Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 17 okt 2020, 17:32 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
We naderen stilaan het einde van deze interviewreeks. Dit weekend presenteren we u het interview met Wiljan uit Volkel, “voor de meesten wel bekend vanwege het militair vliegveld, dichtbij Uden”, zo zegt hij. Op Bordspelmania is hij actief als WTULTC, met ondertussen 2012 berichten op het forum.

Wat herinner je je nog van de bordspellenwereld van tien jaar geleden?
Dat het aanbod en spelmechanismes in spellen veel minder was dan nu het geval is. Ik speelde destijds voornamelijk bordspellen op verjaardagen, bij een neef, en daar kwamen dan voornamelijk Carcassonne, Boonanza en Bokkenschieten op tafel. Ik was eigenlijk gelijk verkocht. Dit was heel wat anders dan de spellen, zoals De Schat en de Sleutel of Betoverde Doolhof , die ik vroeger speelde met jeugdvrienden. Mijn neef introduceerde me dan wel bij de nieuwe spellen, maar uiteindelijk is het bordspellenvuurtje bij mij meer gaan branden dan bij hem.

Wat zijn de grootste verschillen met de huidige spellenwereld?
Net dat enorme aanbod aan spellen en spelmechanismes. Een spel moet wel iets heel speciaals hebben wil het nu nog vernieuwend zijn, de concurrentie is immers moordend. Des te opvallender is dit jaar het kaartspel De Crew. Dat niemand er eerder op is gekomen om een coöperatief slagenspel te maken. Tevens zijn spellen door de grote keuze voor mijn gevoel meer een eenmalige beleving geworden. Vaak speel je spel maar één of enkele keren en beleef je het spel dus maar één keer. De escape- en exit-spellen zijn daar goede voorbeelden van, maar ook andere spellen worden maar beperkt herspeeld. Dat heb ik zelf vooral bij de zwaardere titels als Scythe of Tapestry. Zwaardere spellen zijn eigenlijk niet mijn tak van sport, maar om er toch over mee te kunnen praten, wil ik zo’n spel toch minstens een keer gespeeld hebben.

Hoe ben je op Bordspelmania terecht gekomen?
Waarschijnlijk door te googelen en omdat ik meer wilde ontdekken over bordspellen. Ik zie dat dit op 10 november 2010 was. Ik vermoed dat ik extra info zocht over de spellen die mijn neef me voorschotelde. Daarna ging het overigens wel snel qua ontdekken van nieuwe en andere spellen.

Waarom is Bordspelmania als Nederlandstalig forum belangrijk voor jou?
Als je Bordspelmania zou vergelijken met Boardgamegeek dan is deze laatste onoverzichtelijk wat betreft vragen stellen en dergelijke. Je kunt daar wel terecht over specifieke vragen van een bepaald spel, maar het is zó massaal. Dat heb je hier gelukkig niet. En omdat het Nederlands is kun je eventueel ook spellenafspraken maken met andere leden. Ik kan mij de ledendag bij Gameforce in Eindhoven nog goed herinneren, waarbij ik voor het eerst een supersnel potje Ticket to Ride heb gespeeld, met BasL, dacht ik. Dat was BSM.CON, inderdaad een hele poos geleden...

Is Bordspelmania vooral een plaats voor spelers of ook voor anderen uit onze spellengemeenschap?
Voor uitgevers ook, zodat ze kunnen zien wat er leeft in bordspellenland. Niet voor niets heb ik speciaal voor hen een topic aangemaakt waarbij leden aan kunnen geven welke anderstalige spellen een Nederlandstalige versie verdienen. Stiekem hoop ik dat een uitgever dat leest en daar vervolgens iets mee doet. Spellenclubs kunnen ook wat extra halen door Bordspelmania. Grote kans dat ik via deze site bij Roll the Dice terecht ben gekomen, waar ik nu al jaren lid ben.

Hoe zag jouw persoonlijke spellenomgeving er tien jaar geleden uit?
Eerst speelde ik voornamelijk met mijn neef en familie. Maar na het bezoek aan Zuiderspel in 2011 is alles in een stroomversnelling gegaan. Niet veel later werd ik lid van Roll the Dice in Veldhoven en ging ik regelmatig spelen op de bordspelavond van Goblin - Top1Toys- in Uden. Daarnaast is de spelersgroep waarmee ik afspreek enorm gegroeid. Gelukkig ook in de regio. Dat zijn veelal de mensen die ik bij Roll the Dice en Goblin heb ontmoet. Een vaste avond hebben we niet. Wil ik een avond een spelletje spelen, dan ga ik gewoon mensen met een appje af. Net zolang totdat ik vier personen heb die kunnen. Vier vind ik persoonlijk het beste spelersaantal voor een gezellig bordspelavondje.

