Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2020, 19:04 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Bordspelmania viert een dubbele verjaardag. Ter gelegenheid van deze verjaardag, vroegen we een aantal BSM-gebruikers naar de verschillen tussen vandaag en vijftien of tien jaar geleden, naar hun spelervaringen, hun spellen en natuurlijk ook naar Bordspelmania.

Na eerder in gesprek te gaan met oude rotten, starten we deze week met een interview met Pura Vida, een echte jongeling op dit forum, althans volgens zijn aanmeldingsdatum begin vorig jaar. Wat niet wegneemt dat hij op die periode al 479 berichten op Bordspelmania achterliet. Neem het van me aan: het is geen babygebrabbel. Naar eigen zeggen is Pura Vida afkomstig uit Montezuma, maar eerlijk, op dat punt geloof ik hem niet… Pura Vida is een familiespeler, die gaat voor een goed spel, maar even belangrijk: voor het gezelschap.

Hoe heb ik moderne spellen leren kennen? Hmmm. Daar bedoel je dus niet Risk, Klaverjas, de eerste CIVs of Diplomacy mee? Die spellen kreeg ik mee in studententijd. Jaren 80 en 90. Veel poolen, snookeren, voetballen en ja, ook eindeloze nachten met genoemde spellen. In de naweeën van die tijd heb ik Kolonisten leren kennen. En El Grande. En dat was wel een WOW-effect. “

“Daarna was het toch lang redelijk spellenloos bij mij in huis, dankzij werk en andere bezigheden. Tot de volgende fase aanbrak waarin onze kinderen groter werden. Eigenlijk begon dat met Metropolis. Spellen kopen om met kinderen te spelen. Remedie tegen al teveel televisie op regenachtige dagen. En gewoon superleuk met eigen gezin aan tafel. Dat ging zo goed, en sloeg bij ons alle zes zo aan dat de kast nu vol staat. Een familiespeler dus. Weinig tijd voor andere manieren van spellen spelen. Zojuist nog gemerkt toen ik even op BGA ging kijken in de verse BSM-groep daar. Ik kreeg helemaal de kriebels. Dat turen naar een scherm... dat is nou net precies wat ik NIET wil als ik een spelletje speel. Ik ben dus weer BGA-lid af. Spellen op tafel graag. Zit lang zat op de pc.”


Vanzelfsprekend is er veel veranderd in de spellenwereld. Wat herinner je je nog van de algemene bordspellenwereld van zoveel jaren geleden?
Ik herinner me dat die wereld echt veel beperkter en kleiner was. Spellenland 2005 en Spellenland 2020 is zoiets als het middeleeuwse boerenland vergeleken met de huidige metropolitane samenleving. Het spellenlandschap is onvoorstelbaar veel rijker geworden in die tijd.

Wat zijn de grootste verschillen met de spellenwereld van nu?
Vóór 1995 waren er enkele briljantjes te ontdekken in een trage vormeloze oersoep van spellen. BIG BANG: het ongeveer gelijktijdige verschijnen van El Grande en Kolonisten. NU is er overal kleur en variatie in een oneindig en immer uitdijend universum van spellen. Ik ben een fan van Gaia Project, was dat al duidelijk?

Kan je je nog iets herinneren over de periode dat je je hebt aangemeld op het Bordspelmaniaforum?
Dat ik dat best spannend vond. Ik ben zeer terughoudend online. Wars van forums en dergelijke. Facebook gebruik ik zelden en verder nergens actief. Maar de trek was te groot, het forum te leuk.

Waarom ben je lid geworden van Bordspelmania?
Belangrijkste reden was dat ik al jaren het forum afstruinde, leuke dingen las, informatie zocht en nooit iets terug deed. Ik dacht op gegeven moment: waarom geef ik zelf niet eens antwoord op een vraag? Waarom deel ik mijn eigen ideeën over een spel niet een keer? Als ik iets heb aan bijdragen van anderen, zouden anderen dan soms, heel soms niet ook iets aan mij kunnen hebben? Voor wat hoort wat, dacht ik.

Waarom is Bordspelmania als Nederlandstalig forum voor jou belangrijk?
Ach al dat spelletjes gedoe is natuurlijk overbodig, onnuttig, net als theater dat is, of kijken naar een schilderij, of een rondje fietsen door de polder. Maar wat maken al deze nutteloze bezigheden mij toch blij. En dus: ja, BSM is ontzettend belangrijk, want ik word blij van spelletjes en ik word blij van lezen over spelletjes.

Is Bordspelmania vooral een plaats voor spelers of ook voor anderen uit onze spellenwereld?
Ik denk dat iedereen in de spellenwereld veel heeft aan dit forum. Er staat zo veel op.

