Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



4 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Getaway Driver
BerichtGeplaatst: di 08 sep 2020, 22:10 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Achtervolging in Napels

Get away driver is een spel met assymetrische doelen. 1 speler kruipt in de huid van durfal, stuntrijder, opportunist en probeert de stad te ontvluchten. De andere speler probeert dit met man en politiemacht te vermijden.


Foto: Sander vA

In getaway driver is de tafel het speelvlak. Gaande weg wordt deze gevuld met tegels en zo maakt de stad zich kenbaar. Bij de start van het spel is de afstand tussen politie en voortvluchtige 2 velden groot. De achtervolging begint!

De politie luidt de start van een ronde in door ervoor te zorgen dat zowel rechts, links als voor de voortvluchtige een stadstegel ligt. Deze tegels worden blind getrokken, door de politie bekeken en vervolgens gedekt op het speelvlak gelegd. De voortvluchtige, de chauffeur zeg maar, kiest een tegel, legt deze open en past de gevolgen toe. Daarna bewegen de politievoertuigen. Kinderlijk eenvoudig eigenlijk.

Er zijn 3 types stadstegels. Groene tegels bieden vrije doorgang aan zowel politie als voortvluchtige. Rode tegels vormen obstakels. De chauffeur kan deze mits een gepaste stunt ontwijken. (Bij de start van het spel kiest de voortvluchtige 5 actie/stuntkaarten.) Politievoertuigen crashen als ze op een obstakel belanden.
Oranje tegels worden alleen van een obstakel voorzien als de voortvluchtige roekeloos rijdt. Zijn beslissing.
Soms bevatten stadstegels een politiebadge met punten. Deze punten kan de politie aanwenden om extra voertuigen met extra mogelijkheden in te zetten. Een helikopter bijvoorbeeld kan obstakels ontwijken.

De bestuurder van de vluchtwagen start het spel met 5 actiekaarten. Een actiekaart kan ingezet worden om een bepaald obstakel te ontwijken (stunt) of om een speciale actie, bijvoorbeeld extra gas geven, uit te voeren. Na gebruik wordt een actiekaart open op tafel gelegd. Daarna kan ze nog éénmaal aan de hand van een bergplaatsfiche geactiveerd worden. Bergplaatsfiches worden bij de start van de achtervolging in de buurt van de vluchtauto ‘rondgestrooid’ en kunnen tijdens het spel verzameld worden door ernaartoe te rijden.

Na elke beurt wordt gecontroleerd of de chauffeur achtervolgd wordt. Dat is zo als tenminste één politievoertuig op dezelfde tegel als de vluchtauto staat. Als dat 3 keer na elkaar gebeurt, wordt bijgehouden op een achtervolgingsmeter, wint de politie. De chauffeur ontsnapt uit de klauwen van politie via de laatste stadstegel.


Foto: Sean Peck

Getaway Driver ziet er best leuk uit. Wie dat wenst kan de houten speelstukken met de meegeleverde stickers opsmukken. Mijn poging daartoe heb ik gestaakt omdat ik niet altijd met zekerheid de eindbestemming van een sticker kon achterhalen. Degene die ik wel kleefde, komen ook los. De uitgever voorziet ook 3 hindernissen. De kwaliteit en zinvolheid daarvan hoeft niet bejubeld.

Getaway Driver belooft spanning en chaos van een ware achtervolging door het Napels van 1968. Als het spel gestript wordt van toeters en bellen blijft daar weinig van over. Richting kiezen en hopen op een goede tegel is de taak van de chauffeur. Tegels leggen in de hoop dat de chauffeur een gunstige richting kiest belangt de politie aan. Niet echt een garantie op speelplezier.

