Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 17 apr 2020, 12:09 
Avatar gebruiker

Berichten: 401
Woonplaats: Kortrijk
18xx meets euro

18xx spellen zijn zware economische spellen met stevige spelregels en een lange spelduur. Chicago 1875 City of the Big Shoulders, nummer 26 uit het boekenrek van Quined is een poging om dit concept te vereenvoudigen zonder aan spelervaring in te boeten.


Foto: Quined Games

Wordt zo rijk mogelijk. Eenvoudig principe, maar de weg daarnaartoe voorziet iets meer obstakels.
U start dit spel namelijk met een peulschil aan cash en twee helpers. Snel investeren is de boodschap, u wordt er bij aanvang van het spel zelfs toe verplicht. Elke speler moet voldoende (3) aandelen van één maatschappij aankopen om er de baas te kunnen spelen. Als u nog geld overhoudt, mag u ook investeren in maatschappijen van andere spelers. Aandelen kopen/verkopen is meteen ook de eerste fase van elk van de 5 rondes. Als u de meerderheid van de aandelen in een maatschappij bezit, mag u er de baas spelen.

In fase 2 leggen de spelers elk een gebouw waarmee ze de actiemogelijkheden verhogen op het spelbord. Vervolgens plaatsen de spelers om de beurt een helper op het spelbord om de bijhorende actie uit te voeren. Naast de vooraf gedrukte actievelden op het spelbord, kan dat dus ook een actie van een gebouw zijn. U moet de eigenaar van het gebouw daarvoor wel betalen.
U kunt arbeiders aanwerven, een verkoops – of productiemanager binnenrijven, investeren in automatisering, … kortom u probeert er voor te zorgen dat uw bedrijf steeds meer oplevert.

Als laatste produceren en verkopen de bedrijven goederen. De volgorde wordt bepaald door wat het ‘appeal Track’ wordt genoemd. Onbewerkte goederen worden van markt gekocht waarna deze in de fabriek verwerkt worden tot afgewerkte producten om te verkopen. Dit levert vanzelfsprekend centen op die u integraal terug in de maatschappij kunt pompen of in de vorm van dividend aan de aandeelhouders uitbetaalt. In het eerste geval daalt de prijs van de aandelen, in het tweede geval stijgt de prijs van de aandelen.

Na 5 rondes verkopen alle spelers hun aandelen, worden nog wat bonussen uitgedeeld en hebt u waarschijnlijk een zakrekenmachine nodig om de winnaar te bepalen.


Foto: Henk Rolleman

Toch even schrikken bij het lezen van dit vereenvoudigd spelprincipe. 40 bladzijden Engelse spelregels verwerken is niet van de poes. Online kunt u de spelregels ook in het Duits en het Frans vinden. Nederlandse spelregels worden – en ja, ik vind dat jammer - niet aangeboden. Quined is een internationaal bedrijf.

De spelregels lezen niet zo vlot omdat ze wat structuur missen. Hoe een nieuw bedrijf wordt opgestart staat verspreid over verschillende hoofdstukken en dat is voor het aanpassen van de waarde van de aandelen niet anders.
Het spelmateriaal is – en dat ben ik van Quined gewoon – tiptop.

Als u City of the Big Shoulders op tafel legt, mag u voor het geven van de speluitleg een twintigtal minuten in rekening brengen. Vooraleer de winnaar bekend is, zult u nog wel 3 à 4 uurtjes zoet zijn. Het streefdoel van de auteur – 2 en een half uur – halen wij absoluut niet.

Tijdens dit spel wisselt het geld voortdurend van hand. Elke speler heeft zijn eigen kapitaal waarmee aandelen of maatschappijen gekocht worden en elke maatschappij heeft haar eigen budget (afkomstig van de verkoop van aandelen en afgewerkte producten) waarmee acties gefinancierd worden. Het papieren geld speelt daarbij een ergerlijke rol. Het is veel te dun en daardoor onhandelbaar. In het spelregelboek staat de suggestie om met pokerchips of met pen en papier te werken. Dat is, om de vaart in het spel te houden, broodnodig. Jammer dat de oplossing niet in de speldoos schuilt.

In Chicago 1875 schuilen naast de vele mogelijkheden ook een aantal minder geslaagde principes vind ik. De goederenmarkt is nogal random. Als een goed niet beschikbaar of door toedoen van de andere spelers te duur is, kan dat makkelijk een verschil van pakweg $ 150 betekenen. Ik vind het vreemd dat bedrijven goederen kunnen opkopen – enkel en alleen om andere spelers te dwarsbomen - waarmee ze geen bal kunnen aanvangen.

Een speler die niet snel genoeg uit de startblokken schiet, kan dat niet meer goedmaken. Daarin is Chicago 1875 onverbiddelijk. 4 uur aan tafel zitten met in het achterhoofd de wetenschap dat het al verkorven is, is keihard. Een kopie van de werkelijkheid is dat natuurlijk wel.
Elk spel wordt met 5 bonustegels van telkens $200 gespeeld. Naar mijn ervaring vergroten die alleen de kloof tussen arm en rijk.

