Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Merchandise
BerichtGeplaatst: di 20 okt 2020, 23:51 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Merchandise

door Brigitte den Hartog


Ondanks dat er dit jaar geen Spiel is, kun je toch op de website Tabletop Together en de gelijknamige Tool een lijst met nieuwe spellen vinden. In deze lijst zijn mij een aantal dingen opgevallen. Graag wil ik één van die opvallende zaken jullie even voorleggen.

Is een bordspel goede merchandise voor een bekend merk of is het bordspel misschien zo nodig op zoek naar een thema? Wie zal het zeggen?

Kosmos komt met een nieuwe Duitstalige editie van Der Herr der Ringe. Is er 20 jaar na dato van de eerste uitgave van het bekende coöperatieve spel behoefte aan een nieuwe? De oude editie is van 35 gulden inmiddels gedegradeerd naar 5 euro of minder op iedere willekeurige rommelmarkt, maar er komt een nieuwe in de winkel à 45 euro.

Disney verbindt zijn naam graag aan bekende, veel gespeelde spellen. Domino’s en Trivia-spellen uiteraard. Ook de eurogames moeten eraan geloven en niet alleen de ’kinderspellen’ of Uno. Na Codenames die een ‘Familie variant’ heeft gekregen, zie ik dit jaar ook een Disney Munchkin verschijnen. Alsof we van Munchkin al niet genoeg uitbreidingen en varianten kennen.

Marvel natuurlijk niet te vergeten. Uiteraard een nieuwe uitbreiding voor Marvel Champions: The Cardgame, maar wat moeten we denken van een Marvel Smash Up en zelfs een Marvel Splendor?

Heeft Marvel meer merchandise nodig of was het thema van de oude Splendor zelf niet goed genoeg? Oké, er is wat aan gesleuteld aan het spel met o.a. andere kleuren en een andere eindspel-conditie, maar…

Is het omdat we geen koloniale gebeurtenissen meer willen in een spel? Geen referentie meer met het verleden? Stel je voor dat we daar nu of over een paar jaar iets over kunnen zeggen en wat van vinden. Nee hoor, alle geschiedenis wat met minderheden en oorlogen te maken hebben vermijden we bij voorbaat. We gaan aan de fantasyfiguren en vooral de bekende merken doen het goed.

Ik weet dat Funko Games graag bekende merken van tv/film en bordspellen zoals Harry Potter met elkaar verbindt. Maar nu krijgt ook een film als National Lampoon’s Christmas Vacation zijn eigen spel. Zit iemand echt om deze combinatie verlegen?

Ook al sinds jaren verschijnen er bordspellen van de bekende tv-programma’s bij Identity Games. Een quiz zoals 'Ik hou van Holland' of een show als ‘The Voice” hebben een eigen bordspel in zowel Nederland als Vlaanderen.
Dit jaar alstublieft geen “Who’s te Dude” of “Poepspel” voor mijn verjaardag, je denkt toch niet echt dat ik dat bedoel met spellen?
De winkels liggen vol met dit soort slappe aftreksels. Je vindt ze zelfs bij het tuincentrum (ja, die verkopen ook al 'spellen' tegenwoordig) in groten getale. Verschrikkelijk, maar die spellen vind ik op de Essen-lijsten gelukkig niet terug.

Terug naar de oude bekende bordspellen, de ons allen bekende Monopoly- en Risk-varianten die te koop zijn. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een Monopoly van. Ik ga er niet eens aan beginnen er enkele op te sommen. Als het thema er een landkaart bij heeft zoals Game Of Thrones, is dat natuurlijk uitermate geschikt voor een Risk-variant. Zo vinden we dit jaar een Risk Warhammer in de lijst van TTT.

Het spel Small World stapt ook in deze trend en begint alvast met een Small World of Warcraft.
Wat ik me nu afvraag is of het de bedoeling is dat Small World spelers zich gaan verdiepen in WoW, of is het de bedoeling dat we WoW spelers achter de console vandaan gaan sleuren en een bordspel laten spelen?

Schijnbaar vinden al deze spellen nog altijd gretig aftrek bij het publiek anders zouden er niet steeds opnieuw en opnieuw spellen verschijnen met dit soort thema’s. Aan de andere kant zijn ze ook weer niet zo geliefd, want de spellen van bekende tv-programma’s zijn op iedere rommelmarkt te vinden.

Persoonlijk vind ik het afbreuk doen aan de mij zo geliefde hobby. Ik speel graag een goed spel met dito thema en wordt niet graag met deze slappe aftreksels geconfronteerd of in verband gebracht.

Tot mijn grote schik, zeg maar tot mijn afgrijzen, zie ik nu dat er een kaartspel is van de 'Snollebollekes'. Als ik weer een spelavond organiseer en iemand neemt deze mee, wordt die persoon er per direct weer uitgezet.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Merchandise
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2020, 08:06 
7. Eufraat & Tigris (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
Ik denk dat het weinig te maken heeft met dat we geen historisch accurate of andere thema's willen hebben, het heeft volgens mij gewoon te maken met verkoopcijfers.

Speluitgevers verkopen graag hun spellen (logisch natuurlijk) en als je een bekende en populaire franchise gebruikt en koppelt aan het spel, kun je meesurfen op de populariteit van die franchise. En daar spreek je wellicht ook weer een nieuw publiek mee aan dat anders niet in aanraking was gekomen met spellen als Munchkin en Splendor.

