Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





26 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Spirit Island?
BerichtGeplaatst: di 15 sep 2020, 10:32 
5. Brass: Birmingham (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
Spirit Island, op BGG hoog aangeprezen coop, maar niet in NL taal. Wat ik me nu afvroeg: hoe taalafhankelijk is dit spel nou echt? En hebben BSM leden positieve of negatieve ervaringen met dit spel en zo ja welke? Waar is het spel mee vergelijkbaar? Hoe is de solo modus?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Spirit Island?
BerichtGeplaatst: di 15 sep 2020, 10:58 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1057
Woonplaats: Beverwijk
Spirit Island stond afgelopen jaar nr 1 in de top 200 van de 1 player guild op BGG.
Dat zegt genoeg over de algemene mening.

Persoonlijk vond ik het niet prettig spelen, omdat je met 2 spirits speelt en erg veel in de gaten moest houden. Een behoorlijke hersenkraker.

De handleiding vond ik ook vrij lastig om doorheen te komen. De instructie videos op bgg had ik echt nodig om die te doorgronden.

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Spirit Island?
BerichtGeplaatst: di 15 sep 2020, 11:05 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Ik vind het een bijzonder uniek spel en heb het met veel plezier 1 keer gespeeld. Ik zou zeggen dat het spel bovengemiddeld taalafhankelijk is.

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Spirit Island?
BerichtGeplaatst: di 15 sep 2020, 11:22 
2. Pax Renaissance (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 135
Woonplaats: Zoetermeer
Pura Vida schreef:
Spirit Island, op BGG hoog aangeprezen coop, maar niet in NL taal. Wat ik me nu afvroeg: hoe taalafhankelijk is dit spel nou echt?


Volledig. Iedere kaart en ieder karakter heeft tekst, soms lappen tekst die je nodig hebt om het effect van de kaart te kennen.

Citaat:
En hebben BSM leden positieve of negatieve ervaringen met dit spel en zo ja welke?
Ik heb beide :-) Spirit Island zit nu hoog in m'n favoriete spellen, maar de eerste keren was het ellende. Het is behoorlijk complex en door de opbouw van het spel zit je vaak mis voordat je de flow een beetje kent. Je snelle kaarten gaan eerst, dan de kolonisten en dan gaan je langzame kaarten. Je moet over je langzame kaarten dus heel goed nadenken. Verder toch wel een redelijk hoge complexiteit en daar waren we misschien nog niet helemaal klaar voor. Enige nadeel van het spel vind ik de verhaallijn. Als je wint is dat vaak "opeens"... je kijkt eens goed naar het bord en zegt "hmm... volgens mij hebben we gewonnen."

Citaat:
Waar is het spel mee vergelijkbaar?

Pff...geen idee...

Mechanisch
Het is een beetje een engine builder op je Spirit (door bepaalde acties te kiezen kun je steeds meer energie / acties krijgen). Iedere Spirit is een unieke motor, dus voor ieder wat wils.

Het is ook een beetje een hand builder / hand management spel. Je probeert een steeds sterkere hand met kaarten samen te stellen. Die past bij de engine die je aan het bouwen bent.

Spellijn
Tijdens een beurt kies je een 'groei' optie voor je spirit, daarmee kun je "aanwezigheid" die opgesloten zit op je bord verplaatsen naar de kaart en energy/acties/specials vrijspelen. Dan kies je kaarten waarmee je effecten op het bord hebt en probeert invaders van het bord te halen. Met als doel de invader te slopen en bang te maken. Je wint als er je de kolonisten onder de duim hebt. Eerst je snelle acties.

Dan komen de invader, die gaan aanvallen (schade doen aan het eiland en bewoners, bouwen (lvl 1 bouwt lvl 2, lvl 2 bouwt lvl 3, lvl 3 bouwt extra lvl 2), verkennen in random gebied (lvl 1 invaders). Het deck wat dit drijft wordt steeds sterker en als het op is verlies je.

Dan komen je langzame acties.

Citaat:
Hoe is de solo modus?


