Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2020, 00:23 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Van 7 Wonders is onlangs de 2e editie verschenen. De moderne klassieker van de hand van Antoine Bauza uit 2010 wordt in Nederland en België gedistribueerd door Asmodee.


De vernieuwde editie is in grote lijnen hetzelfde gebleven als de originele uitgave, maar is op een aantal details onder handen genomen.

Het meest in het oog springt het uiterlijk. Dit heeft een nieuwe stijl gekregen, maar de oude illustraties zijn wel behouden.

Ook is de doos een paar cm groter geworden, dit om de vergrote wonderkaarten te kunnen herbergen. De spelregels zijn opnieuw uitgewerkt en er zijn een aantal extra overzichtskaarten toegevoegd. De munten en militaire tokens zijn ook iets wat aangepast qua kleurstelling.

Het officiële spelersaantal is van 2 naar 3 spelers bijgesteld, niet op de laatste plaats door het bestaan van 7 Wonders -Duel, maar de bezitters van het originele spel wisten al wel dat de oorspronkelijke 2-speler variant eigenlijk niet goed speelbaar was. Deze variant is nu dus ook verdwenen uit het spel.

Op de zijden van de wonderkaarten wordt er niet langer gesproken van kant A en B, maar dit zijn nu de dag- en de nachtzijde geworden. De vormgeving van voorheen kant B is nu in nachtelijke sferen gehuld. Daarnaast zijn er ook een paar kleine aanpassingen gedaan aan de kosten en/of bonussen van de te bouwen wonderen om een andere balans te creëren.

Ook zijn de kaarten enigszins veranderd. Qua afmeting zijn ze iets groter geworden en qua vormgeving zijn de kaarten aan de achterkant voorzien van een metallic laag. Tevens een nieuwe kleurstelling voor de drie verschillende fasen in goud, zilver en brons. Aan de voorzijde van de kaarten zijn de zwarte kaders verdwenen en ook zijn de afbeeldingen op de kaarten iets ingezoomd, dus wat groter geworden. De namen van de kaarten staan nu bovenaan weergegeven in plaats van gekanteld links onderin. Het bouwkettingmechanisme is nu op de kaarten weergegeven met behulp van symbolen, wat is overgenomen uit 7 Wonders Duel en komt in plaats van de geschreven namen van de gelieerde kaarten. Daarnaast is er in het fase III deck een blauwe kaart uit het spel verdwenen, maar een gele kaart aan toegevoegd. Ook zijn er meerdere kaarten qua kosten en/of opbrengsten veranderd, wat ook te maken heeft met de aanpassingen aan de balans van het spel.

Hieronder het engelstalige promotiefilmpje van de 2e editie.





7 Wonders - 2e Editie:
  • Auteur: Antoine Bauza
  • Vormgeving: Miguel Coimbra
  • Leeftijd: 10+
  • Speelduur: ca 30 min.
  • Spelers: 3-7

Website uitgever:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2020, 19:55 
3. Puerto Rico (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 2903
Woonplaats: Noord-Brabant
Grootste vraag is natuurlijk of ze de uitbreidingen dan ook allemaal in een nieuw jasje gaan steken, want die kun je doordat de achterkant anders is simpelweg niet spelen.

Een blauw gebouwenkaart aan het einde is denk ik wel een goede aanpassing. Persoonlijk merk ik namelijk dat de blauwe kaarten iets te overpowerd zijn als je dat als strategie hebt en niemand anders gaat daarvoor dan win je bijna altijd.

Zal er trouwens nog markt voor zijn. Dit spel is namelijk in 10 jaar tijd geen enkele keer uit de schappen geweest en altijd verkrijgbaar geweest dus de meeste mensen die het willen hebben zullen het spel al hebben.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2020, 20:09 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Uitbreidingen zijn er al! Je kunt ze al bestellen aangezien ze op voorraad zijn bij winkels.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2020, 20:18 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Meer info op:
https://www.7wonders.net/nl/games/7-wonders


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2020, 20:19 
10. The Crew: The Quest for Planet Nine (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2903
Woonplaats: Noord-Brabant
Ik zie het! Wauw, ze hebben het dus ineens alles aangepakt. Ik hoop wel dat er dan geen uitbreidingen meer gaan komen want mocht je die dan nog willen hebben dan heb je met de oude editie een probleem. Al denk ik dat niet dat er nog uitbreidingen zullen gaan komen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2020, 21:41 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Veel mensen klagen over het nieuwe uiterlijk maar ik zie geen problemen.

Het spel is al zolangnop de markt. Ik denk dat de groep die het spel al hadden en nu een uitbreiding willen kope terwijl de oude uitbreidingen er niet meer zijn zo klein is.

De nieuwe spelers kopen toch alles 2e editie
Oude spelers hebben al wat ze wilden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2020, 22:50 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Het nieuwe uiterlijk is in de lijn met de mode in de huidige vormgeving. Iets minder frivool, strakker, vlakker. Ik vind het zeker niet lelijk, maar denk dat ik het oude design iets beter bij de stijl van de oudheid vind passen.

Waar ik me meer aan stoor zijn de symbolen om de ketens aan te geven. In 7 Wonders Duel is dat niet zo'n probleem. Daar zijn de ketens simpeler en kun je makkelijker afleiden wat de gekoppelde kaart is zonder het overzicht te raadplegen. In de oude versie van 7 Wonders kun je tenminste op de kaart zelf zien wat de volgende stap wordt. In de nieuwe versie moet je opeens wél het regelboek inkijken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - 7 Wonders in een nieuw jasje  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Tags

+10, 2020, 7 Wonders, Antoine Bauza, Asmodee, Miguel Coimbra



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®