Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



8 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2020, 23:57 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Vandaag mag ik de immer sympathieke en enthousiaste BaSL interviewen.
In Nederland -en omstreken- is Bas bekend, zowel als teamlid van en op Bordspelmania als op het grote BGG, waar hij jaren terug zelfs een eigen geeklist kreeg. Bas woont in het Noord-Brabantse Rijen, niet zo ver van de Nederlandse-Belgische grens. Daarom kunnen de Bordspelmania teamleden van de gastvrijheid van hem en zijn gezin genieten op onze jaarlijkse BSM-modborrel.

Al vlak na de start van onze voorloper Spellenspektakelforum, op 2 september 2005 om precies te zijn, registreerde Bas zich hier. Van alle geïnterviewden heeft hij hier het meeste posts: maar liefst 5.839 - dat is exclusief interne moderatorberichten. Bas is nog steeds lid van ons team, maar koos er dit jaar voor om toch een beetje gas terug te nemen.


Wat herinner je je nog van de bordspellenwereld van vijftien jaar geleden?
Het was groeiende. De variatie was nog niet zo enorm als nu. Er was ook minder -en minder snel- informatie te vinden. Je zag wel dat het spellenvirus zich al flink aan het uitbreiden was.

Wat zijn de grootste verschillen met de spellenwereld vandaag?
Hoeveelheden nieuwe spellen. Kickstarter. Van mij hoeft het allemaal niet, maar ik ben een ouwe zeur :wink: . Of mijn kast staat te vol ongespeelde spellen…

Wat kan weet je nog van de periode dat je je hebt aangemeld op het Bordspelmaniaforum ?
Ik kan me herinneren dat het via Boardgamegeek en Startpagina Prikbord wel bekend was gemaakt – ik zat er wel op te wachten. Ik had veel plezier beleefd aan het 999 Games Forum – dat miste ik wel. Een Nederlandstalige plek om over spellen te kwebbelen.

Hoe ben je dan op Bordspelmania terecht gekomen?
Het ‘kletsen’ over spellen in het Nederlands. Het 999 Forum was mijn eerste online plek voor spellen, dat miste ik. Boardgamegeek is fantastisch, maar toch.

Waarom vind je Bordspelmania als Nederlandstalig forum belangrijk?
Zoals ik daarnet al vertelde: het is prettig praten in je eigen taal. Daarnaast heb je natuurlijk meer informatie over spellen die hier verkrijgbaar zijn, evenementen in de buurt, clubs, winkels, enzovoort. Het maakt het ook laagdrempeliger – het is niet alleen voor veelspelers.

Hoe verliep jouw kennismaking met spellen?
Vroeger heb ik altijd kinderspellen gespeeld en gekaart met beide grootmoeders. Daarna volgde zeer veel Rikken, vervolgens Tikal, Catan en daarna de rest…

Is Bordspelmania ook belangrijk voor uitgevers, spellenclubs, spellenevenementen, … ?
Natuurlijk, hoewel ik als teamlid daar wel wat anders in sta :wink: . Maar het is voor Nederland en Vlaanderen een mooi centraal onlineplekje. Dat kan alleen maar versterkend werken voor de spellenwereld alhier.

Hoe zag jouw persoonlijke spellenomgeving er vijftien jaar geleden uit?
In die tijd speelden we nog iedere week op dinsdag of woensdag van half acht tot laat met maximaal vijf. Van die vijf zijn we nog met twee over. Werk en kinderen zorgden ervoor dat niet iedereen nog wekelijks een avond wilde opofferen. Begrijpelijk. Gelukkig zijn er – door dit forum! – ook nieuwe contacten bijgekomen. Ik speel minder, maar steeds met meer plezier.

Als je jouw spellenactiviteiten van toen vergelijkt met die van nu, zie je dan verschillen?
Voor Bordspelmania hebben we natuurlijk veel gedaan – het liet mij kennis maken met meer mensen en meer spellen.

Wat zijn voor jou de grootste verschillen over die periode van vijftien jaar op persoonlijk en professioneel vlak?
De vragen worden steeds grootser! Er is enorm veel gebeurd in die afgelopen jaren. Waarvan het belangrijkste toch de geboorte van onze zoon was, nu anderhalf jaar geleden.

Zijn de maatschappij, het land en de wereld veranderd in vijftien jaar tijd?
Zeker, maar laten we hier maar niet op in gaan – dat zou mooie discussies opleveren voor aan de bar, maar niet op dit platform.

