Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



4 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Sagrada
BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2018, 11:44 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Nieuwenhove
Het wordt eindelijk tijd om die Sagrada Familia eens af te bouwen!

De dag van tegenwoordig een aannemer vinden die zich aan de afspraken houdt omtrent het opleveren van de werken, is geen sinecure. Maar daar in Barcelona zijn ze wel een beetje aan het overdrijven. Begonnen in 1882 is dat rotding, de Sagrada Familia, nog niet klaar. En het ergste is dat ze op vandaag nog altijd niet weten, wanneer dat ding zal afgewerkt zijn. Dringend tijd dat we die mannen een handje helpen. Actie dus!



In Sagrada ben je een artiest (sommigen onder u zijn dat ook beslist op andere momenten, maar in dit spel zijn we allemaal een beetje artiest) die met zijn collega’s wedijvert om het mooiste glasraam te maken voor de intussen tot basiliek gepromoveerde kerk.

De gekleurde glasstukjes worden in dit spel vertegenwoordigd door dobbelstenen, 90 in totaal in maar liefst vijf kleuren.

Wie niet van dobbelen houdt en een grondige afkeer heeft van dobbelstenen, verlaat nu onmiddellijk deze recensie. We zouden niet graag hebben dat jouw dobbelallergie erger wordt.
Iedere speler ontvangt bij het begin van het spel een persoonlijke doelkaart (er zijn in totaal vijf doelkaarten, één per kleur dobbelsteen). Op de persoonlijke doelkaart staat dus een gekleurde dobbelsteen. Alle dobbelstenen in die kleur zullen voor die speler op het einde van het spel punten genereren.

Daarnaast ontvangt iedere speler zijn persoonlijk glasraam. In dat glasraam schuift een speler een patroonkaart die hij kan kiezen uit twee willekeurig getrokken kaarten. Iedere kaart heeft een voor- en achterzijde. Dus de speler kan kiezen uit vier mogelijkheden. Zo’n patroonkaart bevat een aantal voorgedrukte dobbelstenen die ofwel een kleur ofwel een getal voorstellen.
De patroonkaarten hebben verschillende moeilijkheidsniveaus (het makkelijkste niveau is drie, het moeilijkste is 6). Afhankelijk van het gekozen niveau krijgt een speler een aantal gunsttokens (een glazen platte knikker). Hoe moeilijker het niveau, hoe meer gunsttokens. Die gunsttokens kunnen in het spel gebruikt worden om kaarten (bij het begin van het spel worden er willekeurig drie getrokken en opengelegd) te activeren die dobbelstenenworpen aanpassen , die geplaatste dobbelstenen verplaatsen in het glasraam of die andere nuttige zaken doen.

Tot slot worden er nog drie gemeenschappelijke doelkaarten getrokken. Op die kaarten staan de voorwaarden waar een glasraam moet aan voldoen om op het einde van het spel punten op te leveren. Bijvoorbeeld iedere rij met de vijf verschillende kleuren levert zes punten op. Die kaarten zijn ieder spel verschillend en zorgen dus voor een grote herspeelbaarheid.

Sagrada bestaat uit tien ronden. Iedere ronde neemt de startpeler een aantal dobbelstenen uit de zak (aantal spelers x 2 +1, negen dobbelstenen met vier spelers). De startspeler gooit met de dobbelstenen en kiest er daarna een uit die hij op zijn glasraam legt. In uurwijzerzin nemen daarna de andere spelers een dobbelsteen. De laatste speler neemt na zijn eerste dobbelsteen meteen een tweede. Tegen de wijzers van het uurwerk in krijgen nu ook de andere spelers een tweede dobbelsteen. De overblijvende dobbelsteen wordt op het rondespoor gelegd en dient dus als rondeteller.

De eerste dobbelsteen moeten de spelers in de buitenste rand van het glasraam plaatsen. De volgende dobbelstenen moeten altijd horizontaal, verticaal of diagonaal aan een vorige dobbelsteen grenzen. Daarnaast moet je rekening houden met de voorafgedrukte kleuren of getallen. Twee dobbelstenen met dezelfde kleur of hetzelfde getal mogen nooit horizontaal of verticaal aangrenzen.

