Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





33 berichten | Pagina 2 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Ausonia
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2020, 13:46 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Rahdo is dan wel een 'acquired taste', wat hij doet vind ik erg goed. Hij laat zien wat het spel is en hoe het werkt. Hij is daar enthousiast in, dat klopt, maar als je je daardoor laat leiden kom je sowieso een keer de kat in de zak tegen. Dat hij enthousiast is over wat hij doet neemt niet weg dat hij je wel laat zien wat het is dat hij doet. Daarom duren zijn filmpjes vaak ook langer, omdat hij dingen uitlegt.

Op de voorbereiding na kan ik, na het zien van dit filmpje, direct zelf spelen met 95% van de regels juist. Dat is de kracht van Rahdo.

Je kunt het spel overigens ook backen voor de PNP-versie; sinds gisteren wordt niet alleen het basisspel maar ook beide uitbreidingen beschikbaar gemaakt.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Ausonia
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2020, 14:01 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Stijnhoofd schreef:
Op de voorbereiding na kan ik, na het zien van dit filmpje, direct zelf spelen met 95% van de regels juist. Dat is de kracht van Rahdo.

Dit is niet helemaal objectief te beoordelen aangezien Rahdo 1 van de bordspel vloggers is die de meeste fouten maakt in zijn videos, wat komt door zijn aanpak en summiere voorbereiding ten opzichte van anderen. Ik kijk liever naar Paul Grogan (Gaming Rules) en Edward Uhler (Heavy Cardboard) waarbij je het vaak over 1 of 2 fouten hebt in plaats van de stortvloed die Rahdo heeft en zelfs met fout op fout het spel verkeerd speelt.

Dit doet weliswaar niks af van de manier hoe hij de spellen in de schijnwerper zet.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Ausonia
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2020, 14:03 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Mistharfare schreef:
Stijnhoofd schreef:
Op de voorbereiding na kan ik, na het zien van dit filmpje, direct zelf spelen met 95% van de regels juist. Dat is de kracht van Rahdo.

Dit is niet helemaal objectief te beoordelen aangezien Rahdo 1 van de bordspel vloggers is die de meeste fouten maakt in zijn videos, wat komt door zijn aanpak en summiere voorbereiding ten opzichte van anderen. Ik kijk liever naar Paul Grogan (Gaming Rules) en Edward Uhler (Heavy Cardboard) waarbij je het vaak over 1 of 2 fouten hebt in plaats van de stortvloed die Rahdo heeft en zelfs met fout op fout het spel verkeerd speelt.

Dit doet weliswaar niks af van de manier hoe hij de spellen in de schijnwerper zet.

Tip 1 bij Rahdo is dan ook altijd het aanzetten van de Klingon subtitles ;) Toegegeven, af en toe zit er wel eens een fikse blunder bij.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Ausonia
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2020, 14:05 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Stijnhoofd schreef:
Mistharfare schreef:
Stijnhoofd schreef:
Op de voorbereiding na kan ik, na het zien van dit filmpje, direct zelf spelen met 95% van de regels juist. Dat is de kracht van Rahdo.

Dit is niet helemaal objectief te beoordelen aangezien Rahdo 1 van de bordspel vloggers is die de meeste fouten maakt in zijn videos, wat komt door zijn aanpak en summiere voorbereiding ten opzichte van anderen. Ik kijk liever naar Paul Grogan (Gaming Rules) en Edward Uhler (Heavy Cardboard) waarbij je het vaak over 1 of 2 fouten hebt in plaats van de stortvloed die Rahdo heeft en zelfs met fout op fout het spel verkeerd speelt.

Dit doet weliswaar niks af van de manier hoe hij de spellen in de schijnwerper zet.

Tip 1 bij Rahdo is dan ook altijd het aanzetten van de Klingon subtitles ;) Toegegeven, af en toe zit er wel eens een fikse blunder bij.

