Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Game changer
BerichtGeplaatst: ma 20 apr 2020, 17:43 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Game changer

Tamara Bakker

Na een maandenlange writers block kreeg ik door de Corona-crisis weer inspiratie voor een column. Want, beste lezers, waar was u toen het eerste Corona-geval in Nederland bekend werd? Thuis, op uw reguliere bordspelavond, op een after-carnaval-party?

Wat half januari nog een Chinees virus werd genoemd en waarbij de “geintjes” in de Chinese afhaalrestaurants niet van de lucht waren, bleek het in februari ineens serieus te worden. Eerst met Mark Rutte die ons verbood om handen te schudden (en dat vlak na zijn praatje op de persconferentie zelf deed). Vervolgens de legendarische persconferentie waarin we werden opgeroepen om vooral niet te gaan hamsteren. Doventolk Irma Sluis werd hierbij een BN-er en heel Nederland kent nu het gebaar voor hamsteren uit de doventaal.


Sinds 15 maart geldt er in Nederland een zogenaamde intelligente lock down. Scholen zijn dicht, bijeenkomsten zijn verboden, verzorgingshuizen mogen geen bezoek meer ontvangen en overal geldt de anderhalvemeter-regel. Wie thuis kan werken, werkt thuis. De gevolgen voor de hele samenleving zijn ingrijpend, in het bijzonder voor degenen die nu ziek zijn, voor het personeel in de ziekenhuizen en voor bewoners en personeel in de verzorgingshuizen. Ineens is Pandemie meer dan een loeigoed bordspel. Deze live-variant is de bittere en dodelijke werkelijkheid geworden.

In de microkosmos van mijn spelgroep heeft de coronapandemie als direct gevolg dat we op de woensdagavonden niet meer live bij elkaar komen, maar afspreken op Boardgame Arena. Als je toch aan je wekelijkse portie spellen spelen wilt komen, dan biedt dit platform een alternatief. Maar eerlijk is eerlijk: het blijft surrogaat voor fysiek met elkaar om de tafel een bordspel spelen. En dat blijkt ook wel uit de omzet van spellenwinkels: zij blijken als één van de weinige winkels geen dramatische omzetverliezen te lijden. Steeds meer mensen ontdekken het bordspel als plezierig tijdverdrijf met het gezin tijdens deze blijf-thuis-stay-at-home-restez-a-la-maison tijd.



Hoe lang deze ellende nog gaat duren, dat weet niemand. Maar ooit zal deze narigheid voorbij zijn. Ik vraag me af: zou deze pandemie naast dood, verderf en ellende ook positieve punten kunnen brengen? Ik hoop het. Dat onze hobby een flinke boost krijgt, is mooi meegenomen. Dat thuiswerken normaler wordt en die vermaledijde kantoortuin wordt afgeschaft (niet anderhalvemeter-proof), zou ook fijn zijn. Maar bovenal hoop ik dat iedereen die in de verpleging en de verzorging werkt, het respect gaat krijgen dat deze mensen verdienen. Elke dag spannen zij zich in om hun patiënten weer gezond te krijgen. Zwaar en belangrijk werk, dat slecht wordt betaald en te weinig wordt gewaardeerd. Ik hoop van ganser harte dat deze pandemie de game changer wordt voor de sector, die elke dag levens weet te redden!

En verder voor iedereen: zorg goed voor jezelf en voor elkaar!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Game changer
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2020, 08:42 
Meeple

Berichten: 12
Woonplaats: Utrecht
Ik ben benieuwd of onze hobby wel zo'n boost gaat krijgen. Er zullen ook best wat spellenwinkels de crisis niet overleven schat ik in :-(


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Game changer
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2020, 10:18 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Cybsjan schreef:
Ik ben benieuwd of onze hobby wel zo'n boost gaat krijgen. Er zullen ook best wat spellenwinkels de crisis niet overleven schat ik in :-(
Hoezo dan? Nu mogen ze open zijn. Waren ze dan al niet eerder omgevallen?

Ze mogen gewoon verkopen. Ook is bordspellen kopen populairder nu dan voor de crisis.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Game changer
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2020, 11:22 
1. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2076
Woonplaats: Montezuma
Mooie column, Tamara, dankjewel. Enne... bij mij in de buurt verkopen de spellenwinkels als een dolle. Die vallen echt niet om nu. Ik denk dat vooral de familiespellen het goed doen deze maanden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Game changer
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2020, 14:00 
Meeple

Berichten: 12
Woonplaats: Utrecht
Edwin84 schreef:
Cybsjan schreef:
Ik ben benieuwd of onze hobby wel zo'n boost gaat krijgen. Er zullen ook best wat spellenwinkels de crisis niet overleven schat ik in :-(
Hoezo dan? Nu mogen ze open zijn. Waren ze dan al niet eerder omgevallen?

Ze mogen gewoon verkopen. Ook is bordspellen kopen populairder nu dan voor de crisis.