Als je een dobbelsteen niet kan plaatsen wordt die uit het spel genomen. Je zult dan een leeg vakje hebben in je glasraam. Lege vakjes op het einde van het spel zijn negatieve punten.
Bij een volgende ronde wordt in uurwijzerzin de volgende speler de startspeler. Na tien ronden tel je de punten (de dobbelstenen in de kleur van doelkaart leveren 1 punt per gegooid oog op. Als je de groene doelkaart getrokken hebt bij het begin van het spel en je hebt veel groene zessen in jouw glasraam heb je dus veel punten). Je scoort ook punten als je voldoet aan de voorwaarden van de gemeenschappelijke doelkaarten. Niet gebruikte gunsttokens leveren ook nog punten op. Lege vakjes kosten 1 punt per vakje.

Meeste punten, beste artiest en winnaar van Sagrada. Voila, meer moet dat niet zijn.

Afbeelding

Sagrada was een hype, misschien deels te wijten aan het feit dat het in het begin moeilijker verkrijgbaar was. Misschien is de hype ook te verklaren dat Sagrada een heel mooi uitgegeven spel is met kleine kleurrijke dobbelstenen. Ook het feit dat Sagrada heel eenvoudige spelregels heeft en in vijf minuten uit te leggen is een verklaring voor die hype. De grote herspeelbaarheid (iedere keer andere doelkaarten, andere voorwaarden om punten te behalen, andere glasramen, enz..) kunnen hierbij een rol spelen.

Maar is Sagrada, los van de bovenstaande feiten, die hype waard? Wel, Sagrada is een goed spel, dat je ook perfect alleen kan spelen. En daar zit het hem net, wat mij betreft. Iedere speler is op zichzelf bezig met zijn glasraam. Er is weinig interactie tussen de spelers. Je hebt het al druk genoeg om je eigen glasraam aan alle voorwaarden te laten voldoen zodat je geen tijd hebt om de glasramen van de andere spelers te bekijken. Ik hou van spelen met sociale interactie. En dat mis ik hier. Sagrada is bijna een wiskundige puzzel die je maakt.
Toch zal ik altijd aanschuiven als Sagrada gespeeld wordt omwille van zijn eenvoud, korte spelduur en de uitdaging om een mooi glasraam te maken. Laten we nu alleen maar hopen dat die mannen daar in Barcelona hun uiterste best doen om zo snel mogelijk (nog deze eeuw) de Sagrada Familia af te werken.



  • Sagrada (Floodgate Games, 2017)
  • Auteur: Daryl Andrews en Adrian Adamescu
  • Artwork: Peter Wocken
  • 1-4 spelers vanaf 13 jaar
  • 30-45 minuten
  • http://floodgategames.com/Sagrada/
  • Adviesprijs €40,00


Laatst bijgewerkt door xanthie op do 14 nov 2019, 11:11, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Sagrada
BerichtGeplaatst: za 14 apr 2018, 14:11 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Ik heb gelezen dat Roll Player de veel betere versie van Sagrada zou zijn. Ik heb zelf geen idee, want ik heb geen van beide gespeeld.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Sagrada
BerichtGeplaatst: za 14 apr 2018, 14:27 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
ditterio schreef:
Ik heb gelezen dat Roll Player de veel betere versie van Sagrada zou zijn. Ik heb zelf geen idee, want ik heb geen van beide gespeeld.

Ik heb beide gespeeld en vind ze beide erg goed. Sagrada is beter in zijn eenvoud en elegantie, Roll Player is beter in zijn thematische uitwerking. Doordat er bij Roll player een hoop kaarten zijn te kiezen te gebruiken en er ook meer mogelijkheden zijn, verloopt dit spel iets minder vlot dan Sagrada.
Als ik er eentje zou moeten kiezen, zou ik persoonlijk voor Sagrada gaan omwille van de toegankelijkheid en elegantie van het ontwerp.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Sagrada
BerichtGeplaatst: wo 12 feb 2020, 14:37 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Er is op bgg een solo campaign voor, 10 levels. Begreep er weinig van dus nog niet zelf gespeeld. Er zijn ook gratis qrc sheets voor.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
4 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Sagrada  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart, BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabrice en 6 gasten


Tags

+13;2017, Adrian Adamescu, Daryl Andrews, Floodgate Games, Peter Wocken, Sagrada, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®