Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



9 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 maart 2020, 14:49 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Romeinen, Barbaren, Egyptenaren, Japannezen? Nee hoor, nu komen de Settlers uit het noorden.

Het gebeurt dat een bordspeltitel het zo goed doet dat er als het ware een eigen merk ontstaat. Denk maar aan De Kolonisten, Ticket to Ride, Memoir 44, Carcassonne, Unlock,…

Of er veel meerwaarde zit in het blijven variëren op hetzelfde concept, doet er weinig toe. Commercieel blijkt het vaak een schot in de roos. Enige voorwaarde is natuurlijk dat de basis voldoende populair is. Imperial Settlers heeft 19.000 beoordelingen op BGG, dat is voldoende populair om er een merk van te maken.



Foto: W. Eric Martin

Vooreerst krijgt elke speler één van de 6 volkeren, een deck, toegewezen. Elk deck bevat 3 startkaarten, leg deze open op tafel. De rest van de kaarten wordt geschud en vormt een trekstapel. 3 kaarten, gekozen uit de eerste 5 kaarten van de trekstapel vormen de starthand.

Elke ronde trekken de spelers 4 kaarten. Voor elke kaart die op handen gehouden wordt, moet een werker ingezet worden. Doet u dat niet, leg dan de kaart af.
Vervolgens voeren de spelers om de beurt een actie uit. Er zijn globaal gezien 3 zinvolle mogelijkheden: ofwel legt u een kaart uit de hand in het rijk ofwel gebruikt u een actieschijf ofwel wordt een kaart uit het rijk geactiveerd.

De eerste optie wordt bouwen genoemd en spreekt voor zich.
Mogelijkheid twee zit iets complexer in elkaar. Elke speler bezit twee actieschijven. Centraal liggen 5 mogelijke acties in een cirkel bij elkaar. U kunt een schijf uit uw voorraad bij één van de acties plaatsen of een actieschijf één veld in wijzer- of tegenwijzerzin verplaatsen. Elke actieschijf laat twee acties toe. De mogelijkheden zijn: gratis bouwen, oogsten, varen, een kaart trekken, een arbeider uit de voorraad pakken.
Kaarten activeren komt er meestal op neer dat u goederen/arbeider afgeeft en voordelen/punten ontvangt.
Tijdens de actiefase kunnen spelers bootje varen. Plunderen (grondstoffen/punten ontvangen) of veroveren (aan uw rijk toevoegen) zijn dan de keuzes. De speler die het eerst ter plaatse is, mag – hoffelijk als de Noormannen zijn - als eerste een eilandje kiezen en naar de knoppen helpen.

Het spel eindigt na de ronde waarin één van de spelers 25 punten bijeen sprokkelt. Elke kaart in het rijk, elk goudstuk en elke twee grondstoffen leveren nog een stap op het scorespoor op. Wie daarop het verst staat, wint.


Foto: Marek Spychalski

Empires of the North biedt kwaliteit en degelijkheid in de sectie spelmateriaal en artwork. De spelregels missen naar mijn mening wat structuur en duidelijkheid. WWW dan maar.

In Empires of the North gebruik je goederen om te bouwen. Deze gebouwen leveren dan weer extra goederen of acties op waardoor je weer extra kunt bouwen. De volgorde waarin de kaarten komen, is daarbij van groot belang. Eenzelfde kaart kan bij de start van het spel geen punten opleveren terwijl die op het eind 6 punten (dat is veel) kan opleveren bijvoorbeeld.

Na 4 ronden ligt een speler makkelijk met 15 à 20 kaarten voor zijn neus. Door het bos de bomen zien is dan niet meer vanzelfsprekend. Laat staan dat u kunt volgen waar de andere spelers mee bezig zijn. U kunt kaarten van de andere spelers aanvallen, maar dat blijkt al snel een slag in het water. Op tafel ligt een overvloed aan informatie waarvan de helft ondersteboven. Wie zich dan nog bezighoudt met wat de andere spelers uitvreten, verdient een pluim.

De zes decks zijn elk rond hun eigen mechanisme gebouwd. Daardoor is er weinig creativiteit van de speler nodig en zijn er weinig opties.
GLENN CLAN kan kaarten kopiëren wat vaak regelvragen oproept. Verder vind ik deze clan gewoon vervelend.
ULAF CLAN moet het hebben van varen en veroveren. Zij produceren zelf geen steen. Voorkennis is heel belangrijk in Empires of the North.
PANUK CLAN blinkt uit in het ruilen van grondstoffen. 30 keer een vis ruilen voor een punt, niet mijn ding.
HEIDEL CLAN produceert als enige zelf schapen en moet stenen op een andere manier zien te verkrijgen. In dit deck wordt het toewijzen van arbeiders geïntroduceerd.
NANURJUK CLAN geraakt moeilijk aan wapens maar in het deck schuilen veel actiekaarten die punten opleveren.
MAKINNON CLAN produceert als enige Clan goud en is de enige clan waarbij goederen aan kaarten worden toegewezen.

