Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Crystal Palace
BerichtGeplaatst: do 06 feb 2020, 16:25 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Workerplacement waarbij u zelf de waarde van de werkers kiest en helaas, ook betaalt


Foto: Ronnay

Spelregels: 24 bladzijden. Appendix: 4 bladzijden. Samengevat voor u in maximaal 28 regels.

Zonder franjes

5 ronden, 7 fasen. Zoveel mogelijk punten scoren.

Fase 1: simultaan bepalen de spelers de waarde van hun dobbelstenen. Betaal 1 pond aan de bank per oog.
Fase 2: plaats om de beurt 1 dobbelsteen als werker op een vrij actieveld van een locatie naar keuze.
Fase 3: overloop één voor één de 8 locaties. Activeer eerst de dobbelsteen met de hoogste waarde.
Fase 4: betaal salaris voor je personages en gebruik hun vaardigheden.
Fase 5: betaal grondstoffen en zet patenten om naar prototypes.
Fase 6: ontvang inkomsten en bonussen.
Fase 7: volgende ronde voorbereiden.

Toeters en bellen

Als u geen ponden op zak hebt, moet u lenen. Dit kost u op het eind 5 tot 10 punten.
Elke locatie heeft meer actievelden dan acties. De kans bestaat dat u duurbetaalde werknemer, met lege handen terug thuiskomt.
Inkomsten zakken na elke ronde automatisch met 3 Pond.
Een aantal actievelden laten een assistentactie toe. U kunt dan bijvoorbeeld bonussen scoren op de zwarte markt. Dat kost u wel wat Ponden en de kans bestaat dat de zwarte markt instort.
U kunt ook reclame maken, buzz, daarvoor ontvangt u punten en/of extra mogelijkheden. U kiest zelf wat u met de publiciteit aanvangt, u kunt die keuze niet terugdraaien.
Elke speler vertegenwoordigd een eigen land met een specifiek objectief.
Het meeste punten scoort u door prototypes te bouwen en uitvinders te rekruteren. Daarvoor hebt u geld en grondstoffen nodig. Als u geluk hebt, kunt u een uitvinder en een prototype combineren voor extra punten.
Het bouwen van prototypes activeert een effect of gebeurtenis. Als u daar geen zin in hebt, kunt u ze een andere speler opdringen.


Foto: Henk.Rolleman

Laat er mij geen doekjes om winden. Crystal Palace springt in het oog. De kwaliteit van het spelmateriaal staat buiten kijf en de prijs is zeer aanvaardbaar. De doos bulkt van het spelmateriaal dat bovendien prachtig oogt.
Het spelregelboekje deed me even naar adem happen. Gelukkig zorgen de talrijke grote illustraties en de duidelijk geschreven regels voor de nodige zuurstof. Het logisch gebruik van icoontjes zorgt ervoor dat het geheel niet op de maag blijft liggen.

Toch moet bij de start van dit spel één en ander worden klaargezet en uitgelegd. Verwacht niet dat u na 5 minuutjes aan het spelen gaat. Reken maar op een goede 20 minuten instaptijd. Omgekeerd evenredig met mijn seksleven, de eerste keer duurt het langst.
Gelukkig is er snel sprake van gewenning en volgen de beurten elkaar steeds sneller op.

Het basismechanisme is mij erg bevallen. De waaier aan mogelijkheden is groot. Toch mag u als speler het hoofddoel niet uit het oog verliezen, nl punten scoren. Dit gaat het snelst als u prototypes bouwt en uitvinders aanneemt. Achter het mechanisme schuilt het klassieke ‘grondstoffen ruilen voor punten.’ Dat u daarbij 4 punten extra ontvangt als u een wetenschapper met het gepaste prototype combineert is een eigenaardige uitvinding. Het verhoogt alleen de geluksfactor en dat is met een spelduur van makkelijk 2 uur ongepast. Hetzelfde geldt voor het opdringen van effecten aan andere spelers, wat bovendien ook thematisch weinig grondslag heeft.