Dat heb ik ook maar dan nog kan ik zeker begrijpen dat door de regelfouten, AP en warrige keuzes en beslissingen gedurende het spel mensen afhaken.

Het zou mij zelfs verbazen als je 1 video kan vinden waarin hij geen regelfout heeft gemaakt. :mrgreen:

Hij heeft voordat iemand het betwist openlijk aangegeven dat hij vaak na veel lezen, spelregels lezen en 1 keer spelen weinig voorbereiding doet. Het spel gaat dan op tafel en filmen maar. Waarbij anderen veel meer scripten zelfs de review kanalen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Ausonia
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2020, 15:04 
2. Scythe (2016)

Berichten: 101
Mistharfare schreef:
... Ik kijk liever naar Paul Grogan (Gaming Rules) en Edward Uhler (Heavy Cardboard) waarbij je het vaak over 1 of 2 fouten hebt in plaats van de stortvloed die Rahdo heeft en zelfs met fout op fout het spel verkeerd speelt.


Ik vind de uitleg van Paul Grogan aan de lange kant, maar die video's van Heavy Cardboard duren mij echt veel te lang. Dat eindeloos geneuzel tussendoor en er worden daar ook veel fouten gemaakt, die dan door de kijkers gecorrigeerd worden. En ook nog vragen tussendoor... Dan kijk ik liever naar Rahdo met de Klingon subtitles aan.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Ausonia
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2020, 15:14 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Jammer dat Rodney Smith niet zoveel Kickstarters games uitlegt met Watch it Played.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Ausonia
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2020, 22:12 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1200
Woonplaats: Woerden
Okay ausonia bekeken. Heel bijzonder, zit werkelijk van alles qua mechanisme in, zal vast goddelijk spelen. Vond de AI een beetje te bruut naar mijn smaak (althans die van Rahdo), en er zit veel extra in de kickstarter. Noem 1 spel die zoveel gameplay bevat.

Alleen, the veil heeft alles wat ausonia ook heeft maar dan beter, en betere (lees: non splendor) tekeningen als artwork, dus ik heb het al. En niet een AI maar twee complete campaigns. Maar voor wie The Veil niet heeft, is ausonia een absolute aanrader!

En om fomo niet getreurd, dit soort producten krijgt altijd een restart en je zult het na een jaartje gewoon in een webshop kunnen kopen. Zet het op je lijstje ;-)
Verwacht dat er ook een legacy-style campaign van zal uitkomen tzt.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Ausonia
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2020, 22:17 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1200
Woonplaats: Woerden
swoek schreef:
. En ook nog vragen tussendoor... Dan kijk ik liever naar Rahdo met de Klingon subtitles aan.

Rahdo is eigenlijk alleen geschikt voor simpele spelletjes. Zijn shoot over ausonia vond ik totaal kansloos. Zelfs als je de regels kent is het lastig te volgen, hij gooit alles door elkaar.

Aan de andere kant heb ik 4 1/2u lange videos van bijvoorbeeld Euthia ook maar vooral doorgespoeld. Gelukkig vond ik een korte versie, van 2 1/2 uur. Soort Mage Knight voor kleuters - die niets van kansen snappen. Gewoon gebackt.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Ausonia
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2020, 07:27 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Zie nu ook Dale of Merchants Kickstarter en twijfel tussen Ausonia en dale of Merchants.

https://www.kickstarter.com/projects/sn ... erchants-3


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Ausonia
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2020, 12:10 
Mr. group pledge
Avatar gebruiker

Berichten: 845
Woonplaats: Kaprijke, Belgiƫ
Edwin84 schreef:
Zie nu ook Dale of Merchants Kickstarter en twijfel tussen Ausonia en dale of Merchants.

https://www.kickstarter.com/projects/sn ... erchants-3


Van Dale of Merchants is er een crowdfinder, wat het een stuk goedkoper maakt.

