Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 jun 2020, 14:00 
la Vida
Avatar gebruiker

Berichten: 498
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
Een artikel bij Vice over Klaus Teuber en zijn Catan:
"25 jaar geleden bedacht een Duitse orthodontist een spel waarbij onderhandelen en samenwerken centraal staat – niet wetende dat het wereldberoemd zou worden."

https://www.vice.com/nl/article/7kp8ve/catan-25-jaar


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 30 jun 2020, 22:10 
1. Robinson Crusoe (1958)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Leuk artikel, bij mij is de liefde voor spellen ook begonnen doordat mijn moeder Catan als kerst cadeau had gekocht. Jaren lang speelden we iedere kerst Catan!
En de spellen hobby was geboren :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020, 08:27 
Veenboer

Berichten: 161
Woonplaats: Nijmegen
Leuk artikel ja. Ook voor mij was Catan het allereerste bordspel :) Speel het nog regelmatig met veel plezier.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020, 12:12 
9. It's a Wonderful World (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Bij mij was niet Catan, maar juist Carcassonne die zorgde voor de spellen hobby zorgde.
Catan 10e jaars jubileumeditie heb ik aangeschaft maar zeer weinig gespeeld en Carcassonne speel ik nu nog steeds. Blijft voor mij de grootste topper van de twee.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020, 12:26 
6. Scythe (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
WTULTC schreef:
Bij mij was niet Catan, maar juist Carcassonne die zorgde voor de spellen hobby zorgde.
Catan 10e jaars jubileumeditie heb ik aangeschaft maar zeer weinig gespeeld en Carcassonne speel ik nu nog steeds. Blijft voor mij de grootste topper van de twee.

Carcassonne, Kolonisten, El Grande... het is moeilijk voorstelbaar dat er een tijd is geweest waarin dát de spellen waren die je speelde. En het magische moment van uitpakken van de doos van Kolonisten kan ik me nog levendig herinneren: dat modulaire bord, de houten gebouwtjes... en qua spel zóveel beter dan wat we hadden (Risk, kaartspelletjes, wat had je verder nog... stratego, my god..).
Wat betreft uitpakken vond ik Carcassonne teleurstellender: paar tegeltjes en vooral veel binnenwerk dat ik er meteen uit sloopte om plaats te maken voor de eerste twee uitbreidingen. Heb de doos nog steeds, inmiddels tot de nok gevuld met tegeltjes, meeples + een zak.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020, 13:20 
Avatar gebruiker

Berichten: 2091
Woonplaats: Eindhoven
Voor mij was Catan de trigger om me opnieuw in de bordspellen te verdiepen.
Mijn hele leven speelde ik al wat iedereen in de 70's en 80's speelde, en in mijn studententijd kwam daar Axis & Allies, Talisman en Diplomacy bij. En toenbleef het tien jaar stil.

Tot Catan dus. Een stagiair nodigde me bij hem thuis uit en we speelden het met zijn vieren (zijn en mijn geliefden deden mee). Daags erop meteen gekocht, met uitbreidingen. Binnen een maand had ik ook Carcassonne. Dat heb ik in de loop der jaren uiteindelijk veel vaker gespeeld maar bij de Catapult uitbreiding haakte ik af. Inmiddels heb ik zowel Catan als Carcassonne verkocht. Ik zou het wel weer spelen als iemand me vraagt, graag zelfs.
Voor een keertje dan.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020, 16:30 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 272
Pura Vida schreef:
WTULTC schreef:
Bij mij was niet Catan, maar juist Carcassonne die zorgde voor de spellen hobby zorgde.
Catan 10e jaars jubileumeditie heb ik aangeschaft maar zeer weinig gespeeld en Carcassonne speel ik nu nog steeds. Blijft voor mij de grootste topper van de twee.

Carcassonne, Kolonisten, El Grande... het is moeilijk voorstelbaar dat er een tijd is geweest waarin dát de spellen waren die je speelde.