Zelf zit ik er niet zo mee met al die re-themes, net als met het uitbrengen van een oneindig aantal uitbreidingen voor een spel als het goed blijkt te lopen. Ik koop/speel wat ik wil en verder niets, heb gelukkig geen last van completeritis.
En soms maak ik er zelfs dankbaar gebruik van. Splendor (bijvoorbeeld) is een spel dat mijn kinderen (6 en 10) veel te abstract vinden en daardoor niet leuk, maar op het moment dat er ineens superhelden op staan is het voor hen wel interessant omdat ze er meer thema in zien. En voor mij dus weer leuk omdat ik weer een ander spel met ze kan spelen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Merchandise
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2020, 08:08 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Leuk om te lezen dat jij jouw afkeer van merchandise van je afschrijft.

Ik heb geen moeite met merchandisespellen op zich. Wanneer een kwaliteitsproduct in een commercieel jasje wordt gehesen, is en blijft het voor mij gewoon een goed spel. Zo heb ik de laatste maanden genoten van een Harry Potter deckbuilder. Helemaal niets mis met zulke spellen.

Helaas zijn merchandisespellen inhoudelijk meestal oninteressant en/of inspiratieloos. Dit soort spellen houd ik graag ver van mijn speeltafel.

Tegen het einde van de column ontdekte ik zowaar een eigen afkeer. Ik heb het niet zo op ‘veelspelerarrogantie’. Op de gedachte dat spellen, die wij verwende veelspelers niet leuk vinden, afbreuk zouden doen aan onze mooie hobby. Ik vind het prima om baggerspellen gericht af te branden, maar maak het s.v.p. niet zo algemeen, dat alles wat wij niet willen spellen per definitie niet deugt.

Ach ja, da’s het leuke van een column. Beetje prikkelen en discussie aanjagen. Fijn dat je dit hier wilt doen, laat ze maar komen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Merchandise
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2020, 10:01 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Ben het eens met snelle cash ins. Een film komt in de bios. Even snel een mens erger je niet of catan versie te maken zonder te kijken naar balans of zonder playtesting.

Maar een spel zoals World of Warcraft is betreft spel helemaal niks mis mee. Zelfs als je niks met WOW hebt blijven het fantasierassen net als het origineel.

Splendor Marvel lijkt me juist zoals eerder gezegd als familiesp met kinderen een goede optie.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Merchandise
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2020, 10:18 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Edwin84 schreef:
Ben het eens met snelle cash ins. Een film komt in de bios. Even snel een mens erger je niet of catan versie te maken zonder te kijken naar balans of zonder playtesting.


Interessant voorbeeld. Welke Catanversie bedoel je precies?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Merchandise
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2020, 10:40 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Erwin schreef:
Edwin84 schreef:
Ben het eens met snelle cash ins. Een film komt in de bios. Even snel een mens erger je niet of catan versie te maken zonder te kijken naar balans of zonder playtesting.


Interessant voorbeeld. Welke Catanversie bedoel je precies?
Catan kwam vanwege de populariteit in me op. Kan niet zo snel een voorbeeld noemen.

Er was geloof ik wel een Mario spel. Weet niet of het Monopoly was. Ieder karakter waarmee je kon spelen had een voordeel waarbij sommigen een voordeel hadden dat 3 keer zo sterk was.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Merchandise
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2020, 12:38 
5. Catan: Cities & Knights (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
Erwin schreef:
Helaas zijn merchandisespellen inhoudelijk meestal oninteressant en/of inspiratieloos. Dit soort spellen houd ik graag ver van mijn speeltafel.


Mee eens, alhoewel ik de laatste tijd wel weer wat positieve uitzonderingen hierop voorbij heb zien komen. Minecraft: Builders & Biomes komt hier regelmatig op tafel met de kinderen en met name The OP heeft een aantal leuke merchandisespellen uitgebracht zoals Harry Potter: Hogwarts Battle, Scooby Doo: Haunted Mansion en Thanos Rising.

Maar helaas zijn dit wel nog steeds uitzonderingen op de regel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Merchandise
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2020, 13:18 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Flash schreef:
Mee eens, alhoewel ik de laatste tijd wel weer wat positieve uitzonderingen hierop voorbij heb zien komen. Minecraft: Builders & Biomes komt hier regelmatig op tafel met de kinderen en met name The OP heeft een aantal leuke merchandisespellen uitgebracht zoals Harry Potter: Hogwarts Battle, Scooby Doo: Haunted Mansion en Thanos Rising.

Maar helaas zijn dit wel nog steeds uitzonderingen op de regel.


The OP is een mooi voorbeeld, die brengt de laatste tijd inderdaad kwaliteit op tafel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Merchandise
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2020, 15:09 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Erwin schreef:
Edwin84 schreef:
Ben het eens met snelle cash ins. Een film komt in de bios. Even snel een mens erger je niet of catan versie te maken zonder te kijken naar balans of zonder playtesting.


Interessant voorbeeld. Welke Catanversie bedoel je precies?


Catan heeft ook een Game of Thrones variant.
Ik heb me laten vertellen dat het erg sterk op de variant woestijnruiters lijkt.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Merchandise
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2020, 15:10 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Erwin schreef:
Ach ja, da’s het leuke van een column. Beetje prikkelen en discussie aanjagen. Fijn dat je dit hier wilt doen, laat ze maar komen.


Ik doe mijn best

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Merchandise  

Gebruikers die deze topic waarderen

Pura Vida

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, Spiel 2020, Spiel.Digital, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®