Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




40 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende

Welke kaartenset van Domininon vind je het leukst?
De 'basis' versie van Dominion 47%  47%  [ 30 ]
Dominion Intrige 34%  34%  [ 22 ]
Dominion Hijs de Zeilen 14%  14%  [ 9 ]
Dominion Alchemisten 5%  5%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 64
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dominion
BerichtGeplaatst: zo 29 aug 2010, 16:47 
9. Terra Mystica (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Naar aanleiding van de recensie van Dominion Seaside in de vorige Spielbox, de reactie van Stefaan in de spellendatabase alhier (die aardig overeenkomt met de recensie in Spielbox) en de aankondiging van Dominion Prosperity op Spiel: welke doos bevat volgens jou de leukste kaartensets? Welke doos moet in een potje Dominion zeker op tafel komen?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Dominion
BerichtGeplaatst: zo 29 aug 2010, 18:30 
4. Brass (2007)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Ik heb gekozen voor het basisspel, omwille van de eenvoud en snelheid. Bij intrigue kunnen de keuzes op de kaarten voor vertraging zorgen. Ik moet er bij zeggen dat ik alchemie nog niet gespeeld heb maar dat het me ook niet echt aanspreekt. Prosperity wil ik daarentegen graag eens testen.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Dominion
BerichtGeplaatst: zo 29 aug 2010, 19:10 
Hazelnoot Ridder

Berichten: 631
Woonplaats: Diest (België)
Ik sluit me aan bij Stefaan. Ik vind het basisspel ruim voldoende en het meest overzichtelijke. De uitbreidingen zorgen voor extra ballast en dat komt dit spel eigenlijk niet ten goede.

Waar ik wel heel erg naar uitkijk binnen dezelfde familie, mede door het wegwerken van teveel ballast (en daardoor een veel vlotter, intuïtiever en minder voorspelbaar spelverloop) is Ascension: Chronicle Of The Godslayer (Gary Games).

_________________
https://detafelplakt.com/


Laatst bijgewerkt door dominique op za 11 sep 2010, 20:43, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Dominion
BerichtGeplaatst: zo 29 aug 2010, 19:42 
Board Game Stats
Avatar gebruiker

Berichten: 524
Woonplaats: Enschede
Wij maken altijd een random set met alle uitbreidingen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Dominion
BerichtGeplaatst: za 11 sep 2010, 20:17 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Vandaag nog even een paar keer het basisspel gedaan. Dit keer niet 1 van de standaard sets gepakt, maar 10 willekeurige gepakt. Ging eigenlijk nog heel goed.

Leuk om te zien welke actiekaarten mooi combineren :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Dominion
BerichtGeplaatst: do 23 sep 2010, 00:24 
Joker

Berichten: 5
Woonplaats: Haarlem
Ik ben groot fan van Dominion Intrigue, vond deze erg de moeite waard. Ook in combinatie met de basis versie. Seaside beviel mij ook goed, alleen heb ik deze nog niet zo vaak gespeeld als de basis versie en Intrigue. Ik raad Intrigue eerder aan dan de basis versie, vooral voor spelers met strategische spellen ervaring ;).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Dominion
BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010, 12:27 
Matroos

Berichten: 48
Woonplaats: Jørpeland
Onlangs heb ik Dominion Prosperity meerdere malen gespeeld. Puntenkaarten van 10 en geldkaarten van 9 geven deze uitbreiding ekstra kleur. Ook zijn er verscheidene aktiekaarten die een snelle goede doorgroei mogelijk maken.

Ik weet niet of deze al in het nederlands uitgegeven is, en daardoor wellicht ontbreekt in deze poll? Indien er ook op prosperity gestemd kan worden, krijgt die mijn stem.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Dominion
BerichtGeplaatst: vr 01 okt 2010, 16:01 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Hijs de Zeilen (Seaside) is mijn favoriet. Ik was op de basisset enigszins uitgekeken geraakt en de toevoeging van nieuwe elementen was toen precies wat ik nodig had. De oranje "duration"-kaarten vind ik een heel verfrissend en goed gevonden mechanisme, en zo zitten er nog een paar hele leuke kaarten in, die je dwingen om op een heel andere manier naar het hele spel te kijken (o.a. Embargo, Outpost, Ambassador). Seaside had dat voor mij toch net iets meer dan Intrige, vandaar dat die mijn stem krijgt.

Excuses overigens voor het gebruik van de Engelse kaart-namen, maar ik speel Dominion altijd in het Engels of Duits dus de Nederlandse namen weet ik niet altijd.

Mac


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Dominion
BerichtGeplaatst: vr 01 okt 2010, 20:32 
Professor Pimpel

Berichten: 247
Woonplaats: Roosendaal
Gisteren voor het eerst "Alchemy" gespeeld. Om deze set te verkennen hebben we vooral gebruik gemaakt van de setjes in de handleiding. De nieuwe kaarten (vaak enkel aan te schaffen met potions) brachten nieuwe verrassende strategiën met zich mee. Wij waren in elk geval erg enthousiast.