Als u zelf PANUK controleert, bestaat uw ervaring hoogst waarschijnlijk uit het anderhalf uur aan een stuk tappen van kaarten en goederen ruilen voor punten. U ziet NANURJUK en MAKINNON zaken doen waarvan u zelfs het bestaan niet afweet. Ik vond dat geen leuke ervaring.
Interactie heb ik niet ervaren. Elke speler focust op het eigen deck, aanvallen doen wij zo goed als nooit. Het varen en vechten voor eilanden voegt eveneens weinig interactie toe.

De solitaire variant heb ik 6 keer gespeeld. Eén scénario met elke clan. In een scenario speel je 4 ronden en probeert u het overwinningspuntendoel te behalen. Elke ronde start met een gebeurtenis die zowel negatief als positief kan zijn. Dat geeft een invloed op de eindscore. Mijn scores (32-41-51-55-60-60) lagen nogal uiteen wat mij doet vermoeden dat niet alle clans competitief zijn.

Empires of the North vind ik geen goed spel. Hoewel ik positief ben over het mechanisme met de actieschijven en actieronde, voel ik snel desinteresse. De decks zijn te zelfsturend en de geluksfactor is vrij hoog. Bovendien ervaar ik een gebrek aan opbouw (dat doet Wingspan bijvoorbeeld een stuk beter) en interactie.

Het moet gezegd, ook basisspel Imperial Settlers boeit me niet en dat is maar 1 mening. Er zijn voldoende spelers die wel de loftrompet blazen. Een variant scoort meestal beter dan het origineel. Logisch, wie het origineel niet apprecieert, zal de variant links laten liggen.
De conclusie is eenvoudig.
Houdt u van Imperial Settlers? Empires of the North zal u behagen.
Houdt u niet van Imperial Settlers, Empires of the North zal u niet overtuigen.
Als u geen ervaring hebt met Imperial Settlers raad ik aan om het toch eerst eens te spelen.
Of doe lekker uw zin als u lak hebt aan wat ik hier te vertellen heb.


  • White Goblin Games (2020)
  • Auteur: Joanna Kijanka, Ignacy Trzewiczek
  • Artwork: Roman Kucharski
  • 1 -4 spelers vanaf 10 jaar
  • 60 minuten
  • Adviesprijs: 50€


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 20 maart 2020, 21:22 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Citaat:
Empires of the North vind ik geen goed spel. Hoewel ik positief ben over het mechanisme met de actieschijven en actieronde, voel ik snel desinteresse. De decks zijn te zelfsturend en de geluksfactor is vrij hoog. Bovendien ervaar ik een gebrek aan opbouw (dat doet Wingspan bijvoorbeeld een stuk beter) en interactie.


Een conclusie waarin ik me goed kan vinden. Als multi-player spel viel het meteen door de mand. Als tweepersoonsspel heb ik het nog een tweede, derde enzovoort kans gegeven. Maar ik ben er nu wel klaar mee.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: za 21 maart 2020, 12:17 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Voor solo vind ik Empires een upgrade ten opzichte van Settlers. De solo scenarios zijn gevarieerd en uitdagend. Alles wat me niet zo trok in IS is weggewerkt of verbeterd. Ik vind de clans gevarieerder dan in IS en vlotter spelen. Het klikt sneller.

Van mij krijgt Empires een dikke thumbs up.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 21 maart 2020, 14:27 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
Als solo vind ik hem geweldig.
Er zijn nog twee scenario's: https://boardgamegeek.com/boardgameexpa ... ios/images
Even rechttrekken met een fotobewerkingsprogramma en uitprinten.
Ik vermaak me er prima mee, vooral in deze eenzame tijden :D

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 22 maart 2020, 09:31 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
roubosga schreef:
Als solo vind ik hem geweldig.
Er zijn nog twee scenario's: https://boardgamegeek.com/boardgameexpa ... ios/images
Even rechttrekken met een fotobewerkingsprogramma en uitprinten.
Ik vermaak me er prima mee, vooral in deze eenzame tijden :D
Haha die had ik al meegenomen op Essen. In Japanese Islands zitten er nog meer dacht ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 maart 2020, 10:28 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Heb het nu twee keer gespeeld met 2 personen. Dit soort spellen speel ik liever niet meer meer omdat het dan e lang duurt. Was bij gewone IS ook.

Vind het tot nu toe echt wel een goed spel. De kleine irritaties uit IS zijn eruit gehaald.

Ook geen gedoe meer met sorteren van basiskaarten als je meerdere uitbreidingen gebruikt.

Geluk is nog lastig oordelen. We kennen de kaarten nog niet goed genoeg om te weten of het geluk is of betere kaarten kiezen om te spelen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2020, 11:13 
5. Terraforming Mars (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 16
Woonplaats: Lebbeke
Gekocht op vrijdag en ondertussen 4 keer gespeeld met 2. Ik zeg dit niet vaak over een spel maar het is ronduit slecht. De clans zijn zelfsturend en inderdaad gewoon spelen volgens hun thema. Groot verschil tussen clans en meteen duidelijk welke clan wint. De vertaling is schandalig en de regels heel zijn verwarrend. Ik zou dit nooit met 4 spelen. Ieder doet zijn eigen ding en er is totaal geen interactie, onmogelijk om het overzicht van de kaarten te bewaren. Enige positief punt: praktische indeling speldoos en mooi materiaal. Toch iets voor 50 euro.