Hoe zag jouw persoonlijke spellenomgeving er in die periode uit? En hoe zit dat vandaag?
Ik speelde 'vroeger' vooral met vrienden en vandaag vooral met familie. Het ontstaan van mijn eigen gezin valt toevalligerwijze samen met het ontstaan van de enorme spellenwereld. Eerste kind 2007. 7 Wonders kwam net uit. Ik bedoel maar…

Als je jouw activiteiten op spellengebied van tien jaar geleden vergelijkt met die van nu, wat zijn dan de grootste verschillen en gelijkenissen in jouw spellenbeleving?
Ik speel veel meer spelletjes dan tien jaar geleden. Vooral omdat de kinderen groter worden maar ook omdat het aanbod steeds groter wordt.

Wat waren vijftien jaar geleden jouw vijf favoriete bordspellen? Welke vijf spellen zijn dat vandaag?
Vijftien jaar geleden speelden we dikwijls Kolonisten, Puerto Rico, El Grande, Carcassonne en de oude klassieker Risk. Nu spelen we vooral Wingspan, Gaia Project, Terraforming Mars, Scythe en Concordia.

Hou je van speluitbreidingen?
Als ik een spel helemaal verslind, dan is de uitbreiding een heilige graal. Zoals ik me kan verheugen op een nieuwe plaat van de Stones of Radiohead, of een nieuw boek van Wolkers of Van der Heijden, zo kijk ik inmiddels ook uit naar de volgende uitbreiding van Wingspan.

Welke speluitbreidingen waren toen je favorieten? Welke uitbreidingen zijn dat nu?
De uitbreidingen van Scythe zijn allemaal raak. En Wingspan mag van mij de hele wereld aan vogels bevatten. De uitbreidingen van Carcassonne waren ook een must, met name de eerste twee.

Bezit je een zeer uitgebreide spellencollectie? Of vind je het net belangrijk om de aantallen onder controle te houden?
Ik heb rond de honderdtwintig spellen, denk ik? Een grote kast vol. Dat blijft zo. Eén erin, één eruit.

Hoeveel spellen had je vijftien jaar geleden en hoeveel heb je er nu?
Vijftien jaar geleden had ik bijna niets en speelde ik veel van en met anderen. Nu heb ik alles wat ik wil. En wat mijn gezin wil spelen.

Is de aard en samenstelling van je spellencollectie sterk gewijzigd over deze periode?
Ja dus. Zie boven. Vooral het echte grote bordspel is iets van de laatste jaren, nietwaar?

Als je onze webstek van enkele jaren geleden vergelijkt met de huidige site zijn er dan verschillen?
Ik zie niet veel verschil, maar ik ga dan ook niet zo ver terug.

Welk nog actief forumlid vind je bijzonder?
Geen leden specifiek. Maar ik vind de mensen die aardig én adequaat reageren op vragen, of gewoon een leuk verhaal hebben af en toe, het leukst.

Wat is voor jou de belangrijkste reden om vandaag actief te zijn op Bordspelmania?
De informatie: geven en nemen. En af en toe mijn ei kwijt kunnen over een spel en het spelen.

Wat vind je van de Bordspelmania-spellendatabase?
Ik waardeer het meest de spellendatabase met alle korte reviews. Die is van onschatbare waarde. Natuurlijk staat er onzin tussen, maar verreweg de meeste bijdragen zijn adequaat en leuk om te lezen. En ze helpen echt om keuzes te maken. Ik probeer nooit spellen, maar koop ná lezing van reviews op BSM en BGG. Nog nooit teleurgesteld in een spel dat ik op basis daarvan in huis haalde.

Geef jij spellenwaarderingen op Bordspelmania?
Ja, sinds kort dus ook ja. Ik doe dat omdat ik hoop dat mijn stukjes anderen weer helpen om een goed beeld te krijgen van een spel.

Als je één ding aan ons forum zou mogen veranderen, wat zou dat dan zijn?
Het jasje is een beetje gedateerd. Geenszins ergerlijk, maar een rijtje nieuwe spellen en een andere kleur… waarom niet? O ja en nog iets, ik heb niks met al die verkoop acties op BSM. Liever lees ik gewoon verhaaltjes over spelletjes, eigen belevenissen, ervaringen enzovoort.

Wat mogen we nooit veranderen aan Bordspelmania?
Het karakter en de nadruk op informatie en elkaar helpen en lekker leuteren over spelletjes. Het is gewoon een heerlijk forum. Punt.

Dank je Pura Vida voor dit interview. We kijken ook in de toekomst uit naar je berichten en spellenwaarderingen.






Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Bordspelmania jubileum - interview Pura Vida  

Gebruikers die deze topic waarderen

Pura Vida

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

Bordspelmania, jubileum



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®