geven, dan kan je dat nog steeds in het topic 'op de drempel'.

In de Bordspelmania-spellendatabase presenteren we je de Top-25 van de jaren '10.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 16 jan 2020, 12:29 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Paul Mulders - speler en medewerker van Quined Games

Citaat:
"Mijn mooiste moment in 2010-2020"

Zoals zovele heb ik zoveel mooie herinneringen aan dit decennium, ondanks dat er veel zijn, kies ik er toch voor om een spelgerelateerde herinnering te delen.

Maar ik denk dat ik toch terugblik op mijn intrede in de bordspellenscene :D . Ik weet nog goed, het was februari 2011, ik kocht via Gameslore het spel Alien Frontiers. Dat zorgde voor mijn lawine in spellenland ;).

In mijn minimale spellenkast stonden al spellen als, Carcasonne, Machiavelli, Koehandel en Agricola. Deze spellen hadden mij echter niet verder doen kijken. Tot ik op een dag op de website BoardgameGeek belande. Een wereld aan spellendata ging open ;). BGG is niet een heel vriendelijke site voor een eerste bezoeker, maar de aanhouder wint ;).

Ik weet nog dat ik dat jaar ook naar Zuiderspel ben geweest met vrienden en aldaar twee dozen Dominion op de kop getikt heb. Verder kocht ik in dat jaar spellen als 7 Wonders, King of Tokyo en het eerder genoemde Alien Frontiers.

Later dat jaar kwam er een oproep voorbij op Bordspelmania: Quined Games zocht demonstrateurs voor Spiel in Essen :o.
Spiel in Essen, wat is dat dan? Ah, de grootste bordspellenbeurs van de wereld, op steenworp afstand? Nou! Dat is een kans die ik niet moet laten varen. Ik besloot een mail te schrijven. Kreeg hierop direct antwoord en na het nodige heen en weer gemail mocht ik mee met Quined Games naar Spiel. Dat was dus ook gelijk mijn eerste Spiel.
Toen nog in hal 5, zaten we met een klein standje, bestaande uit alleen maar dozen en tafels ;). Wat een ervaring! Ik had ook een vrije dag waarop ik voor mijzelf iets kon doen: fantastisch om die hele beurs over te lopen! Ik meen dat het toen tot en met hal 12 was, maar de beurs begon bij hal 4 of 5; dus de drie grote hallen waar het event nu plaats vindt deden nog niet mee.

In ieder geval had ik toen al door dat het een zeer warme industrie was ;). Vanaf toen ben ik ieder jaar naar Spiel gegaan, met Quined Games. "


website:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 16 jan 2020, 12:33 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Niek Ederveen - hoofdredacteur van "Spel!" en juryvoorzitter van de Nederlandse Spellenprijs

Citaat:
Als spelliefhebber krijg ik regelmatig de vraag wat mijn favoriete spel is. Dan probeer ik uit te leggen dat voor mij een spel bij een setting hoort. Met familie bij een decemberweekend eventjes een spelletje spelen vraagt om een ander spel dan tijdens een avond waar we met expertspelers er echt voor gaan zitten. En zo heb ik verschillende spellen die elk op een ander moment favoriet zijn. Toevallig (?) komen de meeste wel uit het afgelopen decennium.

Mijn internationale experttitel is Anachrony. Het geniale concept waarin je een hypotheek kunt nemen op benodigdheden, door ze vanuit de toekomst te laten komen en ze dus later in het spel nog wel af te moeten lossen, verbindt op een prachtige manier het thema tijdreizen met het mechanisme. Bovendien levert het gelukkig ook nog een uitdagend en fraai uitgevoerd spel op.

De afgelopen jaren leverden een hausse aan Roll & Writes op. Het spel dat ik waarschijnlijk het vaakst heb gespeeld is Clever, maar dat speel ik bij voorkeur als een tweepersoonsspel. Zijn meer personen aan tafel en zitten daar ook gelegenheidsspelers tussen, dan blijft Qwixx op tafel komen, het spel dat deze hausse ontketent heeft.

Ook het aanbod uitdagende coöperatieve spellen is enorm gegroeid in de jaren 10. En sinds het verschijnen van het spel hier in Nederland in 2013, kom ik tot op de dag van vandaag heel onregelmatig samen met dezelfde groep avonturiers om een volgende legende in Andor te beleven.