Een verbetering voor de standaard IS, no way. Wij speelden IS vele keren, ook met de uitbreidingen. In het begin is het leuk maar eenmaal geroutineerd maken minder ervaren spelers geen kans. De geluksfactor is ook erg groot. Je start bepaalt veel.

Kortom voor mij geen aanrader, maar dat zal wel duidelijk zijn :twisted: deze hopen we zo snel mogelijk te verkopen. Hopelijk lezen potentiële kopers dus niet mijn opmerkingen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 01 jun 2020, 10:24 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Ekni schreef:
Gekocht op vrijdag en ondertussen 4 keer gespeeld met 2. Ik zeg dit niet vaak over een spel maar het is ronduit slecht. De clans zijn zelfsturend en inderdaad gewoon spelen volgens hun thema. Groot verschil tussen clans en meteen duidelijk welke clan wint. De vertaling is schandalig en de regels heel zijn verwarrend. Ik zou dit nooit met 4 spelen. Ieder doet zijn eigen ding en er is totaal geen interactie, onmogelijk om het overzicht van de kaarten te bewaren. Enige positief punt: praktische indeling speldoos en mooi materiaal. Toch iets voor 50 euro.

Een verbetering voor de standaard IS, no way. Wij speelden IS vele keren, ook met de uitbreidingen. In het begin is het leuk maar eenmaal geroutineerd maken minder ervaren spelers geen kans. De geluksfactor is ook erg groot. Je start bepaalt veel.

Kortom voor mij geen aanrader, maar dat zal wel duidelijk zijn :twisted: deze hopen we zo snel mogelijk te verkopen. Hopelijk lezen potentiële kopers dus niet mijn opmerkingen.


Ik lees wel veel tegenstrijdigheden in jouw mening.

Gelukfactor erg groot en de clans spelen zichzelf VS de minder ervaren speler maakt geen kans.

De vertaling is me niet opgevallen maar regels zijn wel erg onduidelijk inderdaad. De basisregels zijn heel duidelijk maar de kaarten zelf roepen vaak veel vragen op. Zoek nog regelmatig op de FAQ van Portal Games verduidelijkingen op.

De clans hebben inderdaad wel een bepaalde strategie maar je hebt moet wel tijdens het spel goed beslissen wat je doet om deze strategie te laten werken. Er zijn genoeg interessante keuzes. Welke kaart en houd ik? Wanneer ga ik grondstoffen omzetten in punten? Wil ik eerder varen dan mijn tegenstanders?

Ik vergelijk het met Magic. Het rode deck draait om directe schade, groene deck om grote sterke monsters, blauwe deck om.manipulatie van je hand, je deck en dat van de tegenstander. Je zou kunnen zeggen dat Magic zichzelf speelt maar is al jaren een grote hit.

Ben het ook eens dat dit niet leuk is met 4 maar dat vind ik bij alle spellen waarbij iedere speler een eigen deck kaarten heeft. Of vonden jullie de gewone IS wel leuk met vier?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 01 jun 2020, 21:48 
3. Terra Mystica (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 16
Woonplaats: Lebbeke
Dit zijn volgens mij geen tegenstrijdigheden. Bij Empires of the North hoef je amper te kiezen. Het kaartenaantal is beperkt en als ervaren IS spelers heb je snel door wat te doen. Spijtig genoeg maakt dit weinig uit omdat er een enorm verschil is tussen de clans. Persoonlijk zie ik Mac Kinnon (denk ik dat de naam van de clan is) niet verliezen tenzij je erg slecht speelt.

Wat standaard IS betreft: Eerlijk is eerlijk, ervaren spelers verslinden onervaren spelers. Bij spelers van een gelijk niveau weegt dan weer dan geluksfactor door. Kwestie van snel de sleutelkaarten te krijgen en je bent vertrokken. Wie hierin als eerste 'slaagt', wint het spel.

Zelf speel ik ook Magic en zeggen dat Magic zichzelf speelt vind ik wel erg kort door de bocht. De regels zijn bijzonder complex en het vraagt wel inzicht en oefening om de synergie tussen kaarten op te merken en de kunst van het deckbuilden te beheersen. Ik zeg niet dat er geen geluksfactor is maar een goed deck komt maar tot zijn recht gehanteerd door een goede speler.

Gewone IS is ook niet leuk met vier. Wat duurt dat lang en eigenlijk enorm saai omdat je enkel met je eigen spel bezig bent. Soms is er wel wat interactie (dankzij uitbreidingen) maar onmogelijk om alle kaarten in het oog te houden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
9 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Imperial Settlers: Empires of the North  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

+10, 2020, Ignacy Trzewiczek, Imperial Settlers: Empires of the North, Joanna Kijanka, Roman Kucharski, White Goblin Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®