Wat waren tien en vijftien jaar geleden jouw vijf favoriete bordspellen? Welke zijn dat vandaag?
Haha, oei… Mijn favorieten blijven veranderen, hoewel ik telkens als ik het speel YINSH weer bovenaan mijn favorietenlijstje zet. Als ik kijk naar wat ik speel(de)…
Nu -nogal weinig- Mystic Vale, Clans of Caledonia, Santa Maria, Newdale en … Nijntje Verstoppertje Spelen :wink: . In 2010 waren dat -minus online en kinderspellen- Rikken, Field Commander: Alexander, Lost Cities, Agricola en Balloon Cup. En rond 2005 waren mijn favoriete spellen Chinatown, Ticket to Ride, San Juan, Sint Petersburg en Kardinaal & Koning.

Hou je van speluitbreidingen?
Zeker. Omdat ik nogal hebberig ben. Honderdvijftig uitbreidingen, tweehonderdeenenzestig basisspellen in de collectie.

Welke speluitbreidingen waren vijftien jaar terug je favorieten? Welke zijn dat nu?
Oei, moeilijk. Nu is er zoveel meer. Toen waren we al enorm blij met Steden & Ridders of Kooplieden & Bouwmeesters.

Bezit je een uitgebreide spellencollectie?
Ligt eraan met wie je het vergelijkt :wink: . Nu zegt BGG vierhonderdenelf spellen waarvan er honderdvijftig uitbreidingen zijn. Ik kocht altijd veel, maar de laatste jaren ben ik veel kritischer geworden. Er ging de laatste twee jaar ook veel de deur uit. Ik hoef het niet binnen de perken te houden, maar ik merk dat ik het door kritischer te zijn wel meer doe.

Hoeveel spellen had je tien jaar geleden en hoeveel heb je er nu?
Ik denk dat er in die jaren qua aantallen niet heel veel is veranderd.

Is de aard en samenstelling van je spellencollectie sterk gewijzigd over deze periode?
Ja, de spellenwereld is zoveel groter geworden en er is zoveel nieuws! Ik heb nog steeds veel oudjes, maar het is allemaal wat breder geworden.

Als je hier één ding zou mogen veranderen, wat zou dat dan mogen zijn? Wat mogen we nooit veranderen aan Bordspelmania?
Ik zal de laatste vragen wat overslaan, maar wil samenvattend wel zeggen dat ik enorm blij ben met Bordspelmania –er is altijd ruimte voor verbetering-, maar er is veel dat ik leerde via de site, er zijn vele nieuwe spellen die ik hier voor het eerst zag. Maar het belangrijkste is dat mijn wereld veel groter, interessanter en mooier is geworden met dank aan de mensen die ik via dit platform leerde kennen.

Mooi gezegd Bas! Ik kijk al uit naar de dag dat we opnieuw op een beurs samen mensen kunnen aanspreken over Bordspelmania en spelers kunnen enthousiasmeren met de BSM-uitgeversrally! Samen spellen spelen, spellenbeurzen bezoeken, een online spellengemeenschap, spellenvrienden, ...
Mensen maken deze spellenwereld zo interessant.








Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 20 okt 2020, 06:50 
Andorsadeur
Avatar gebruiker

Berichten: 2621
Woonplaats: Sprang-Capelle, N-Br (NL)
Eng hè Bas, zo'n interview? :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 20 okt 2020, 08:52 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Zeker, maar Bart is eigenlijk best vriendelijk als je hem wat beter kent. :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 20 okt 2020, 20:08 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
Een leuk interview ... wat gaat de tijd snel.

Ik herinner mij nog jou gezicht in heel veel foto's op Boardgamegeek ;)
In ieder geval bedankt voor het vele werk hier op het forum.

_________________
Afbeelding

http://boardgamegeek.com/blog/1161


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 20 okt 2020, 21:54 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2020, 22:41 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Wie is die Basl toch? ik zie hem nooit ergens ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 22 okt 2020, 09:33 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2020, 20:52 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2950
Woonplaats: Deerlijk
Leuk om lezen.
Worden we oud of melig, maar ik geniet steeds meer van de herinneringen die boven gehaald worden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
8 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Bordspelmania jubileum - interview BaSL  

Gebruikers die deze topic waarderen

Pura Vida

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Tags

Bordspelmania, jubileum



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®