Crystal Palace bezorgt de spelers heel wat keuzestress en die start al vanaf de eerste fase van de eerste ronde. Hoe kiest u in godsnaam de waardes van de dobbelstenen? Wanneer bekent u kleur en zet u de dobbelsteen met de hoogste waarde in? Welke grondstoffen wilt u eerst verwerven? Hoe groot zijn de risico’s die u wilt nemen? Hoe diep wilt u in het rood zakken? Wat zijn de andere spelers van plan? Waar zet u de dobbelstenen in?
Koopt u patenten die later prototypes kunnen worden? Gaat u naar het British Museum op zoek naar permanente voordelen? Bezoekt u de bank zodat uw inkomen stijgt? Zorgt u voor meer invloed in Westminster zodat de salariseisen van je personages dalen? Bezoekt u de Reform Club om interessante personen tegen het lijf te lopen? Maakt u reclame op de redactie van de London Times? Handelt u een zaakje af in the Port Of London? Kiest u voor een bonus in Waterloo Station?

Ik hou van spellen waarbij u door het bos de bomen moet zien. Waarbij u beloond wordt als u risico’s neemt, maar gestraft wordt als u overdrijft. Laat u niet van de wijs brengen als een actie iets ander verloopt dan u in gedachten had en geniet van de talrijke mogelijkheden van dit spel.
Hoewel ik vermoed dat niet elke speler deze overvloed aan keuzes genegen is en dat de geluksfactor sommige spelers uit hun lood kan slaan, beveel ik Crystal Palace toch aan.
Het spel verloopt trouwens prima als u de bonus van 4 punten en het weggeven van effecten achterwege laat.


  • White Goblin Games (2019)
  • Auteur: Carsten Lauber
  • Artwork: Andrea Alemanno
  • 2 -5 spelers vanaf 14 jaar
  • 120 minuten
  • Adviesprijs: 55€


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Crystal Palace
BerichtGeplaatst: za 15 feb 2020, 21:32 
3. Alchemist (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Citaat:
Het spel verloopt trouwens prima als u de bonus van 4 punten en het weggeven van effecten achterwege laat.[/i]


Wij spelen hem meestal met 2 en dan verloopt het altijd heel vlot. Ik zie niet zo waarom het weglaten van de 4 bonus punten en de effecten het spel beter laten lopen?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Crystal Palace
BerichtGeplaatst: za 15 feb 2020, 22:27 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Ach als iemand een kaart van 15 punten voor je neus weg kan kapen, wat maken die 4 punten dan uit?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Crystal Palace
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2020, 12:23 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
KrisZeeland schreef:
Citaat:
Het spel verloopt trouwens prima als u de bonus van 4 punten en het weggeven van effecten achterwege laat.[/i]


Wij spelen hem meestal met 2 en dan verloopt het altijd heel vlot. Ik zie niet zo waarom het weglaten van de 4 bonus punten en de effecten het spel beter laten lopen?


Het spel verloopt natuurlijk op dezelfde manier. Ik bedoel daarmee dat - als spelers daar lastig over doen, je die regels gewoon weg kunt laten. Ze hebben verder weinig invloed op het spelverloop.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Crystal Palace
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2020, 12:45 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Een regel die ik eerder zou aanpassen als mensen het spel kennen is beurtvolgorde.

Zeker 4 laat staan met 5 spelers is het naar als de startspeler 20 pond uitgeeft. Jij 20 maar tiebraker verliest of 19. De speler naast startspeler mag als 2e terwijl hij mogelijk laag heeft geboden en ook nog een krant krijgt.

Werken met beurtvolgorde op basis van uitgegeven geld is dan logischer. Aangezien je bijna nooit alle assistenten op het bord hebt voor de zwarte markt kun je die op een rij zetten om beurtvolgorde aan te geven.


Laatst bijgewerkt door Edwin84 op zo 16 feb 2020, 15:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Crystal Palace
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2020, 15:48 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
Edwin84 schreef:
...zetten om woordvolgorde aan te geven.

Woordvolgorde??

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Crystal Palace
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2020, 15:51 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Beurtvolgorde. Autocorrect op smartphone. Herkent beurtvolgorde denk ik niet.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Crystal Palace
BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2020, 11:30 
5. Terraforming Mars (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 16
Woonplaats: Lebbeke
Deze kreeg ik voor mijn verjaardag en wat ben ik hier blij mee. Mijn hart slaat sneller als ik dit kan spelen. Spijtig genoeg is de instap wel hoog. De spelregels vind ik bijzonder goed opgesteld maar het is toch wel een klapper om te verwerken.