We hadden alleen nog gespeeld met de basisdoos.... ik ben benieuwd naar de combinatie van Intrige (i.v.m. de voorgestelde sets van 10 kaarten). De opmerking in de spelregels, dat wanneer er met Alchemy wordt gespeeld er ongeveer 3-5 kaarten uit die uitbreiding in een set moet zitten, maakt het maken van een randomdeck wel wat ingewikkelder. Heeft iemand daar al een goed idee voor?

Om terug te komen op het onderwerp van dit draadje... mijn favoriete uitbreiding is Seaside. Intrige vond ik met al die keuze erg onoverzichtelijk en sommige kaarten waren naar mijn mening te destructief. Al met al was Intrige meer van hetzelfde met meer keuze en Seaside bracht voor het eerst een nieuw spelelement met zich mee: duration.

Als ik op Spiel ben ren ik direct naar de stand van RGG om de nieuwste uitbreiding te kopen. Je kunt (voorlopig) nog geen Dominion genoeg hebben...


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Dominion
BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2010, 22:26 
BGG Admin
Avatar gebruiker

Berichten: 241
Woonplaats: De Haan
Heb basis en intrige thuis en gespeeld, de rest niet. Moet ze ook niet hebben. Ik spendeer liever mijn geld aan nieuwe spelen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Dominion
BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2010, 11:59 
2. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Inimddels al 5 potjes Dominion gespeeld. De 5 kaartcombinaties die worden aangeraden in de gebruiksaanwijzing hebben we inmiddels gespeeld en bij een aantal potjes haalden we bijna de 30 minuten. Je moet dit spel wel spelen met iemand die ongveer hetzelfde tactisch inzicht (ook redelijk snel de combi's ziet zodat het spel niet al te veel wordt vertraagd) heeft als jij ongeveer hebt.

De kaartcombinaties met dorp en markt zijn het mooist. Dan kun je een hele serie neerleggen en mag je meer aanschaffen.

Zelden heb ik zo'n dynamisch spel vrij snel spel gezien dat elk potje weer anders is.

Conclusie nu al: erg gaaf spel en als het steeds vaker op tafel gaat komen ga ik zeker een of meerdere uitbreidingen aanschaffen. Erg fijn vind ik de korte spelduur en het is ook nog eens erg makkelijk uit te leggen (ook al heeft iemand die het spel voor het eerst speelt geen schijn van kans tegen een ervaren speler).

Intrige wil ik denk ik ook gaan aanschaffen. Ook vanwege 5 a 6 spelers dat nog wel eens wil voorkomen als ik met me vrienden speel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Dominion
BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2010, 13:33 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Ik trek tegenwoordig altijd 10 willekeurige kaarten en met die spelen we. Al een keer gehad dat de markt en het dorp ontbraken, maar het spel speelde prima. Ook een enkele keer gehad dat we eigenlijk maar 1 actie per ronde konden en dit niet met kaartjes konden uitbreiden. Dan is het een kwestie van minder actie kaarten nemen en juist hogere geldkaarten.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Dominion
BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2010, 15:02 
2. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Dat met die 10 kaartjes trekken ga ik ook een keertje doen. Ik had op internet een link gevonden waar een programmatje/site dat voor je doet. Daarbij kun je aanklikken welke uitbreidingen je eventueel ook wil gebruiken. Erg handig.

Overigens wat heb ik de tuinen onderschat. Gisteren heb ik bij een potje zelf maar een stuk of 4 tuinen gekocht en me tegenstander de rest (waren meer dan 10 kaarten in totaal, klopt dat bij tuinen als je met zijn 2 speelt? vond ik namelijk wel een beetje vreemd). Ik kocht voornamelijk hertogdomkaarten als overwinningspunten en hij dus de tuinen. Na afloop tikt tuinen toch wel harder door.

Kun je naast tuinen ipv 9 andere koningrijkkaart ook met 10 koningrijkkaarten spelen of mag dat niet?

En is als de stapel tuinen op zijn en de stapel met 3 overwinningspunten op is en nog een stapel kaarten zoals dorp is het spel wel of niet afgelopen? Als er 3 actiestapelkaarten op zijn in iedergeval wel, maar of de overwiningspuntstapels nu wel of niet meetellen hierbij is een beetje onduidelijk voor mij.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Dominion
BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2010, 15:11 
Board Game Stats
Avatar gebruiker

Berichten: 524
Woonplaats: Enschede
Als je met 2 spelers speelt, gebruikt je 8 Tuinen, met 3 of 4 gebruik je ze alle 12.

Je kan natuurlijk met Tuinen en 10 andere kaarten spelen, maar Tuinen tellen als Kingdom kaart, en volgens de regels speel je er daarvan met 10 verschillende, niet elf.

Het spel is afgelopen zogauw er 3 stapels op zijn, of de provincies op zijn. Het maakt hierbij niet uit welke stapels (dus dat kunnen de Kingdomstapels zijn, de overwinningspunten en ook de Vloeken).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Dominion
BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2010, 15:13 
9. It's a Wonderful World (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Bedankt, en de stapel van 30 vloekkaarten blijft wel zo groot? Maakt het daar nog uit met hoeveel spelers je speelt?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
40 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Dominion  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

Dominion, Dominion: De Alchemisten, Dominion: Hijs de Zeilen, Dominion: Intrige, Dominion: Welvaart



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®