Er is nood aan sfeer verhogende elementen. Die worden voorzien in de vorm van bergplaatsfiches, actiekaarten, extra politievoertuigen met speciale eigenschappen, tegels met groen, oranje of rood licht, binnenstadstegels, en een variant met gebeurteniskaarten.
Hoewel dat allemaal spannend en uitdagend lijkt, wringt het schoentje daar een beetje vind ik. Inherent aan extra elementen zijn extra spelregels en die missen heel wat duidelijkheid.
De spelregels ervoer ik in die mate onduidelijk dat de zin om het spel te spelen steeds kleiner werd. De chauffeur verliest bijvoorbeeld als hij niet in staat is om te bewegen. Ik kan echter niet op de proppen komen met een voorbeeld daarvan. Als de chauffeur niet de gepaste stunt kan uitvoeren, keert hij terug naar zijn vertrekplaats. Dit geldt als beweging. Dat vermoed ik tenminste omdat er een regel gewijd is aan dit terugkeren naar af. Keert u op die manier terug naar een tegel met obstakel dan verdwijnt dit obstakel gewoon vanzelf. Komt u op een tegel met T splitsing terecht, dan mag u toch rechtdoor rijden. Deze heb ik moeten opzoeken. Zo zijn er wel nog een aantal zaken niet duidelijk of worden spelregels makkelijk vergeten.

In de rol van politieagent mis ik spelbeleving en mogelijkheden. De chauffeur scoort op dat gebied net iets beter.
Dat spelers de spelregels niet duidelijk vinden, moeten ze bij 999 Games geweten hebben. De fora daaromtrent staan vol smeekbedes naar verduidelijking. Helaas is er niet of niet voldoende naar gehandeld. Jammer, want een iets meer gestroomlijnde versie had mij als familiespel waarschijnlijk wel kunnen overtuigen. Nu probeer ik mijn zoon – als hij hierom vraagt – tot andere gedachten te brengen.

Getaway Driver kan solo en mits toevoeging van een extra exemplaar ook met 4 gespeeld worden. Ik ben geen fan van solo varianten. Geef mij dan maar iets van Smart Games. Ik kan daar met andere woorden niks zinnig over vertellen.


  • 999 Games (2020)
  • Auteur: Jeff Beck
  • Artwork: Ryan Goldsberry
  • 2 spelers vanaf 12 jaar
  • 30 minuten
  • Adviesprijs: 20€


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Getaway Driver
BerichtGeplaatst: vr 18 sep 2020, 10:09 
Boardgamebrothers
Avatar gebruiker

Berichten: 100
Woonplaats: Soest en Nijmegen
Het leek mij op het eerste gezicht een leuk spannend twee speler spel, maar inderdaad de spelregels dragen niet bij aan dit plezier, daarnaast miste ik ook echt de interactie en het spannende gevoel dat je achtervolgd werd.

_________________
De Boardgamebrothers podcast, twee broers met een liefde voor bordspellen en alles wat daarbij komt kijken. Mark en Falco vertellen je er graag meer over Luister mee want Spelen verbroedert.
Check de podcast op:
https://boardgamebrothers.nl/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Getaway Driver
BerichtGeplaatst: vr 18 sep 2020, 21:43 
Jakkiebak!

Berichten: 62
Woonplaats: Baarn
Getaway driver kan ik wel waarderen.

De regels rondom het bewegen zijn in het begin niet lekker uit de handleiding te halen, daar ben ik het zeker mee eens. Maar nadat ik het begrip had ging het eigenlijk heel soepel en vond ik alles best logisch.

Daarna wordt het leuk kat en muis spelletje, elke speler in zijn eigen rol.
Het thema van de achtervolging komt naar mijn idee leuk terug in de spelbeveling.

Filmpjes over de regels:
Getaway Driver - Official How to Play
Getaway Driver - "Pursuing" Overview

_________________
10 laatste:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Getaway Driver
BerichtGeplaatst: za 19 sep 2020, 18:07 
kooiker

Berichten: 706
Ik vind het ook wel een leuk spel. De spelregels winnen inderdaad niet de schoonheidsprijs. Maar inmiddels zijn er gelukkig wat meer videofilmpjes met uitleg, dat scheelt. Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk, als je eenmaal door hebt speelt het vlot en is het een prima kat en muis spel. Ik ben er niet goed is, en manlief wint meestal maar dat mag de pret niet drukken.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
4 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Getaway Driver  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Tags

+12, 2 spelers, 2020, 999 Games, Getaway Driver, Jeff Beck, Ryan Goldsberry, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®