_________________
Mijn BBG-profiel: Klik!
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Ausonia
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2020, 12:26 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Edwin84 schreef:
Zie nu ook Dale of Merchants Kickstarter en twijfel tussen Ausonia en dale of Merchants.

https://www.kickstarter.com/projects/sn ... erchants-3

Ik heb DoM ook even overwogen, maar voor solo play ga ik zeker voor Ausonia.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Ausonia
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2020, 13:29 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Zojuist besteld via Crowdfinder. Dale 1 samen met collection. Kan als het goed bevalt altijd nog de andere delen nemen.

Ook omdat deze gelijk leverbaar is. Denk dan nog na over Ausonia.

Stijn: Was jouw besluit puur op basis van Solo? Of ook gameplay?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Ausonia
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2020, 14:09 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Edwin84 schreef:
Zojuist besteld via Crowdfinder. Dale 1 samen met collection. Kan als het goed bevalt altijd nog de andere delen nemen.

Ook omdat deze gelijk leverbaar is. Denk dan nog na over Ausonia.

Stijn: Was jouw besluit puur op basis van Solo? Of ook gameplay?

Allebei uiteraard. Ik back geen spellen puur op solo-speelbaarheid, er moet wel qua gameplay een uitdaging in zitten. Heb het gevoel dat de solo-modus van Ausonia heel goed uitgewerkt is. Als ik kijk naar DoM zie ik een fantastisch spel met leuke mechanismen, maar lang niet alle content is speelbaar solo. (En ik geloof dat een vriend van me een eerdere DoM heeft.)

Andersom geldt dat ook; gameplay alleen is niet genoeg, er moet een goede solo-modus in zitten. Ik ga dat niet zelf zitten knutselen. Dat hoeven de makers trouwens ook niet te doen, want voor een bij de haren erbij gesleepte solo-modus (lees: stretch goal of add-on) pas ik doorgaans ook vriendelijk maar niet minder gemeend.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Ausonia
BerichtGeplaatst: di 02 jun 2020, 12:06 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1200
Woonplaats: Woerden
Er valt wel wat in te brengen tegen het voorgoed afserveren van bordspel dat solo mist.
Er is een AI gemaakt voor
- sagrada (had al een solo, maar die zoog); tevens een campaign modus;
- sunset over water;
- splendor.
Verder:
- Er zijn een paar randomizers gemaakt voor een bot voor Concordia.
- RotNS/RvdNZ heeft vanaf de 2e editie een solo.
- Massive Darkness heeft ook een AI deck (maar alleen voor de boss).

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Ausonia
BerichtGeplaatst: di 02 jun 2020, 13:31 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
kosterix schreef:
Er valt wel wat in te brengen tegen het voorgoed afserveren van bordspel dat solo mist.
Er is een AI gemaakt voor
- sagrada (had al een solo, maar die zoog); tevens een campaign modus;
- sunset over water;
- splendor.
Verder:
- Er zijn een paar randomizers gemaakt voor een bot voor Concordia.
- RotNS/RvdNZ heeft vanaf de 2e editie een solo.
- Massive Darkness heeft ook een AI deck (maar alleen voor de boss).


Los van dat alles, wanneer de eindgebruiker van een spel niet de moeite kan of wil nemen om zelf iets uit te printen, lamineren, etc., is dat ten nadele van het spel. Je kunt van de eindgebruiker niet verwachten hij zelf iets print/lamineert/etc. om een spel te kunnen spelen naar wens. Ik snap dat niet alle spellen solo in gedachten hebben, maar het niet aanwezig zijn van een solo-modus is voor sommigen een afknapper, zelfs als er DIY-opties beschikbaar zijn.

Terug on topic: voor degenen die de campaign gemist hebben is nu de Late Pledge optie geopend. Voor backers gaat de pledge manager deze week ergens open.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
33 berichten | Pagina 2 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Crowdfunding  
 Feed - Onderwerp - Ausonia  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

Ausonia



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®