Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 sep 2020, 12:02 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Vanochtend werden in Amersfoort de nominaties voor de Nederlandse Spellenprijs 2020 bekendgemaakt. Vanwege de COVID-19-maatregelen vond de bekendmaking noodgedwongen plaats in een beperkte kring. De organisatie schakelde daarom naar moderne technieken en maakte de bekendmaking live beschikbaar langs het eigen YouTube-kanaal.

Vanaf dit jaar reikt de NSP prijzen uit in drie verschillende categorieën: Familie, Kenners en Experts. Zo wil de jury graag de juiste spellentips geven voor de juiste doelgroep. Voorzitter Niek Ederveen presenteerde de bekendmaking van de nominaties. Het juryoordeel werd telkens kort toegelicht door jurylid Lies Spruit. De vertegenwoordigers van de genomineerde speluitgevers namen telkens in dank de nominatie aan. Hier en daar lichtten zo ook al een tip van de sluier op naar toekomstige uitgaves. Opvallend dit jaar is dat op één nominatie na, deze voor Jumping Turtle Games, alle nominaties verdeeld worden tussen 999 Games en White Goblin Games. De jury lichtte dit ook kort toe.



Genomineerd in de categorie Familie:
  • De Zoektocht naar El Dorado: ontworpen door Reiner Knizia
    voor 2-4 spelers en uitgegeven door 999 Games
  • Menara: ontworpen door Oliver Richtberg
    voor 2-4 spelers en uitgegeven door 999 Games
  • Point Salad: ontworpen door Shawn Stankewich, Molly Johnson en Robert Melvin
    voor 2-6 spelers en uitgegeven door White Goblin Games





Genomineerd in de categorie Kenners:
  • De Crew: ontworpen door Thomas Sing
    voor 2-5 spelers en uitgegeven door 999 Games
  • De Taveernen van de Oude Stad: ontworpen door Wolfgang Warsch
    voor 2-4 spelers en uitgegeven door 999 Games
  • Tiny Towns: ontworpen door Peter McPherson
    voor 1-6 spelers en uitgegeven door White Goblin Games





De genomineerden in de categorie Nederlandse Spellenprijs – Experts:
  • Architecten van het Westelijk Koninkrijk: ontworpen door Shem Phillips en Sam Macdonald
    voor 1-5 spelers en uitgegeven door White Goblin Games
  • Crown of Emara: ontworpen door Benjamin Schwer
    voor 1-4 spelers en uitgegeven door 999 Games
  • Teotihuacan: ontworpen door Daniele Tascini
    voor 1-4 spelers en uitgegeven door Jumping Turtle Games





De Nederlandse Spellenprijs, de kwaliteitsprijs voor in het Nederlands gepubliceerde gezelschapsspellen, wordt dit jaar reeds voor de twintigste keer uitgereikt. Vanaf dit jaar reikt de jury adviezen uit in drie categorieën. Een familiespel is zonder meer geschikt voor een groot publiek, waaronder kinderen vanaf acht jaar. Een kennerspel is geschikt voor een publiek vanaf ongeveer tien jaar dat een spel van anderhalf uur met wat meer spelregels weet te waarderen, waarbij het spel wel in een kwartier uit te leggen valt. Een expertspel tenslotte is geschikt voor spelers met al wat meer speelervaring.

De NSP-vakjury bestaat uit negen deskundigen uit de Nederlandse spellenwereld. Van een oprichter van een spellenclub of –evenement tot een spelfotograaf, van een recensent voor blog of tijdschrift tot een winkelier: ze hebben allemaal gemeen dat ze het betere spel een warm hart toedragen. De voorbije maanden hebben zij meer dan honderd bord- en kaartspellen die de in het Nederlands verschenen tussen 1 juli 2019 en 30 juni 2020 gespeeld en samen besproken om een goed oordeel te kunnen vellen over de kwaliteit, het speelplezier en de originaliteit van de spellen. Vandaag presenteerde de Nederlandse Spellenprijs dan de negen genomineerden in de drie genoemde categorieën.

Later dit jaar worden uit deze nominaties de uiteindelijke winnaars gekozen. In oktober komt de jury bijeen om de winnaars van de Nederlandse Spellenprijs in de drie categorieën te bepalen. In november worden dan de winnaars bekendgemaakt. Ook dan zal de uitreiking van de Nederlandse Spellenprijs noodgedwongen in beperkte kring plaatsvinden en voor het grote publiek weer integraal te volgen zijn op het YouTube-kanaal van de Nederlandse Spellenprijs. De organisatie van de Nederlandse Spellenprijs vindt plaats onder auspiciën van Ducosim, de landelijke spellenvereniging met circa 750 leden.


Websites:


Je kan de opname van de bekendmaking Nominaties 2020 herbekijken:



Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 19 sep 2020, 12:33 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Mooie nominaties dit jaar. Ben benieuwd wie er winnen. De ene categorie is wat spannender als de andere.