Als je jouw spellenactiviteiten van tien jaar geleden vergelijkt met die van nu, zie je dan verschillen?
Ik merk wel dat oude spellen niet meer zoveel op tafel komen doordat er zoveel nieuwe goede spellen uitkomen. Puerto Rico en 7 Wonders wil ik minimaal een paar keer per jaar op tafel blijven laten komen. Van die spellen blijf ik ook genieten. Bovendien word ik selectiever over wat ik speel. Heb ik van een nieuw spel slechte reviews gezien, dan zal ik het mogelijk niet eens spelen, want die tijd kan ik namelijk beter gebruiken om een leuk spel op tafel te leggen.

Wat zijn voor jou de grootste verschillen toen en nu op persoonlijk en professioneel vlak?
Behoorlijk veel. Destijds woonde ik nog bij mijn ouders. Nu woon ik op mij zelf. Toen ik in het begin in aanraking kwam met Roll the Dice, woonde mijn vriendin nog in Eindhoven en was het niet ver rijden voor de spelavond van die club. Nu doe ik er ruim een half uur over en daarom sla ik wel eens avonden over. Qua werk ben ik tig keer veranderd. Accountancy, waar ik voor heb gestudeerd, ben ik gelukkig niet meer werkzaam in. Wel stel ik nog steeds financiële rapportages op, maar dan voor een verzekeringsbedrijf.

Zijn de maatschappij, het land en de wereld veranderd in die periode?
Waar zal ik beginnen… ?
Enorm! De maatschappij is veel individualistischer en harder geworden, vooral door social media. Dat zal waarschijnlijk ook wel zo blijven. Maar juist door samen bordspellen te spelen zou je terug kunnen gaan naar de gezelligheid toen we al die technologische snufjes nog niet hadden. Iedereen vindt vandaag wel iets van de zwarte piet-discussie en hoe corona nu wordt aangepakt. Uiteindelijk zorgt het voor alleen nog maar meer verdeeldheid in het land. Ik mag toch hopen dat de verdeeldheid hier niet de richting uit gaat zoals nu in Amerika.

Wat waren vroeger jouw vijf favoriete bordspellen? Welke vijf zijn dat vandaag?
Tien tot vijftien jaar geleden waren mijn persoonlijke toppers Carcassonne, Bonanza, Keltis, Lost Cities en Machiavelli. Nu speel ik liever 7 Wonders, Azul, Puerto Rico, Wingspan en recent De Crew.

Hou je van speluitbreidingen?
Ik heb er een haat liefdeverhouding mee merk ik. Bij Carcassonne speel ik niet zonder De Rivier I+II, De Uitbreiding en Kooplieden en Bouwmeesters. Echter de rest van de uitbreidingen zijn voor mij overbodig, maken het spel onnodig lang of chaotisch. Bij 7 Wonders heb ik je dat eigenlijk ook: een paar uitbreidingen die het spel wel goed maken, maar Babel maakt voor mij het spel slechter. Als een uitbreiding een spel dusdanig anders maakt, dat de flow van het spel verdwijnt, is het in mijn optiek een slechte uitbreiding. Een goed voorbeeld hiervan is de uitbreiding voor Bunny Kingdom. Als een spel door een uitbreiding uitdagender en tegelijk niet langdradiger, dan is het vaak wel een goede uitbreiding. Voor mij is dit de uitbreiding Extreem Gevaar bij Pandemie.

Welke speluitbreidingen behoorden tien jaar geleden tot je favorieten?
Ja, dat waren de netgenoemde uitbreidingen van Carcassonne.

En nu?
Extreem Gevaar voor Pandemie, dat is ondertussen duidelijk, Cities bij 7 Wonders en de uitbreidingen met extra kaarten voor Mysterium.

Heb je een uitgebreide spellencollectie?
Wat is uitgebreid? Veel groter dan nu moet die niet worden. Ik merk dat anders dozen her en der komen te liggen. Met name de mindere spellen.

Hoeveel spellen had je tien jaar geleden en hoeveel heb je er vandaag?
Volgens Boardgamegeek zijn dat er tweehonderdvijfendertig, inclusief zestig uitbreidingen. Ik wil eigenlijk niet boven de tweehonderdvijftig uit gaan komen. Wat ik nu heb is eigenlijk al nauwelijks te spelen en divers genoeg.

Is de aard en samenstelling van je spellencollectie sterk gewijzigd over deze periode?
Jazeker, ik wil graag spellen in mijn collectie die ik zowel met familie kan spelen als met mensen die wat meer uitdaging willen. Uiteraard moet ik ze zelf ook leuk vinden. Van hele zware titels hou ik niet. Ik denk dat Agricola een van de zwaarste titels uit mijn collectie is. En die staat al jaren aardig weg te stoffen, terwijl ik het wel een leuk spel vind. Daarnaast hou ik best veel van coöperatieve spellen. Daarvan had ik er in de beginperiode van mijn bordspellenhobby nauwelijks.

