Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Leve de Lage Landen!
BerichtGeplaatst: do 01 okt 2020, 23:10 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6307
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Ik was me er niet van bewust, maar behalve spellen zijn er blijkbaar nog andere dingen die Nederlanders en Vlamingen binden of scheiden. Onze Radio 1 gaat praat er drie zondagen over in de LageLandenSlag, uiteraard met Vlamingen en Nederlanders rond de tafel. Aflevering 2 op zondag 4/10.

NPO1 gaat in De Taalstaat, op zaterdag 3/10, op zoek naar unieke woorden in onze apart-gemeenschappelijke taal.

Jan Hautekiet en Rick de Leeuw fietsten over en langs de grens. Hun podcast kan je vanaf 12/10 beluisteren.

Kers op de taart is de jaarlijkse LageLandenLijst op zaterdag 17/10. Dan kan je op diverse Nederlandse regionale omroepen en op Radio 1 luisteren naar de mooiste Nederlandstalige liedjes.

https://radio1.be/radio-1-gaat-drie-wek ... t-en-bindt

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Leve de Lage Landen!
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2020, 13:23 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
Hoi Bart! Wat leuk dat je dit plaatst; ik ben vaste luisteraar van De Taalstaat en hoorde de aankondiging. Die hitlijst is ook fenomenaal mooi!

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Leve de Lage Landen!
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2020, 13:27 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
De top 100 is voor mij één van de muzikale hoogtepunten van het jaar. Altijd leuk ook om zo de hits van onze noorderburen te leren kennen.

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Leve de Lage Landen!
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2020, 15:29 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2951
Woonplaats: Deerlijk
Kire schreef:
De top 100 is voor mij één van de muzikale hoogtepunten van het jaar. Altijd leuk ook om zo de hits van onze noorderburen te leren kennen.


Zeker. Een geweldig programma. En als luisteraar van de (Belgische) Radio 1 ben ik al een week volop in stemming aan het komen. Elke dag komen de beste Nederlandse en Vlaamse platen aan bod. Heerlijke radio.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Leve de Lage Landen!
BerichtGeplaatst: ma 12 okt 2020, 16:24 
1. 7 Wonders (2010)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Geen idee of Spinvis een plaatsje in de top 100 zal krijgen, maar ik vind dat wel een van de betere Nederlandstalige artiesten. Hij treed niet alleen in Nederland op, maar ook in België dus is daar wellicht ook enigszins bekend.

Daarnaast vind ik Rowwen Heze ook goed. Samen met Spinvis heb ik ze het vaakst live gezien.

De Jeugd van Tegenwoordig vind ik ook nog wel leuk om zo nu en dan te horen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Leve de Lage Landen!
BerichtGeplaatst: di 13 okt 2020, 09:55 
Website beheerder

Berichten: 433
Woonplaats: Meijel
WTULTC schreef:
...
Daarnaast vind ik Rowwen Heze ook goed. Samen met Spinvis heb ik ze het vaakst live gezien.
...


Is Rowwen Hèze goed vinden als Brabander niet vloeken? :-P

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Leve de Lage Landen!
BerichtGeplaatst: di 13 okt 2020, 10:44 
10. The Crew: The Quest for Planet Nine (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
America (waar ze vandaan komen) ligt hier maar op 40 minuten rijden en eigenlijk is het dialect dat ze spreken niet zwaar Limburgs dus voor mij wel goed te volgen. Ze speelden vroeger hier zowat in elk tentfeest in de buurt.

Ben jij dan meer fan van Guus Meeuwis of als je echt een Brabander bent Gerard van Maasakkers? Die laatste is nauwelijks bekend buiten de provincie.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Leve de Lage Landen!
BerichtGeplaatst: di 13 okt 2020, 11:55 
4. Die Burgen von Burgund (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 231
Woonplaats: Provincie Antwerpen
WTULTC schreef:
Ben jij dan meer fan van Guus Meeuwis of als je echt een Brabander bent Gerard van Maasakkers? Die laatste is nauwelijks bekend buiten de provincie.


Een bezoek aan Groots met een zachte G is al jaren een traditie binnen ons gezin. Een hele dag genieten van de Brabantse gezelligheid in Eindhoven en 's avonds topentertainment. Een weekend waar we met heel het gezin een jaar lang naar uit kijken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Leve de Lage Landen!
BerichtGeplaatst: di 13 okt 2020, 12:24 
Website beheerder

Berichten: 433
Woonplaats: Meijel
WTULTC schreef:
America (waar ze vandaan komen) ligt hier maar op 40 minuten rijden en eigenlijk is het dialect dat ze spreken niet zwaar Limburgs dus voor mij wel goed te volgen. Ze speelden vroeger hier zowat in elk tentfeest in de buurt.

Ben jij dan meer fan van Guus Meeuwis of als je echt een Brabander bent Gerard van Maasakkers? Die laatste is nauwelijks bekend buiten de provincie.