Zeker Carcasonne speel ik nog regelmatig hoor :) . Wel aangevuld met andere spellen inmiddels, maar het blijft leuk. Catan ook, maar die heb ik zelf niet, dus die komt dan niet zo snel meer op tafel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020, 21:57 
la Vida
Avatar gebruiker

Berichten: 498
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
Catan werd bij ons, na uitbrengen van Nederlandse versie, al snel aangeschaft. De kinderversie "Kinderen van Catan" volgde voor de toen jonge kinderen. Daarna de volwassen versie veel gespeeld in verschillende uitvoeringen en uitbreidingen met de familie. Heden ten dage nog maar sporadisch op tafel. Maar zal altijd een 'gouwe ouwe' voor ons blijven.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 02 jul 2020, 09:25 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Mijn bordspelhobby is te typeren aan de hand van drie belangrijke spellen. De eerste daarvan was zeker Catan. (De tweede was Arkham Horror 2nd Edition, de derde Scythe.)

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2020, 20:18 
Boardgamebrothers
Avatar gebruiker

Berichten: 100
Woonplaats: Soest en Nijmegen
F: Wij staan bij onze aankomende podcast aflevering ook even stil bij dit spel. Voor mij de start van de hobby, wellicht dat het kaartspel daar nog meer aan heeft bijgedragen. Het verzamel aspect is in iedergeval door Catan begonnen.

Mijn doel is de houten versie compleet te krijgen. Helaas vragen ze voor de 5-6 spelers van steden en ridders echt belachelijke prijzen. Ik ben ook nog op zoek naar een vrij zeldzame uitbreiding 'De Vissers'.

Wellicht deze zomer eens Catan een eer bewijzen en met alle tegels een gigantisch spelletje opzetten! Lekker Catannen!

_________________
De Boardgamebrothers podcast, twee broers met een liefde voor bordspellen en alles wat daarbij komt kijken. Mark en Falco vertellen je er graag meer over Luister mee want Spelen verbroedert.
Check de podcast op:
https://boardgamebrothers.nl/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2020, 16:58 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
De bordspellenwereld was schijnbaar al veranderd toen ik ermee in aanraking kwam. Ik speelde destijds vooral Magic. Vinci, Torres, Puerto Rico, Eufraat & Tigris, Kardinaal & Koning en El Grande hebben mij uiteindelijk overgehaald. Catan heb ik nooit veel plezier van gehad. Niet mijn soort spel. Maar het is een klassieker gebleken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2020, 19:44 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
Bruno schreef:
Torres [...] Eufraat & Tigris.

Joepie, iemand die èn Torres èn E&T leuk vindt. Soms lijkt het wel of je die mensen nooit tegen komt.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2020, 20:04 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
JeVo schreef:
Bruno schreef:
Torres [...] Eufraat & Tigris.

Joepie, iemand die èn Torres èn E&T leuk vindt. Soms lijkt het wel of je die mensen nooit tegen komt.


Hier is er nog een, ik vind Torres en E&T leuk en - als bonus - ik heb een hekel aan RoboRally. :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2020, 22:19 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
JeVo schreef:
Joepie, iemand die èn Torres èn E&T leuk vindt. Soms lijkt het wel of je die mensen nooit tegen komt.

Beide speel ik zelden meer, door al het nieuws. Het was de tijd van de spellen met weinig opsmuk en een overzichtelijke ruleset. Van dat lijstje komt alleen Puerto Rico en Kardinaal & Koning nog wel eens op tafel.

En de originele RoboRally heb ik één keer gespeeld en dat was genoeg om genezen te zijn. Dan nog liever een potje Mens Erger je Niet.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2020, 22:19 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Erwin schreef:
Hier is er nog een, ik vind Torres en E&T leuk en - als bonus - ik heb een hekel aan RoboRally. :lol:

Niemand is perfect.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Beste van het Web  
 Feed - Onderwerp - Hoe Catan de bordspellenwereld veranderde  

Gebruikers die deze topic waarderen

kosterix

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

Kolonisten van Catan



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®