Als je Bordspelmania van tien jaar geleden vergelijkt met de webstek vandaag, zie je dan verschillen?
Er zijn meer categorieën en topics bijgekomen. De database is uiteraard gegroeid. De sfeer is nog grotendeels hetzelfde.

Aan welke forumlid dat niet meer actief is heb je goede herinneringen overgehouden?
Een lastige… Ik denk aan Cymric. Als je alleen al de waarderingen van deze persoon leest, dan zit daar best veel diepgang in. Nu worden er over het algemeen minder lange en onderbouwde waarderingen beschreven. Cymric is een goed voorbeeld hoe dat ook anders kan.

Welk nog actief forumlid vind je bijzonder?
Hierin wil ik eigenlijk niemand te kort doen, dus iedereen die wat bijdraagt op en aan het forum is in mijn optiek bijzonder. Als ik dan naar vrij recente leden kijk, vind ik de bijdrages van Pura Vida wel goed.

Wat is voor jou de belangrijkste reden om vandaag actief te zijn op Bordspelmania?
De nieuwtjes op bordspellengebied en te lezen wat er zoal leeft in de bordspellengemeenschap.

Wat vind je van onze Bordspelmania-spellendatabase?
Ik vind het wel een goede database. Het enige wat ik mis, is dat je niet kunt reageren op een waardering. Daar heb ik laatst een topic voor geopend. Bij een bepaald spel zag ik een waardering voorbij komen waaruit ik duidelijk kon afleiden dat de waardeerder het spel verkeerd had gespeeld. Zo’n waardering en commentaar geven eigenlijk net daarom een verkeerd beeld van het spel, zeker voor iemand die het spel niet kent en net op zoek is naar informatie. Wel moet je voorkomen, dat het een welles-nietesspelletje gaat worden. Wellicht is het een idee dat je waarderingen waarbij duidelijke foute commentaren zitten ergens kunt melden, zodat deze worden verwijderd.

Geef jij spellenwaarderingen op Bordspelmania?
Jawel. Daarmee hoop ik andere mensen een goed beeld te kunnen geven van het spel.

Wat is de beste tip die je door het lezen van ons spellenforum hebt meegekregen?
Pfff… Dat is een lastige. Er schiet me in een twee drie niets te binnen. Wellicht het advies om voor spelactiviteiten naar een spellenclub te gaan. Daardoor ben ik met nog meer bordspelliefhebbers in contact gekomen.

Als je hier één ding zou mogen veranderen, wat zou dat dan mogen zijn?
Dat posten in het nieuwstopic wordt vrijgegeven, zodat iedereen daar kan posten. Soms zijn andere gebruikers sneller met nieuwtjes dan de nieuwsreporters. Daardoor ontstaan er soms onnodig twee topics over hetzelfde onderwerp.

Wat mogen we nooit veranderen aan Bordspelmania?
De spellendatabase. Dat deze vooral voor Nederlandstalige spellen is. Wel zou je kunnen overwegen om ook Engelstalige spellen die goed verkrijgbaar zijn bij Nederlandse uitgevers, toe te laten. Bij uitgever Asmodee bijvoorbeeld is een deel van hun collectie is Engelstalig, maar wel gewoon goed verkrijgbaar in Nederland en België.

Helaas Wiljan, zullen we je moeten teleurstellen wat betreft het rechtstreeks plaatsen van spellennieuws. Het is inderdaad zo dat forumgebruikers soms sneller zijn met een nieuwtje, maar meestal is dit nieuwsbericht helaas veel te beperkt, soms zit het ook taalkundig niet goed. En dan is dat inderdaad jammer dat er twee berichten op het forum komen over hetzelfde spel. Goed geschreven nieuwsberichten verplaatsen we wel naar Nieuws en geruchten, eventueel met een paar kleine redactionele aanvullingen. De laatste maand hadden we er zo drie. Hierbij lanceer ik een oproep naar alle potentiële nieuwsreporters om ons voor te zijn en ons te verrassen met goed geschreven nieuwsberichten.







Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 20 okt 2020, 09:06 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Pfoe, jemig, BSM.CON waren ook wel erg leuke dagen!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 20 okt 2020, 16:28 
3. Puerto Rico (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
BaSL schreef:
Pfoe, jemig, BSM.CON waren ook wel erg leuke dagen!


Ik heb even naar de foto's gekeken. Het blijkt om de eerste editie te gaan uit 2011 waarbij ik aanwezig was. Was erg gezellig. Naast Ticket to Ride heb ik in iedergeval ook nog een potje Infarkt gedaan zie ik op de foto's.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Bordspelmania jubileum - interview WTUTLC  

Gebruikers die deze topic waarderen

Pura Vida

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Tags

Bordspelmania, jubileum



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®