Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



29 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Watergate
BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2020, 16:36 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Het meest spraakmakende politieke schandaal in spelvorm

1972 lijkt wel de prehistorie. Het Watergateschandaal is ook niet de simpelste en meest boeiende materie. Om dit in een speelbaar en genietbaar bordspel te gieten, moet je wel een beetje fanatiek zijn. Matthias Cramer is er zo eentje.


Foto: Jonny de Vries

In deze tweespeler kruipt één speler in de huid van de journalisten terwijl de andere de rol van het hoofd van de regering aanneemt. Elke speler heeft een eigen set kaarten waarmee hij de tegenpartij het leven zuur probeert te maken. Nixon probeert alle bewijslast weg te werken en de journalisten proberen hem in verband te brengen met minstens 2 informanten.

Hoewel beide speler een verschillend doel nastreven, wordt op dezelfde manier gespeeld. Om beurt speelt elke partij een kaart die twee opties biedt: waarde of actie. De waarde bepaalt hoeveel stappen u de aangeduide fiches/schijven mag verplaatsen waarna de kaart op de aflegstapel verdwijnt.
De actie omschrijft een gebeurtenis die wordt uitgevoerd. Na de actie wordt een kaart meestal uit het spel genomen.

Tijdens dit partijtje kaartje leggen moet u verschillende doelen nastreven. Laat mij ze initiatiefschijf, termijnschijf, bewijsfiches en informanten noemen. Bij de start van een ronde liggen deze (met uitzondering van de informanten die naast het spelbord liggen) op het neutrale veld van het bewijsspoor. Die moet u proberen in uw richting op te schuiven.

Aan het eind van een ronde krijgen de spelers wat aan hun kant van het bewijsspoor ligt.
De speler met de initiatiefschijf begint de ronde en mag 5 kaarten op handen nemen (en spelen). De andere speler krijgt er 4.
Als Nixon 5 termijnschijven verzamelt, wint hij onmiddellijk het spel. De journalist kan door het behalen van termijnschijven extra voordelen verwerven.
De bewijsfiches worden gebruikt om informanten met Nixon te verbinden op de linker kant van het spelbord. Nixon gebruikt diezelfde fiches om verbindingen te blokkeren.
Informanten werken ofwel voor Nixon ofwel voor de journalist. Elke partij heeft voor elke informant een actiekaart. Wie de kaart als eerste speelt, mag op de diensten van de informant rekenen.


Foto: Henk Rolleman

White Goblin voorziet Watergate van prima spelmateriaal. De kaarten zijn iets groter dan normaal en liggen prima in de hand. Het karton is voldoende dik zodat ook de fiches makkelijk te hanteren zijn. De spelregels zijn duidelijk en bevatten voldoende voorbeelden.
Helaas is er bij het vertalen van de kaart ‘Bob Haldeman’ iets misgelopen. Er staat: “Verplaats elke termijnschijf 1 stap op het onderzoeksspoor.” Dat moet worden aangepast naar: “Verplaats elke bewijsfiche 1 stap op het onderzoeksspoor.”

Watergate komt thematisch heel sterk voor de dag. U ontdekt als het ware spelend de geschiedenis van het Watergateschandaal. Ook gevoelsmatig klopt het verhaal. Beide partijen voelen de hete adem van de tegenpartij constant in de nek en zien de mogelijkheden slinken. Mijn ervaring leert me echter wel dat Nixon iets makkelijker speelt dan de journalist.

Heel wat acties zijn echt krachtig, zeker als ze op het juiste moment gespeeld worden. Dit kan voor frustraties zorgen. Een gevoel dat hier perfect op zijn plaats is. Toch mag u van bij de start niet te kwistig omspringen met deze kaarten. Ook hun verplaatsingsgedeelte is meestal interessant en die optie verliest u (meestal) definitief als u voor de actie kiest.
Dat werkt voor de informantkaarten dubbel. Slechts 1 speler kan de actie – het winnen van de informant – kiezen. De andere speler moet dan bij deze kaart de verplaatsingsactie gebruiken, maar dat komt soms nog goed uit.