Maar het spel dat me het afgelopen decennium van mijn sokken geblazen heeft, is klein. En simpel. Maar niet eenvoudig. Ik herinner me nog goed dat we tijdens SPIEL 2010 bij Abacus door de spelregels gingen en dat ik dacht: hm, het zal mij benieuwen, maar laten we het maar proberen. Al snel viel het kwartje en werd ik enthousiast. En nog steeds speel ik graag Hanabi. Het is een combinatie van puzzel en psychologie (waarom krijg ik nú die aanwijzing? en: jij ziet dat en dat, dus kun je hiermee dat concluderen).

Er komen steeds meer mooie titels uit in het Nederlands. Een blik op de genomineerde spellen van de Nederlandse Spellenprijs van de afgelopen jaargangen maakt dat meer dan duidelijk. De keuze tussen al die goede spellen wordt steeds moeilijker. In de voetsporen van Marco Polo, Orléans en Santa Maria zijn spellen die ik nog heel graag speel. Nog specialer vind ik het wanneer spellen bij een Nederlandse uitgever ontwikkeld worden. Quined Games richt zich hier al jaren op, en Halloween vind ik zo'n voorbeeld. De jongere uitgever Game Brewer kiest een vergelijkbaar pad, en daar zie ik Gùgōng als een prachtig exemplaar.

Een favoriete spelauteur heb ik niet echt. Er zijn veel auteurs waar ik naar uitkijk als ze een spel uitbrengen, maar helaas zorgen hun mindere spellen weer voor een nuchter evenwicht. Misschien komt Viktor Péter wel het meest in de buurt, al zie ik hem meer als uitgever. Richard Amann dan maar? En ik heb een zwak voor Corné van Moorsel, die ik weer meer als spelontwerper dan uitgever zie (wat misschien meer over mij zegt). Volgens mij is hij de enige hier in Nederland die ervan leeft.

Als ik vooruitblik op het komende jaar, dan kijk ik uit naar Brasil van What's Your Game? Eigenlijk doe ik dat al sinds het aangekondigd werd voor 2016, vanwege de vaak hoge kwaliteit van hun grotere spellen. Sindsdien is het steeds voor een jaartje later aangekondigd, zodat we het nu in 2020 verwachten. Met zo'n ontwikkeltraject kan het alleen maar perfect worden, toch? Of zal toch blijken dat ik nu uitkijk op een heel decennium? Als ik dan toch wat verder vooruitblik, dan ook maar meteen naar 2021 als Cwali vijfentwintig jaar bestaat. Wat zal dat opleveren?

Er zijn best wel wat spellen en uitbreidingen die ik watertandend tegemoet zie. Zo zal het ook niet verwonderen dat ik erg benieuwd ben naar de aanstaande uitbreiding op Anachrony: Fractures of Time. De Kickstartercampagne was prachtig in het thema neergezet. Nu nog de tijd vinden voor alle beloftes!


website:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 25 jan 2020, 01:20 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Mireille Oosterlaar - marketing & communicatie White Goblin Games

Citaat:
De afgelopen 10 jaar was een geweldige tijd voor White Goblin Games. We hebben veel mooie spellen mogen releasen. Zoveel dat we echt geen keuze kunnen maken welk spel het beste is.

Qwixx is natuurlijk niet meer weg te denken en de Wereld van dit bekende dobbelspel wordt steeds groter. We breiden deze lijn nog steeds uit. Trots zijn we ook op de vele nominaties en de nominaties die we hebben weten om te zetten in prijzen. Onze prijswinnende titels zijn: Qwixx, Terra Mystica, Codenames, Machi Koro, Droomhuis, Orléans, Terra Mystica: Gaia Project en natuurlijk Rovers van de Noordzee.

We kijken erg uit naar het nieuwe jaar. We zullen ook in 2020 weer mooie titels gaan lanceren. En in 2020 viert White Goblin Games haar 10-jarig jubileum. Uiteraard is dit ook iets om in 2020 bij stil te staan. We kijken vol vertrouwen naar de toekomst met nog veel meer mooie spellen en als doel: Happy faces everywhere!


website:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
4 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Een terugblik op een decennium  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Distefano, Truusje en 13 gasten


Tags

decennium, spellendatabase



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®