Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





25 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2018, 11:08 
Avatar gebruiker

Berichten: 541
Woonplaats: Emmeloord
Ewald schreef:
Kan je deze eigenlijk vergelijken met viticulture maar ander thema of zit het toch anders in elkaar?


Nee, ik vind van niet. Het is beiden workerplacement, maar Viticulture is veel eenvoudiger om te spelen. The Gallerist is een stuk zwaarder. Wel vind ik beiden erg leuk om te spelen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2018, 13:01 
Website beheerder

Berichten: 435
Woonplaats: Meijel
Persoonlijk (en samen met mij de 3 spelers die het spel mee hebben gedaan) vind ik de zwaarte van het spel wel meevallen.

Het zijn beide workerplacement spellen. Bij Viticulture blokkeer je de acties. Bij The Gallerist krijg je mogelijk extra "kick-out" acties als je een locatie kiest.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2018, 23:13 
PIONier

Berichten: 4
Dju, ik ga ze nog beide moeten kopen :). Dank je voor de uitleg.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: do 28 jun 2018, 15:14 
Joker
Avatar gebruiker

Berichten: 8
Woonplaats: Mechelen
The Gallerist is een zeer elegante, zeer intuïtieve worker placer. Je kiest 1 van 4 (zelfs meestal maar 3) plaatsen waar je naar toe kan gaan met je 1ne worker en doet de actie, dat is het. De eerste keer dat je hem speelt is het wat veel en moet je wennen aan de symboliek en het tempo en speel je het best niet met 4 spelers om de complexiteit te drukken. Na enkele spelletjes is dat echter geen probleem. Ik speel The Gallerist met 3 spelers onder de 2 uur en met 4 spelers onder de 3 uur en ik vind hem best met 4 spelers juist omdat hij dan pas echt tot leven komt.
De kickout acties zijn fantastisch, als je die goed kan inschatten krijg je constant extra beurten. En als je gestructureerd te werk gaat is dat heus niet verwarrend of chaotisch.
Het grafisch design is ook fantastisch, alles staat op het bord aangegeven, ik heb dit spel al een 15tal keren moeten uitleggen aan nieuwe spelers en ik moet haast nooit iets opzoeken.
Briljant spel met een prettige complexiteit, zeker 1 van de beste worker placers op de markt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2020, 14:27 
PIONier

Berichten: 2
Woonplaats: Brasschaat, België
Sorry voor de necro post, maar The Gallerist is helemaal geen worker placement, ook al zie ik bijna iedereen diet beweren. Viticulture is worker placement (aka action drafting), maar The Gallerist is action selection, zoals bv. ook Scythe.

Pet peeve ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2020, 17:10 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
kurisu74 schreef:
Sorry voor de necro post, maar The Gallerist is helemaal geen worker placement, ook al zie ik bijna iedereen diet beweren. Viticulture is worker placement (aka action drafting), maar The Gallerist is action selection, zoals bv. ook Scythe.

Pet peeve ;)


Waar houdt action-selection op en begint worker-placement?
In The Gallerist kies je eveneens uit de beschikbare acties, met als twist dat je een ander van de actiespot mag schoppen, die overigens dankbaar zal zijn voor de extra actie die hem nu ten deel valt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2020, 18:50 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Jerome schreef:
kurisu74 schreef:
Sorry voor de necro post, maar The Gallerist is helemaal geen worker placement, ook al zie ik bijna iedereen diet beweren. Viticulture is worker placement (aka action drafting), maar The Gallerist is action selection, zoals bv. ook Scythe.

Pet peeve ;)


Waar houdt action-selection op en begint worker-placement?
In The Gallerist kies je eveneens uit de beschikbare acties, met als twist dat je een ander van de actiespot mag schoppen, die overigens dankbaar zal zijn voor de extra actie die hem nu ten deel valt.


Op BGG staat er niet zoiets als een action selection als game mechanic (wel simultaneous). Bij The Gallerists staat wel workerplacement ... niet dat BGG per definitie juist is maar daar trek ik wel de lijn :)

Is workerplacement niet een onderdeel van het grotere geheel action selection?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2020, 23:24 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
AlliantieAJ schreef:
Is workerplacement niet een onderdeel van het grotere geheel action selection?


Voor degenen die er in geïnteresseerd zijn, hier is een leestip: “Building Blocks of Tabletop Game Design - An Encyclopedia of Mechanisms” van Geoffrey Engelstein en Isaac Shalev. Met een heel hoofdstuk over Workerplacement. Inderdaad gewoon een vorm van action drafting.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: za 10 okt 2020, 19:47 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Jerome schreef:
AlliantieAJ schreef:
Is workerplacement niet een onderdeel van het grotere geheel action selection?


Voor degenen die er in geïnteresseerd zijn, hier is een leestip: “Building Blocks of Tabletop Game Design - An Encyclopedia of Mechanisms” van Geoffrey Engelstein en Isaac Shalev. Met een heel hoofdstuk over Workerplacement. Inderdaad gewoon een vorm van action drafting.


Bedoel je dan action selection ipv drafting? Ik dacht dat drafting wel workerplacement was? :D

Heb je dat boek aangekocht of digitaal?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: The Gallerist
BerichtGeplaatst: za 10 okt 2020, 20:48 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
AlliantieAJ schreef:
Jerome schreef:
AlliantieAJ schreef:
Is workerplacement niet een onderdeel van het grotere geheel action selection?


Voor degenen die er in geïnteresseerd zijn, hier is een leestip: “Building Blocks of Tabletop Game Design - An Encyclopedia of Mechanisms” van Geoffrey Engelstein en Isaac Shalev. Met een heel hoofdstuk over Workerplacement. Inderdaad gewoon een vorm van action drafting.


Bedoel je dan action selection ipv drafting? Ik dacht dat drafting wel workerplacement was? :D

Heb je dat boek aangekocht of digitaal?


Nee ik heb dat boek zelf niet. Een vriend heeft het en hij haalde het tevoorschijn naar aanleiding van deze discussie.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
25 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - The Gallerist  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Tags

The Gallerist



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®