Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



20 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2020, 21:07 
4. Everdell (2018)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Ik vrees dat ik ook in het hokje Michael Meester pas, maar als er tijd voor is, doe ik liever Ivo... En o, wat mis ik dit...


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2020, 21:19 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Weleens gehad dat iemand alleen bij 1 spel wilde aansluiten terwijl 6 titels beschikbaar waren. ik vroeg: keken jullie uit naar dit spel?

Antwoord: nee niet echt maar ik moet morgen zelf dit spel demonstreren.

Past goed bij bovenstaand verhaal.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2020, 21:36 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Ik herinner me Willie Wannabe van de Spellenspektakels vlak voor de eeuwwisseling. Dat was iemand die vermoedelijk dolgraag spelleider had willen zijn, maar die daar niet zo geschikt voor was. Die kwam op vrijdag spelregels lezen en uitleg aanhoren. Op de weekenddagen schoof hij aan de speeltafel, deed de eerste minuten alsof hij het spel niet kende om vervolgens los te gaan met zijn eigen regeluitleg, waar de rest van de tafel niets van begreep.

Ik benaderde mijn eigen demo’s op beurzen als een sales pitch, het moest vooral een vlot en wervend verhaal zijn. Dat betekende thuis voor de spiegel hardop oefenen, onderkennen waar het stroef verliep en dit gaandeweg aanpassen.

Ik koppelde deze benadering bij complexe spellen aan – bij gebrek aan een beter woord – een concentrische methode, waarbij ik de spelers een paar keer meenam naar details en tussendoor terugkeerde naar de grote lijn. En dat ook bewust benoemde. De doorlopende verbinding met de rode draad gaf de spelers houvast.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2020, 08:08 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 109
Woonplaats: De Bilt
Een heel herkenbaar stuk, waarbij ik merk dat ikzelf veranderd ben in de loop van de beurzen en dan vooral door Spiel.

In 2018 stond ik voor de eerste keer met Chartered op Spiel, vier volle dagen alleen maar Chartered uitleggen (we hadden nog geen andere titels, dit was in aanloop naar de eerste crowdfunding). Vooraf natuurlijk het nodige geoefend, en ik was vooral een Ivo Ik-doe-lekker-mee. Maar zo'n 35 uur het zelfde spel uitleggen in vier dagen, enorme drukte en (behalve het eerste en laatste uur van de beurs) een tekort aan plaatsen aan onze tafels, zorgde voor een steeds meer Michael de Meester met wat stukjes van Barack Van-de-hak-op-de-tak. De vragen van spelers zorgden er voor dat je snel door had waar deze groep aan deze tafel behoefte aan had, en in hoeveel detail je er in moest doorgaan.

Na veel beurzen in het binnen- en buitenland sindsdien, is bij ons het doel vooral Ivo Ik-doe-lekker-mee figuren op de stand te hebben. Die aanvoelen of ze mee moeten spelen, of NPC kunnen zijn. Belangrijk punt is wel dat als ze mee spelen, het doel is dat ze alle interessante situaties in het spel voor laten komen. Ook als dat niet helemaal in hun voordeel is (en ze leggen dit dan ook er bij uit). Doel is de nieuwe spelers het spel te laten begrijpen en dat ze met een goed gevoel de tafel weer verlaten.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2020, 09:27 
2. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Het ligt ook aardig aan de uitgever. Sommige uitgevers handteren bijna een 1 op 1 beleid, dus per tafel 1 demo-er. Dan kun je (of moet je als demo-er) wel meespelen anders ben je toch maar aan het duimen draaien bij wijze van spreken.

2 of 3 tafeltjes demoën (ligt aan de soort spellen) is het fijnst vind ik zelf en het fijnste is als je daarmee ook overlap hebt met andere dem-ers die het spel ook kennen. Zo kijk ik zelf altijd naar de indeling van de stand en zorg ik zelfs dat ik de direct omliggende spellen om het spel(len) die ik moet uitleggen ook ken zodat ik daarbij kan inspringen indien dat nodig is (tevens zorgt dat ook voor wat afwisseling).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
20 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Demo-en is ook een vak...  

Gebruikers die deze topic waarderen

roubosga

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®