Er zijn een hoop mensen die hun baan verliezen of al verloren hebben. Die zullen dan even geen geld meer hebben voor bordspellen (of andere hobbies).

Daarnaast zijn ze wel een tijd dicht geweest, waaronder het pinkster weekend. Dat zijn allemaal gemiste inkomsten. :-( Dan hoef je niet direct om te vallen, maar er wordt nog een grote crisis verwacht in de nasleep van Corona. Nog meer mensen die hun baan verliezen, minder bordspellen die gekocht worden, etc.

Nu is er een opleving en laten we hopen dat die aanhoudt! :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Game changer
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2020, 22:20 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Vergeet ook niet dat er nu minder gespeeld wordt buiten de deur, zowel met vrienden als op clubs. Je ziet geen nieuwe spellen op je club, dus je hebt ook minder behoefte iets te kopen. Wanneer je vaak met vrienden speelt zul je ook minder behoefte voelen om een nieuw spel aan te schaffen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Stijnhoofd op ma 18 mei 2020, 22:39, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Game changer
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2020, 22:28 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
Stijnhoofd schreef:
zul je opkeek if behoefte voelen om een nieuw spel aan te schaffen.

Nu zijn er twee mogelijkheden:
Of je autocorrect heeft je lelijk in de steek gelaten...
Of je zult deze noordeling toch eens een lesje Vlaams moeten geven

Natuurlijk snap ik de strekking van je verhaal, maar er staan woorden in die ik echt niet ken.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Game changer
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2020, 22:40 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
JeVo schreef:
Stijnhoofd schreef:
zul je opkeek if behoefte voelen om een nieuw spel aan te schaffen.

Nu zijn er twee mogelijkheden:
Of je autocorrect heeft je lelijk in de steek gelaten...
Of je zult deze noordeling toch eens een lesje Vlaams moeten geven

Natuurlijk snap ik de strekking van je verhaal, maar er staan woorden in die ik echt niet ken.
Aangepast! Ik kan als Nederlander trouwens niet zo goed lessen Vlaams geven, dat kun je beter aan onze zuiderburen vragen ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Game changer
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2020, 22:49 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
Stijnhoofd schreef:
Aangepast! Ik kan als Nederlander trouwens niet zo goed lessen Vlaams geven, dat kun je beter aan onze zuiderburen vragen ;)


Dan ben ik des te blijer dat de eerste optie was.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Game changer
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2020, 00:03 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Stijnhoofd schreef:
Vergeet ook niet dat er nu minder gespeeld wordt buiten de deur, zowel met vrienden als op clubs. Je ziet geen nieuwe spellen op je club, dus je hebt ook minder behoefte iets te kopen. Wanneer je vaak met vrienden speelt zul je ook minder behoefte voelen om een nieuw spel aan te schaffen.

Dit is totaal tegenovergesteld bij mij maar snap dat dit uiteraard situatie afhankelijk is. Heb zowel meer gekocht als normaal als gespeeld.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Game changer
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2020, 07:22 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Mistharfare schreef:
Stijnhoofd schreef:
Vergeet ook niet dat er nu minder gespeeld wordt buiten de deur, zowel met vrienden als op clubs. Je ziet geen nieuwe spellen op je club, dus je hebt ook minder behoefte iets te kopen. Wanneer je vaak met vrienden speelt zul je ook minder behoefte voelen om een nieuw spel aan te schaffen.

Dit is totaal tegenovergesteld bij mij maar snap dat dit uiteraard situatie afhankelijk is. Heb zowel meer gekocht als normaal als gespeeld.
Bij mij ook, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen primair solo speelt (zoals ik) of met zijn of haar huisgeno(o)t(en).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Game changer
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2020, 11:54 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Mistharfare schreef:
Stijnhoofd schreef:
Vergeet ook niet dat er nu minder gespeeld wordt buiten de deur, zowel met vrienden als op clubs. Je ziet geen nieuwe spellen op je club, dus je hebt ook minder behoefte iets te kopen. Wanneer je vaak met vrienden speelt zul je ook minder behoefte voelen om een nieuw spel aan te schaffen.

Dit is totaal tegenovergesteld bij mij maar snap dat dit uiteraard situatie afhankelijk is. Heb zowel meer gekocht als normaal als gespeeld.

Tja, mijn spellencompagnons bevinden zich niet in mijn huishouden, dus ik merk dat de hobby een beetje op een laag pitje staat. Nu al meer dan twee maanden geen fysiek spel meer gespeeld.

Mede daardoor(?) ook veel minder bezig met kijken wat voor nieuws er uitkomt. Spellenbeurzen liggen ook stil. Als je weet dat je voorlopig geen spellen gaat spelen stopt dat toch de drive enigszins om allerlei nieuws te verkennen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Game changer  

Gebruikers die deze topic waarderen

Pura Vida

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Tags

#blijfinuwkot, #corona, De kolomnisten van de Lage Landen, column, covid-19, pandemic, pandemie



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®