Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




33 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2020, 20:31 
Standaard moderator

Berichten: 773
Woonplaats: Amersfoort
Het zal de fanatieke volger van bordspelnieuws niet zijn ontgaan, maar voor de volledigheid melden we het toch ook even op Bordspelmania: Vandaag heeft de jury de nominaties van de spellen bekend gemaakt voor drie Spiel des Jahres prijzen voor 2020.



In de categorie Spiel des Jahres 2020 zijn de volgende spellen genomineerd:
  • My City (designer Reinier Knizia, uitgever Kosmos)
  • Nova Luna (designers Uwe Rosenberg en Corné van Moorsel, uitgevers Edition Spielewiese, Pegasus Spiele)
  • Pictures (designers Christian & Daniela Stöhr, uitgever PD Verlag)

999 Games heeft aangekondigd dat My City later dit jaar in een Nederlandse editie gaat verschijnen.

In de categorie Kennerspiel des Jahres zijn de volgende spellen genomineerd:
  • Der Kartograph (designer Jordy Ardan, uitgevers Thunderworks Games, Pegasus Spiele)
  • Die Crew (designer Thomas Singh, uitgever Kosmos)
  • The Kings Dilemma (designers Lorenzo Silva, Hjalmar Hach & Carlo Burelli, uitgevers Horrible Guild, HeidelBÄR Games)

De Crew staat op het punt in een Nederlandse editie bij 999 Games te verschijnen. The Kings Dilemma volgt later dit jaar eveneens in het Nederlands bij 999 Games.

In de categorie Kinderspiel des Jahres 2020 zijn de volgende spellen genomineerd:
  • Foto Fish (designer Michael Kallauch, uitgever Logis)
  • Speedy Roll (designer Urtis Sulinskas, uitgevers Piatnik, Lifestyle Boardgames)
  • Wir sind die Roboter (designer Reinhard Staupe, uitgever NSV)

De winnaar van Kinderspiel des Jahres wordt op 15 juni 2020 bekend gemaakt. Op 20 juli 2020 volgt de bekendmaking van zowel de Spiel des Jahres en Kennerspiel des Jahres.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2020, 20:34 
Condottiërre
Avatar gebruiker

Berichten: 925
Woonplaats: Utrecht
Ik ken van naam de 3 Kennerspiel...

Van de andere 6 heb ik nog nooit gehoord :lolno:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2020, 12:47 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Gefeliciteerd Corné!

Ik vraag me af, is er al eens eerder een Nederlandse designer genomineerd geweest voor Spiel des Jahres?

Dat kun je natuurlijk opzoeken... Rob Bontenbal (Um Reifenbreite, 1992) dat klinkt ook wel Nederlands?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2020, 13:57 
game on!
Avatar gebruiker

Berichten: 317
Woonplaats: Groningen
en toen ook gewonnen meen ik!

_________________
arjanvanhouwelingen.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2020, 13:59 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
warjan schreef:
en toen ook gewonnen meen ik!


Klopt. Die editie verscheen in Nederland als Demarrage (een bewerking van Homas Tour uit 1979).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2020, 14:15 
Regenmaker

Berichten: 293
Afbeelding
Mac-S schreef:
Gefeliciteerd Corné!

Ik vraag me af, is er al eens eerder een Nederlandse designer genomineerd geweest voor Spiel des Jahres?

Dat kun je natuurlijk opzoeken... Rob Bontenbal (Um Reifenbreite, 1992) dat klinkt ook wel Nederlands?


Klopt, Um Reifenbreite werd in de jaren'70 al uitgegeven in Nederland onder de naam Homas Tour.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2020, 15:37 
Sojaboon

Berichten: 26
Gaat er ook een Nederlandse uitgave van Nova Luna komen?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2020, 16:33 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
En een favoriet van mij genomineerd. Cartographers (Der Kartograph) maar een kennersspel? Ik vind het juist een heel toegankelijk spel met net wat meer diepgang. Zal ongetwijfeld niet winnen....

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2020, 17:18 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
larsje86 schreef:
En een favoriet van mij genomineerd. Cartographers (Der Kartograph) maar een kennersspel? Ik vind het juist een heel toegankelijk spel met net wat meer diepgang.


En dat is precies wat die jury onder een Kennerspiel verstaat (zeg maar wat ze voor Otto Normalspieler net te lastig vinden). Wij verwisselen dat hier wel eens met de term "expertspel", maar daarmee bedoelen ze in Duitsland de zwaardere kost.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2020, 17:42 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Voor mijn gevoel verschuift het wel degelijk naar een lichtere winnaar dit jaar zeker met ook De Crew als genomineerde en als je kijkt naar Spiel des Jahres, wat lichter zou moeten zijn met Nova Luna als nominee dat beduidend zwaarder is dan De Crew en vergelijkbaar met Cathographers.

