Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




21 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2020, 08:11 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6306
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
De nieuwe nummer 1 van de Spellentop-100 van de Lage Landen werd gisterenavond bekendgemaakt. Het populaire Wingspan (2019) pakte, niet geheel onverwacht, de topplaats in deze jaarlijkse spellenlijst. Wingspan wordt bij ons uitgegeven door 999 Games.


De voorbije tien dagen werd er afgeteld naar het beste spel anno 2020 volgens spelers in Nederland en Vlaanderen. Peter Hein van spellenblog Spellengek verzamelde al voor de dertiende keer gegevens over de favoriete spellen van spelers in beide landen.

De Top-100 Het is weer een mooie spellenlijst geworden met veel variatie, spellen uit diverse jaargangen én vooral: een zeer goede illustratie van de hedendaagse spellensmaak van spelers uit de Lage Landen. De nummers 2 en 3 zijn respecievelijk Puerto Rico (2002) en Azul (2017).

Vandaag of morgen volgt er op Spellengek nog een nabeschouwing.

website:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2020, 08:54 
10. Orléans (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Leuk nieuws! Mooie lijst met mooie winnaar.

Op BGG werd vorige week overigens ook de Golden Geek uitgereikt aan Wingspan: https://boardgamegeek.com/thread/2421320/14th-annual-golden-geek-awards-winners-2019.
De uitbreiding viel daar ook in de prijzen.

Benieuwd naar de nabeschouwing van Peter Hein. En naar hoeveel mensen hebben gestemd.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2020, 09:22 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Pura Vida schreef:
Leuk nieuws! Mooie lijst met mooie winnaar.

Op BGG werd vorige week overigens ook de Golden Geek uitgereikt aan Wingspan: https://boardgamegeek.com/thread/2421320/14th-annual-golden-geek-awards-winners-2019.
De uitbreiding viel daar ook in de prijzen.

Benieuwd naar de nabeschouwing van Peter Hein. En naar hoeveel mensen hebben gestemd.

Op BGG was het wel wat extreem te noemen wat Wingspan daar allemaal in de wacht sleepte :roll:
Prijzen voor artwork presentation, card game, best expansion, innovative, solo game, strategy game and board game of the year ???
Minstens 5 van die 7 prijzen zijn wat mij betreft volledig van de pot gerukt !
Wingspan is zeker geen slecht spel maar zo uitzonderlijk goed is het nu ook weer niet imho :ugeek:

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2020, 10:09 
10. Orléans (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
dirk schreef:
Pura Vida schreef:
Leuk nieuws! Mooie lijst met mooie winnaar.

Op BGG werd vorige week overigens ook de Golden Geek uitgereikt aan Wingspan: https://boardgamegeek.com/thread/2421320/14th-annual-golden-geek-awards-winners-2019.
De uitbreiding viel daar ook in de prijzen.

Benieuwd naar de nabeschouwing van Peter Hein. En naar hoeveel mensen hebben gestemd.

Op BGG was het wel wat extreem te noemen wat Wingspan daar allemaal in de wacht sleepte :roll:
Prijzen voor artwork presentation, card game, best expansion, innovative, solo game, strategy game and board game of the year ???
Minstens 5 van die 7 prijzen zijn wat mij betreft volledig van de pot gerukt !
Wingspan is zeker geen slecht spel maar zo uitzonderlijk goed is het nu ook weer niet imho :ugeek:

Dat kan ik wel met je eens zijn, maar dat heb je eenmaal met 'populariteitspolls' zoals de spellen top 100 of die van BGG. Het is geen lijst van een ingewijde en ter zake kundige jury (die overigens niet bestaat imho), maar een verzameling van honderden (in geval van BGG duizenden) subjectieve belevingen. In die zin is de vormgeving van Mazinho helemaal in de roos: ook de oude top 40 had dat natuurlijk. Ikzelf had die lijst helemaal vol gezet met Stones en Sex Pistols, maar ja, alle inzenders/consumenten samen vonden altijd iets anders beter. Ik vond die oude top 40 dus altijd "stom".

Ik ken de meeste spellen van de spellen top 100 trouwens niet eens, maar van de 100 spellen die wij wél in huis hebben, is Wingspan met afstand het meest gespeelde en meest plezier gevende spel. Dus ja: wat mij betreft een prima winnaar. Maar wie ben ik nou?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2020, 10:29 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Is echt belachelijk al die prijzen. Ook objectief gezien zijn niet alle prijzen terecht.

Beste kaartspel of beste vormgeving kan ik zeker inkomen.

Maar beste uitbreiding? Het zijn alleen nieuwe vogels.

Beste solo? Je hoort nooit iemand over de solo net als bij andere spellen met een Automa.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2020, 12:02 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Die prijzen zijn terecht op de manier dat hierover gestemd is! :lolno: :mrgreen:

Maar ik kan zelf ook niet aan de indruk ontkomen dat behalve in één of twee categorieën dit niet mijn keuze geweest zou zijn (maar dan had ik maar moeten stemmen :think: ) en dat ik hierbij naar alle nummers 2 kijk en dit voor mij de echte strategische, solo en innovatieve spellen zijn!

