Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



5 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Versoepeling
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2020, 15:08 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Versoepeling

Tamara Bakker


Twee weken geleden zat ik bij de huisarts. Ik had al enige tijd last van mijn schouder en bleek een slijmbeursontsteking te hebben. Als gevolg hiervan was een frozen shoulder ontstaan: een schouder die slechts beperkt kan bewegen.

Op de weg terug naar huis bedacht ik me de analogie met de Coronacrisis. De samenleving zit net als mijn schouder op slot. Ook het tempo van versoepeling loopt akelig synchroon: bij een frozen shoulder kan het maanden duren voordat de lock down volledig teniet is gedaan. Het gaat stapje voor stapje en elke keer is het afwachten of er een nieuwe fase kan aanbreken.

Afgelopen dinsdagavond kondigde Rutte verdere versoepelingen aan met betrekking tot de scholen, de verpleeghuizen en de horeca. Over de impact op de spellenwereld zweeg hij uiteraard. De impact op de hobby van een relatief klein aantal spelfanaten is voor de rest van Nederland volstrekt niet belangrijk. 

Die impact is, blijkens de reacties op mijn eerdere columns, verschillend. Sommige spelfanaten hebben hun familiekring niet met het Corona virus, maar met het spellenvirus besmet. Zij spelen nu soms meer dan voor de Coronacrisis. Anderen krijgen vierkante ogen van het spelen op online platforms of semi-live via de webcam. En weer anderen komen veel te weinig aan hun hobby toe.

Afgelopen maandag kwam het trieste, maar door velen verwachte, bericht dat Spiel niet doorgaat. Wat meteen nieuwe vragen oproept, zoals: hoe zit het dan met het Spellenspektakel, de Ducosim beurzen, en Spel? Hoe lang blijft het organiseren van dit soort bijeenkomsten zo bevroren als mijn schouder? Bovendien: Spiel is officieel postponed, dus dan verwacht je dat Spiel op een later moment wordt ingehaald. Zou dat voor de andere beurzen ook gelden? Dan krijgen we in 2021 twee maal Spiel, twee maal Spellenspektakel, twee maal Spel en zes Ducosim beurzen. Oef, ik word al overspannen bij het idee.

Lokale spellenclubs staan voor het dilemma hoe te heropenen met max 30 mensen in de speelzaal op 1,5 meter afstand van elkaar. Dat worden grote speeltafels met spellen zonder al te veel kleine details op het bord, want die kan je op afstand niet goed zien. En komen er dan toch onverhoopt meer dan 30 man op de spelavond, wat doe je dan? Last in first out? Lootjes trekken wie mag blijven? Of erom dobbelen?

Misschien moeten we maar het zekere voor het onzekere nemen als lokale spellenclub en helemaal niet openen. De zomer komt eraan, dus spelen op het terras kan een alternatief zijn. Dan steunen we meteen de lokale horeca. Nu maar hopen dat er geen zomerbriesje langskomt en de spelmaterialen alle kanten op waaien.

Andere interessante vraag: zou deze Coronacrisis inspiratie bieden voor spelontwerpers? Ik kan me zomaar voorstellen dat Matt Leacock komt met een uitbreiding op Pandemie, getiteld Pandemie: the game must go on. Een set extra opdrachtkaarten waarbij de spelers naast het redden van de wereld ook Spiel, Gencon en een aantal lokale spelactiviteiten moeten redden. Met de daarbij behorende verhoogde kans op een uitbraak.

Of een andere loot aan de Pandemieboom: Pandemie Second Wave. Over hoe een Pandemie in eerste instantie in de kiem wordt gesmoord met maatregelen zoals een lockdown, om later keihard weer toe te slaan. Met Jaap van Drawbar (chief virologist) als extra personage en extra mogelijkheden om de outbreak in de kiem te smoren, zoals het wederom sluiten van scholen, winkels en horeca. En als de spelers winnen, dan mogen ze dit keer wel weer handen schudden!

In de categorie Partygames kan ik me Irma: the game voorstellen. Als eerbetoon aan de eerste doventolk die een BN'er is geworden, moeten spelers door middel van gebarentaal woorden of uitdrukkingen uitbeelden. De bonusopdracht voor de Nederlanders wordt het uitbeelden van het woord hamsteren in gebarentaal. De bonusopdracht voor de Vlamingen is het imiteren van het omdoen van een mondkapje à la Koen Geens.

In de tussentijd probeer ik me te vermaken met de door mij gehamsterde bordspellen van de afgelopen jaren. Er staan nog te veel spellen niet of nauwelijks gespeeld in de kast. Die kan ik nu eens gaan spelen, in plaats van de second wave aan bordspellen die elk jaar in Essen debuteert. Zo bezien hep inderdaad elk nadeel zijn voordeel, om met een beroemd filosoof te spreken.





Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Versoepeling
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2020, 16:08 
Condottiërre
Avatar gebruiker

Berichten: 925
Woonplaats: Utrecht
Vanaf 1 juni is samen komen onder één dak weer toegestaan, met de richtlijn van 1,5 meter afstand.
Bij overlast wordt gehandhaafd.

Kortom, op zich kunnen we weer spellenavonden houden.
Mocht 1,5 meter afstand niet lukken, zorg dan dat je geen overlast veroorzaakt.
Wat mij op een normale bordspellenavond geen probleem lijkt :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Versoepeling
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2020, 21:57 
Rooster Booster

Berichten: 86
Woonplaats: amersfoort
geniet er van zo lang je kan; met de herfst komt de lockdown weer terug
en zal een stuk strenger zijn.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Versoepeling
BerichtGeplaatst: vr 22 mei 2020, 07:33 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Benieuwd hoe ze een Coronaproof Blackfriday gaan doen dan.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Versoepeling
BerichtGeplaatst: vr 22 mei 2020, 10:01 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Edwin84 schreef:
Benieuwd hoe ze een Coronaproof Blackfriday gaan doen dan.
Een beroep doen op gezond verstand, net zoals gisteren?

Ik houd mijn hart vast.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
5 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Versoepeling  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags

#blijfinuwkot, #corona, De kolomnisten van de Lage Landen, column, covid-19, pandemic, pandemie



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®