Vind het wel opmerkelijk dat El Dorado en Tiny Towns niet voor dezelfde categorie zijn genomineerd.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 19 sep 2020, 14:09 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Ik vond het super om vanuit huis naar de bekendmaking te kunnen kijken en fijn om de gezichten achter de uitgevers te zien nu we een jaar hebben zonder beurzen. Het is een mooie lijst van 3x3 spellen geworden en de achtergrondinformatie van 999, WGG en JTG was interessant om erbij te krijgen. Ik hoop dat deze aanpak vanaf nu altijd gehanteerd zal worden.

Ik vraag me wel sinds vanmorgen af: Waar was Irma Sluis? Is ze er volgend jaar bij? Ik ben zo benieuwd hoe ze White Goblin en Jumping Turtle in gebarentaal laat zien!


_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door mazinho op za 19 sep 2020, 22:33, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: za 19 sep 2020, 15:09 
6. Stoom: Rails, Roem en Rijkdom (2009)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Hele mooie nominaties.
Van mij mogen Point Salad, Taveernen van de oude stad en Architecten van het Westelijk Koninkrijk winnen.
Maar ik denk dat het 3 anderen worden... Ik denk: Zoektocht naar El Dorado, De Crew en Teotihuacan


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 19 sep 2020, 17:36 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Ik verwacht El Dorado, the Crew en Architecten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 20 sep 2020, 07:56 
9. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Edwin84 schreef:
Vind het wel opmerkelijk dat El Dorado en Tiny Towns niet voor dezelfde categorie zijn genomineerd.


Vind ik ook!

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 20 sep 2020, 07:56 
10. Azul (2017)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Edwin84 schreef:
Ik verwacht El Dorado, the Crew en Architecten.
+1

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 20 sep 2020, 16:09 
7. Azul (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Zo mogen ze het voor mij altijd wel bekend maken. Was leuk om eens gezichten te zien en wat meer info over spellen en keuzes die uitgevers moeten maken mee te krijgen.

De keuze voor Crown of Emara bij expert spellen vond ik wel opvallend want persoonlijk vind ik dat spel niet moeilijker dan Taverne van de oude stad. Die twee spellen liggen voor mijn gevoel heel dichtbij elkaar qua moeilijkheidsgraad.

Bij familiespel maakt het voor mij niet heel veel uit tussen Point Salad of El Dorado. Denk dat het El Dorado gaat worden omdat daar net iets meer in zit qua thema en spelbeleving.

Bij kennersspel hoop ik dat het de Crew gaat worden. Inmiddels 125x gespeeld en ik kan er nog steeds geen genoeg van krijgen. Top slagen spel!

Bij expertspel heb ik tot nu toe alleen Crown of Emara gespeeld en die vind ik eigenlijk te licht voor deze categorie al is het scoregedeelte wel vrij uniek.
Architect ga ik binnenkort spelen en aan die andere waag ik mij denk ik niet aan onder die te heftig voor mij is.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2020, 11:31 
4. King of Tokyo (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Gisteren Architecten voor het eerst gespeeld en ook nog gewonnen, dus nog moet ik eigenlijk alleen nog maar Teotihuacan spelen en dan heb ik alle genomineerden gespeeld. Alleen is die volgens mij wel zo heavy dat ik daar niet aan toe ga komen.

Architecten vond ik zelf wel leuk. Persoonlijk zelfs leuker dan Rovers van de Noordzee. Met name het gevangen nemen van de werkers van de andere is leuk gevonden. Ook grappig dat de andere spelers dan gelijk denken dat ze de volgende beurt wel in de gevangenis gegooid gaan worden. Niets is minder waar, je kunt ook bewust de werkers van anderen bij je laten staan zodat je ze ongeveer dwingt om geld te betalen (belasting en algemene voorraad) om ze bij jou te kunnen pakken. De zwarte marktactie lijkt wat ondergeschikt, maar als er 2 poppetjes in staan dan kan elk moment de gevangenis 'afgaan' en dan krijg je eventueel een schuld (minpunten, die je wel weer kunt wegwerken). Degene die helemaal boven aan de kathedraal kwam bij ons eindigden uiteindelijk als laatste (kwam ook omdat ze denk ik te snel daarin investeerde). Beurten gaan lekker snel en scores lagen best dichtbij elkaar 25 tot 35 bij ons.

Als ik het dan vergelijk met Cown of Emara vind ik deze toch wel pittiger en zou Architect best de prijs mogen verdienen. Werkers van anderen gevangen nemen is dacht ik ook vrij uniek en het speelt toch anders genoeg dan Rovers van de Noordzee. Dat de tekeningen etc hetzelfde zijn en het daarom eventueel lijkt op de winnaar van vorig jaar zou de jury eigenlijk geen rekening mee moeten houden. Het speelt voor mijn gevoel wel anders weg namelijk.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 26 sep 2020, 15:16 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Op de artwork na zijn de spellen totaal verschillend. Vind zelf het moraal principe ook erg tof. Jouw moraal of eer bepaalt ook welke personages je wilt inhuren.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Vakjury NSP nomineert beste spellen van 2020  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

De Nederlandse Spellenprijs 2020, NSP, nominaties, spellenprijzen



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®