Hierbij kom je weer op hetzelfde punt als altijd! Elke stem is arbitrair zolang de lat waar je tegen meet niet vast staat en iedereen zijn eigen interpretatie eraan kan geven. Tevens is een waardering, cijfer, aantal sterren e.d. altijd een mening. Waarde hechten aan deze prijzen / cijfers / waarderingen kan en doe ik zelf ook maar iedereen bepaald altijd zelf nog welk spel zijn voorkeur heeft en waarvoor hij / zij een goede of slechte waardering geeft.

Het neemt niet weg dat bepaalde prijzen (Spiel des Jahres in het speciaal) zeker van waarde zijn maar niet voor ons veelspelers maar wel voor verkoop van deze spellen als gemeentegoed bij het grote publiek. Enkele aantallen voor enkele winnaars zijn Codenames (1.000.000), Azul (500.000) en Wingspan (300.000).


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2020, 12:05 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Edwin84 schreef:
Ook objectief gezien zijn niet alle prijzen terecht.

Dat moet je toch eens uitleggen. :problem:
Je kan het spel solo spelen, het is een kaartspel, het heeft artwork, een uitbreiding enz. dus wat is er 'objectief' gezien niet terecht aan?

Ik vind het een topspel en ben behalve wat de uibreiding betreft wel met elke categorie eens trouwens :) Solo ken ik niet.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2020, 12:08 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Met objectief bedoel ik dat in reviews van zowel reviewers als spelers het spel altijd geliefd is vanwege de gewone variant. Je hoort niemand over hoe goed de solo is.

Dit is wel bij andere spellen.

De uitbreiding voegt objectief gezien weinig meer toe dan nieuwe kaarten. Andere spellen zouden dan meer recht hebben op deze titel.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2020, 23:47 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
Op verzoek van Bart een link naar het draadje waarin ik elk jaar een Spellengek Top 100 hitkrantje plaats; je vindt er het krantje van dit jaar en voorgaande jaren als PDF-bijlage: De Spellengek Top 100 - Hitkrantjes

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2020, 08:00 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6306
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
mazinho schreef:
Op verzoek van Bart een link naar het draadje waarin ik elk jaar een Spellengek Top 100 hitkrantje plaats; je vindt er het krantje van dit jaar en voorgaande jaren als PDF-bijlage: De Spellengek Top 100 - Hitkrantjes

:thumbup:

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2020, 10:11 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
Pura Vida schreef:
In die zin is de vormgeving van Mazinho helemaal in de roos: ook de oude top 40 had dat natuurlijk.


De Top 40 was gebaseerd op verkoopcijfers, aangeleverd vanuit de platenbranche.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2020, 10:48 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Wingspan demo is speelbaar op steam tot 18 mei!

https://store.steampowered.com/app/1054490/Wingspan/


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2020, 16:05 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Mistharfare schreef:
Wingspan demo is speelbaar op steam tot 18 mei!

https://store.steampowered.com/app/1054490/Wingspan/

Och, speelbaar. Nog tjokvol met bugs. Drie keer de tutorial geprobeerd te doorlopen, maar nooit het einde kunnen halen omdat de interface het niet meer deed. Slecht overzicht ook dat je maar één rij tegelijk kunt zien.

Form over function. Maar ja, dat gevoel had ik bij het bordspel ook al wat.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2020, 16:29 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Bruno schreef:
Mistharfare schreef:
Wingspan demo is speelbaar op steam tot 18 mei!

https://store.steampowered.com/app/1054490/Wingspan/

Och, speelbaar. Nog tjokvol met bugs. Drie keer de tutorial geprobeerd te doorlopen, maar nooit het einde kunnen halen omdat de interface het niet meer deed. Slecht overzicht ook dat je maar één rij tegelijk kunt zien.

Form over function. Maar ja, dat gevoel had ik bij het bordspel ook al wat.


Tjokvol met bugs valt ook wel mee toch? Je kunt ze melden via Discord of Steam. Waar loop je vast dan met schermen?

Overzicht is inderdaad minder en hoop dat ze dat wel aanpassen aangezien je het overzicht kwijt bent.

Discord is druk en ontwikkelaar is bezig dus goede feedback zal alleen maar ten goede komen. Een demo als deze is niet eens beta, dit is alpha en daarin zitten meestal wel issues.

Zelfs na jaar en dag heb ik in Carcassonne nog een issue gehad. Niets is bug vrij zeker Wingspan niet. :-p


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2020, 17:31 
9. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Bruno schreef:
Mistharfare schreef:
Wingspan demo is speelbaar op steam tot 18 mei!

https://store.steampowered.com/app/1054490/Wingspan/
Nog tjokvol met bugs.


De vogels zullen er anders blij mee zijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
21 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Wingspan nieuwe nummer 1 van de Lage Landen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Elisabeth Hargrave, Peter Hein van Mulligen, Spellengek Top-100 van de Lage Landen 2020, Wingspan, spellenprijs, spellenprijzen, winnaars



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®