De eerste keer speelde ik met mijn man. Beiden houden we van het zwaardere werk. De eerste 10 minuten staarde ik naar het bord en wist totaal niet wat te doen. Na het doorworstelen van het eerste spel loopt alles nu op wieltjes. Ondertussen al 7 keer gespeeld met verschillend spelersaantal en het bevalt me prima in alle formaties. Je bent wel even zoet met 4 spelers.

Het is inderdaad nogal hard dat de spelersvolgorde enkel wordt bepaald door de hoogste bieder en daarna kloksgewijs. Een paar centen maakt echt het verschil uit voor een extra lening.

De 4 punten extra voor de combo stoort me niet. Het wordt je niet in de schoot geworpen. Wil je hem hebben, moet je investeren. Het staat de andere vrij om hem weg te kapen. Die 4 punten meer of minder maken de overwinnaar niet.

Hij staat op ons lijstje om dit jaar 10 keer te spelen, dat zegt genoeg. Ik ben fan :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Crystal Palace
BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2020, 12:19 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Leuk om jouw reactie te lezen. Het spel wordt door ons met enige regelmaat gespeeld en zal nog vaker op tafel komen.

Dit spel krijgt eigenlijk te weinig aandacht. Meer mensen die van zwaardere spellen houden zouden deze een kans moeten geven.

Speelt met 2 heerlijk weg.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Crystal Palace
BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2020, 19:09 
8. De Friesche Velden (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Helemaal mee eens, Crystal Palace verdiend meer aandacht.
Ik vind het echt een topper! Wij spelen altijd met 2, en dan is hij erg goed.
Leuk artwork, en humor in de tekstjes.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Crystal Palace
BerichtGeplaatst: di 02 jun 2020, 09:27 
Website beheerder

Berichten: 435
Woonplaats: Meijel
Ekni schreef:
Het is inderdaad nogal hard dat de spelersvolgorde enkel wordt bepaald door de hoogste bieder en daarna kloksgewijs. Een paar centen maakt echt het verschil uit voor een extra lening.


De laatste paar keer dat ik dit spel gespeeld heb is de spelersvolgorde steeds volledig bepaald door de bieding. Dus niet alleen de startspeler.

Zeker met 4 of 5 spelers ga je niet alle assistenten gebruiken. Die je niet nodig hebt kun je ideaal gebruiken om de spelersvolgorde te plaatsen. En op het buzztrack bord heb je ook een mooi gedeelte staan (de ramen bovenin) om de spelers volgorde neer te zetten.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Crystal Palace
BerichtGeplaatst: di 02 jun 2020, 09:39 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Merkte je veel verschil met deze variant? Zelf nog maar 1 keer met 4 gespeeld. De rest met 2 spelers.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Crystal Palace
BerichtGeplaatst: di 02 jun 2020, 12:44 
Website beheerder

Berichten: 435
Woonplaats: Meijel
Of er veel verschil te merken is weet ik niet. Het voelt wel eerlijker aan.

Geen risico meer dat diegene die het laagst heeft ingezet toch tweede in de reeks kan zijn.

Mogelijk dat je wel gemiddeld hoger gaat inzetten omdat je nu helemaal niet meer laatste wilt zijn met lage dobbelstenen. Maar dat is meer een gevoel wat ik heb. 6-7 leningen is natuurlijk ook niet fijn om te hebben :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Crystal Palace
BerichtGeplaatst: di 02 jun 2020, 12:48 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Wow 6 tot 7 leningen? Komt dat serieus voor? Bij ons is 4 al veel.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Crystal Palace
BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2020, 09:19 
1. Agricola (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 16
Woonplaats: Lebbeke
Ik dacht nog eens na over de spelersvolgorde volgens inzet. Persoonlijk ga ik dan toch niet voor een aanpassing. Het heeft ook wel voordelen om met hogere waardes van dobbelstenen later aan beurt te komen. Als je op het einde nog een hoge dobbelsteen hebt, kan je vaak een belangrijke actie wegkapen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Crystal Palace  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

+14, 2019, Andrea Alemanno, Carsten Lauber, Crystal Palace, White Goblin Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®