Watergate heeft een leercurve. De spelers moeten vertrouwd raken met de kaarten en dat van beide partijen. Bovendien verschilt ook de strategie van beide rollen. Ervaring loont maar bezorgt me net ook een gevoel van verzadiging (20 kaarten per deck). Een gevoel dat ik kan vergelijken met het ‘uitspelen’ van een computer game. Ik heb ervan genoten toch ben ik er klaar mee.


  • Watergate (2020)
  • Auteur: Matthias Cramer
  • Artwork: Klemens Frans, Alfred Viktor Schulz
  • 2 spelers vanaf 12 jaar
  • 30 minuten
  • Adviesprijs: €24,95


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Watergate
BerichtGeplaatst: za 02 mei 2020, 11:40 
Avatar gebruiker
Als je schrijft "ervaring loont, maar toch ben ik er klaar mee", over hoeveel spelletjes spreek je dan?
En hoe zwaar is het voordeel voor Nixon, dat jij aanvoelt? Elk asymmetrisch spel kampt daar wel mee, maar bij veel spellen lijkt de ene kant in het voordeel bij de eerste spellen en blijkt het net andersom na meerdere potjes.


Omhoog
     
 
 Berichttitel: Re: Watergate
BerichtGeplaatst: za 02 mei 2020, 13:28 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Citaat:
Helaas is er bij het vertalen van de kaart ‘Bob Haldeman’ iets misgelopen. Er staat: “Verplaats elke termijnschijf 1 stap op het onderzoeksspoor.” Dat moet worden aangepast naar: “Verplaats elke bewijsfiche 1 stap op het onderzoeksspoor.”


Jammer. Deze uitgever pronkt sinds jaren met de inzet van drie personen op hun vertaalprojecten: vertaler, eindredacteur en projectmanager. Dan zou je verwachten dat ze de klus wat beter klaren. Helaas toont de praktijk bij de Goblins vaak een ander beeld.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Watergate
BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020, 08:23 
1. Pipeline (2019)

Berichten: 231
Woonplaats: Vorselaar
Erwin schreef:
Citaat:
Helaas is er bij het vertalen van de kaart ‘Bob Haldeman’ iets misgelopen. Er staat: “Verplaats elke termijnschijf 1 stap op het onderzoeksspoor.” Dat moet worden aangepast naar: “Verplaats elke bewijsfiche 1 stap op het onderzoeksspoor.”


Jammer. Deze uitgever pronkt sinds jaren met de inzet van drie personen op hun vertaalprojecten: vertaler, eindredacteur en projectmanager. Dan zou je verwachten dat ze de klus wat beter klaren. Helaas toont de praktijk bij de Goblins vaak een ander beeld.


Gaat dit rechtgezet worden door de uitgever? Je zou een extra kaartje kunnen uitdelen met de correcte tekst. Bij Gugong is dit bv. prima opgelost geweest door de uitgever.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Watergate
BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020, 09:53 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Filosoof schreef:
Als je schrijft "ervaring loont, maar toch ben ik er klaar mee", over hoeveel spelletjes spreek je dan?
En hoe zwaar is het voordeel voor Nixon, dat jij aanvoelt? Elk asymmetrisch spel kampt daar wel mee, maar bij veel spellen lijkt de ene kant in het voordeel bij de eerste spellen en blijkt het net andersom na meerdere potjes.


Ik vergelijk het een beetje met een computerspel. Je oefent en wordt beter en dan speel je het uit en stopt de magie. Hoe lang het duurt voor je alle kaarten kent en beter wordt, hangt een beetje af van persoon tot persoon. Ik heb het een tiental keer gespeeld.
Het voordeel van Nixon ten opzichte van de journalist is dat het iets makkelijker is om te blokkeren (Nixon) dan om paden te creëren (journalist). Vooral tijdens de eerste spelletjes kwam dit bij ons tot uiting.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Watergate
BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020, 10:21 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 541
Woonplaats: Den Haag
Fabrice schreef:
Filosoof schreef:
Als je schrijft "ervaring loont, maar toch ben ik er klaar mee", over hoeveel spelletjes spreek je dan?
En hoe zwaar is het voordeel voor Nixon, dat jij aanvoelt? Elk asymmetrisch spel kampt daar wel mee, maar bij veel spellen lijkt de ene kant in het voordeel bij de eerste spellen en blijkt het net andersom na meerdere potjes.