America ligt hier 20 minuten vandaan. Al jaren bezoeken van "Het Slotconcert". Ik ben zelf Limburger, maar ik moet misschien wel toegeven dat dat na Rowwen Hèze denk ik een Brabantse band staat die ik het meest heb gezien, namelijk dat bandje zonder bananen (BZB) uit Volkel.

Toch zit er schijnbaar een wezenlijk verschil in het Limburgs en Brabants dialect. Het plaatselijk dialect "Mèèls" heeft sterke invloeden uit beide provincies. In Limburg regelmatig de vraag gekregen of ik uit Brabant kom. In Brabant, waar ik toch meerdere jaren heb vertoefd als student zijnde, de vraag andersom gekregen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Leve de Lage Landen!
BerichtGeplaatst: di 13 okt 2020, 13:00 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
Naast de usaual suspects zoals Boudewijn De Groot, The Scene, Blof, Bram Vermeulen etc. heb ik de voorbije jaren enkele prachtige Nederlandse nummers (of covers) ontdekt:

- Als de liefde niet bestond - Rick De Leeuw
- Altijd wel iemand - IOS (en ook wel 'Altied Wel Aine')
- Angst is Mar Veur Eben - Daniël Loheus
- Dat ik je mis - Maaike Ouboter
- Heb het leven lief - Elske DeWall
- Niet of nooit geweest - Acda en de Munnik
- Onderweg - Abel
- Over de muur - Klein orkest

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Leve de Lage Landen!
BerichtGeplaatst: za 17 okt 2020, 16:24 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6307
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Al de ganse dag ben ik aan het luisteren en aan het genieten naar de Lage Landen-lijst met de mooiste Nederlandstalige liedjes. Heerlijk!
Daarnet is de top-20 gestart.


Afbeelding

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Leve de Lage Landen!
BerichtGeplaatst: za 17 okt 2020, 16:35 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6307
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
WTULTC schreef:
Geen idee of Spinvis een plaatsje in de top 100 zal krijgen, maar ik vind dat wel een van de betere Nederlandstalige artiesten. Hij treed niet alleen in Nederland op, maar ook in België dus is daar wellicht ook enigszins bekend.

Twee keer dus (Radio 1 Lage Landenlijst 2020). Tenzij hij dadelijk nog erg zou verrassen.
Spinvis treedt inderdaad regelmatig in Vlaanderen op. Zelf al twee keer van een concert kunnen genieten. Geweldig hoe deze man live stukjes muziek kan samplen en samenvoegen tot een prachtig geheel.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Leve de Lage Landen!
BerichtGeplaatst: za 17 okt 2020, 16:44 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6307
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Kire schreef:
- Als de liefde niet bestond - Rick De Leeuw

Rick De Leeuw, niet alleen een goede zanger, maar ook een zeer goed verteller en dichter. Hij woont sinds enkele jaren niet zo ver hier vandaan, in Zuid-Limburg (B).


_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Leve de Lage Landen!
BerichtGeplaatst: za 17 okt 2020, 16:51 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6307
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
WTULTC schreef:
...of als je echt een Brabander bent Gerard van Maasakkers? Die laatste is nauwelijks bekend buiten de provincie.

"Hee Goade Mee" van Gerard van Maasakkers staat in de lijst op #80, Guus Meeuwis met "Brabant" zelfs op #36.

En tot groot genoegen van moderator Piet -én vele anderen-, staat het West-Vlaamse "Ploegsteert" al voor het vierde jaar in de top-10. In 2017 zelfs op #1, de volgende jaren telkens op #2. Benieuwd waar dit lied over wielrenner Frank Vandenbroucke, afkomstig uit Ploegsteert, dit jaar zal eindigen.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Leve de Lage Landen!
BerichtGeplaatst: za 17 okt 2020, 17:09 
6. Ticket to Ride: Europe (2005)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Best een goede lijst, want ik had niet verwacht dat Gerard van Maasakkers in de lijst zou staan. Is lang niet overal bekend namelijk. Valt overigens wel op dat bijv. Skik en de Kast (bands uit Noordelijkere provincies van Nederland) er niet in staan. Met name Blof (Zeeland) ben ik toch wel aardig verbaast over dat die niet in de lijst staan. Die band is in Nederland zo ongeveer hofleverancier in de top2000.

@ Geerius... Tsja, BZB uit Volkel... Ik woon daar nu zo'n 5 jaar en ben vorig jaar naar Festyland geweest. Een festival wat zij hebben opgezet. BZB zelf is wel leuke muziek op zich. Met name Koning Pintenman is denk ik een van hun bekendste nummers. Ik vergelijk ze een beetje met Heideroosjes (waar ik bij een van de leden wel eens thuis ben geweest omdat mijn broertje daar vroeger een T-shirt ging ophalen).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bistro 'Off topic'  
 Feed - Onderwerp - Leve de Lage Landen!  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Lage Landen



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®