Uiteraard is dit een gevoel maar lijkt mij niet passen binnen het rijtje Wingspan, Istanbul, Isle of Skye, Village en 7 Wonders.

Daarnaast zeg ik wel dat er verscheidene spellen missen al weet ik niet of deze ook daadwerkelijk in het Duits zijn uitgekomen.

Nog een punt van aandacht waarmee ik het met Erwin eens ben is dat Kennerspiel en uiteraard ook Spiel des Jahres niet voor ons veelspelers is bedoeld als doelgroep en zeker geen maatstaf is voor Expertspel alhoewel ik persoonlijk wel graag deze spellen speel.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2020, 18:57 
8. Mysterium (2015)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Van alle 6 (kinderspellen kijk ik eventjes niet naar) heb ik filmpjes van bekeken. Het eerste wat mij opvalt is dat de spellen van 'Kennerspiel' vrij licht zijn en bijna ook 'Spiel' (familiespel) zouden kunnen vallen. Persoonlijk vind ik eigenlijk alle spellen een beetje magertjes. Ik weet niet, lijkt het of het een minder jaar is dan normaal...

Enige spel waar ik van deze 6 benieuwd naar ben is 'Die Crew'. Het heeft heel veel weg van Wizard (maar dan zonder troef in het midden) en is juist coöperatief... Ik ben wel benieuwd naar al die missies die je dan moet volbrengen. Van mij mag dat spel dus winnen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2020, 21:03 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
WTULTC schreef:
Persoonlijk vind ik eigenlijk alle spellen een beetje magertjes. Ik weet niet, lijkt het of het een minder jaar is dan normaal...


Ik deel jouw gevoel

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2020, 21:28 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
Ik moet bekennen dat ik eerst dacht dat het om een grap ging. Maar dat heeft misschien meer met de beperkte bekendheid van deze spellen te maken. Nu heb ik lang niet alles gespeeld.

Nova Luna wel gespeeld, vond ik aardig, maar niet meer dan dat. Kartograph vond ik ronduit slecht, wat een random gebeuren was dat. Om nog maar te zwijgen over de 'monsters' die je op andermans blaadje tekent... man man man. King's Dilemma en The Crew lijken qua verhalen/reviews de meest interessante van dit jaar, maar staan beide bij expert. De laatste klinkt toch zeker niet als een expertspel.

Ik ging me afvragen, is er niets uitgekomen wat er echt bovenuit springt dan? Natuurlijk, Underwater Cities, dat is een topspel, maar die staat op de Empfehlungsliste zo te zien...?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2020, 21:54 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Na wat langer erover nagedacht te hebben mis ik toch echt spellen die genomineerd al dan niet op de aanbevelingen lijst hadden kunnen staan voor misschien zelfs SdJ.

De spellen zijn Tiny Towns, Point Salad, On Tour en Parks.

Daarnaast als ik naar de complete Kennerspiel lijst kijk met alle genomineerden en aanbevelingen sinds 2011 dan passen zowel de Crew als Carthographers met nog enkele anderen (Exit, Clever) totaal niet tussen alle andere winnaars, genomineerden en aanbevelingen zeker als onder de genomineerden o.a. Lancaster, Terraforming Mars en Brugge zitten.

Over de aanbevelingen maar niet te hebben met o.a. Friesche Velden, Blood Rage, Marco Polo, Mombasa en Underwater Cities.

Misschien stond Kennerspiel wellicht niet goed genoeg tussen SdJ en Deutscher Spielepreis om onderscheidend genoeg te zijn, zeker gezien de overlap die het heeft, en proberen ze daarom er echt tussen te gaan zitten, maar dat had dit jaar zeker beter gekund met bovengenoemde spellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 20 mei 2020, 08:05 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
The Crew is fantastisch. Een waardige winnaar (mits het spel wint).

:clap:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
33 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Nominaties Spiel des Jahres 2020  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

999 Games, Carlo Burelli, Christian Stöhr, Corné van Moorsel, Daniela Stöhr, De Crew, Der Kartograph, Die Crew, Edition Spielewiese, Foto Fish, HeidelBÄR Games, Hjalmar Hach, Horrible Guild, Jordy Ardan, Kennerspiel des Jahres 2020, Kinderspiel des Jahres 2020, Kosmos, Lifestyle Boardgames, Logis, Lorenzo Silva, Michael Kallauch, My City, NSV, Nova Luna, PD Verlag, Pegasus Spiele, Piatnik, Pictures, Reinhard Staupe, Reinier Knizia, Robbie Robot, Speedy Roll, Spiel des Jahres 2020, The Kings Dilemma, Thomas Singh, Thunderworks Games, Urtis Sulinskas, Uwe Rosenberg, White Goblin Games, Wir sind die Roboter, nominaties, spellenprijs, spellenprijzen



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®