Ik vergelijk het een beetje met een computerspel. Je oefent en wordt beter en dan speel je het uit en stopt de magie. Hoe lang het duurt voor je alle kaarten kent en beter wordt, hangt een beetje af van persoon tot persoon. Ik heb het een tiental keer gespeeld.
Het voordeel van Nixon ten opzichte van de journalist is dat het iets makkelijker is om te blokkeren (Nixon) dan om paden te creëren (journalist). Vooral tijdens de eerste spelletjes kwam dit bij ons tot uiting.


Bedankt voor je review! Ik had eigenlijk dezelfde reactie als Filosoof. Ik begrijp de analogie met het uitspelen van een computerspel niet. Ik begrijp van je dat als je de kaarten eenmaal (goed) kent dat de magie van het spel weg is. Bij een computerspel snap ik dat je bij een tweede keer spelen op voorspelbaarheid stuit (het verloop verandert immers niet) en dat je dusdanig behendigheid hebt, dat er geen uitdaging is. Ik vertaal dat bij een bordspel als dat er een mate van scripted play ontstaat: het keuzespectrum wordt beperkt door overduidelijke optimale zetten en dat je na een tiental potjes op de automaat speelt. Is dat wat je met je analogie bedoelt? Ik hoor het graag van je. Ik zoek naar een opstapje naar Twilight Struggle namelijk. Alvast bedankt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Watergate
BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020, 12:11 
Avatar gebruiker
Opstap naar TS, exact wat ik ook dacht, maar bij mij is dat traject 13 Days, 1960 en dan TS. Al hou ik zelf veel meer van 1960 dan van TS. Een opstapje naar politieke spellen is altijd welkom, maar ik vrees dat dit het niet wordt.


Omhoog
     
 
 Berichttitel: Re: Watergate
BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020, 14:54 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
Filosoof schreef:
Opstap naar TS, exact wat ik ook dacht, maar bij mij is dat traject 13 Days, 1960 en dan TS. Al hou ik zelf veel meer van 1960 dan van TS. Een opstapje naar politieke spellen is altijd welkom, maar ik vrees dat dit het niet wordt.


13 minutes ontbreekt nog in je lijstje! Zeker ook een aanrader

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Watergate
BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020, 15:10 
Feeling lucky...
Avatar gebruiker

Berichten: 445
Fabrice schreef:
Ik heb ervan genoten toch ben ik er klaar mee.

Voor een recensie is dit toch een wat karig uitgewerkt oordeel. U heeft er van genoten, maar dit lees ik in de recensie niet zozeer terug. Waar heeft u van genoten? Wat is er zo goed uitgewerkt?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Watergate
BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020, 16:21 
Avatar gebruiker
Kire schreef:
Filosoof schreef:
Opstap naar TS, exact wat ik ook dacht, maar bij mij is dat traject 13 Days, 1960 en dan TS. Al hou ik zelf veel meer van 1960 dan van TS. Een opstapje naar politieke spellen is altijd welkom, maar ik vrees dat dit het niet wordt.


13 minutes ontbreekt nog in je lijstje! Zeker ook een aanrader
Die heb ik ook liggen, maar ik zie die niet als opstap naar de zware politieke spellen. TS heeft ook zo'n re-implementatie. Ik haal die eigenlijk liever niet boven, want ik ben er niet van overtuigd dat je daarmee mensen een dienst bewijst, laat staan het pad effent naar politieke spellen.


Omhoog
     
 
 Berichttitel: Re: Watergate
BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020, 21:39 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
Filosoof schreef:
Kire schreef:
Filosoof schreef:
Opstap naar TS, exact wat ik ook dacht, maar bij mij is dat traject 13 Days, 1960 en dan TS. Al hou ik zelf veel meer van 1960 dan van TS. Een opstapje naar politieke spellen is altijd welkom, maar ik vrees dat dit het niet wordt.