Solo modus heb ik eigenlijk nooit bekeken, aan de reactie hierboven te zien is er eentje. Wat ik heb gedaan is gewoon met 1 spirit het spel spelen en dat is een prima puzzel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Spirit Island?
BerichtGeplaatst: di 15 sep 2020, 23:32 
3. Ark Nova (2021)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
Dank voor jullie antwoorden. Heb ik wat aan. BGG ook nog even doorgesnuffeld. Reviews zijn best goed. Van mensen die dezelfde spellen in hun top10 hebben staan als ik. Thema spreekt me aan. Complexiteit eigenlijk ook. En tegen de tijd dat de kinderen het kunnen spelen, kennen ze Engels. Tot die tijd speel ik solo of met so. Spel is onderweg.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Spirit Island?
BerichtGeplaatst: do 17 sep 2020, 12:10 
4. Gaia Project (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
Saaur schreef:
Spirit Island zit nu hoog in m'n favoriete spellen, maar de eerste keren was het ellende. Het is behoorlijk complex en door de opbouw van het spel zit je vaak mis voordat je de flow een beetje kent.


Enfin, het spel is binnen, gisteren voor het eerst solo gespeeld en dit citaat zegt het wel voor nu. Met name over die eerste keer. :)
Dat regelboek is moeilijk om doorheen te komen, ik kwam er nauwelijks achter wat ik nou eigenlijk wel/niet kan/mag/moet doen, en er staan veel te veel verwijzingen in. Ik blijf bladeren, joh. Check pagina zus, kijk in de kantlijn dáár, zie paragraaf zo... geen voorbeeld van soepelheid, dat regelboek.
Het spelmateriaal viel me trouwens een beetje tegen. Priegelig vooral. En die standaard insert slaat nergens op. Kaarten en borden vind ik trouwens wél erg mooi. En de uitvoering van de invaders in plastic en de bewoners en spirits in hout is thematisch natuurlijk erg geinig.

Snel weer eens proberen, want eerlijk is eerlijk: dit soort gezeur over ingewikkelde regelboekjes bezig ik altijd in het begin van meer complexe spellen. Wordt vervolgd.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Spirit Island?
BerichtGeplaatst: vr 18 sep 2020, 10:02 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1200
Woonplaats: Woerden
SI uitspelen vind ik erg knap.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Spirit Island?
BerichtGeplaatst: vr 18 sep 2020, 14:10 
9. Earth (2023)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
kosterix schreef:
SI uitspelen vind ik erg knap.

Hahaha, dank je. Vond ik nou ook. Spelletje 3 inmiddels gedaan. Was in half uurtje klaar. Kansloos. Of ik doe iets verkeerd of dit is gewoon masochisme op bordspelformaat. Ik blijf proberen. Niet metéén in de verkoop weer. :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Spirit Island?
BerichtGeplaatst: vr 18 sep 2020, 14:26 
1. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
Pura Vida schreef:
kosterix schreef:
SI uitspelen vind ik erg knap.

Hahaha, dank je. Vond ik nou ook. Spelletje 3 inmiddels gedaan. Was in half uurtje klaar. Kansloos. Of ik doe iets verkeerd of dit is gewoon masochisme op bordspelformaat. Ik blijf proberen. Niet metéén in de verkoop weer. :lol:


Wat niet hielp is dat ik de verkeerde kaarten (oceaan) bij mijn bordje (rivier) pakte. Kwam ik net achter dankzij een slimmerik op bgg. Snapte er al helemaal niks meer van. :lol: En door...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Spirit Island?
BerichtGeplaatst: za 19 sep 2020, 07:07 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 240
Woonplaats: Beusichem
Ik ben licht geprikkeld door deze topic. Ik houd van een uitdaging! Mocht je hem van hand willen doen, houd ik me aanbevolen.