Begrijp me echter niet verkeerd. Chicago 1875 bevat heel wat leuke spelmechanismen. Het belangrijkste daarbij is dat u wat u in een maatschappij investeert er ook zoveel mogelijk terug uithaalt. Het is niet de bedoeling dat een maatschappij met $600 het spel beëindigt. Aandelen verkopen kan een strategie zijn om bedrijven van andere spelers een hak te zetten. Het hoeft geen betoog dat dit soort spellen een wiskundige grondslag hebben.

Chicago 1875 is niet voor elke speler weggelegd. Ook mijn versie zal weinig daglicht zien. De spelduur/spelplezier verhouding is daarvoor in mijn groep niet hoog genoeg. Ik kan me echter wel inbeelden dat liefhebbers van dit genre, gelijkgezinden die evenwaardig spelen, hier maar al te graag hun tanden inzetten.


  • City of the Big Shoulders (2019)
  • Auteur: Raymond Chandler III
  • Artwork: Emily R. Dearring, Andreas Resch
  • 2 -4spelers vanaf 10 jaar
  • 180 - 240 minuten
  • Adviesprijs: 70€


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 18 apr 2020, 09:06 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1066
Woonplaats: Nijmegen
Ik liep er inderdaad ook tegen aan dat de regels bar slecht geschreven zijn. Zo zijn er ook nog een aantal visuele rare keuzes gemaakt.

Spel zelf is vermakelijk en niet al te lastig aandelen spel met nog een leuk workerplacment element.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 18 apr 2020, 12:47 
Avatar gebruiker
Vooral zonde dat dit spel bijna 4 uur duurt. Ik las het ook al op andere plaatsen. Als je de juiste 18xx kiest, speel je een spelletje op 2h30 à 3h. Wij spelen 1862 op minder dan vier uur en die is behoorlijk stevig en complex.
Maar goed, ergens wisten we dat al. Bij ons in de club hebben we een 18xx vaak sneller uitgespeeld dan Terraforming Mars of Great Western Trail.
Veel spellen duren met 4 of 5 spelers gewoon veel te lang. Een realistische speelduur aangegeven op de doos zou al veel helpen. Bij sommige uitgevers is die vaak correct, bij andere is het dan weer flagrant onderschat.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: do 10 dec 2020, 08:49 
(geen ondertitel)
Avatar gebruiker

Berichten: 303
Woonplaats: Driehuis
Gisteravond een 2P met dit spel gedaan: inclusief uitleg, ongeveer 2,5 uur.

Ik zal zeker niet beargumenteren dat dit een kort spel is, maar qua spelplezier past hij precies in ons straatje. Voor de tijdsduur helpt het (uiteraard) als je bekend met met 18xx en worker placement concepten. En als je pokerfiches gebruikt, en nee, deze zitten niet in de doos. Wat dat betreft is het bijna een spel "van en voor" de 18xx gemeenschap, en daarin mag je bijna aannemen dat de spelers die al in huis hebben. Enigzins arrogant? Ja; anderzijds zou het bijleveren van pokerfiches de toch al stevige prijs (en het gewicht) nog eens flink verhogen. En ook ja: de regels zijn niet al te best geschreven en wat onlogisch gestructureerd, ook dit is herkenbaar met 18xx spellen waarvan de meer obscure (die ook zeg maar zonder enig geld geleverd worden, want pokerfiches) bijna beginnen met de tekst "we gaan er van uit dat je 18xx kent, dus dat gaan we niet uitleggen, hier zijn de specifieke regels voor deze variant". Zo erg is het hier niet trouwens.

Kortom, zeker geen spel voor iedereen, dat kan ik begrijpen, maar voor mij een topper!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 12:43 
Regenmaker

Berichten: 274
Woonplaats: Groningen
Kortom: Brass Birmingham blijven spelen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 14:33 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Nautilus schreef:
Kortom: Brass Birmingham blijven spelen.

Beetje vreemde reactie. Ik snap best dat je Brass Birmingham een heel goed spel vindt en daar geen genoeg van krijgt, maar je kunt toch best af en toe een ander goed spel spelen, zeker als dat spel heel anders speelt?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 16:32 
(geen ondertitel)
Avatar gebruiker

Berichten: 303
Woonplaats: Driehuis
Vind Brass (any) inderdaad een goed spel; en ik denk dat het waarschijnlijk is dat iemand beide spellen zou waarderen. Maar inderdaad vind ik Chicago toch wel echt een heel ander spel. Ik zou nooit zeggen dat je Chicago niet nodig hebt als je een Brass hebt, of vice versa. Chicago heeft voor mij de intrigerende combinatie van worker placement en aandelen, wat volgens mij vrij uniek is.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Chicago 1875 City of the Big Shoulders  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

+10, 2019, Andreas Resch, Chicago 1875, Emily R. Dearring, Quined Games, Raymond Chandler III, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®