13 minutes ontbreekt nog in je lijstje! Zeker ook een aanrader
Die heb ik ook liggen, maar ik zie die niet als opstap naar de zware politieke spellen. TS heeft ook zo'n re-implementatie. Ik haal die eigenlijk liever niet boven, want ik ben er niet van overtuigd dat je daarmee mensen een dienst bewijst, laat staan het pad effent naar politieke spellen.


Ik zie het vooral als opstapje naar 13 days

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Watergate
BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020, 22:08 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Fabrice schreef:
Filosoof schreef:
Als je schrijft "ervaring loont, maar toch ben ik er klaar mee", over hoeveel spelletjes spreek je dan?
En hoe zwaar is het voordeel voor Nixon, dat jij aanvoelt? Elk asymmetrisch spel kampt daar wel mee, maar bij veel spellen lijkt de ene kant in het voordeel bij de eerste spellen en blijkt het net andersom na meerdere potjes.


Ik vergelijk het een beetje met een computerspel. Je oefent en wordt beter en dan speel je het uit en stopt de magie. Hoe lang het duurt voor je alle kaarten kent en beter wordt, hangt een beetje af van persoon tot persoon. Ik heb het een tiental keer gespeeld.
Het voordeel van Nixon ten opzichte van de journalist is dat het iets makkelijker is om te blokkeren (Nixon) dan om paden te creëren (journalist). Vooral tijdens de eerste spelletjes kwam dit bij ons tot uiting.
Als ik de vergelijking met een computerspel maak: kun je dan zeggen dat er als het een shooter is er te weinig variatie is in de maps en wapens waardoor je er snel op uitgekeken bent?

En wellicht snipers sterker zijn dan close range wapens?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Watergate
BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020, 23:02 
Avatar gebruiker
Kire schreef:
Filosoof schreef:
Kire schreef:
Filosoof schreef:
Opstap naar TS, exact wat ik ook dacht, maar bij mij is dat traject 13 Days, 1960 en dan TS. Al hou ik zelf veel meer van 1960 dan van TS. Een opstapje naar politieke spellen is altijd welkom, maar ik vrees dat dit het niet wordt.


13 minutes ontbreekt nog in je lijstje! Zeker ook een aanrader
Die heb ik ook liggen, maar ik zie die niet als opstap naar de zware politieke spellen. TS heeft ook zo'n re-implementatie. Ik haal die eigenlijk liever niet boven, want ik ben er niet van overtuigd dat je daarmee mensen een dienst bewijst, laat staan het pad effent naar politieke spellen.


Ik zie het vooral als opstapje naar 13 days
Wij hebben duidelijk verschillende vriendengroepen
13 Days heeft geen opstap nodig bij ons, dat duurt amper 40 minuten. Wat daar de meesten tegensteekt is Cuba. Niemand heeft iets met Cuba. Dat is zoals Cuba Libre als introductie voor COIN, geweldige intro, maar niemand is geïnteresseerd in Cuba.
Een spel zoals 13 Days, maar een ander conflict, dat zoek ik eigenlijk.


Omhoog
     
 
 Berichttitel: Re: Watergate
BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2020, 23:10 
Avatar gebruiker

Berichten: 2091
Woonplaats: Eindhoven
Filosoof schreef:
Niemand heeft iets met Cuba. (...) niemand is geïnteresseerd in Cuba.


:|



Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Watergate
BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2020, 06:35 
Feeling lucky...
Avatar gebruiker

Berichten: 445
The Cuban Missile Crisis uit 13 days heeft uiteindelijk maar weinig met Cuba te maken. Cuba was slechts het toneel, de strijd ging tussen de USA en de USSR.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
29 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Watergate  

Gebruikers die deze topic waarderen

roubosga

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags

+12, 2 spelers, 2020, Alfred Viktor Schulz, Klemens Frans, Matthias Cramer, Watergate, White Goblin Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®