_________________
"Rock over London. Rock on Chicago."


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Spirit Island?
BerichtGeplaatst: za 19 sep 2020, 07:34 
7. Concordia Venus (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
Haha Micky, zal er aan denken maar voorlopig blijft ie. Gisteren zelfde spirit geprobeerd met de goede kaarten dit keer. Begon nog heel aardig, maar zag uiteindelijk mijn verlies al snel aan komen. Geen houden aan, al die invaders die het eiland koloniseerden als een schimmel. En ik snap er nog steeds weinig van, wat nou de bedoeling is en alles.
Misschien omdat mijn twee zoons er de laatste weken weer vaak mee bezig zijn, maar ik kreeg ook nét even teveel het gevoel dat ik een ingewikkeld soort Pokémonnetje aan het spelen was. En Pokémon is niet mijn ding, zal ik maar zeggen.
Nee, ook gisteravond was niet mijn Spirit Island doorbraak.
Als troost een potje Viticulture er achteraan gespeeld. Verloor ik ook, maar wat een fijn en soepel spel is dat. Zeker na zo'n stroeve eiland-ervaring.
Wordt vervolgd.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Spirit Island?
BerichtGeplaatst: zo 20 sep 2020, 09:45 
5. Brass: Birmingham (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
Herstel. Spirit Island blijft toch niet. Voor mijn gevoel vaak genoeg geprobeerd, gisteren nog, maar Spirit Island is niet mijn spel. 6x gespeeld: 2x verkennen met fouten, 2x gewonnen, 2x verloren. Allemaal solo. Multi gaan we niet proberen want ik heb geen zin het hier in huis uit te leggen.

Thema vind ik uitstekend. Kolonisten in omgekeerde vorm. Verdrijf de invaders is het doel. Met je eigen spirits die de oorspronkelijke bewoners helpen. Alleen pakt dat thema wel erg historisch correct uit: de indringers bouwen en vernietigen en op een  bepaald punt in het spel zie je je verlies al van mijlenver aankomen. Die oorspronkelijke bewoners zijn kansloos. Net echt. Het ergste is daarbij dat jij als speler met je geesten daar niks meer aan kunt doen. Ook dat klopt natuurlijk, want geesten bestaan helemaal niet. Maar of dat nou leuk is?

Winnen kán wel. Als je de goede powerkaarten krijgt, de goeie fearkaarten omdraait of net een gelukkie hebt met de invaderkaarten. En dat is dus driemaal "kaarten" in één zin. Een kaartspel dus. Dat is Spirit Island. Wat mij betreft niet het beste kaartspel.

Ja, je kunt plannen, en rekenen, en puzzelen, met de kaarten die je krijgt, maar het spelsyseem is verder gortdroog en heel erg stroef. En repetitief: zet mannetjes neer, bouw dorpjes en stadjes, vervuil de grond. En nog een keer. En nog eens..
En het "defend this" en "damage that" is mij veel teveel Pokémon.

Spelmateriaal tot slot is op zijn zachtst gezegd priegelig. Gewoon niet zo mooi ook. Artwork idem. Daar heb je een vergrootglas voor nodig.

Nee, na 6 spelletjes hou ik het voor gezien. Een 5 voor het thema en de poging. Geen spijt. Wel marktplaats. Tijd voor een potje Terraforming Mars, wél een goed kaartspel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Spirit Island?
BerichtGeplaatst: zo 20 sep 2020, 10:22 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1057
Woonplaats: Beverwijk
Precies het gevoel wat ik er ook bij had.

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Spirit Island?
BerichtGeplaatst: zo 20 sep 2020, 11:55 
4. Gaia Project (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
usurper schreef:
Precies het gevoel wat ik er ook bij had.

Ja, jammer is het wel. Misschien, zat ik net te denken, is het ook nog iets anders. Het thema zelf is negatief. Je vecht tégen iets, je breekt af, probeert te vernietigen. Misschien is dat nog wel wat me het meeste tegenstaat eigenlijk. Verreweg de meeste spellen die ik graag speel, zijn juist opbouwend van aard en positief.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Spirit Island?
BerichtGeplaatst: zo 20 sep 2020, 17:21 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Pura Vida schreef:
usurper schreef:
Precies het gevoel wat ik er ook bij had.

Ja, jammer is het wel. Misschien, zat ik net te denken, is het ook nog iets anders. Het thema zelf is negatief. Je vecht tégen iets, je breekt af, probeert te vernietigen. Misschien is dat nog wel wat me het meeste tegenstaat eigenlijk. Verreweg de meeste spellen die ik graag speel, zijn juist opbouwend van aard en positief.
Uitgaande van die gedachte: Wat vindt je dan van Pandemic?


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
26 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Spirit Island?  

Gebruikers die deze topic waarderen

Ghuda

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Tags

Spirit Island



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®